יום שלישי, מרץ 19, 2024
כללי

טיסות שכר (צ’רטר) מול טיסות סדירות – מה ההבדל?

חברת צ’ארטר הינה חברה שמפעילה טיסות שכר, כלומר הפעלת קווי תעופה אשר מתרחשים מחוץ למסגרת לוח הזמנים הרגיל. 
זאת נעשה על ידי הסדרים מסחריים עם לקוח ספציפי.

כחלק מהתופעה של תיירות עממית, טיסות שכר נודעו כטיסות שמטרתן היחידה הינה להעביר נופשים ממקום אחד למשנהו – ליעד החופשה. קווים אלו שונים מקווים רגילים אך למעשה  פועלים  תחת לוח זמנים ידוע מראש ומפורסם. עם זאת, כרטיסי שכר לא נמכרים  ישירות לנוסעים על ידי חברת התעופה האחראית לטיסה, אלא על ידי חברות תיירות ונופש  אשר שכרו את המטוס במיוחד (לעיתים בהסדר עם חברות נוספות).

למרות שגם חברות תעופה מטיסות קווי שכר שבדרך כלל נשכרות על ידי נוסעים שהזמינו מקומות באופן אינדיבידואלי או קבוצות קטנות לאתרי נופש, ערים היסטוריות או ליעדים היכן שלנופשים מחכה הפלגה – לעיתים מטוס נשכר על ידי קבוצה אחת גדולה והומוגנית כמו חברה כלכלית, מועדון ספורט או יחידת צבא.

קווי שכר רבות נמכרות כחלק מחבילת נופש אשר בהן המחיר ששולם כולל בתוכו טיסה, מלון ושירותים נוספים. בעבר חבילות אלו נדרשו על ידי החוק, אך כיום אין הדבר כך. ניתן לרכוש חבילות נופש במסגרת דילים רגילים עבור אלו החפצים בחופשה בכל מקום שהוא ומכל סוג שהוא. עם זאת, חבילות נופש במסגרת צ´רטר הינן בדרך כלל זולות יותר מתעריפים של קווים רגילים שניתנים על ידי חברות התעופה. יתר על כן, קווי שכר פועלים בשדות תעופה היכן שאין שירות תחת לוח זמנים קבוע. מרבית מהתנועה האווירית שעוברת בשדות תעופה קטנים ובינוניים ברחבי בריטניה, למשל, כוללת צ’רטרים. הישרדותן הכלכלית של שדות תעופה אלו תלויה בדמי נחיתה שהם מקבלים מחברות התעופה שמפעילות קווי צ´ארטר.

בטיסות אשר בהן כרטיסים נמכרים ישירות לנוסעים) מפעילות בנוסף מחלקות צ´ארטר למרות שלאלו קשה להתחרות עם חברות צ´רטר ייעודיות שמתמחות בשירות זה. לעיתים, חברות תעופה המובילות משא כוללות בקווים שלהן מספר נוסעי צ´רטר על המטוס. לחילופין קורה שחברות צ´ארטר נהפכות לחברות תעופה רגילות כאשר שירותי הצ´ארטר שלהן לא עמדו במכסות.

השיקולים הכלכליים מאחורי פעילותן של  קווי שכר דורשות שטיסות יצאו לאחר שהגיעו לתפוסה של קרוב למאה אחוזים. ברוב המקרים (לא תמיד) הסטנדרט של המושבים ורמת השירות נמוכים מבטיסות הרגילות.

חברות התעופה שמפעילות צ’ארטרים וחברות הנופש (שהן אלו הרוכשות מושבים בטיסה עבור חברות התעופה) רכשו מוניטין לא בריא בכל הקשור ליציבותן הפיננסית. היה יותר ממקרה אחד בו נופשים נאלצו להיווכח כיצד המקומות שהזמינו בוטלו בהתראה קצרה. יותר גרוע,ישנם כאלו שהושארו במקומות היעד שלהם ללא השירותים שהובטחו להם וללא אפשרות לחזור  בחזרה. כתוצאה מכך, ישנם הסדרי ביטוח על מנת לכסות את הציבור אם לא מעוגמת נפש  לפחות מהפסדים כספיים.  בדרך כלל  ביטוחים אלה נרכשים במסגרת ביטוחי הבריאות לפני נסיעה לחו”ל.

כיום חברות שכר רבות מפעילות קווים סדירים לניו יורק ואירופה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *