פורום תרבות
 נושא חדש  |  חזור למעלה  |  עבור לנושא  |  חיפוש  |  התחברות   הודעה קודמת  |  ההועדה הבאה 
 בעיית הנפרדות
מחבר: מימוזה 
תאריך:   01/12/08     12:42

א. סעיפים ב´ וג´ שעסקו בדוגמאות שקאנט עצמו נותן, שייכים לדיון כי הם
מציגים את מושג "האובייקטיבי" אצל קאנט, כלומר מה שנפרד או מתקיים
בלשונך "מחוץ לסובייקט".
ב. לקאנט יש הבחנה בין מה ש "בתוך" הסובייקט" למה שנמצא מחוץ לו. הבחנה
זו לא נזקקת למושג של "הדבר כשלעצמו".
ג. ברור לך שזה שבחרת להתבונן תחילה בגג הבית וחאר-כך בחזית ואחר-כך
במסד, לא אומר שבאובייקט עצמו חלקים אלו מופיעים בסדר הזמנים הזה. אנו
מניחים שכולם נמצאים בו-זמנית. כלומר, סדר ההופעה הוא סובייקטיבי
("בסובייקט"); לעומת זאת סדר הזמנים בו הספינה הייתה תחילה בנקודה א.
ואחר-כך בנקודה ב. בנהר הוא "אובייקטיבי" לדעת קאנט, כלומר "מחוץ
לסובייקט".
ד. קאנט פשוט מבדיל בין סובייקט אמפירי לסובייקט טראנסצנדנטלי; האחרון
הוא צורת הניסיון ואכן כל אובייקט בניסיון מקיים אותה כתנאי להופעתו
בניסיון של כל היצורים הסופיים; כולנו רואים אותו, יכולים לטעון לגביו
טענות, להוכיח ולעשות מדע. אובייקט שמקיים את צורת הניסיון לא נכנס
בכך "לתוך" הסובייקט האמפירי. שנינו רואים עץ מסוים והוא אינו "בתוכי";
גם אתה יכול לראות אותו.
ה. גם הפשטה, אף שהיא פעולה שלנו לא מכניסה את האובייקט לתוכנו ומבטלת
את קיומו האובייקטיבי. אני יכול לומר לך "בריאיון נתעלם או נפשיט
מתתכונות מסוימות של המרואיין כמו צבע שיער וצבע עור. זה לא אומר שהוא
חסר אותם, או שאופן ההסתכלות שלנו מבטל את קיומו "שם בחוץ".
ו. אני מקווה שהבהרתי את הרלוונטיות של סעיפים ב´ וג´; הנחתי שאתה מכיר
אותם מקאנט.

 הגב להודעה זו  |  רשימת הפורומים  |  מצב שטוח   נושא חדש  |  נושא ישן יותר 

 נושאים מחבר  תאריך




הפורום פועל במתכונת ארכיון.
לא ניתן להוסיף תגובות חדשות.