פורום תרבות
 נושא חדש  |  חזור למעלה  |  עבור לנושא  |  חיפוש  |  התחברות   הודעה קודמת  |  ההועדה הבאה 
 המורה ילמד לשאול והתלמיד יקבל אפס
מחבר: פרופ´ דב לנדאו 
תאריך:   20/05/09     00:57

המורה ילמד "כיצד שואלים והתלמיד יקבל ציון אפס.
דב לנדאו

יבורך מר צבי גלאון על שהוא מעלה את הנושא לדיון. הוא נוגע באחת הבעיות
הגדולות של החינוך והוא חלק אינטגרלי של בעית החינוך לחשיבה.
גלעון עוסק בשתי פנים של הבעיה. האחת היא הצורך בפרוט מספיק ומיקוד
מדויק של שאלת המורה החייבת לכסות את כל הנדרש מן התלמיד בתשובה.
הנושא השני שמר גלעון עוסק בו הוא, השימוש המעורפל במשמעותן של
המילים המשמשןת בשאלה. (במקרה דידן הוא מתמקד במילה "הסבר", אף שיש
רבים הטוענים שיש להם שתי בררות, בשעה שבאמת יש להם שתי אפשרויות,
אך רק בררה אחת והדוגמאות רבות). הבעיה היא שבשפה יש לנו אפשרות
להבין מילה באופנים אחדים, וכבר לימדונו ז´ק דרידה שכל דבר שאנו
מבינים באוםן אחד, אפשר להבינו גם באופן אחר. מתברר מדברי דרידה,
שהבעיה איננה רק באדם הקורא והמבין, אלא אף בשפה המאפשרת הבנות
שונות. (עיניים עצומות יכולות להיות גדולות מאוד או סגורות)
תופעה זו קיימת כמובן בכל השפות.

מה שמציל אותנו מן המכשלה הזאת הוא ההקשר (קונטקסט בלעז). התלמיד
עם הברומטר היה חייב להתחשב בקונטקסט שבו נשאלה השאלה, וזו נשאלה
בשיעור פיזיקה. הוא לא התחשב ולכן הציון שלו הוא אפס. לעומת זה אילו
ענה תשובה כזאת בשיעור להשרדות .יכל היה לקבל ציון של מאה.

שני דברים מפריעים לי בדברי מר גלעון. א. הוא עוסק בחלקיק זעיר
מאוד של בעיה גדולה מאוד. ב. מפריע לי גם מה שידוע מן הנסיון
בהכנת בחינות בגרות (המושמצות), שהחלת הניסוח הפרטני המדוקדק, הופכת
את השאלות לסכמטיות ולמכניות ואינו מאפשר הרחבות מדגימות ומבהירות
לפי רוח הנבחן ןלפי הקף ידיעותיו. הדבר הזה מפריע בעיקר במקצועות
הומניסטיות כגון, מקרא, סיפרות ואמנות.

עם כל זה אני בהחלט מקבל את הדעה שהמורים חייבים ללמוד "כיצד שואלים"
שאלות שלמות וטובות, כשם שהתלמידים חייבים ללמוד להבין את השאלות
(מבחינת תכנן ומבחינת הקונטקסט שלהן) וחייבים לדעת לענות עליהן.
מכל מקום עלינו לדעת שכל זה אינו אלא קצה אחד קטן של הקרחון. כדי
לעשות לשיפור המצב כתבתי ספר בשם: "כיצד שואלים, כיצד חושבים,
וכיצד משיבים" בהקף של 450 עמוד, שיצא במכללת "שאנן" קרית שמואל
חיפה.



 הגב להודעה זו  |  רשימת הפורומים  |  מצב שטוח   נושא חדש  |  נושא ישן יותר 

 נושאים מחבר  תאריך




הפורום פועל במתכונת ארכיון.
לא ניתן להוסיף תגובות חדשות.