אימגו מגזין מאמרים

כתב עת בנושאי תרבות ותוכן

העולם הבא, מדריך למשתמש Second Life


קטגוריה: 

העולם הבא, מדריך למשתמש second life כמבוא למטא־וורס מאת ד"ר ישע סיוון, הוצאות מודן-קרפד.

חיש מהר חולפים לו חייו של האדם דרך העולם, ראשיתם מכאוב רובם עבודה קשה וסופם סבל וחולי. בעולמנו זה נוצצים רגעי האושר כאגלי טל זעירים, המתאדים להם בלהט חיי היומיום. מאז ומעולם חלם האדם על העולם הבא, עולם שכולו טוב, עולם של אושר ושמחה. האם אנו עדים לפעמי המבשר של של גן העדן עלי המעבד הממוחשב? האם יצליח האדם להיות בן אלמוות? האם נראים באופק ניצני העולם הבא? בסוגיות אלה לא ממש נדון בכתבה שלפניכם, אולם נטעימכם מקצת מטעמם של החיים האחרים, הלהיט המקוון הכובש את העולם. יש האומרים כי קץ כל בשר קרב ובא, וכי עידן החיים הווירטאוליים, חיי המַטריקס, נמצא ממש בפתח. העולם הבא - מחר אצלכם בסלון.העולם הבא – מדריך למשתמש – אודות הספר – ד"ר רימונה כהןבעקבות הספר: העולם הבא, מדריך למשתמש second life כמבוא למטא־וורס מאת ד"ר ישע סיוון, הוצאות מודן-קרפד."האדם המשחק" הוא ביטוי שהטביע פרופסור יוהן הוזיגה (1945-1872), שחי בהולנד וחקר את תופעת המשחק. מחקריו העלו כי ההתנהגות האנושית היא התנהגות משחקית המתקשרת אל שאיפות, צרכים ומשאלות האדם. הפעילות המשחקית מאפשרת את מימוש השאיפה של יציאה מהעולם הפרקטי לעולם חופשי המוכל בו (הוזינגה, 1984).תכונתו הבסיסית של המשחק על פי התפיסה ההומניסטית היא: פעילות לשמה הנעשית מרצון, בהנאה וללא פיצוי תכליתי חומרי.המשחק מאפשר חופש פעולה במסגרת של כללים ברורים ומוגדרים. רק כאשר הפרט חופשי ופנוי הוא יכול לבודד עצמו מהמציאות, ולהשתקע בעולם המדומה של המשחק. תנאי נוסף חשוב לקיומו של המשחק הוא שהמשחק נערך מתוך הסכמה חופשית של המשחקים ונשמרים כללי המשחק אשר יוצרים תנאים המגנים על המשחקים מפני גרימת נזק להם ולסביבתם. הסוציולוג אורי רפ (1980) מציע את המטאפורה של "המטריה" לתיאור ההוויה המשחקית. הוא עושה הבחנה בין משחק הנערך במסגרת התנאים לקיום משחק - אותו הוא מכנה משחק במצב של "מטריה", לבין מצבים בהם משחק חורג מתנאי קיום משחק, אותם הוא מכנה מצב של "חורים במטריה", דהיינו מצב בו המטריה אינה מגנה על המשחקים. לדבריו, כל עוד נשמר החיץ בין משחק למציאות, ומתקיימים התנאים לקיום המשחק (חופש מדאגות לצרכים קיומיים וממטלות חברתיות), שרויים המשחקים תחת חסות המטריה - הם מוגנים בתוך המסגרת, בבחינת "הולכים בגשם ואינם נרטבים".עד כמה הרחיק לכת המשחק האנושי? ספרו של ד"ר ישע סיון, בוגר אוניברסיטת הארווארד, וחקר של העולמות הווירטואליים, מאתגר את ההבחנות הללו. כל אחת ואחת מן ההנחות המתוארות כאן מוצאות פרשנות מסוג אחר. כמובן שצריך לנסות ולשחק בכדי ממש להבין, אבל בינתיים: הספר הינו מדריך למשתמש ב-second life העולם הבא של האינטרנט והוא כולל שלושה חלקים לפי רמת הבשלות של דיירי המטא־וורס: מה זה second life? אתם לא יודעים? בסרט שלפניכם מסביר יובל דרור ללונדון וקירשנבאום מהם החיים השניים בהם דן הספר.

