אימגו מגזין מאמרים

כתב עת בנושאי תרבות ותוכן

האם יהודי מזרח אירופה הם צאצאי הכוזרים?


התמונה של רבקה שפק ליסק

במאמר על האימפריה הכוזרית הועלתה השאלה האם יהודי מזרח אירופה הם צאצאי הכוזרים.

במאמר זה תבחן טענה זו. היקף ההתייהדות (לא מדובר בגיור) בחברה הכוזרית יש בידינו כיום מגוון רחב של עדויות המאשרות את העובדה שהייתה תופעה של התייהדות בחברה הכוזרית. אבל, החוקרים חלוקים בדעתם לגבי היקף ההתייהדות.

הממעיטים בהיקף ההתייהדות מחזיקים בדעה שרק השכבה העליונה של החברה הכוזרית – המעמד השליט- התייהדה. קבוצה שנייה של חוקרים מחזיקה בדעה שהייתה גם התייהדות בהיקף מצומצם בחברה הכוזרית, בעוד שקבוצה שלישית של חוקרים מחזיקה בדעה שהעם הכוזרי התייהד בהמוניו. רוב החוקרים בדעה שרק השכבה העליונה של החברה הכוזרית התייהדה.

לשאלת היקף ההתייהדות יש השלכות ישירות לגבי השאלה אם יהודי מזרח אירופה הם צאצאי יהודים מארץ ישראל או צאצאי הכוזרים. לתשובה לשאלה זו יש חשיבות מבחינת הקונפליקט הישראלי- פלסטיני לאור התעמולה הערבית- פלסטינית הטוענת שיהודי מזרח אירופה , שיסדו את התנועה הציונית והקימו את מדינת ישראל הם , למעשה, צאצאי הכוזרים ולכן אין להם כל זכות היסטורית לגבי הטריטוריה השנוייה במחלוקת : ארץ ישראל או פלסטין.עדויות על כוזרים- יהודים : ממצאים ארכיאולוגיים בחפירות ארכיאולוגיות שנערכו באזור שבין נהרות הוולגה והדון התגלו קברים ובהם שלדים תורכיים. השלדים הם מהתקופה בין המאה ה- 8 למאה ה- 10 לס'. הארכיאולוגים קבעו את תאריך הקברים עפ"י מטבעות ביזאנטיים שנמצאו באתרי הקבורה. הממצאים הראו שבעוד שסגנון הקבורה של השלדים התורכיים במאות ה- 8 וה- 9 היה תורכי, סגנון הקבורה והממצאים בקברים עם שלדים תורכיים מהמאה ה- 10 מעידים שהקבורים היו יהודים בדתם. כמו כן, נתגלו באתר כוזרי בעמק הדון כתובות בעברית וממעמקי הנהר נמשתה ספינה כוזרית ועליה נכתב בעברית שם הסירה: ישראל. בחצי האי קרים נתגלו קברים כוזריים מהמאה ה- 8 וה- 9 ובהם סמלים יהודיים בצד סמלים תורכיים. העיר קייב באוקראינה נוסדה ע"י הכוזרים כמבצר להגנה על דרכי המסחר מאזור הים הבלטי בצפון לים השחור בדרום. השם קייב הוא כוזרי ופרושו: קיי- גדת הנהר, ייב – ישוב. בקייב, נתגלו תעודות כוזריות בשפה העברית מהמאה ה- 10 לספירה. בין השאר נתגלה מכתב מקייב שנכתב בידי יעקב בר- חנוכה.

בתעודות מופיעים שמות כוזריים, סלביים ועבריים. בין השמות העבריים נזכרים יהודה, יצחק , סיני ועוד...מתעודות רוסיות מקייב מתברר שבעיר וסביבתה היו קהילות של יהודים כוזרים ובין מושלי קייב, חרסון והסביבה היו מושלים יהודים. בגוטלנד, שבדיה התגלה מטבע כוזרי ועליו כתוב:"משה הוא שליח האל". הארכיאולוגים קבעו שהמטבע הוא מ- 830 – 840 לספירה. בשבדיה נתגלו מטבעות כוזריים בעברית גם באתרים נוספים. בדרום מערב הונגריה התגלה בית קברות כוזרי מהמאה ה- 11 לספירה. בין הממצאים הייתה טבעת כסף על אצבע שלד של אשה כוזרית ועליה מלים בעברית. ממקורות הונגרים ידוע ששבטים כוזרים הצטרפו לשבטים המדיאריים שהשתלטו על אדמת הונגריה במאה ה- 9 לספירה, ואשתו של המנהיג ההונגרי ארפאד (850 – 907 ) הייתה יהודיה כוזרית. השבטים המדיאריים התיישבו במאה ה- 8 לספירה בין נהר הדון והוולגה והיו נתינים של ממלכת הכוזרים. במאה ה-9 הם החלו במסעם מערבה ואליהם הצטרפו שבטים כוזריים. בשפה ההונגרית יש אלמנטים ומלים רבות מהשפה הכוזרית. ביישוב בשם בייקשצ'בה נמצאו קברים כוזריים עם מוטיבים וסמלים יהודיים ובאזור טרנסילבניה – כיום רומניה- יש 2 ישובים המזכירים את השם כוזרים: כזארד וכזארבר. בצפון סרביה התגלו 263 קברים כוזריים עם סמלים ומוטיבים יהודיים:מנורות, אתרוגים, שופרות, מגן דוד, ירושלים ועוד. על הקברים נתגלו שמות עבריים כמו ישראל ויהודה. ממצאים פילולוגיים פרו"פ הרברט זיידן פרסם בשנים 1998 – 1999 מאמרים בהם ניתח את השפעת השפה הכוזרית על אוצר המלים באידיש, שהייתה שפת הדיבור של יהודי מזרח אירופה. הוא גילה מלים באידיש שמקורן כוזרי. למשל, ירמולקה- כיפה ודאבנן- להתפלל. לעומתו, פרו"פ פול וקסלר מאוניברסיטת תל אביב פרסם ב- 1993 מחקר בשם "עם סלבו- תורכי בחיפוש אחר זהות יהודית". וקסלר טוען שהאידיש החלה כשפה סלבית, שאוצר המלים שלה הוחלף במידה רבה ע"י מלים בגרמנית. זכרונות משפחתיים של יהודים על מוצאם הכוזרי במשפחות יהודיות ממזרח אירופה השתמרו זכרונות על מוצאן הכוזרי: דן רוזנברג פרסם ב- 1977 ספר בשם finding our fathers . נושא הספר הוא מוצאה הכוזרי של משפחת אשתו. אהוד יערי התראיין ב- 1997 ל"ג'רוזלם פוסט" וסיפר על זכרון מוצאה הכוזרי של משפחתו, שעבר מדור לדור במשפחה. הוא גם ערך תוכנית על הכוזרים בטלביזיה.

