אימגו מגזין מאמרים

כתב עת בנושאי תרבות ותוכן

שירתה של דבי סער


אלי אשד's picture

דבי סער / תופרת מילים. הוצאת כרמל

להיכנס לעורם של אנשים

המשוררת דבי סער מגלה בספר השירה הראשון שלה תופרת מילים סקרנות עצומה לגבי אנשים ותופעות שונות ומגלה יכולת להיכנס לעורן של דמויות שונות שעליהן היא כותבת שירים ולהציגן בצורה חזקה ומרשימה גם בשירים של כמה משפטים. יום תמים ניסיתי לזקק מלים. באצבעות נטויות בחושים שקופים עקבתי. ליל זרח, זמן נשב אחור נוטע בי זרעים של חלום. ("זרעים של חלום" בתוך "תופרת מילים" מאת דבי סער) מאות ואולי אלפי משוררים ישנם במדינה זאת. רובם המוחלט אלמונים שמפרסמים ספר שירה אחד או יותר כופים את קריאתו על ידידיהם, ומחכים בתקווה נואשת לביקורת קצרה בעיתונות שלרוב לא מגיעה, ולעיתים רחוקות יותר מגיעה ונשכחת מייד. עותקי הספר שלהם עומדים לאחר מכן כאבן שאין לה הופכין בביתו של המשורר לאחר שכל עותקיו נעלמו מחנויות הספרים ואפילו בחנויות לספרים משומשים מסרבים לקבל אותם. במקרים רבים אין זה משנה כלל אם המשורר מוכשר באמת. הוא עדיין לא יזכה לתשומת הלב הראויה לו בגלל אדישות כלי התקשורת לשירה חדשה. ישנם מעטים שלמדו לנצל את היתרונות של הרשת על מנת להשיג יתר פרסום ותשומת לב, מספרם מן הסתם רק יגדל בעתיד. כמובן עצם השימוש ברשת ככלי תקשורת הוא לא וודאות להצלחה, בשביל זה צריך בתוספת גם כישרון.

