אימגו מגזין מאמרים

כתב עת בנושאי תרבות ותוכן

מלכה נתנזון


דף משתמש

משוררת וסופרת עוסקת בכתיבת ביקורת ספרותית חברה באגודת הסופרים ובאיגוד הסופרים הישראלי
אי-מייל: 

היסטוריה

חבר במשך
5 שנים 3 חודשים

מאמרים מאת

לחזור אל החיים: סיפוריהם של פצועי צהל / דליה בדש־שץ, איתמר אורלב

לחזור אל החיים: סיפוריהם של פצועי צהל / דליה בדש־שץ, איתמר אורלב

פורסם: 11/20/2013 - 15:57
הספר מביא גם את סיפורה של דליה שץ, "אם הפצועים", שמזה שלושים שנה מקדישה עצמה לרווחת הפצועים ובני משפחותיהם, במסע המפרך של שיקומם. דליה מלווה אותם גם שנים רבות אחרי השיקום, חלקם כבר בעלי משפחות בעצמם. "דליה היא אימא" "דליה מביאה אתה את העוצמה." "דליה מביאה את האור", אלה מקצת מן התיאורים שחיילים אלה בוחרים לתארה. במלחמת שלום הגליל השנייה, נסעה מבית-חולים אחד למשנהו, כשהטילים מתעופפים סביבם, נופלים לא הרחק ממקום נסיעתם. עד השעות הקטנות של הלילה עשתה בין בתי החולים, ללא ליאות, ללא מורא, כשמטרה אחת לנגד עיניה, להביא סעד ומזור לפצועים, ולו בליטוף, ולו במילה, ולו בתשורה קטנה.
קיבוץ געגועים - רומן מכתבים / עוזית דגן

קיבוץ געגועים - רומן מכתבים / עוזית דגן

פורסם: 08/13/2013 - 15:13
קיבוץ געגועים, שונה לחלוטין מן הספרים שהוזכרו. הן מבחינת תוכנם והן מבחינת הרקע לכתיבתם, ערב פרסום חוקי היסוד בנירנברג, שעיגנו את חוקי הגזע, לפיהם : רק גרמנים, או בעלי "דם גרמני", יכולים להיות אזרחי הרייך. החוק להגנת הדם הגרמני והכבוד הגרמני, שאסר נישואין וקיום יחסי מין מחוץ למסגרת הנישואין בין יהודים לגרמנים, העסקת נשים אריות צעירות בבתי היהודים, והנפת הדגל הגרמני בידי היהודים. חוקים אלה היוו בסיס להמשך סילוקם של היהודים מבתי הספר וממוסדות הלימוד הגבוהים. נאסרה על היהודים הכניסה למסעדות, בתי קולנוע, בריכות שחייה ואתרי נופש, וחברותם באגודות הספורט בוטלה.
מוסיקה /  חמוטל בר-יוסף

מוסיקה - סיפורים / חמוטל בר-יוסף

פורסם: 10/21/2012 - 13:21
"מוסיקה" הוא ספר פרוזה ראשון למבוגרים לפרופסור חמוטל בר-יוסף, משוררת, מתרגמת וחוקרת ספרות, שפרסמה עד כה ספר לילדים ותשעה קבצי שירים, שזיכוה בשמונה פרסים: פרס הנשיא, פרס קרן תל-אביב, פרס קרן ירושלים, פרס ויצ"ו לאישה היוצרת, פרס אקו"ם, פרס ברנר, פרס עמיחי, ופרס רמת-גן. אם הגדרת "מוסיקה" היא מלאכת מחשבת של הצבת הצליל והדמם במקטע הזמן, הכוללת את מקצבו, עוצמתו, גווניו ומשקלו - הרי ספרה של בר-יוסף היא אמנות דיבוב הצליל הפנימי של גיבורי הסיפורים, שהם בעלי עולם רגשי סבוך ומורכב, על כל הניואנסים.
תמביסרת ציפור מרוקאית / ארז ביטון