קארן דה- וויט, כתבת ב"וושינגטון פוסט" פרסמה ב- 1977 ספר על מוצאה הכוזרי של משפחתה.

אליסיה ד.קורטז, פירסמה ב- 1999 מאמר בעיתון ארגנטיני ובו סיפרה שאביה, שנולד באחת ממושבות הברון הירש בארגנטינה, ומוצא משפחתו היה מהעיירה קורילוביץ ע"י קישינב- בין מולדביה ובסרביה- ביקר ב- 1923 בעיירה ושם נודע לו שמשפחתו ויהודים נוספים מהעיירה הם ממוצא כוזרי, ושהם התיישבו שם לפני מאות שנים. בעיירה גיאורגי ברומניה השתמר זיכרון שמוצא יהודי העיירה הוא תורכי ושהם נדדו מערבה לאחר שבתיהם נהרסו ע"י הרוסים לפני מאות שנים. על מנת לבדוק את הסיפור הזמינו יהודי העיירה מחקר גניאולוגי וממצאי המחקר אישרו את מוצאם התורכי. בחצי האי קרים יש עד היום קהילה יהודית ממוצא כוזרי. הם מכונים קרימצקים – חלק מהם עלו לישראל בתקופת השלטון הבריטי- והם בולטים בקומתם, בעצמות הלחיים שלהם ובצבע שערם. ההרכב האתני של יהודי מזרח אירופה

א. חקר השמות של יהודי מזרח אירופה- אלכסנדר ביידר.

אלכסנדר ביידר פרסם ב- 2001 ספר בשם "מילון שמות אשכנזים", בשפה האנגלית. מהמחקר שלו מתברר שרוב יהודי מזרח אירופה הגיעו ממערב אירופה. הוא הגיע למסקנה זו ע"י חקר שמות משפחה ושמות פרטיים. הוא מצא קבוצת שמות משפחה על שם ערים באשכנז, היא גרמניה של ימינו. למשל, שאפירו נגזר משם העיר שפיזר. שמות המשפחה לנדאו, בכרך, קצנלבוגן מקורם משמות ישובים בשם זה באזור הריינוס. פרנקפורטר- מפרנקפורט. וינר- ע"ש וינה. ביידר מצא גם שמות משפחה על שם ערים באיטליה- שם המשפחה לוריא מקורו מלורנזו, למשל. הוא מצא גם שמות על שם ערים במרכז אירופה, צרפת, ספרד ופורטוגל. פרנק- מצרפת, רפפורט מפורטוגל, על שם העיר פורטו. למעלה מ- 50 % משמות המשפחה מעידים שהם הגיעו מגרמניה, מורביה ובוהמיה, אבל גם מספרד ופורטוגל. אבל, ביידר גילה גם אחוז קטן של שמות כוזריים. למשל, השם בלבן.

ב. היסטוריונים היסטוריונים רבים חקרו את ההיסטוריה של ממלכת הכוזרים מתוך התעניינות באירוע ההתייהדות וכן כדי לגלות איזה אחוז מקרב יהודי מזרח אירופה הם ממוצא כוזרי. מקבץ של היסטוריונים הטוענים שאחוז משמעותי מיהודי מזרח אירופה הם כוזרים: ססיל רוט פרסם ב- 1959 מחקר בשם "היסטוריה קצרה של העם היהודי". התזה של הספר הייתה שלקראת סוף המאה ה- 11 לספירה, לאחר נפילת ממלכת הכוזרים , הייתה נהירה של יהודים כוזרים מערבה. הם התיישבו בדרום מזרח פולין ועסקו בחקלאות ומלאכה. אבא אבן פרסם ב- 1968 ספר שכותרתו "בני עמי: תולדות היהודים". אבן צטט בספרו היסטוריונים פולנים שטענו ש"תרומת הכוזרים להרכב האוכלוסייה היהודית בפולין היא משמעותית, וסביר להניח, דומיננטית". ארתור קסטלר פרסם ב- 1976 ספר בשם "השבט ה- 13 ", בו טען שיהודי מזרח אירופה אינם שמיים אלא תורכים- כוזרים.

