אימגו מגזין מאמרים

כתב עת בנושאי תרבות ותוכן

מדוע מבוכים?


תאריך פרסום קודם: 
2003
העיר יריחו מוקפת מבוך של שבע חומות, איור מתוך תנ"ך פרחי, נוצר במאה ה 14 בפרובנס על ידי אלישע בן אברהם קרשקש
העיר יריחו מוקפת מבוך של שבע חומות, איור מתוך תנ"ך פרחי, נוצר במאה ה 14 בפרובנס על ידי אלישע בן אברהם קרשקש

מבוך Labyrinth הינו מסלול יחיד בעל כניסה ויציאה ללא התפצלויות או חלקים ללא מוצא. לבירינטים קיימים כבר 4000 שנה, ומתועדים בממצאים מדתות קדומות. לבירינטים היו חלק מתרבויות כמו המאיה, אינקה, ההופי (ילידים אמריקניים), יוון, והקלטים. בימי הביניים ובייחוד בתקופת מסעות הצלב, נחשבו כסמל לעלייה לרגל לארץ הקודש. לבירינטים שמשו ועדיין משמשים לתפילה, ומדיטציה כאשר המתפללים הולכים לאורכם ובחזרה.  

לעומת הלבירינט, ה Maze   כולל התפצלויות וחלקים שנגמרים ללא מוצא.

אולם המילה "מבוכים", במונח "מבוכים ודרקונים", אינה מתכוונת לאף אחד מהשניים. המילה האנגלית, Dungeon, מתארת יותר מרתף אפל, כלא תת קרקעי או בכלליות – בנייה תת קרקעית. ליתר דיוק, דונג'ון- Donjon  היה החלק החזק של הטירה, המגדל העיקרי או המצודה. אסירים היו שמורים לרוב בחלקו התחתון, או התת קרקעי של הדונג'ון שנקרא Dungeon. במבוכים ודרקונים קיימת הנטייה אצל המנחים לבנות dungeons  שהם שילוב של מבוכים סבוכים תת קרקעיים ואפלוליים.

למרות הנדירות של בנייה בצורת dungeons  (להל"ן מרתף) הן כיום והן בתקופות מוקדמות יותר, אנו מוצאים מרתפים רבים בעולם הפנטסטי. אין ספק שמרתף בנוי טוב מגרה את הדמיון בצורה הטובה ביותר ומתבל את הביטוי "מה מסתתר מעבר לפינה או מעבר לדלת" במנות גדושות של אפלוליות, פחד ומסתורין, כמילותיו של תורין:dark places for dark business .

מרתפים ניתן למצוא מתחת לטירות או במערכות ביוב של ערים מפותחות, במערות, מחילות או מכרות רפאים בצלע הר. ישנם מרתפים שנועדו מלכתחילה לבלבל את הנכנס אליהם, ישנם כאלה שהחלו דרכם כבתי סוהר, כבנייה של גזע שחי מתחת לאדמה (גנומים או אלפים אפלים) או בור שחפר מכשף רב עוצמה כדי לכלוא בו מפלצת איומה. הכניסה למרתפים יכולה להיות דרך פתח סודי, על ידי הזזת ספר בספרייה או מילת קסם (סומסום הפתח), דרך בארות, מלכודות או מפת אוצר המובילה היישר אל הכניסה. במרתפים שוכנים היצורים האפלים. כאלה שאור היום מפריע להם או כאלה שעברם או קיומם מפריע לאלה החיים מעל לאדמה. למשל מפלצות או פושעים. ערפדים, טרולים, גובלינים ואלפים אפלים הם דוגמאות למפלצות שמעדיפות או חייבות חושך. מוכי הזאבת, החולים והפושעים ימצאו במרתפים העירוניים מקום שבו יוכלו לחיות בשקט, ללא הפרעה, בעודם יכולים לצאת מדי לילה לעיסוקיהם.בעולם פנטסטי, כמעט כל המרתפים שמחוץ לערים שורצים במפלצות. כמו בטבע, ישנם יצורים שיותר טובים בלהשתלט על בתים מאשר לבנות אותם ולכן מרתפים רבים אשר שמשו כבתי מקדש,מערכת קטקומבות, מכרות או כל בנייה תת קרקעית למטרה מסויימת הופכים למקום משכנם של חבורות גובלינים, אל מתים וחבריהם לאסופות המפלצות. המרתפים מהסוג הזה הם לרוב מוזנחים ומשמשים כקורת גג למי שמוכן להכנס אליהם, מן ערי מסכנות או ערי מקלט תת קרקעיים, בהם כל דאלים גבר. אולם גם במקומות כאלה קיים הסדר וההגיון. אל לו למנחה לקחת את כל אסופת המפלצות ולזרוק אותה לתוך מרתף, לחכך ידיו בהנאה זדונית ולחכות לחבורה כדי לעשות בה שפטים. מרתף, כמו כל דבר אחר, אינו קיים סתם כי יש מקום ריק במפה.

