החתול שאיננו שם / רון אהרוני


התמונה של דן לחמן
68 צפיות

החתול

החתול שאיננו שם - חידה ושמה פילוסופיה / רון אהרוני. הוצאת מאגנס

פרופסור רון אהרוני כתב ספר שייתן לנו מושג בכמה מהשאלות הקשורות בפילוסופיה. מהי בעצם פילוסופיה? מה ההבדל בין מישהו שמדבר למישהו שמתפלסף. ומתפלסף בספר הזה איננו כינוי גנאי. להיפך. מיהו פילוסוף? "פילוסוף הוא עיוור המחפש בחדר חשוך חתול שחור שאיננו קיים" זה פילוסוף? ההסבר יגיע. והחתול הזה יחזור גם. כשהוא כותב על פילוסופיה הוא מתכוון בעיקר לזו המודרנית, למרות שהוא חוזר לרגע גם למקורות.

הספר מתחיל באגדה. פעם היה מלך נאור שבממלכתו שרר סדר מופתי. אחד ממשרדי הממשלה שלו היה זה הממונה על ביקורת מדוקדקת על המתרחש בממלכה. בראשו עמד אדם נקי כפיים וחסר דופי.

לילה אחד עלתה במוחו של המלך שאלה מציקה ביותר. לכל משרדי הממשלה יש מבקר. אך מי בוחן את המבקר עצמו? ומה עם מישהו מעובדיו חוטא בשוחד או חטאים אחרים. מיד הקים ועדה שתהיה ממונה על ביקורת המבקר. ומה עם השחיתות תגיע לארבעת המבקרים? הם יבקרו את עצמם כל בוקר על מה שעשו אתמול. זה מאוחר מדי. צריך לבדוק תוך כדי מעשה כולל את פעולת הבחינה עצמה. דבר שהוא בלתי אפשרי כמובן. אך המלך הוציא צו ואנשי הוועדה כתבו הררי מלים בספרים מרתקים המנסים להסביר את הבלתי אפשרי. ספרים מלאים פרדוקסים.

ההנחה המוזרה הזו איננה אגדה, גם אם לא היה מלך כזה וצו מלכותי. אך השאלה שהציג מפרנסת את מחשבתם של אלפי מלומדים הבוחנים מסקנות פרדוקסאליות. זוהי הפילוסופיה.

פילוסופיה היא המיוחדת בין ענפי החשיבה האנושית. פילוסופים מתקשים להסביר במה עוסק תחומם. מה השאלות שהתחום מעורר ומה ייחשב לתשובה.

השאלה מהי פילוסופיה שייכת יותר לתחום הפסיכולוגיה של החשיבה יותר מאשר לפילוסופיה. לאקאן אמר שבמקום בו לפילוסופיה אין יותר מה להגיד מתחילה הפסיכולוגיה.

המבנה של המחשבה הפילוסופית לדעת אהרוני היא ההנחה שאין הפרדה בין חוקר ונחקר. אמונה (מוטעית) שהמערכת שמתבוננים בה היא זו שבה משתמשים לצורך התבוננות. להטוט בו העין רואה את עצמה בלי מראה.

הפילוסופים חוקרים את החשיבה האנושית. ייחודה איננו במה שהיא חוקרת אלא בדרך החקירה.

התחושה שהקרקע נשמטת מתחת לרגליים בויכוח פילוסופי נובע מהמלכודת שהפילוסוף טומן לעצמו.

התיאטרון, הדמוקרטיה והגיאומטריה הומצאו ביוון העתיקה. את המונח פילוסופיה טבע פיתגורס שהיה מתמטיקאי.. הוא התכוון לאהבת החוכמה. פילו – אוהב סופיה =חוכמה. אלו שעסקו אז בפילוסופיה היו למעשה פיזיקאים. האם הכל עשוי מים או אויר. האם חומר יכול להיווצר יש מאין. קסנופנס, בן דורו של פיתגורס שאל האם אנו יכולים לדעת משהו בבטחה והוליד את מה שאנו מכנים היום פילוסופיה.

שאלת הספק פותחה על ידי הסופיסטים. אך תחילתה של הפילוסופיה מיוחסת לסוקרטס. סוקרטס הוריד אלינו את הפילוסופיה משמים אמר עליו קיקרו הרומי.

כל מה שאנו יודעים על סוקרטס מגיע מכתביו של תלמידו, אפלטון. סוקרטס לא השאיר כתובים.

אלפרד ויטהד אמר שהפילוסופיה האירופית אינה אלא הערות שולים לאפלטון.

אריסטו שבא אחרי אפלטון שימש אורים ותומים עד ימי הביניים.

כאן מפגיש אותנו אהרוני עם שם חדש ומקפיץ את הפילוסופיה אלפי שנים קדימה. ויטגנשטין. איש ששמו יחזור בספר לעתים קרובות.ויטגנשטין אמר שפילוסופיה היא תחום המותיר את הכל כמו שהיה.

