אימגו מגזין מאמרים

כתב עת בנושאי תרבות ותוכן

קו ירוק וקו מנחה


צבי גלאון's picture

שרת החינוך יולי תמיר. משימתה של שרת החינוך הנוכחית וכל מי שיבוא אחריה, צריכה להיות קודם כל שיפור מערכת החינוך בתנאים נתונים, ובאפשרויות הצפויות במציאות הישראלית, והקו הירוק איננו בין הראשונים בסדר העדיפויות הנצרך

הוראת שרת החינוך לציין במפות את הקו הירוק, ודאי שאין בה כדי לאפיין את כלל פעילותה של השרה, אך מטבע הדברים היא זו שעושה כותרות. אך השאלה שצריכה להטריד את הציבור היא האם החלטה זו היא חלק מהקו המנחה את השרה, בין שהוא ירוק או בעל כל צבע אחר.בחינתה של שאלה זאת עשויה לעורר ספק, לפחות, באשר לתבונה שבעיתוי של ההוראה האחרונה של השרה. בין כך ובין כך אין לה שום סיכוי ליצור צריבה תודעתית חדשה, והיא תקבל ביטוי מעשי בערך כמו הוראת הנפת הדגל של לימור לבנת (מי שהניף דגלים שיקום!). משימתה של שרת החינוך הנוכחית וכל מי שיבוא אחריה, צריכה להיות קודם כל שיפור מערכת החינוך בתנאים נתונים, ובאפשרויות הצפויות במציאות הישראלית, והקו הירוק איננו בין הראשונים בסדר העדיפויות הנצרך.

כמו כן יש לחזור ולהזכיר ללא לאות את האמת הנושנה, שרק היא צריכה להכתיב קו יהא צבעו אשר יהא, וזו היא:ליבת העשייה החינוכית מתרחשת בכיתות, וכל הצלחה או כישלון מתחילים שם בכיתות. לכן כל עשייה צריכה להיות מכוונת קודם כל להשבחת איכות ההוראה. זאת ייעשה רק עם המורים שיש לנו עתה במערכת החינוך, ואלה יהיו העושים במלאכה.רק לאחר שנאמץ אמת זו כמכתיבה את הקו המנחה יש להגדיר את שאר הצרכים שהם גלויים וברורים כל כך, וכך גם גלויים כל הקשיים בדרך להגשמתם.למשל ברור לכול כי צמצום מספר התלמידים בכיתות ביה"ס איננו דבר שיתרחש בשנים הקרובות וזאת משתי סיבות. הראשונה שבהן היא העובדה כי צמצום מספר התלמידים פירושו תוספת של כיתות רבות. כל שלוש כיתות עמוסות יהפכו לארבע כיתות. (3 כיתות של 40 תלמיד יהפכו ל 4 כיתות של 30 תלמיד) לכן צריך יהיה גם לבנות חדר כיתה נוסף. והסיבה השנייה היא שצריך יהיה להכשיר מורים נוספים, במיוחד באותם מקצועות שכבר היום אין מספיק מורים כדי ללמד מקצועות אלה, כמו מקרא למשל או מקצועות מדעיים שונים ובראשם פיזיקה. אלה שני תהליכים שימשכו שנים, מאותו רגע שימצא להם התקציב המתאים. וזה מתי יימצא? כמו כן ברור לנו היום כי, כל עוד יהיה שכר המורים כפי שהוא היום, מְבַזֶה, וזאת בלשון המעטה, כי אז גם התפלגות כוחות העבודה במשק לא תפנה להוראה את חברי מועדון הַ 700 של המבחן הפסיכומטרי, ובמקרה הטוב יהיו אלה בעלי הציון של קצת יותר מ500.והיות שמורים אלה, העתידים להצטרף למערכת החינוכית וגם אלה הנמצאים בה כעת, הם אלה שעושים ויעשו את המלאכה, אזי בציבור זה צריך להשקיע, אותו צריך להשביח, ורק באמצעותו להצעיד את תלמידינו להישגים טובים יותר.סקירה קצרה של תוכניות התמיכה למיניהן מלמדת כי מערכת החינוך עוסקת בייצור קביים לתלמידים במקום לדאוג למורים טובים יותר שיהפכו תוכניות אלה למיותרות. כוונתי למשל לתוכנית "הזנק" שמטרתה להביא יותר תלמידים לתעודת בגרות, יחד איתה תוכנית "ליבם" (לקראת בגרות מלאה) תכנית "ברנקו וייס" ובצד אלה כל המרתונים ופנימיות היום ועוד ועוד תכניות. כל אלה הם הודאה והודעה כי המורים אינם מצליחים לספק את הסחורה ולכן פועלים כאן בשיטה הכול כך מוכרת לנו של כבישים עוקפים.אם יעמידו את המורה במרכז העשייה, על כול המשתמע מכך יהיו כל התוכניות המוזכרות מיותרות. ומה משתמע מרעיון פשוט זה של העמדת המורה במרכז? (בגין ההכרה כי רק באמצעותו יגיע גם התלמיד למקום טוב יותר).