פרו"פ פול וקסלר, שחקר את שפת האידיש טען בספרו "עם סלבו- תורכי בחיפוש אחר זהות יהודית", שהיהודים האשכנזים הם ברובם סלבים ותורכים שהתגיירו והתערבבו במיעוט קטן של יהודים שהגיעו לאזור מארץ ישראל בתקופה קדומה.

היסטוריונים המסתפקים בציון העובדה שהיו יהודים- כוזרים: מרדכי סוקולוב כתב בספרו "כיצד צמח העם היהודי", שיצא לאור ב- 1936 , שיהודים כוזרים היגרו לפולין לאחר נפילת ממלכת הכוזרים, ושיש שמות של ערים ומסמכים המאשרים זאת. א. רינגלבלום, כתב ספר בפולנית ב- 1936 , בו קבע ש"עד היום יש יהודים בעלי תווי פנים מונגוליים בפולין ומוצאם מארץ הכוזרים. הם היגרו לשם לאחר התמוטטות ממלכתם. יהודים אלה הם גבוהים, שיערם בצבע החול ועצמות הלחיים שלהם גבוהות".

מקבץ של היסטוריונים המחזיקים בדעה שרוב יהודי מזרח אירופה הם ממוצא שמי: יעקב רייזין כתב בספרו "תנועת ההלכה ברוסיה", שיצא לאור ב- 1913 שיהודי רוסיה הוותיקים ביותר הם יהודים מארץ ישראל, שהגיעו לאזור הוולגה והים הכספי תחילה והם התיישבו באזור קייב, פודוליה ווהלין באוקראינה. אליהם הצטרפו כוזרים מאזורי הים השחור והכספי שהתגיירו במאה ה- 8 לספירה. החל מ-שלהי המאה ה- 11 לספירה החלה הגירה של יהודים ממערב אירופה למזרחה והם הצטרפו ליהודים וליהודים הכוזרים. רייזין התקשה לקבוע איזה אחוז מהיהודים שהגיעו מאזור הים הכספי הם יהודים ואיזה אחוז הם יהודים כוזרים. ברנרד לואיס דחה בספרו "שמיים ואנטישמיים" מ- 1987 את התיאוריה לגבי המוצא הכוזרי של יהודי פולין. מאיר וינברג קבע בספרו "מפני שהם יהודים:תולדות האנטישמיות", שפורסם ב- 1986 , שיהודי מזרח אירופה הם מיזוג של יהודים מביצנץ הנוצרית ובבל המוסלמית, שהגיעו כפליטים מארץ ישראל, יהודים ספרדים שברחו מהאינקוויזיציה, יהודים מאשכנז דוברי אידיש ויהודים כוזרים. אבל, המרכיב את הכוזרי החזק ביותר בקרב יהדות מזרח אירופה הוא מצא בין יהודי הונגריה. הוא טען שיהודי הונגריה הם מיזוג של יהודי הונגריה עם יהודים כוזרים שהגיעו להונגריה בין 1200 ל- 1300 .

ניקולס דה – לאנג, כתב ב"אטלס של העולם היהודי", שיצא לאור ב- 1984 , שבממלכת הכוזרים היו קבוצות אתניות רבות והיהדות, שהצטמצמה למעמד השליט בלבד, הייתה תערובת של אמונות ומנהגים ולא יהדות טהורה. דה לאנג טען שהמרכז היהודי בבבל לא גילה כל עניין ב"אימפריה היהודית".

אלן ברוק, התבסס בספרו "יהודי כזריה", שיצא לאור ב- 1999 על ממצאים חדשים שנחשפו בשנים האחרונות, והוא שולל את התזה שרוב יהודי מזרח אירופה הם כוזרים, אם כי יש מיעוט שמוצאו כוזרי.

