פורום תרבות
 נושא חדש  |  חזור למעלה  |  עבור לנושא  |  חיפוש  |  התחברות   הודעה קודמת  |  ההועדה הבאה 
 ובכן...
מחבר: עודד ישראלי 
תאריך:   29/06/08     04:54

ראשית, כדי להיות "סגורים" על כך שהתיאור של יחזקאל באמת הסתמך על המכונות (שכן, נדמה לי שיש
כמה מפקפקים[?]) נזכיר פה שוב כמה נקודות דמיון עיקריות:

א. המכונות במקדש היו עשויות נחושת, וכך גם ה"חיות" שמתאר יחזקאל נוצצות כמו "נחושת קלל".
ובתאור יחזק' מוזכר גם עוד צבע מתכתי - הלא הוא ה"חשמל" ששימש אח"כ את אליעזר בן-יהודה לתאור
דבר אחר לגמרי. כאן יש לצין שתיאור של "חיות" בצבעי מתכת הוא קצת "יוצא דופן" - בלשון המעטה -
הגם שהוא שימש אח"כ נביאים מאוחרים, כמו דניאל ויוחנן (הנוצרי), שהלכו כנראה בעקבות יחזקאל...

ב.מבנה המכונות במקדש היה רבוע, כשחיות הקודש - "אריות, בקר וכרובים" - מעטרות את דפנות
המכונה. גם החיות של יחזקאל מכונסות יחד במבנה רבוע עם "ארבע פנים" (בכלל המילה "ארבע" חוזרת
שוב ושוב גם בתאור מבנה המכונות וגם בתיאור של יחזקאל), ומודגשת העובדה שתנועתן של החיות
היתה במבנה "קשיח" כפסל דומם המוסע ממקום למקום על גלגלים - "איש אל עבר פניו ילכו לא יסבו
בלכתן"...

ג. תיאור העיטורים על גבי המכונות במקדש כמעט זהה לחיות שמזכיר יחזקאל: אריות ("פני אריה" אצל
יחזקאל), בקר ("פני השור" אצל יחזק'), וכרובים ("פני אדם" אצל יחזק'). למעשה, ההבדל היחיד הוא "פני
הנשר" שמופיעים אצל יחזק' ואינם מופיעים בתיאור המכונות במקדש - אך גם במקרה זה,ניתן לראות
שבחלק מדגמי ה"מכונות" שנמצאו מופיעים דגמי ציפורים בארבע הפינות העליונות של ה"מכונה", ולכן
סביר כי מדובר בתיאור חסר של המכונות במקדש... יתרה מזו, ניתן לקרוא את הקטע בפסוקים המתאר
את "פני הנשר" אצל יחזק' כרומז לכך שה"נשרים" הללו היו "למעלה" - ממש כמו הציפורים במכונות
שנמצאו: "וּפְנֵי־נֶשֶׁר לְאַרְבַּעְתָּן וּפְנֵיהֶם וְכַנְפֵיהֶם פְּרֻד֖וֹת מִלְמָעְלָה" (יחזק' א' 10ג - 11א). עוד בעניין
העיטורים יש להוסיף אותן "ליות מעשה מורד" מסתוריות שמעטרות את כל חלקי המכונות במקדש, ואת
אותן ה"עיניים" המסתוריות אשר "מעטרות" את אותה "מרכבה" של יחזק' - אשר בשני המקרים יכולות
להתבהר לאור אותם עיטורים של "שמיניות מסולסלות" שיכולות להראות כמו "עיניים" המופיעות על חלק
מדגמי המכונות שנמצאו. וראו לדוגמא:
http://commons.wikimedia.org/wiki/Image:Bronze_stand_2.jpg
(או להריץ בגוגל: Image:Bronze stand 2.jpg - Wikimedia Commons)