המושג מטא-וורס מוכר פחות לרוב האנשים. מספר עידו הרטוגזון:

"ה-metaverse הוא איחוד בין עולמות וירטואליים ברשת חדשה ותלת מימדית. מה זה ואיך ומתי זה יקרה, וכיצד תשפיע המהפכה הזו על החברה האנושית? עידו הרטוגזון יצא לחקור את העתיד. בשנת 1992, כשפרסם ניל סטיבנסון את רומן המדע הבדיוני שלו, snow crash, עולמות וירטואליים כמו second life היו רק חזון רחוק. המונח אותו תבע הסופר, metaverse, היה הד ליקום שקיים רק בפנטזיות.

"הירו מתקרב לרחוב", כתב סטיבנסון בספרו, "זהו הברודווי, השאנז אליזה של ה-metaverse. זוהי השדרה המוארת והמתנוצצת שניתן לראותה מוקטנת והפוכה על עדשות המשקפים שלו. היא לא קיימת באמת, אבל ברגע זה מיליוני אנשים מטיילים לאורכה".ה-metaverse של סטיבנסון היה עולם דמיוני לגמרי, אבל עם התפתחות הטכנולוגיה, קמו לו אחים גם במציאות. עולמות וירטואליים כמו wow (ראה בהמשך) או second life הפכו דומים יותר לפנטזיה שלו, כאשר מייסדי second life אף ציינו כי ספרו של סטיבנסון היווה השראה להקמת היקום המקוון הפופולארי.נחזור לספר:החלק הראשון: לירוקי המטא־וורס. מיועד למתחילים, לניו־ביס (newbies), וכולל תיאור ממעוף הציפור של סקנד־לייף בפרט והמטא־וורס בכלל, מושגים בסיסיים להתנסות בעולם והוראות כיצד נכנסים לעולם. חלק זה נותן הגדרות בסיסיות לגבי אופי וצורת הפעלת הדמות, ממה להיזהר ובאילו אסטרטגיות כדאי לנקוט.

אתר תיירות מבוקש

החלק השני: לאזרחי המטא־וורס. כולל תיאור מפורט יותר של העולם עבור בעלי ניסיון, מציג מבחר מקומות קלאסיים שאסור לפספס בסקנד־לייף וכן ממליץ על מבחר דרכי התקשרות בין השחקנים. חלק זה עוסק גם במטא־סקס ובמטא־אהבה.