דבי סער היא אחת המשוררים המוכשרים שלמדו לנצל גם את הרשת שבה יש לה אתר יצירה ואירועים ספרותיים בולט, הכולל בין השאר יומן מפורט ביותר, אולי המפורט ביותר הקיים, של כלל האירועים הספרותיים העומדים להתקיים. ובכך היא משרתת שירות חשוב את עולם הספרות בישראל. ובעברה הייתה מנהלת פורום הספרים של ynet .בעבר פרסמה גם את בורסת העולמות, סיפור מדע בדיוני, תחום המושך אותה מאוד, על עולם עתידי שנכבש בידי גזע חייזרים "הכלומותאוסים". סיפור שמרכזו עומדת אישה שילדה ילד לזרע של החייזרים. לסיפור נכתב המשך מעניין בשם "הנמלה". שני הסיפורים כשלעצמם נראים כצופנים הבטחה גדולה ויש לקוות שבעתיד יהפכו לרומאן. ובכתובים יש גם רומן מעורר עניין על ערפדים. כעת היא פרסמה את ספר שירה הראשון בשם תופרת מילים, רמז לאחד השירים ולמקצוע התפירה שבו עסקה בעבר. מספר ראשון זה מסתמנת משוררת מעניינת מאוד, משוררת המתבלטת בסקרנות העצומה שלה ובאמפטיה שלה כלפי אנשים אחרים. ואל יהי דבר זה קטן בעיניכם. רוב המשוררים היום ובעיקר רוב המשוררים החדשים עוסקים בעיקר בנושא אחד ויחיד אם גם באינספור ואריאציות שונות ומשונות: בחייהם שלהם ובעצמם.בשירים אלו אפשר למצוא הרבה חיפושים עצמיים וחיבוטים נפשיים, אבל עניין אמיתי באנשים אחרים ובחברה הסובבת ובעולם הגדול והרחב שמסביב קשה מאוד למצוא. ואולי הם משקפים בכך היטב את התרבות שלנו: תרבות "האני" שאינה מתעניינת באמת ב"אחר". לא כך אצל דבי סער.משוררת סקרנית הנה באים ימים טורפים רובצים על סף הדלת ובתיבת הדואר נוקשים החשבונות בדרך ללשכה המחשבות נלחמות על קיומן. (מתוך מספר 7 מאת דבי סער) הספר תופרת מילים מחולק לכמה מדורים לפי נושאיהם. נוף אורבאני, שירי תל אביב (עירה של המשוררת) על החיים של המשוררת בכרך האורבאני הקר ולפעמים עויין. אהבתי במדור זה את השיר מספר 7 העוסק בחוויה המוכרת לכל לצערנו של ביקור בלשכת התעסוקה. והמשוררת מתארת זאת בהומור קודר ומשלבת את מוטיב אשת לוט שנהפכה לנציב מלח סמל לתחושת הביזוי העצמי שהמשוררת חשה במקום זה. יש במדור זה שירים המנסים להיכנס לראשן של עולות מרוסיה שמתקשות להיקלט ולהתאקלם בעיר הזרה להם שעוררו את סקרנות השל המשוררת בעלת העין החדה לגבי כל הנעשה בסביבתה. למשל בשיר סבטלנה:סבטה עלתה מרוסיה לעיר הגדולה יש לה רבות לאמר לעולם, אך המילים חומקות מפניה בקצב מהיר כמו המכוניות שמחוץ לבר... מילים ספוחות מבטא מתחבטות בפיה נטרפות להביע לשונה פורצת דרך והאור עולה. השיר מצליח להביע בכמה שורות קצרות את הקושי של האישה מרוסיה לתקשר עם המציאות הישראלית עם כל זה שיש לה הרבה מאוד להגיד. ובסופו של דבר "לשונה פורצת דרך" (ביטוי יפה מאוד) סבטה מצליחה למצוא את הדרך לתקשר עם סביבתה למרות הכל.