ד. במקרה של המכונות במקדש, די ברור שהן שמשו כ"כיריים" (כנים לכיורים) לבישול, ומכאן קרבתם
לאש. במקרה של יחזקאל פרק א', האש אשר "מתהלכת בין החיות" תופסת מקום נכבד ודרמטי בתיאור,
ובפרק י' אף מוזכרת נטילת גיחלים מתחת לאותה "מרכבה": "וַיֹּאמֶר אֶל-הָאִישׁ לְבֻשׁ הַבַּדִּים, וַיֹּאמֶר בֹּא
אֶל-בֵּינוֹת לַגַּלְגַּל אֶל-תַּחַת לַכְּרוּב וּמַלֵּא חָפְנֶיךָ גַחֲלֵי-אֵשׁ מִבֵּינוֹת לַכְּרֻבִים, וּזְרֹק, עַל-הָעִיר [...] וַיִּשְׁלַח הַכְּרוּב
אֶת-יָדוֹ מִבֵּינוֹת לַכְּרוּבִים, אֶל-הָאֵשׁ אֲשֶׁר בֵּינוֹת הַכְּרֻבִים, וַיִּשָּׂא וַיִּתֵּן, אֶל-חָפְנֵי לְבֻשׁ הַבַּדִּים; וַיִּקַּח, וַיֵּצֵא."
(יחזק' י' 2 - 7). יש לציין שבמקרה אחרון זה יחזק' מתאר "מעשה" המתרחש כביכול בבית המקדש עצמו -
במקום מושבם המקורי של המכונות...

ה. למכונות שבמקדש היו ארבעה אופני נחושת אשר שימשו, כנראה, כדי לגולל אותן בעת הצורך מעל
הבור באדמה שבו שמו את העצים והגחלים (ומתוך הפועל "לגולל/לגול" בא כנראה גם הכינוי "גלגל"
ביחזק' י'). וגם לאותן "חיות" בתיאור של יחזק' יש - באופן מפתיע ומוזר ביותר - ארבעה אופנים, שכמו
במקרה של תיאור המכונות במקדש, כך גם יחזקאל מקדיש לתיאורם לא מעט מלים... עוד יש לצין כי
אלמנט ה"חישוק הכפול" המופיע בדגמי המכונות שנמצאו, עשוי להסביר את הביטוי "כאשר יהיה האופן
בתוך האופן" שמופיע אצל יחזק' (א' 16) - וראו לדוגמא:
http://commons.wikimedia.org/wiki/Image:Bronze_stand_3.jpg
(או תריצו בגוגל: Image:Bronze stand 3.jpg - Wikimedia Commons)



לאור כל האמור לעיל - וניתן היה לומר עוד כמה וכמה דברים אך דומני שדי בכך - קשה מאוד להניח
שהדמיון בין התיאור של יחזקאל א' ותיאור המכונות במקדש הוא מקרי. קשה להניח שיחזקאל בדה ממוחו
מן "מראה מרכבה מרובע", שבו אריות ובקר וכרובים הנוצצים כנחושת, אפופים בלהבות, ונעים על ארבעה
אופנים - וכל זאת בלי שום קשר ל"מכונות" שנראו די דומה, ובמקרה גם עמדו במקום עבודתו הקודם...
השאלה היא כמובן "למה דווקא?!"...

ובכן, ניתן היה להעלות כמה השערות - כגון:

א. יחזקאל סתם הושפע - ואולי "נרדף" - מן המראה המרשים של המכונות הנוצצות והגדולות - אפופות
הלהבות והאדים - שאותן ראה בשנות נעוריו בחצר המקדש, ולכן הן שמשו השראה למראה ה"קודש" שלו;

ב. יחזק' השתמש בכוונה בתיאור של מראה מרשים המוכר לקהל שומעיו מן ההווי הדתי שלהם, וזאת כדי
ליצור אצלם אסוציאציה של "מראה קדוש" ולהעניק אמינות לתיאור מעמד הקדשתו כנביא;

ג. יחזקאל הגולה חי בזמן ותקופה בה סבל מרעב כבד, ולכן הוא נמשך דווקא לתיאור המכונות המזכיר לו
את ימי השובע הטובים של הכהנים במקדש - ועובדה שבסוף התיאור הוא אפילו "אוכל משהו" (יחזק' ג' 1):
http://www.mechon-mamre.org/i/t/t1203.htm