אהבה ווירטואלית – אני ובעלי החדש

החלק השלישי: לשחקני המטא־וורס. מיועד למתקדמים וסוקר מבחר תופעות בולטות במטא־וורס כגון הכלכלה, מבנים חברתיים, מציקנים וכמובן התמכרות. כמדריך הספר כתוב בשפה ברורה ובסגנון קליל והומוריסטי. הוא שזור בחוויות אישיות באמצעותן מבקש המחבר לתת תחושה אותנטית ונגיעות בתחושות ובשיקולי הדעת שהוא צבר מניסיונו. המבנה בהיר, האיורים והתמונות הלקוחות מאירועים ודמויות ב second life משלימות את ההסברים המסודרים. יחד עם זאת התחושה היא של קריאה במדריך פשטני למדי המתייחס בצורה שטחית לעשייה מנטאלית ורגשית מורכבת ביותר. בספר אין התמודדות ביקורתית מעמיקה עם המחירים ועם הרווחים, גם לא בחינה רפלקטיבית המבטאת פרספקטיבות רחבות. הטון הינו ברובו מתפעל ומשתאה נוכח האפשרויות והפוטנציאל הכלכלי והטכנולוגי. הקורא נדבק תחילה בזרם ההתפעלות והפליאה של המחבר ואחר כך, ככל שמתקדמים בקריאה, עולה האכזבה: מה, זה הכול? אז בכך מדובר? בקטלוגים של תסרוקות והתעסקויות עם נדל"ן ובנכסים? החדווה נהיית ברורה פחות ופחות. הסינגולאריות מתקרבת? - הרהורים על אודות עולמות ווירטואליים ועולמנו הממשי – רמי נוידרפרבני הבכור, ליאור, בן 24, הגיע לפני מספר חודשים לבקר את בן הדוד שלו בבית הספר. הילד, בן 9, מאד גאה בבן דוד המוצלח שלו, וסיפר עליו , לכל חבריו, שהוא קצין בצה"ל, ולוחם דגול ב"עולם הלחימה" – world of warcraft – wowהילדים הנרגשים הקיפו את בני ושאלו אותו- האם השתתפת בקרבות גבעת התחמושת (16 שנה לפני שנולד....)- באיזה level אתה? (הכוונה לרמה אליה הגיע האווטאר של ליאור ב wow)- ככל הנראה, רבים מהילדים של ימינו יודעים הרבה יותר על הקרבות והמלחמות בעולם הווירטואלי, מאשר על אלה של העולם הממשי. בעוד שעל מלחמת ששת הימים הם שומעים , אולי, מהמורים שלהם, הרי בבואם הביתה, יש בהם שמשליכים את התיק לאיזו פינה, ונכנסים לעולמות אחרים – עולם המלחמה. הילד, שבחייו הפרטיים הוא צנום וממושקף, עדין ורגיש, הופך במחי אצבע לבריון משורג שרירים, רוכב על סוס אביר או על דרקון נושף אש, בידו חרב מכושפת, מקלע יורק אש, מטול רקטי משוכלל או שיקויי קסמים, ומצטרף לפשיטה אל עומק האויב. בדרך הוא אוכל ושותה, הורג מפלצות , מבצע משימות, פותר תעלומות, ועולה בסולם הדרגות.בעוונותיי, מחמת קשישותי , ומשום שהתביישתי להוציא את סכומי הכסף הנדרשים להשתתפות בקרבות, אין לי אווטאר בwow...אולם נהניתי, בזמנו, עד מאד, לצפות מהצד בהרפתקאות שלא יאמנו אליהן הכניס עצמו בני הבכור ליאור, או יותר נכון האווטאר שלו – ליאורוס.....

סצנה אופיינית ב wow

מה זה אווטאר? שואל אולי בקול חרישי אחד מקוראי מאמר זה? לא נורא, אומר לו בסלחנות, גם אני לא ידעתי פעם... האווטאר הוא הייצוג של המשתתף האמיתי בעולם הווירטואלי. הרבה יותר מרגש, הרבה יותר מפחיד, אך גם הרבה פחות מסוכן להיות בעולם המלחמה. אינך מרגיש כאב, אינך רעב, אינך צמא, השמש הווירטואלית אינה קופחת על פניך, ואת חשבון החיבור לאינטרנט משלם אבא, מהכנסותיו הממשיות.בניגוד למשחק הממכר world of warcraft, סביבת הsecond life אינה בדיוק משחק.כותב קפטן אינטרנט:"ברוכים הבאים לעולם החדש האמיתי. כל מה שראיתם באינטרנט זה כלום לעומת מה שסקנד לייף (second life) יאפשר לכם. עד היום כל מה שהרשת הציעה לכם מסתכם באלגוריתמים, תוצאות חיפוש, שדות טקסט, מנועי השוואת מחירים, ותוכנות להעלאה והורדה של תמונות, וידאו ומוסיקה. דפדפנים שיטחו את החיים שלכם לעולם דו-ממדי, תוכנות הרסו לכם את הדמיון והיצירתיות, ומשחקי המחשב כלאו אתכם בתוך קונסולות. עכשיו הגיע הזמן לשילוב האמיתי בין החיים שלכם לבין החיים הווירטואליים: סקנד לייף נמצא כאן, כדי לטשטש את הגבול בין מציאות לדמיון.