חקר מקורה של האידיש כאמצעי לחשוף את מוצאם של יהודי מזרח אירופה ב"ניו יורק טיימס" פורסמה ב- 29 לאוקטובר 1996 כתבה עם הכותרת:"מומחים מתווכחים לגבי מקורה של האידיש ושל המהגרים היהודים". כותב המאמר מדווח על ההתפתחויות בחקר מקורה של האידיש כאמצעי לחשוף את מוצאם של יהודי מזרח אירופה. יש חוקרים המעלים ספקות לגבי הטענה שיהודי מזרח אירופה הגיעו ממערב אירופה, על בסיס מחקרים דמוגרפיים שקבעו שבימי הביניים היו במערב אירופה לא יותר מ- 25,000 – 35,000 יהודים, כך שמספר זה אינו מתיישב עם מאות אלפי היהודים במזרח אירופה במאה ה- 17 . חקר מקורה של האידיש מתנהל במספר אוניברסיטאות בארה"ב ויש מספר תזות לגבי מקורה של האידיש ושל יהודי מזרח אירופה:החוקרים דוחים את הדעה שהייתה רווחת בעבר שמקורם של יהודי מזרח אירופה הוא מהיהודים שגורשו ממערב אירפה בימי הביניים בתקופת הקנאות הדתית על רקע מסעי הצלב והמגיפה השחורה, והאידיש היא דיאלקט גרמני שנוספו לו מילים בעברית, ארמית, וסלבית. החוקרים מציעים מספר אפשרויות אחרות לגבי מוצאה של האידיש: ד"ר רוברט קינג מהמחלקה ללימודים יהודיים באוניברסיטת טכסס ביוסטון, הגיע למסקנה שמקור האידיש אינו מאזור הריינוס אלא מאזור הדנובה ומקורו מדיאלקט גרמני שהיה רווח בבווריה, הונגריה, צ'כיה והארצות הסלובקיות. משם נדדו היהודים מזרחה לפולין, ליטא, לטביה ושאר ארצות מזרח אירופה. אבל, קינג הגיע למסקנה שכאשר היהודים ממרכז אירופה הגיעו מזרחה, הם פגשו שם אוכלוסייה יהודית גדולה של דוברי עברית וארמית שהגיעו למזרח אירופה מהמזרח התיכון וכך האידיש המרכז אירופית ספגה מלים בעברית, ארמית וסלבית. ד"ר אלכסיס מ. ראמר, בלשנית מאוניברסיטת ווין בדטרויט מסכימה עם ד"ר קינג שיש עקבות של הדיאלקט הבוורי באידיש המדוברת במזרח אירופה, והיא מבחינה בין האידיש שהייתה מדוברת באזור הריינוס בדרום ומערב גרמניה, ארצות השפלה, שוויץ ואלזס, בימי הביניים והשתמרה בטקסטים של ימי הבינים ובין האידיש שהייתה מושפעת מהדיאלקט הבוורי ונדדה מזרחה. ד"ר אוריאל ויינריך המשיך את המחקר שהחל בו אביו, מקס ויינריך, במסגרת מוסד איבו (yivo ) שהיה בוילנה לטביה ועבר למנהטן , ניו יורק. התזה של מחקר זה היא שהאידיש החלה כשפה לטינית שעברה גרמניזציה. האידיש נוצרה , לדברי חוקרים אלה, ע"י יהודים שהגיעו לאירופה עם הצבא הרומי, כסוחרים, והתיישבו באזור הריינוס במערב גרמניה וצפון צרפת. האידיש ספגה מילים בעברית, ארמית, לטינית וגרמנית ונוצר דיאלקט גרמני. לעומת מחקרים אלה עומדת התזה של פרופ' פול וקסלר מהמחלקה לבלשנות באוניברסיטת תל אביב, המחזיק בדעה שהאידיש הייתה במקורה דיאלקט סלבי שאוצר המילים שלו הוחלף במלים גרמניות ויהודי מזרח אירופה הם ברובם סלבים וכוזרים שהתגיירו והתערבבו עם מספר מצומצם של יהודים שהגיעו מארץ ישראל.

הקשר בין מוצאם של יהודי מזרח אירופה והקונפליקט הישראלי- פלסטיני

התעמולה הערבית- פלסטינית וארגונים פרו- פלסטינים אימצו את התזה שיהודי מזרח אירופה, שהיו הרוח החיה בהקמת התנועה הציונית ומדינת ישראל, אינם יהודים אוטנטיים אלא צאצאי מתייהדים ועל כן הם יהודים מבחינה דתית, אך לא מבחינה אתנית ולכן, אין כל קשר בינם לבין יהודים שחיו בא"י בעבר ואין להם זכויות היסטוריות בא"י.

תזה זו הובאה גם בסיפרו של פרופ' שלמה זנד מהחוג להיסטוריה כללית באוניברסיטת תל אביב בסיפרו: "מתי ואיך הומצא העם היהודי", שיצא לאור ב- 2008 . זה איננו מחקר מקורי, אלא ספר המתבסס על מחקרים של חוקרים אחרים. המחקר הגנטי על מוצאם של יהודי מזרח אירופה שולל מוצא כוזריחילוקי הדעות לגבי מוצאם של יהודי מזרח אירופה יכולים היו להימשך ללא סוף מבלי יכולת הכרעה ברורה עד שמדע הגנטיקה נכנס לתמונה. הגנטיקאי נתנאל מיכאל פירסון השתייך לצוות הגנטיקאים שמיפו את הגנום האנושי במסגרת "פרוייקט מיפוי הגנום האנושי". פירסון אסף דוגמאות dna בצפון הקווקז ובתורכיה והשווה אותם עם ה- dna האישי שלו. הוא עשה זאת משום שמוצא משפחתו מאוקראינה והוא רצה לבדוק אם מוצאו כוזרי. הוא השווה את כרומוזום ה- y שלו לאלה מצפון הקווקז ותורכיה ומצא התאמה המוכיחה את מוצאו התורכי- כוזרי. אבל, במסגרת מיפוי הגנום האנושי התברר שרק אחוז קטן מתוך המדגם האשכנזי, שנאסף במסגרת הפרוייקט, הוא בעל התאמה כזאת. הממצאים הגנטיים הוכיחו שרק מיעוט מיהודי מזרח אירופה הם ממוצא כוזרי. יהודים אלה הם בעלי עצמות לחיים מונגוליות ושיער בהיר. עפ"י הממצאים הגנטיים יהודי מזרח אירופה מוצאם ממספר מקורות: יהודים כוזרים שהתמזגו ע"י נשואין עם יהודים שמיים, שהגיעו מהמזרח התיכון, יהודים שהגיעו מאיטליה ויהודים שהגיעו ממערב אירופה ,כולל, יהודים ספרדים ופורטוגזים. מחקר גנטי שנעשה לגבי יהודים ששמם כהן עפ"י מדגם של אשכנזים וספרדים ששמם כהן, גילה שאצל רוב הכוהנים יש תבנית גנטית דומה, הכוונה לכרומוזום הגברי y . המחקר קבע, שלמרות העובדה שקבוצות של יהודים התפזרו ע"פ התבל והיו מופרדים אלה מאלה במשך אלפי שנים, הכרומוזום y מוכיח שבעלי השם כהן- אשכנזים וספרדים, הם מאותו מוצא. מאחר שעל פי ההלכה היהודית נקבעת יהדותו של האדם עפ"י האם, נערך גם מחקר גנטי של הכרומוזום הנשי . נבדק מדגם של נשים אשכנזיות וספרדיות והתברר שיש ביניהן קרבה גנטית. קדחת הים התיכון היא מחלה אופיינית ליוצאי אזור הים התיכון. מחקר בקרב יהודים אשכנזים, ארמנים ותורכים מאנטוליה, שחלו במחלה הראה דמיון גנטי – מה שמוכיח שהיהודים האשכנזים הם מאיזור הים התיכון