האם רק התחכום המילולי השתנה והנושאים בני אלפי השנים נשארו אותם נושאים. אין עוד תחום שבו המחקר בו איננו עוסק בשאלות מרכזיות אלט במה שאמרו עליו אנשי התחום הקודמים.

בפקולטה למתמטיקה לא תמצאו קורס "פיתגורס", בפיזיקה אין קורס איינשטיין. בפילוסופיה יש קורס "אפלטון" ויש ויטגנשטיין.

פילוסופיה היא התחום בו שאלות אינן מביאות לפיתרון של בעיה. השאלות לעצמן, הן החשובות

ויטגנשטיין נולד בווינה. בנעוריו נטה לפילוסופיה אך גם למדעים. ב1908 נסע למנצ'סטר ללמוד אווירונאוטיקה. מפגש עם ספרו של ברטרנד ראסל "יסודות המתמטיקה" גרם לו לעבור ללמוד אצל ראסל. מפגש שהשפיע על שניהם. כשהיה בשבי האיטלקי במלחמת העולם הראשונה כתב את ספרו "טרקטטוס לוגיקוס פילוסופיקוס" ספר קצר בן 80 עמודים שהפרשנות שלו נמשכת עד היום.

שמות הפרקים בספר, שנקרא היום בקיצור הטטריקוס, מגלים כיוון מסוים במחשבתו.

"העולם הוא מה שקורה.", "מה שקורה הוא קיומם של מצבים בעולם" "תמונה לוגית של עובדות היא מחשבה", "מחשבה היא טענה עם משמעות", "מה שאי אפשר לדבר עליו, צריך לשתוק עליו". כשהתבגר שינה את דעתו אך דבר אחד נשאר משותף לשתי התקופות, היחס שבבין השפה לעולם.

משפטים בשפה מורכבים מטענות אטומיות. משפט כמו "היום יום שלישי והחתול שחור" מורכב משני אטומים. היום יום שלישי, והחתול שחור.

אחרי המלחמה הפך להיות מורה בהרי האלפים. שנות אומללות, אולי בשל המלחמה. הוא שנא את הילדים, והם אותו.

הוא חזר לווינה שם התקיים ה "חוג הווינאי" שעסק בפיתוח רעיונותיו. במפגשים אתם ישב בגבו אליהם. אך הוא פגש את פרנק רמזי, כלכלן אנגלי צעיר ששכנע אותו לקבל משרה בקיימברידג'''. כשהגיע לאנגליה קיבל את פניו הכלכלן ג'ון מיינרד קיינס שכתב לאשתו "אלוהים הגיע. פגשתי אותו ברכבת 5:15".

הוא שנא את האוניברסיטה וניסה להתקבל כפועל פשוט ברוסיה, ונדחה. הוא ניסה להשלים את ספרו השני – חקירות פילוסופיות- שהיה מורכב מאוסף מקוטע של מחשבות.

הוא המשיך להתעניין בשאלה האם המציאות ערוכה באותה תבנית שבה מתארים אותה. אך הרי אינך יכול לתאר את העולם אלא בעזרת השפה. מלכודת. השפה היא אוטונומית אפשר להסתכל בה רק לעצמה. הפילוסופיה היא מאבק נגד כישופה של הבנתנו על ידי השפה, כתב. מי שהבין את דברי, מבין בסוף שהם חסרי משמעות. אחרי שטיפס ודרך מעליהם עליו לשמוט את הסולם מתחת רגליו.

כיצד הפך לנביא פילוסופי אם כך? לדעת אהרוני סודו הוא בזה שנגע בקצוות החשופים של עצבי הבעייתיות של הפילוסופיה. בעיות שנולדו מחוסר הפרדה בין חוקר לנחקר. הוא ניסה לתת תשובה לבעיה שמציבה החשיבה בשפה ונגע בייחודה של התודעה העצמית

מרגע הולדתה של הפילוסופיה זכתה מיד לפרודיות עליה. בקומדיה עננים של אריסטופנס מוצג סוקרטס כזקן ערמומי, מרעיב את תלמידיו וגונב אוכל מבתי ספר אחרים. מאז החלוקה הזו ממשיכה להתקיים. אלו שמעריצים את הפילוסופיה ואלו שבזים לה.

"אין דבר הבל שהוא טיפשי עד כדי כך שלא נאמר על ידי פילוסוף בזמן מן הזמנים" אמר קיקרו הרומי. "פילוסופיה היא דרך רבת מסלולים משום מקום לשום דבר", "פילוסופיה היא תשובות חסרות מובן לבעיות שלא ניתנות לפיתרון" אמר הנרי אדמס האמריקאי. ומובאות מלגלגות נוספות יש בשפע. גם פילוסופים חשים בעייתיות בתחום. היעדר התקדמות וחסר נקודה אחיזה מוצקת. אחד יגיד שהבעיות חסרות משמעות והשני שהן נובעות מטעויות חשיבה.