כמובן שניתן להעלות עוד כמה השערות כנ"ל, וכל זה טוב ויפה, אבל דומני שלא רק בכך העניין. אם נבדוק
נראה שבערך באותו זמן שאליו מייחס יחזקאל את המראה שלו - ולמעשה, בדיוק כשנה לפני-כן - מתרחש
בירושלים ויכוח פוליטי שבמרכזו ניתן לכלי בית המקדש מעמד סמלי חשוב... באותו הזמן שיחזקאל נמצא
בגולה יחד עם כל האליטה של המלך יהויכין, מולך בירושלים צדקיהו, וישנם כל-מני אנשים בירושלים אשר
מנסים לשכנע אותו למרוד במלך בבל - וזאת משום שהם מנבאים שבבל עומדת ליפול. באותו הזמן גם
פועל בירושלים הנביא ירמיהו, ומנסה להניא את צדקיהו ואנשיו מכוונות המרד - שעלול להביא חורבן על
העיר (כמו שבאמת קרה בסוף) - ונמצא שהוא אומר כך:

"וְאֶל-הַכֹּהֲנִים וְאֶל-כָּל-הָעָם הַזֶּה דִּבַּרְתִּי לֵאמֹר, כֹּה אָמַר יְהוָה, אַל-תִּשְׁמְעוּ אֶל-דִּבְרֵי נְבִיאֵיכֶם הַנִּבְּאִים לָכֶם
לֵאמֹר, הִנֵּה כְלֵי בֵית-יְהוָה מוּשָׁבִים מִבָּבֶלָה עַתָּה מְהֵרָה: כִּי שֶׁקֶר, הֵמָּה נִבְּאִים לָכֶם. אַל-תִּשְׁמְעוּ אֲלֵיהֶם,
עִבְדוּ אֶת-מֶלֶךְ-בָּבֶל וִחְיוּ: לָמָּה תִהְיֶה הָעִיר הַזֹּאת, חָרְבָּה. וְאִם-נְבִאִים הֵם, וְאִם-יֵשׁ דְּבַר-יְהוָה אִתָּם--יִפְגְּעוּ-
נָא, בַּיהוָה צְבָאוֹת, לְבִלְתִּי-בֹאוּ הַכֵּלִים הַנּוֹתָרִים בְּבֵית-יְהוָה וּבֵית מֶלֶךְ יְהוּדָה וּבִירוּשָׁלִַם, בָּבֶלָה. כִּי כֹה
אָמַר, יְהוָה צְבָאוֹת, אֶל-הָעַמֻּדִים, וְעַל-הַיָּם וְעַל-הַמְּכֹנוֹת--וְעַל יֶתֶר הַכֵּלִים, הַנּוֹתָרִים בָּעִיר הַזֹּאת. כ אֲשֶׁר
לֹא-לְקָחָם, נְבוּכַדְנֶאצַּר מֶלֶךְ בָּבֶל, בַּגְלוֹתוֹ אֶת-יכוניה (יְכָנְיָה) בֶן-יְהוֹיָקִים מֶלֶךְ-יְהוּדָה מִירוּשָׁלִַם, בָּבֶלָה; וְאֵת
כָּל-חֹרֵי יְהוּדָה, וִירוּשָׁלִָם. כִּי כֹה אָמַר יְהוָה צְבָאוֹת, אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל--עַל-הַכֵּלִים, הַנּוֹתָרִים בֵּית יְהוָה, וּבֵית
מֶלֶךְ-יְהוּדָה, וִירוּשָׁלִָם. בָּבֶלָה יוּבָאוּ, וְשָׁמָּה יִהְיוּ--עַד יוֹם פָּקְדִי אֹתָם, נְאֻם-יְהוָה, וְהַעֲלִיתִים וַהֲשִׁיבֹתִים, אֶל-
הַמָּקוֹם הַזֶּה." (ירמיה כ"ז 16 - 22).
http://www.mechon-mamre.org/i/t/t1127.htm




נו, טוב... קישקשתי כבר יותר מדי, זמני קצר כעת, וגם נראה לי שכדאי לתת לכם לחשוב ולהעלות קצת
השערות לבד, בנתיים...

אז היו בשלום ולהתראות - ותודה על הסקרנות - בנתיים...

 הגב להודעה זו  |  רשימת הפורומים  |  מצב שטוח   נושא חדש  |  נושא ישן יותר 

 נושאים מחבר  תאריך




הפורום פועל במתכונת ארכיון.
לא ניתן להוסיף תגובות חדשות.