במועדון גדוש עור ואפלה רתום יצר, אתה נותן בידי מפתח לקולר הסלולארי . מתאוה ליד רמה ולזרוע ולדמעה. הסקרנות מצמחת על לשוני שדה קוצים שוטים ומיני עקרבים לעסות בשרך הצח חבורות חברבורות והרמז הוא שאת הנזק החמור ביותר לבן הזוג גם במקום זה גורמת לשונה ויכולתה המילולית של המשוררת ולא דווקא הצלפות פיזיות שהרי הכאבים החמורים ביותר שיכולים בני זוג לגרום זה לזה הם לרוב נפשיים ולא דווקא פיזיים. מדור נוסף בספר הוא "יחסים נזילים" על מערכות יחסים שבהן הייתה מעורבת המשוררת חלק שאותו מצאתי כחסר עניין תוכני או שירי השירים הם שגרתיים וחסרי ייחוד ומעוף לשוני או אחר אם כי מן הסתם הם עוסקים בנושאים שהם בעלי משמעות רבה למשוררת, ואולי עדיף היה להשאירם מחוץ לספר. עם כל השירים בספר היו שירים מסוג זה כי אז לא הייתי טורח להתייחס אליו. אבל למרבית השמחה הם בגדר מיעוט.עוד אורך בעורי:לֹא אֶשְׁכָּחֵךְ אֵם אָבִי עוֹד אוֹרֵךְ בְּעוֹרִי עוּרִי עוּרִי דְּבוֹרָה (מתוך "שירת דבורה")החלק החזק מכל בספר הוא קשר דם, שירים על בני משפחתה של דבי סער שבהם היא נכנסת "לתוך עורם" ומנסה לחוות את חוויותיהם ואישיותם בשירתה. למשל ב"שירת דבורה" על הסבתא דבורה שנספתה ב-אושויץ ובשיר על חוויותיו של אביה צבי בשואה. ושיר על אחותה שחזרה בתשובה וחיה היום בבני ברק . אחות לי קטנה ושאלות אין לה מכונסת בבני ברק בחסות השכינה תחת כנפיה בעל וארבעה ילדים.(מתוך "<a " style="font-size: 13.008px; line-height: 1.538em;" rel="nofollow">מזמור לאורית") מעניין שהשיר משתמש במוטיבים מ-שיר השירים התנ"כי האירוטי ("אחות לנו קטנה ושדיים אין לה ...") על מנת לתאר את החזרה בתשובה וזה יוצר ניגוד מעניין בשיר עצמו בין הרמיזות לקטע האירוטי הקדום המדבר על תשוקה גדולה ובין התיאור של הקיום החרדי האפרורי כיום אם כי זה קיים רק מתחת לפני השטח. המשוררת מודה שאין לה תשובות לשאלות שהיא רומזת עליהם באמצעים ספרותיים שונים. ועם זאת עצם העלאתן היא מעניינת. וגם שיר על עצמה כשהייתה ילדה על פי צילום ישן. המשוררת שואלת את עצמה:מה נשאר מהילדה שאיני? טמונה באלבום שחור על גבי לבן ומתחת קשורה שורה: 1975 מניפת אתמולי לוכדת: צרעות עבר, ורד סמוק בושה וצינור אורב על גזע. מתוך "תמונה")ניסיון עיקש לחזור בזמן ולנסות לשחזר את מה שהיה ואיננו עוד ואבד ולכאורה לפחות אבד עליו הכלח. המדור האחרון בספר "שטח הפקר" אינו עוסק בנושא ספציפי כמו המדורים הקודמים מציג שירים על מגוון נושאים. מהם מצאתי עניין במיוחד שיר "תאומי לונדון" המבוסס על ספר האימה המפורסם של סטיבנסון "דוקטור ג'קיל ומר הייד" ועוסק ברצח הראשון של מיסטר הייד. זהו אגב נושא נדיר מאוד בשירה עברית שממעטת מאוד להשתמש ביצירות של ספרות פופולארית כנושאים בניגוד ליצירות של ספרות גבוהה. יש גם שירים העוסקים במצב הפוליטי והביטחוני, כאן ועכשיו ושירים שעוסקים במצב העולם כמו בשיר שעוסק בסופה ההרסנית "קתרינה". יש גם שירים ארס פואטיים שעוסקים בתהליך הכתיבה והיצירה שאותו מדמה המשוררת לתפירה של יסודות המנוגדים זה לזה לחלוטין כדי ליצור שלם חדש וטוב יותר: דבי סער המשוררת הסקרנית מתגלה בספר שירה ראשון זה כבעלת עין חדה לגבי המתרחש בסביבתה מעין צופה מבחוץ שיודעת להציג לפני הקורא בצורה קצרה אך מוחשית מאוד את האנשים והתופעות שהיא נתקלת בהם ומהרהרת עליהם וזאת תוך שימוש בכל מכמני השפה העברית מתקופותיה השונות מימי התנ"ך ועד היום, וגם זה מראה על סקרנות לגבי ספרות זאת ועברה. הספר מעורר סקרנות גם בקורא כיצד שירתה ויצירתה יתפתחו בעתיד. הדחייה ממגנטת אותי לתוך חלל נטול כוח משיכה והמציאות מוצפת בחלום מוצק אני מנסה לחפון את הזמן המתפזר עגול ושלם חלקלק וחמקמק בחרוזים שקופים. (מתוך style="font-size: 13.008px; line-height: 1.538em;" rel="nofollow">חרוזים)

קישורים רלבנטיים:דבי סער בלקסיקון הספרות העברית דבי סער באתר במה חדשהבורסת העולמות פרולוג לרומן מדע בדיוני הנמלה: המשך ל-בורסת העולמותיומן מפורט של אירועי הספרות בישראל באתרה של דבי סער

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.
Fill in the blank.

הנצפים ביותר

מאמרים נוספים מאת אלי אשד

.