מה הופך את הבעיות לכה עקשניות. אם יש בהן טעות, היא הייתה צריכה להתגלות ולא להמשך אלפי שנים בלי מוצא.

קוראי מדע בדיוני שואלים למה אי אפשר לחזור אחורה בזמן. שאלה פילוסופית. התשובה היא שהמושג לחזור בזמן הוא מבוסס על אנלוגיה מטעה בנסיעה במרחב. אי אפשר לחזור לאחור עם התקדמות הזמן.

עמנואל קאנט שאל מה קיים בעולם ומה פירושו להיות קיים. שאלה שגויסה כבר לפניו לניסיון להוכיח את קיומו של אלוהים.

חתולהשפה מטעה אותנו לחשוב שקיום הוא תכונתו של עצם. המשפט החתול קיים דומה למשפט החתול שחור. הטעות היא שהמשפטים אינם אומרים דבר דומה. החתול שחור מדבר על חתול, המשפט החתול אינו קיים מדבר על הקיום שהרי החתול אינו קיים.

ויטגנשטיין טען שהפילוסופיה אינה נותנת פתרון אלא מציגה קודם את הבעיה. את הפתרון היא מספקת רק לפעמים, את המחלה היא מספקת תמיד.

פילוסופיה מתחילה מתחושה של פליאה, אמר אפלטון. פליאה ולא סקרנות. פליאה שהיא מבוכה. חופש הרצון היא האמונה שאדם חופשי לבחור כרצונו, ממול עומדת האמונה שבעולם שולטת חוקיות. החומר והרוח שייכים לעולמות בעלי אופי שונה.

ההגדרה עצמה היא קשה. אפשר בקושי מסוים להסביר כיסא. אך איך ממגדירים יופי, אהבה, הבנה, הסבר, ואפילו מהי הגדרה.

אריסטו הגדיר ,לצורך ויכוח, את האדם כחיה דו רגלית שאיננה ציפור. הגדרה שאיננה עוזרת להבין את האובייקט.

זהב הוא יסוד בעל מספר אטומי 79. ההגדרה מדויקת, אך מי קונה לעצמו מספר אטומי.

אפלטון אמר, וקאנט אחריו שהפילוסופיה חוקרת את מהות האדם. לא חקירה פיזיולוגית. מדובר בחקירת המחשבה. בחלק המושגי של האדם. פילוסופיה איננה חוקרת את העולם אלא את חקירת העולם.

ראסל המשיל את המושג חלון. הוא שקוף עבורנו ואנו מתבוננים דרכו בלי להיות מודע לקיומו. פילוסוף הוא מי ששם לב לפתע לחלון ומכוון אליו את חקירתו. אלא שחוקרי חלונות אינם נחשבים לפילוסופים.

המלים "מודעות עצמית" הפכו למטבע לשון יומיומי. אך זהו מטבע לשון עתיק. על פתח מערת האורקל בדלפי היו חקוקות המלים "דע את עצמך" תינוק מתחיל לגלות את "אני" הוא מגלה שהעולם והוא אינם אחד.

השכל שלנו מלמד אותנו לחשוב על העולם, השפה משמשת אותנו לדבר על העולם. התבוננות עצמית נקראת רפלקסיה, זהו מאפיין בולט בחשיבותו בפילוסופיה.

חיפוש האני שהוא מעבר להתבוננות בעולם. מתבונן שכזה לא יוכל להתפלסף. במקום לשאול מהו טוב הוא ישאל מהם ערכי המוסר של קלינטון.בעיני סוקרטס השאלה מהו טוב פירושה היה מהי תכלית החיים. כיצד ראוי לאדם לחיות.

המתבונן יכול לתאר את העולם, אך התבוננות איננה פילוסופיה. כאשר מדען מתעסק בערכים מדעיים, הוא איננו פילוסוף. מי שמתלבט בבחירת ערכי מוסר מתעסק בהחלטות. מה נותר לפילוסוף?

פילוסוף יכול לשלוח יד במה שאי אפשר לגעת בו. לא מתוך התבוננות במציאות. פילוסופים מתעסקים ב"עסקי אויר"

המדע עוסק בשאלות פרטיות, הפילוסופיה בכוליות. מהו כיסא אינה שאלה פילוסופית. מהו צדק, כן.

האם מותר להחזיק בעלי חיים כשבעולם יש רעב? מה עדיף להחזיק, חתול או כלב?. שאלות שאינן פילוסופיה. גם פילוסופים מתקשים בהגדרה מהי פילוסופיה. הם יודעים לעתים מהי לא.