.ד. רוזנגרטן מישראל השתתף ביולי 2002 בוועידה הבינלאומית ה- 6 לחקר ה- dna העתיק, והוא הביא מחקר על היהודים ההרריים בקווקז. הוא שלל את האפשרות שהם ממוצא כוזרי לאחר שמצא שיש להם דפוס גנטי משותף עם קהילות יהודיות אחרות- מה שמעיד על מוצאם הימתיכוני.

גם ניל ריטץ מהמחלקה לגנטיקה של אוניברסיטת סטנפורד מסכים שהאשכנזים הם צאצאי גולים מארץ ישראל. הוא אמר ש"אם אתה מכין מפה גנטית של אירופה והמזרח הקרוב ומכניס לתוכה את היהודים האשכנזים, מתברר שמוצאם מאזור הים התיכון. ריטץ התייחס להיפוטזה שיהודי מזרח אירופה הם כוזרים ושלל אותה מכל וכל. יתר על כן, מקורות ערביים בני הזמן מאשרים שרוב הכוזרים ברחו מזרחה לאסיה והתאסלמו. המימצאים הגנטיים, המחקר ההיסטורי וחקר האידיש קובעים :יהודי מזרח אירופה מוצאם מא"י:הגנטיקאי מיכאל המר פרסם במאי 2000 מחקר גנטי בו קבע שהיהודים האשכנזים קרובים מבחינה גנטית ליהודים מתימן, עירק, ספרד, כורדיסטן ומדינות ערב. כמו כן, הוא ערך, יחד עם מספר חוקרים, מחקר על מוצאם של יהודי אשכנז והממצאים הגנטיים אישרו שמוצא יהדות אשכנז מהקהילה היהודית ברומא שנוסדה בתקופת האימפריה הרומית . המימצאים הגנטיים מתיישבים עם התזה של מקס ואוריאל ויינריך שמוצאה של האידיש מהשפה הלטינית והיא עברה גרמניזציה כתוצאה מהתיישבות של יהודים מרומא באזור הריינוס. מימצאים אלה אינם סותרים את התזות של ד"ר קינג וד"ר ראמר שהאידיש התפתחה באזור הדנובה, הקרובה גיאוגרפית לאיטליה. הגרעין ממנו צמחה יהדות אירופה המכונה היהדות האשכנזית, הייתה הקהילה היהודית ברומא בתקופה העתיקה. משם התפשטו היהודים לחלקים אחרים של אירופה.

שלב ראשון- לאזור גאליה והריינוס באימפריה הרומית באירופה (ראשוני יהודי חצי האי האיברי הגיעו לשם מיהודה עוד לפני התקופה הרומית. בתקופה הרומית הגיעו גלים נוספים)