מגישה זו משתמעת מסקנה אחת ברורה. להפוך את המורים הקיימים היום במערכת לטובים יותר .ובאשר למצטרפים, אל אלה הדרך הקצרה היא לתגמל אותם בשכר לא מבזה ואז יגיעו לתחום גם חברי מועדון ה700, סכנות בתחום הביטחוני הן סכנות ברורות, שגם המחיר עליהן מובן לנו כל כך, ולכן שפופה רוחנו בעקבות מלחמת לבנון השנייה. הייתה מלחמה וכשליה הגלויים הביאו את מקבלי ההחלטות לבחינה מחדש של כל הקונספציות. בוועדת החוץ והביטחון בדיון שנערך שם אמר ח"כ אפי איתם שהוא גם תת אלוף שהשתוחרר (על משקל הִתְפוּטר) מצה"ל את המשפט הבא: (על פי בן כספית "מעריב" כ"ד כסלו תשס"ז) "עם כל הכבוד לימ"חים והאמל"חים ולכל העניינים האלה אני חושב שבסוף מה שקבע הם חומרים רכים יותר, אנושיים- המפקדים! ואין לי מילה רעה להגיד על האנשים עצמם, כולם איכותיים מצוינים אמיצים הבעיה היא איכות ההכשרה שלהם"כל מה שצריך זה להחליף בדברים שלעיל את הימ"חים ואמל"חים במעבדות מחשבים וכיתות קטנות ואת המפקדים במורים, ונקבל אמת מקבילה לגבי מערכת החינוך. אם תרצו מתקבלת אמת טיפולוגית רחבה יותר על החברה שלנו שהעבירה את הדגשים ל"כאן עכשיו ומהר לחיות טוב" כמו שהבטיח לנו בלשון אחרת ראש הממשלה במערכת הבחירות, זוכרים??? לפיכך אין מנוס מלהגדיר את תחומי ההשתלמות הנצרכים למורים הקיימים במערכת, וכך להפוך אותם לטובים יותר, וכך לייתר את כל התומכים נושאי הקביים המביאים למערכת מחוץ לשעות הרגילות את מנחת ה"יותר מאותו דבר", מה שמביא לשיפור באחוזים בודדים בתחום המדד הלאומי הנקרא בחינות הבגרות. לרשימת הנושאים בהם יש להשתלם מיידית הייתי מציין קודם כול את פרקי היסוד בתחום ההערכה. הנושא הראשון בתחום זה צריך להיות שאילת שאלות, נושא שאינו נלמד היום במסגרת ההכשרה של המורה העתידי. ניתוח שאלות בחינות הבגרות יראה עד כמה אנו לוקים בתחום. לאחר שני נושאים אלה יש ללמד את יסודות התכנון של פרקי ההוראה במסגרת נתונה של משאבים שהם מספר שעות הוראה של מורה המקצוע במשך שנה"ל אחת. יסודות אלה אינם חלק מהידע של כל מורה במערכת. כמו כן יש לבנות תפקיד של מנהל תחום דעת בכל ביה"ס שיחליף את מי שמכונה היום, מרכז מקצוע, וזאת לפני שנבנה תפקיד של רכז ההערכה כמו שמבקש משרד החינוך לעשות, שכן מאגר המורים מהם יגיע רכז כזה לא קיים עדיין!כל אלה הם רק חלק מנושאי ההשתלמות שעל כל מורי ישראל ללמוד אותם. אך לבטח בין הראשונים שבהם.הזכרתי קודם את נושא התכנון. תחום שבלעדיו שום מכונית לא תצא מפס הייצור, אך מערכת החינוך לוקה בכך ברמת השדה. המורה הבודד שעושה את כל העבודה בחדר הכיתה רמת התכנון המוקדם שלו לשנת לימודים שלמה אחת לא תאמן, היא פשוט לא קיימת.על פי דברי שרת החינוך בכנס שדרות, אף היא ערה לכך. בכנס שדרות דברה שרת החינוך על מערכת חינוך הסובלת מהיעדר תכנון וחשיבה לטווח ארוך, אלא ששרת החינוך לא התכוונה למורה הבודד שאינו יודע לתכנן, ואיש גם לא דורש ממנו תכנון, שכן ההתנהלות לפיה מספיקים מה שמספיקים ואחר כך בודקים מה נפל במיקוד ומה נותר להשלים במרתונים של דחיסת חומר לקראת בחינות הבגרות, זו דרכנו וכזו היא תהיה כל עוד לא יעמידו את המורה וצרכיו במרכז, ולא את התלמידים. אלה יצאו נשכרים רק אם יקבלו מורים טובים יותר. אם לאו מה שהיה הוא מה שיהיה עד לחרבן המוחלט אז הכול יתעוררו , אם או בלי ועדות חקירה ממונות או ממלכתיות.

Add new comment

CAPTCHA

This question is for testing whether you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

Fill in the blank.

הנצפים ביותר

מאמרים נוספים מאת צבי גלאון

.