אם תמיד רצית להיות שועל מנגן על פסנתר

תשכחו לרגע שמדובר במשחק. משחק שמשתתפים בו רק מיליון וחצי אנשים. תניחו לרגע לעובדה שהסחורות שמחליפות בו ידיים מורכבות מפיקסלים, ושחלק לא קטן מהפעילות בו מוקדש לחיפוש אחר מין וירטואלי. תנסו גם להדחיק את המוסכמה שבאינטרנט, כמו באינטרנט, כמעט אף אחד ושום דבר אינם באמת כפי שהם נראים. אחרי כל אלה, מה שנותר הוא זירת מפגש בין בני אדם מכל העולם, שאפשר להעמיס עליה כמעט כל אלמנט: צריכה, שיווק, בילוי ורישות חברתי. עולם ויזואלי תלת-ממדי שמאפשר לעשות כל מה שעושים בחיי היומיום (כמעט) - בדיוק כפי שעושים אותו בעולם האמיתי. רק הרבה יותר יעיל."so? אתם אומרים לעצמכם בעברית מאונגלזת, so what?לפני שאנסה לענות על השאלה, אני רוצה להצהיר כאן הצהרה בלתי מדעית בעליל: "ישע סיון, אני מקנא בך!!"שימו לב קוראים יקרים – ישע סיון, בעל תואר דוקטור מאוניברסיטה נודעת, יושב כל היום ומשחק, ומישהו משלם לו על זה!!! ימים שלמים הוא מבלה במה שבסלנג העכשווי יכונה כוסיות-על, מטייל בעולם, גולש, צולל, שר , רוקד, עושה אהבה, רוכש לעצמו שרירים אימתניים, שיער רך ומתנפנף, בגדי מעצבים, טירות וארמונות, ומישהו משלם לו על זה!!!! מורשתי הפולנית אינה יכולה לשאת אי צדק שכזה!!!

ישע סיון – מי האיש? מי האווטאר?

כמובן שאני מתלוצץ – מאחורי כל הולל בסקנד לייף יושבים החנונים המתכנתים את כל ה"גודיס" שמתאפשרים לאדם הווירטואלי – הקול והתמונה, התנועה , האינטראקציות החברתיות, וזרימת המידע דרך האינטרנט – כל זה מתאפשר רק דרך כלי תוכנה מורכבים, מערכות שרתים אדירות, ותקנים, תקנים, תקנים. כדי ליצור מטא-וורס חובק עולם, תרתי משמע, דרושים חלוצים כמו ד"ר ישע שימיתו עצמם באוהלה של תורה ויביאו לנו את העולם הבא, נקי מפיגומים ומוכן להתיישבות מיידית.ישע סיון חושב, שעולם החיים השניים הוא הרבה יותר ממשחק, הרבה יותר מסימולציה. הוא סבור כי הסביבה הזו, שהיא רק בחיתוליה מבחינת יכולת החישוב, יכולת ההדמיה של העולם האמיתי, וכמובן , יכולתו של האדם האמיתי "להיכנס" אל האווטאר שלו, תהפוך ל"דבר הגדול הבא" ותהווה מהפכה דומה לזו של מהפכת האינטרנט.יש סימנים לכך שהמהפכה הזו קורמת עור וגידים. חברות ענק – ibm למשל, משקיעות כסף רב בפיתוח העולמות הווירטואליים. מדינות פותחות שגרירויות ווירטואליות, בהן משוחחים דיפלומטים "אמיתיים" בייצוגם האווטארי, עם המוני התיירים ומספרים להם על ארצם. חברת פיג'ו חנכה לאחרונה את הרכב החדש שלה, מדגם 308, בעולם הסקנד לייף , כאשר אפשרה לכל מי שביקר ב"אי" שלה, לנהוג ברכב החדש.

נציג ibm מרצה בכנס המתקיים כמובן בעולם הווירטואלי

בעולם הזה תוכלו לבקר במקומות מופלאים, לצפות בנופים שלא מן העולם הזה, לבקר במוזיאונים, לצפות בסרטים, וליצור קשרי ידידות עם אנשים מכל העולם. ידידות, אולי מין, ואפילו אהבה. כמובן – האושר מותנה בכך שתצרכו את המוצרים הנכונים – גזרה חטובה, שדיים גדולים, עור חלק, בטן שטוחה, תכשיטי יוקרה, שיער משיי ואפילו אבר מין ענק.