שלב שני- לחלקים אחרים של אירופה המערבית והמרכזית

שלב שלישי- למזרח אירופה כתוצאה משורת גירושים

הקהילה היהודית ברומא נוסדה בערך במאה השנייה לפנה"ס ע"י סוחרים יהודים ממצרים והמשלחת החשמונאית. פילון האלכסנדוני כתב שלאחר המלחמה נגד פומפיוס (63 לפנה"ס) הגיעו לרומא שבויי מלחמה יהודים כעבדים, אם כי מספרם לא הובא. הם נפדו ע"י יהודי העיר. לאחר כשלון המרד הגדול ב- 70 לס' הגיעו שבוים יהודים רבים לרומא. יוספוס פלביוס כתב שמדובר ב- 97,000 שבוים שנמכרו לעבדות. יש היסטוריונים הסבורים שהמספר מוגזם. אבל, אין ספר שמדובר בעשרות אלפים של שבויים שנמכרו לעבדות.בימי הקיסר אוגוסטוס (27 לפנה"ס – 14 לס') היו ברומא כ- 40,000 יהודים. חישוב זה מתבסס על ספרו של יוספוס פלביוס "קדמוניות היהודים", בו הוזכרו 8,000 יהודים שהיו מעורבים בתביעה משפטית . מאחר שמשפחה ממוצעת הייתה בת 4-5 נפשות מעריכים ההיסטוריונים שמספר היהודים ברומא הגיע לכ- 40,000 . לאחר כשלון מרד בר כוכבא הגיעו לרומא אלפי שבוים יהודים שנמכרו לעבדות. עפ"י עדויות בנות הזמן ירד מחיר העבדים בשווקי רומא באופן משמעותי בשל המספר הגדול של העבדים. מכתובות בקטקומבה היהודית העתיקה ביותר, בה נקברו יהודים משלהי המאה הראשונה לפנה"ס עד המאה ה- 4 לס', מתברר שהיו ברומא 12 בתי כנסת. עפ"י מקור רומי היו נמלי הים התיכון הומים מפליטים יהודים שברחו מהארץ בשל הקרבות ומעשי הטבח. מרומא התפשטו היהודים לחלקים אחרים של האימפריה הרומית במערב אירופה. בשלב הראשון הם הגיעו לאזור הריין ולפרובינקיה גאליה. יהודים החלו להתיישב בצרפת (פרובינקיה גאליה ) לפני המאה ה- 1 לס', בתקופת השלטון הרומי. הקיסר אוגוסטוס הגלה לפרובינקיה גאליה את ארכילאוס בנו של הורדוס ואת פמלייתו. ארכילאוס מת בגאליה ב- 16 לס'. הקיסר קליגולה הגלה את הורדוס אנטיפס לגאליה. לאחר כשלון המרד הגדול ב- 70 לס' הגיעו לגאליה יהודים מא"י. יהודים חיו בגאליה עד התמוטטות האימפריה הרומית המערבית. לאחר מכן הם המשיכו לחיות בממלכת הפרנקים שירשה את האימפריה הרומית. שטרסבורג במזרח צרפת הייתה מרכז יהודי רוחני ותרבותי חשוב. ב- 1182 החל גירוש יהודים ממחוז למחוז עד לגירושם של 100,000 ב- 1306 . באזור הריין נוסדו קהילות יהודיות ע"י סוחרים כבר בתקופת השלטון הרומי. הקהילה היהודית בקלן היא מהקהילות הוותיקות ביותר בגרמניה ובצפון אירופה. ב- 321 לס' אישר הקיסר קונסטנטינוס ליהודים להיבחר למועצת העיר. במאות ה- 10 וה- 11 הוזמנו יהודים להתיישב באזור הריין ע"י שליטי הערים והנסיכים. הם קיבלו כתבי זכויות שהגנו עליהם ואיפשרו להם לקיים חיי קהילה. אבל, במאות ה- 11 וה- 12 נערכו ביהודים פוגרומים במהלך מסעי הצלב ויתרם גורשו אך הורשו לאחר מכן לחזור. ב- 1236 הכריז הקיסר פרידריך ה- 2 שהיהודים הם "עבדי האוצר הקיסרי". בזמן המגיפה השחורה (1347 – 1351 ) שוב נערך פוגרום ביהודים. וב- 1356 הם הועברו לרשות הנסיכים הגרמנים. יהודי גרמניה- אשכנז גורשו שוב מערים שונות במאות ה- 13 – 15 ונדדו מזרחה. מחקרים גנטיים מאשרים, כאמור, שמוצאם של יהודי אירופה, כלומר, האשכנזים, הוא מהקהילה היהודית ברומא בתקופה העתיקה. החלק הארי של הקהילה היה מורכב מתושבי ממלכת יהודה, שהגיעו כעבדים או הגיעו לרומא כסוחרים או פליטים.מיכאל המר מאוניברסיטת אריזונה, הארי אוסטר ולמעלה מ- 10 חוקרים נוספים ביצעו מספר מחקרים לגבי מוצאה של יהדות אשכנז. הם מצאו ראיות גנטיות למוצא המשותף של יהודי רומא והיהודים האשכנזים. המר כתב שהממצאים מתאימים להיפוטזה שיהודי רומא היו אבות אבותיהם של היהודים האשכנזים. האשכנזים מוצאם מקבוצה של כ - 10,000 יהודים מרומא. למרות התקופה הממושכת שהאשכנזים חיו באירופה, החותמת של הכרומוזום y שלהם נשארה שונה מזו של שאר האירופאים. המחקרים מראים שמתגיירים ונשואים מעורבים מילאו תפקיד קטן בהיסטוריה של האוכלוסייה היהודית. כמו כן, מראים המחקרים שהיהודים הספרדים והאשכנזים קרובים אלה לאלה מבחינה גנטית יותר מאשר לא- יהודים שנבדקו במחקר. גם ניל ריטץ מהמחלקה לגנטיקה של אוניברסיטת סטנפורד מסכים שהאשכנזים הם צאצאי גולים מארץ ישראל. הוא אמר ש"אם אתה מכין מפה גנטית של אירופה והמזרח הקרוב ומכניס לתוכה את היהודים האשכנזים, מתברר שמוצאם מאזור הים התיכון.הממצאים של המר והקולגות שלו פורסמו ב"ניו יורק טיימס" ב- 2 למאי, 2000 , במאמר של ניקולס ווד. מאמריו של המר התפרסמו בכתבי עת מדעייםלסיכום, העובדות על מוצאם של יהודי מזרח אירופה ראשית כל, יש לדחות את הטיעון שיהדות מערב אירופה מנתה בימי הביניים מכסימום 35,000 נפש. מספר היהודים במערב ומרכז אירופה היה גבוה הרבה יותר. שנית, המחקר ההיסטורי נתמך ע"י המחקר הגנטי :רוב יהודי מזרח אירופה הם ממוצא שמי ואינם יהודים כוזרים. היהודים הגיעו למזרח אירופה משני כיוונים: 1. גל הגירה מארץ ישראל- באזור בין הים השחור לים הכספי, היכן שקמה ממלכת הכוזרים, היו יהודים כבר דורות רבים לפני כן. ישראלים הגיעו לשם עוד בימי בית ראשון ואח"כ הגיעו גלים נוספים לאחר חורבן הבית השני ומרד בר כוכבא. פליטים יהודים הגיעו במאות הראשונות לספירה מאזור הים התיכון, פרס וביצנץ. יהודים/ ישראלים אלה התיישבו באוקראינה, עוד לפני שהסלבים התאחדו והקימו את ממלכת רוס. היהודים נקראים ברוסית "היבריי" ולא ז'יד, כמו בפולין משום שהסלבים זיהו את אלה שהגיעו מהארץ כדוברי עברית. במוזיאון הרמיטאז' בסנט.