יש לו היסטוריה, יש לו נתונים גיאוגרפיים, טופוגרפיים, הוא מכיל דברים שונים ומשונים שעשויים להשפיע על תושביו ומבקריו, כמו למשל, אוצר גדול ששמו יצא למרחוק שמושך אליו ציידים. בנייה של מרתף, כל מרתף, הוא כיף עצום למנחה. הוא צריך לחיות אותו ולא סתם לשרבט קוים ישרים, למספר חדרים ולאכלס בדיירים.במרתפים קטנים, מיושבים וחוץ עירוניים, סביר להניח שהדיירים יכירו אחד את השני ולכן מן הראוי שיסתדרו ביניהם. מן הסתם, תהיה שם סמכות עליונה, יהא זה מפקד או מפלצת חזקה. קשה לי לדמיין מרתף קצר שבו חיים בשלווה ובנחת גובלינים לצד מומיות ובאסיליסקים תחת תקרה של נטיפים חיים. במרתפים יותר ארוכים, למשל מכרות ענק או מערות של כמה ק"מ, ניתן לאכלס שבטים שלמים. אפשר להפוך את המרתף עצמו למקום של מריבה וסכסוך סביב שליטה על חדרים חשובים כמו חדר הבאר, או החדרים השולטים על הפתחים. ניתן לשים שם דרקון (או משהו קצת יותר חלש) שהמקומיים יעבדו אותו והוא בתמורה יגן עליהם. משהו בסגנון מכרות מוריה עם הבאלרוג.במרתפים עירוניים, בסגנון מערכת ביוב או תעלות תת עירוניות ניתן לשלב אל-מתים שיוצאים בלילה אל הרחובות (זוכרים את thriller  ? ), כתות מסתוריות , חבורות פושעים וכו'.

ויש כמובן את המרתפים שנבנו במיוחד כמלכודת למי שיכנס אליהם. מרתפים כאלה בנויים בצורת מבוך מתעתע, מלאי מלכודות שונות ומוזרות. לעיתים הבנייה שלהם נועדה לשמור על דבר מה מאורחים לא קרואים, ולעיתים לשם השעשוע, לצפות במסכנים שיכנסו כאילו היו עכברים במירוץ כנגד כל הסיכויים.(ראה הלבירינט של מינוס שבה שכן המינוטאור). מרתף הוא מקום שיודעים מהיכן נכנסים אליו אך לא כיצד ומאיפה יוצאים ממנו.
  

 10 הדיברות למנחה לבניית מרתף טוב:

1) לפני שרטוט המרתף חשוב מהי ההיסטוריה שלו – מי בנה אותו ולשם מה ?

2) האם המרתף "חי" (מאוכלס) או נטוש?

3) כמה זמן המרתף קיים? סביר להניח שמרתפים עתיקים החליפו כמה ידיים ולכן ניתן למצוא בהם סגנונות בנייה שונים. מרתפים ישנים יראו אחרת מאשר חדשים.

4) מיקום המרתף ישפיע בהכרח על דייריו. (בקרבת עיר, באמצע המדבר וכו').

5) תן דגש לחומרי הגלם באזור המרתף. סביר להניח שבנייה באבן חול (אבן רכה) תיצור מרתפים רחבים יותר מאשר מרתפים שנחצבו בסלע צור.

6) בנייה תת קרקעית היא בעלת אופי משלה – בנייה לא נכונה עשויה ליצור חוסר בחמצן, הצפות, ריח רע ואף מפולות. תן לתופעות הללו מקום בתיאוריך.

7) במרתפים בינוניים וארוכים כושר ההתמצאות יורד פלאים. אפילו בנייה ישרה (זויות של 90 מעלות בלי עליות או ירידות ) תבלבל את הטוב שבנווטים. העדר החלונות והנוף הדומה יבואו לידי ביטוי בבלבול וחוסר התמצאות. לזה יש להוסיף את אבדן תחושת הזמן שמובילה לעייפות.(וזה עוד מבלי להזכיר קלסטרופוביה...).  לכן, אפילו אם השחקנים משרטטים את המרתף, על המנחה לתת תיאורים מעורפלים ולא זוויות מדויקות. חבורה אובדת באמצע מרתף אינה מחזה נדיר.

8) מרתף הוא מקום בו פורחות חלק מהדמויות – למשל גמדים, גנומים וגנבים. תן להם להנות מכך בכך שתספק להם "עבודה" כגון : מלכודות, פתחים סודיים, כניסות נסתרות, עליות ומורדות שקשה לזהות.

9) גם במרתפים נמצא ההגיון. אל תשים בחדר באמצע המרתף מפלצת ענקית לאחר שרוחב המסדרונות המקסימלי היה 60 סנטימטר. (זה בתנאי שהיא לא הגיעה לשם באמצעות קסם). לא כל החדרים במרתף שורצי מפלצות משחרות לטרף – הכנס חדרים שישמשו כמחסנים, בתי אוכל, בורות מים, חדרי שינה וכו'. סביר להניח שבמרתפים ימצא ציוד רב ליצירת אור (שמן, לפידים, ציוד הצתה).

10) דאג לרמה של מסתורין ופחד. מרתף הוא מקום סגור וככזה, כל החושים חייבים להיות במשחק. תיאורי ריח : אויר עומד, משב רוח של אויר מתוק, ריח של אוכל. כל אלו משרטטים מפה בדמיון לגבי הסביבה. תיאורי שמע : קולות דיבור, בריחה, צעידה מתקרבת, צווחה, קול צחצוח חרבות. לעיתים גם שקט מקפיא עלול להעיד על משהו. רד אפילו לקטן שבפרטים – למשל קולות צעידה של מגפיים מול קולות צעידה של רגליים יחפות, טלפיים וכו'. תיאורי ראות : משחק של אור וצל, התנהלות בחושך מוחלט, אפלוליות בחדרים גדולים, אבק שמקשה את הראייה ועלול לגרום לתעתועים.   

הוסף תגובה חדשה

CAPTCHA

משהו קטן לוודא שאינך רובוט. משתמשים רשומים מדלגים

ענה לשאלה / השלם את החסר

הנצפים ביותר

מאמרים נוספים מאת אבישי חאליסי