אנו מגדירים את העולם בעזרת חוקים. פילוסוף שואל, מהו חוק. ויטגנשטין אמר שפילוסופיה היא רופאת החשיבה. בעיה פילוסופית אינה נפתרת ( solved) אלא נמוגה ( dissolved ) איננו פוטרים בעיה אחא נפטרים ממנה. הוא אמר שפילוסופיה מתחילה כאשר השפה יוצאת לחופשה

סרן קירקגור הדני נחשב לאבי הזרם האקזיסטנציליסתטי. הוא הביא דוגמה לדבר שהפילוסופיה מתעסקת בו. אתה הולך ברחוב, רואה שלט כאן מתקנים נעליים. אתה נכנס לחנות, אך אין בה בכלל סנדלר. השלט הוא העומד למכירה. נדמה לפילוסוף שהוא דן במשהו בעולם אך מגלה שהמושגים, הם הנבחנים. אתה חוקר מושג לא על ידי חשיבה עליו. מי שמגדיר את המושג כיסא מתבונן אמנם בכיסאות אבל החקירה איננה האובייקט, כיסא, אלא המושג.

מטרת הפילוסופיה היא שחרור הרוח מן המלים על ידי חשיפת הטעות שמוליד השימוש בשפה. מהי סיבתיות, מהו צדק, מחפשים הגדרה למושג. ויטגנשטין טען שזו טעות לחפש הגדרה. כל שאפשר הוא לספק דוגמאות לשימוש.

פילוסופים מגדירים את תחומם בצורות שונות המביאות למיון. "פילוסופים מנסים לתאר את כל היקום, להזכיר את הדברים הכי חשובים", "פילוסופיה מחפשת את קווי המתאר של העולם" קאנט אמר שפילוסופיה היא חקר גבולות הדעת. ויטגנשטין אמר, אפשר לחשוב גם על מה שאין לחשוב עליו. הכוליות אינה נתפסת. אנו נמצאים בתוך כדור ואין לנו שום אפשרות לצפות בשפה שלו מבחוץ.

קולינגווד נתן תשובה משלו לשאלה. הוא קרא לה העמדה הכפולה.

"פילוסופיה היא חשיבה מסדר שני, חשיבה על חשיבה. חישוב המרחק בין כדור הארץ לשמש היא חשיבה מסדר ראשון בתחום האסטרונומיה. לגלות מהו הדבר שאנו עושים כאשר מחשבים את המרחק ארץ שמש היא חשיבה מסדר שני.חשיבה על תורת המדע. פילוסופיה אינה מדע הנפש. פסיכולוגיה היא חשיבה מסדר ראשון. היא איננה מטפלת ביחס בין המחשבה למושא שלה. פילוסופיה דנה גם באובייקט באותה מידה שהיא דנה במחשבה" פסיכולוגיה תשאל מהו צדק בעיני אדם מסוים. פילוסופיה תשאל מהו צדק.

דרווין אמר שחשיבתם של הבבונים אינה שונה מהותית מזו של אדם. אם כך מדוע את הבבונים חוקרים זואולוגים? מחשב אינו חושב או מבין. הוא מגיב ופועל. פילוסופיה מתחילה מן הרגע שמתייחסים לחשיבה האנושית בצורה שונה משאר העולם.

כמובן שזה רק חלק קטן ורק כיוון אחד אליו מוליך הספר. מהי פילוסופיה, ועדיין לא ענינו על שום שאלה פילוסופית ולא הגדרנו כלום.

אני אסיים את הסקירה כאן, כל מי שהתפתה מהפתיחה הארוכה הזו ינסה לקרוא את הספר הזה שכתוב בצורה רהוטה מאוד ושווה לכל קורה.

ציטוט אחד נוסף לסיום "פילוסופים מייחסים לעצמם תפקיד הרואי. הם היחידים שמוכנים להסתכל לאי-מציאות בעיניים.כל שאר בני האדם נוהגים כמו גיבורי סרט מצויר שהולכים באוויר גם כשהאדמה נעלמת. הפילוסופים מוכנים להסתכל ולהסתכן בנפילה. אלא שגם פילוסוף אינו רוצה ליפול. הוא מחפש נקודת משען שתציל אותו מהצלילה לתהום. תולדות הפילוסופיה אינן אלא סיפור הניסיונות למצוא נקודת אחיזה. כמובן, כשם שהתהום מדומה גם נקודת האחיזה מדומה."

אם הצלחתי לעורר סקרנות, תרמתי. מי שלא הסתקרן עד כה ממילא לא יחפש את הספר.

קטגוריה: 

הוסף תגובה חדשה

CAPTCHA
משהו קטן לוודא שאינך רובוט. משתמשים רשומים מדלגים
ענה לשאלה / השלם את החסר