פטרסבורג יש לוח שיש מחצי האי קרים משנת 80 לפנה"ס שניתגלה בחורבות בית כנסת עתיק בן לפחות 1000 שנה.2. גל הגירה ממערב למזרח אירופה - החל מהמאה ה- 10 לספירה החלה הגירה יהודית ממערב ומרכז אירופה למזרחה. חקר תולדות היהודים בימי הביניים מראה שמדינות מערב אירופה החלו להצר את צעדי היהודים, בלחצו של המעמד הבינוני שהחל לצמוח בערים במערב, וראה ביהודים מתחרים. בהדרגה גברו הרדיפות נגד היהודים בתקופת מסעי הצלב, והמגיפה השחורה. רדיפת היהודים הגיעה לשיאה בגירושם ההדרגתי מארצות אירופה המערבית והמרכזית. ב- 1290 גורשו 16,000 יהודים מאנגליה, ב- 1182 וב- 1306 הם גורשו מצרפת, והגירוש של 1306 כלל 100,000 יהודים. במאות ה- 13 – 15 הם גורשו מנסיכויות גרמניות, מפרנקפורט על נהר מיין גורשו 2,000 , מוורמס גורשו 1,400 מוינה גורשו 3,000 יהודים ב- 1421, ומפראג גורשו 10,000 , מז'נבה- ב- 1490, מדרום איטליה ב- 1293 וב- 1510, אלפי יהודים, מספרד – ב- 1492 גורשו כ- 250,000 יהודים שחלקם היגרו לאיטליה ובמאות ה- 16 – 17 נמלטו אלפי אנוסים מספרד ופורטוגל והתיישבו באנגליה, הולנד, בלגיה, גרמניה ואף במזרח אירופה. המגורשים היגרו מזרחה, היכן שהתקבלו ברצון ע"י השליטים שהיו זקוקים לכישוריהם המסחריים לפיתוחה של כלכלת ארצותיהם. למשל, יהדות פולין נוצרה ממספר מקורות. איברהים אבן יעקוב, יהודי ספרדי שביקר בפולין ב- 965 מצא שם יהודים דוברי סלבית, שהיו, לדעת היסטוריונים פולנים, יהודים כוזרים. אבל, במאה ה- 10 התיישבו בפולין סוחרים יהודים מאזור נהר הרון בצרפת. בשלהי המאה ה- 11 התיישבו באזור שלזיה בפולין יהודים שגורשו מבוהמיה ומאשכנז, או נמלטו מרדיפות על רקע מסעי הצלב. במאות ה- 13 – 15 קלטה פולין יהודים פליטי רדיפות מארצות מערב אירופה. ב- 1264 העניק מלך פולין ליהודים כתב זכויות שהעניק להם בטחון החיים והרכוש. ב- 1772 חיו בפולין 308,500 יהודים.מנתונים אלה עולה שלמזרח אירופה הגיעו כ- 150,000 והמספר 25,000 – 35,000 אינו משקף את המציאות.העם הכורדי קרוב לנו מבחינה גנטית מקובל לחשוב, בשל סיפור הגר וישמעאל, שהערבים הם הקרובים לנו ביותר מבחינה גנטית. ממחקר שנכתב ע"י פרו"פ אריאלה אופנהיים וד"ר מרינה פיירמן, מהאוניברסיטה העברית, ופורסם בדצמבר 2000 ב"כתב העת האמריקני לגנטיקה" מתברר שהעם הכורדי הוא הקרוב אלינו ביותר מבחינה גנטית. המחקר התבסס על dna של מדגם של 1847 גברים יהודים אשכנזים, ספרדים וכורדים, וכן תורכים, כורדים, ערבים, רוסים , פולנים ובלרוסים. מהממצאים התברר שלשני העמים יש אבות משותפים, שחיו בחלק הצפוני מערבי של הקשת הפוריה, כלומר, צפון מערב עירק. חלק מתושבי אזור זה נדדו דרומה בעידן הפרה- היסטורי והתיישבו בחוף במזרחי של הים התיכון. אם נזכור את העובדה שאברהם בנדידתו מאור בדרום- מזרח מסופוטמיה, לכיוון ארץ כנען חנה בצפון מערב עירק, כפי שמעידה העובדה שהערים חרן ונחור אותרו באזור זה, ושלבן, קרוב משפחה של יצחק, חי בצפון מערב עירק ובנותיו לאה ורחל נישאו ליעקב, הרי יש לנו עדות מקראית לקירבה בינינו ובין העם הכורדי השוכן בצפון מערב עירק. גם כתובות שנתגלו בארכיונים עתיקים באיזור מעידים על שבטים בעלי מנהגים דומים לרבים ממנהגי האבות המתוארים בתנ"ךנספח: מאמצי ההסתרה והסילוף של העובדות לגבי הכוזרים ע"י בריה"מ בעידן הסובייטי נעשה מאמץ ממשלתי להסתיר ולסלף את העובדות על הכוזרים כנראה משום שקשה היה לשלטון להשלים עם העובדה שהסלבים נשלטו ע"י יהודים כוזרים במשך כ- 200 שנים. בכנס השנתי ב- 1952 של "המחלקה להיסטוריה ופילוסופיה של האקדמיה הסובייטית למדעים" הרצה פרו"פ ארטמונוב על התזה של ספרו על הכוזרים. ארטמונוב דבר על ההשפעה התרבותית של היהודים על הסלבים הבלתי מפותחים. הוא הותקף על דבריו בכנס ומיד אח"כ הוא הותקף בעיתון "פרבדה". הוא הואשם בתפישת עולם בורגנית, על המעיטו במקוריות של התפתחות העם הרוסי, ונאלץ לכתוב מחדש את ספרו. כאשר הוא יצא לאור בגירסה מתוקנת לאחר 10 שנים התזה של הספר שונתה לבלי הכר והשפעתה של התרבות היהודית הכוזרית הוגדרה כשולית. היסטוריונים רוסים אולצו לציית לקו הסובייטי ולהוכיח שהתרבות היהודית הכוזרית הפרזיטית לא תרמה דבר לתרבות ולהיסטוריה של רוסיה, וארכיאולוגים רוסים נאלצו להשמיט בדיווח על חפירות באתרים כוזריים כל השפעה יהודית. אוסקר דלצקי כתב לאלן ברוק שהארכיאולוגית פרידה דווידובנה גורביץ, השמיטה מהדיווח שלה על חפירות בקייב וגרודנו את העובדה שבתי המלאכה לזכוכית וקרמיקה במאות ה- 10 – 12 היו של יהודים.