תמביסרת ציפור מרוקאית / ארז ביטון

פורסם: 09/24/2012 - 15:37
קובץ שיריו של המשורר ארז ביטון , תימביסרת ציפור מרוקאית (שעל פי האמונה באה ממרחקים לבשר בשורה טובה), היא אכן מבשרת הבשורה לאוהבי שירתו של ארז ביטון ולאוהבי שירה בכלל. קובץ מרשים ומרגש זה מאגד בתוכו שירים חדשים לצד שירים שנכתבו בשלושים השנים האחרונות, שלא כולם נכללים כאן. אינני יודעת מה היה הקריטריון לבחירתם, שכן שירים יפים מאוד נפקדים וחבל.
במבוך המראות, יערה בן דוד, הוצאת כרמל 2012

במבוך המראות / יערה בן דוד

פורסם: 09/16/2012 - 12:43
התבוננות קולאז'ית ביצירות ספרות. לכל סופר תפיסה המייחדת אותו. הלבירינת שבנה דדלוס לכליאת המינוטאורוס והמחיר הכבד ששולם כדי לרצותו הוא בעצם המחיר שכולנו נאלצים לשלם למפלצות הרוחשות בתוכנו ומחוצה לנו. כל אחד מאיתנו חוֹוֶה את הלבירינת במהלך חייו באופן זה או אחר, אלא שלנו אין אריאדנה שתעניק לנו את פקעת החוטים לחילוץ ואף לא תושיית דדלוס. המעין בדבריה המרתקים ומרחיבי הדעת של המחברת, חש כמי שמהלך ב"סוד הגן הנעלם" (פרנסס ברנט). יש בהם כדי לקרב את הקורא אל היצירה ולהפוך אותה ידידותית וכמעט בלתי אמצעית עבורו.
יצירה ביצירה עשויה / אסתר אזולאי אינטר טקסטואליות ברומנים של עמוס עוז

יצירה ביצירה עשויה / אסתר אזולאי

פורסם: 08/30/2012 - 15:57
אינטר טקסטואליות ברומנים של עמוס עוז. ספר חכם, מרתק, מעמיק, ומרחיב דעת הוא ספר מחקרה זה של אזולאי, הדן בתופעת האינטרטקסטואליות בכלל, ובאינטרטקסטואליות ברומנים של עמוס עוז בפרט ("מיכאל שלי", "לגעת במים לגעת ברוח", "קופסה שחורה", ו-"לדעת אישה") ,המקיימים דיאלוגים פוריים ויחסי גומלין, בין בגלוי ובין בנסתר, (על דרך החיבור וההעמקה או על דרך ההנגדה), בינם לבין טקסטים אחרים מתחום הספרות, השירה, ההגות, הפילוסופי, הפסיכולוגיה, המתמטיקה, מקורות מקראיים וחז"ל, ואפילו אמנות הציור.
אחר כך הייתי בראשית - שירים / ברכה רוזנפלד

אחר כך הייתי בראשית - שירים / ברכה רוזנפלד

פורסם: 08/08/2012 - 15:04
קובץ שיריה החדש והרביעי של המשוררת ברכה רוזנפלד, האישי והחושפני ביותר, הוא מסמך מטלטל המכניס את הקורא לתוך העולם הכאוטי של מחלה. "שחוששים להגות את שמה", כדברי המשוררת, בשירה "לא, זה לא שלי"( עמ' 21) , שכל אחד מן הקוראים, בסתר ליבו, שותף לה. הקורא עושה עם הדוברת צעד אחר צעד, אל תוך מה שניתן להגדיר "מסע אל תוך הגיהינום וחזרה", שבו אבדן רחמה, המסרס אותה מנשיותה, ומטיל בה מום, כדבריה, בעטיים כבר לא תרד לגן (ארמז לשולמית המקראית שירדה לחפש את אהובה), ומשול לחורבן בית ראשון וחרבן בית שני.

הנצפים ביותר