כל אשה יכולה

יש גם חוויות שליליות. הbbc (שבעצמו מפעיל אי בsecond life) מציג בכתבה בסדרה wonderland מקרה עצוב על ניאוף ווירטואלי, בו מתמכרת קרולין, אשתו של איזה נעבעך בשם לי למאהבה הווירטואלי, שבניגוד לבעלה הוא שרירן חטוב, עשיר וסקסי, שנון וזמין בכל עת. האישה מזניחה את בעלה ה"אמיתי" ואת ילדיה ושוקעת בהזיות ימים שלמים.

ההפרדה הזו, בין העולם הממשי לעולם הווירטואלי, היא עניין זמני בהחלט, סבור ריי קורצווייל – איש מחשבים, ממציא , והגורו של הבינה המלאכותית.בספרו האחרון "הסינגולאריוּת מתקרבת" מסביר לנו קורצווייל כי מהפכת המידע תביא, תוך זמן קצר מאד, שלושים, אולי ארבעים שנה, למהפכה גדולה הרבה יותר – כוח החשיבה של המחשבים, המכונות, יעלה בהרבה על זה של בני האדם, אירוע מכונן שלו קורא המחבר בשם "סינגולאריות". במצב כזה לא נותר לנו, בני האנוש, או אלה מאיתנו שישרדו עד נקודת הזמן הזו, אלא מוצא אחד – אנו נפשוט את גופנו ה"אמיתי" , נזנח את מוחנו המרקיב ובן התמותה, ונעבור כולנו לחיות חיי נצח בתוך העולם הווירטואלי, כשאנו מגשימים את הזיותיו המטורפות של יוצר סדרת סרטי המטריקס.

הסינגולאריות מתקרבת – עפ"י ריי קורצווייל

הח"מ טוען, כי אין בכך כל רבותא. לאחר שחקרתי והגיתי בעניין ימים ושנים, הגעתי זה מכבר למסקנה, כי מה שאנו קוראים לו בשם "העולם האמיתי" אינו אלא מכונת מציאות ווירטואלית הנמצאת במוחנו, וכי כל חוויותינו – הצבעים והתמונות, הריחות והטעמים, הכאב, והאושר, אינם אלא הקרנה של פולסים חשמליים ברקמת המוח שלנו. המעבר לחיים במציאות הווירטואלית לא יהיה אפוא אלא שדרוג של מוחותינו , העשויים מבשר ודם, במוחות חדישים ומשוכללים המאוחסנים על גבי מה שקוראים היום, בטעות, בשם מחשבים.אם תרצו ואם לא תרצו, אין זו אגדה, אומר לנו קורצווייל, והסנונית הראשונה שמבשרת את ה"אביב" הזה , היא סביבת החיים השניים, אומר ישע סיוון.לסיום – נצפה בקונצרט ווירטואלי, עם חמת חלילים ווירטואלית, וזמרת מפוקסלת, בעיר טורינו הווירטואלית – על מסך המחשב שלכם.

אנו קוראים איפא לקוראינו, לפחות לצעירים שבהם, להכין עצמם, פיזית ונפשית, למעבר חלק ונטול תקלות, במהרה בימינו, אל העולם הבא. אמן.ועמיתתי למאמר, ד"ר כהן, מציינת כי לחלופין – יכולים קוראינו לגייס את משאבי החמלה, הדמיון והזמן היקר שלהם למטרות טובות הרבה יותר. מקורות הויזינגה, י. (1984). האדם המשחק, על מקור התרבות במשחק. מוסד ביאליק.רפ, א. (1980). עולמו של המשחק. תל אביב, משרד הביטחוןקישורים חיצוניים נוספיםsecond life - האתר הרשמיsecond life בוויקיפדיההמטאוורס בוויקיפדיה האנגליתפרויקט המטאוורס הפתוח – השואף ליצור קוד פתוח לעולם הווירטואליהתאבדות בעולם הווירטואלי?חדשות סקנד לייף הבלוג של ישע סיוון : connecting real and virtual worldsכתבה של עידו הרטוגזון אודות metaverse איחוד בין עולמות וירטואליים ברשת חדשה ותלת מימדיתד"ר ישע סיוון מספר על סקנד לייף

Add new comment

CAPTCHA

This question is for testing whether you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

Fill in the blank.