תגובות

מאמר מדויק

האמת היא שהמלך התייהד ולאחר מכן זה ירד אל כל העם ואכן לאשכנזים אין שום קשר ליעקב ובנוסף התברר שעשרה משבטי ישראל התבוללו בין העמים ובין היתר המוסלמים כמו שקרה בשבטים באפגניסטן וכו
לשם האירוניה והאבסורד קיים מצב שאני ישראלי יותר מנתניהו ההה

חלק מיהודי אירופה הם צאצאים לכוזרים שהתיהדו.

בפולין, ליד ביאליסטוק הייתה עיירה ושמה כוזרי. בעיירה אחרת סמוכה היה רח' ששמו כוזרי.
אז מה?
והרי למשה רבנו הייתה אישה כושית. ומה עם צאצאו המרובים של שלמה המלך?
ומי היו אבותיו של דויד המלך?
אז מי יהודי? זה שמקיים את המצווה ואהבת לרעך כמוך!

מוצא יהודי

האמת,מתמיד אני לא מבין,מה פתאום כל הבלבול ,ביחס למוצאם של יהודים:
גנטית,כנראה,אים איני טועה,לכולי עלמה,כולנו ,גנטית,בני איש אחד אנחנו,אים הולכים רחוק מספיק.
אים לא מבחינה קינטית,יהודי תימני דומה לתמני,יהודי מצרי למצרי,יהודי פולני לפולני,יהודי מרוקאי למרוקאי
כמובן,גם שני אחים אינם כלונים ויש הבדלים בניהם,אים כי רואים בכל זאת.כי אחים הם.
זה ניראה לי פשוט וברור וכל אחד רואה את זה כל יום במו עיניו וזה מפליא אותי שלא אחד מזכיר נקודה פשוטה זו.
איני יודע,אים גם בעתיד יהיה איפשרי לאתר לכל יחיד,מי הוא בדיוק ללא כל היסוסים.אים לא שהמדובר הוא פוליטיקה,
ויתכן ויש לזה מקום ועניין וגם אותי זה מעניין ,אבל לא לערב את זה עים זה.
אשמח לשמוע הפרכות,תודה.

הוסף תגובה חדשה

CAPTCHA

משהו קטן לוודא שאינך רובוט. משתמשים רשומים מדלגים

ענה לשאלה / השלם את החסר

הנצפים ביותר

מאמרים נוספים מאת רבקה שפק ליסק