אימגו מגזין מאמרים

כתב עת בנושאי תרבות ותוכן

אריה קיזל


התמונה של אריה קיזל

דף משתמש

דוקטור לפילוסופיה. חבר סגל הפקולטה לחינוך באוניברסיטת חיפה. חוקר בתחום הפילוסופיה של החינוך, פילוסופיה עם ילדים, נרטיבים וספרי לימוד. שמש יו"ר הוועדה הישראלית-גרמנית לחקר ספרי לימוד ספרו "היסטוריה משועבדת – ניתוח ביקורתי של תוכניות הלימודים וספרי הלימוד בהיסטוריה כללית 1948 – 2006" יצא לאור בשנת 2008 מטעם הוצאת מכון מופ"ת. בוגר בית הספר למנהיגות חינוכית, מכון מנדל. לשעבר מנהל בית ספר. בלוג אישי: http://www.akizel.net/
אי-מייל: 

היסטוריה

חבר במשך
5 שנים 7 חודשים

מאמרים מאת

לויתן / תומס הובס

פורסם: 03/10/2014 - 11:27
התרגום החדש והעדכני לעברית של לויתן מאת תומס הובס הוא בעיקר מעשה של עקשנות חיובית. הוא מביא בפנינו, לראשונה בעברית, את כל הספר. התרגום הקודם של יוסף אור (הוצאת מאגנס, תשנ"ג) הביא בפני הקורא בעברית רק מחצית הספר ובעברית של תחילת שנות השישים

הכנס השני בנושא האנטישמיות החדשה: אתגרים חינוכיים ישראל בין אנטי-יהודיות, אנטי-שמיות ופרוגרסיביות חדשה

פורסם: 06/12/2011 - 18:45
שולח: אריה קיזל הכנס השני בנושא האנטישמיות החדשה: אתגרים חינוכיים ישראל בין אנטי-יהודיות, אנטי-שמיות ופרוגרסיביות חדשה יום חמישי, ט"ו באייר תשע"א, 19 במאי 2011

ה-PDS – בית הספר להתפתחות מקצועית בהכשרת מורים

פורסם: 09/02/2010 - 03:00
כבר בשנות התשעים של המאה ה-20 גברה הדעה בקרב קברניטי חינוך וחוקרי חינוך כי יש לשנות באופן מהותי את תכניות ההכשרה המסורתיות למורים.

שבירת הלוחות – תיאולוגיה יהודית לאחר השואה

פורסם: 06/02/2010 - 03:00
השואה כתוצאה של תופעה קוסמולוגית של חידוש הצמצום האלוהי על ספרו החדש של פרופ' דוד הלבני "שבירת הלוחות – תיאולוגיה יהודית לאחר השואה"

ליקוי מאורות התבונה / מקס הורקהיימר

פורסם: 05/27/2010 - 03:00
הבסת התבונה בידי חרושת התרבות והאינסטרומנטליות הכלכלית עיונים בתרגום העברי החדש של ליקוי מאורות התבונה מאת מקס הורקהיימר (הוצאת שלם, 2010)
אנו יהודי פולין? היחסים בין יהודים לפולנים בתקופת השואה מן ההיבט היהודי מאת ד"ר חוי דרייפוס (בן-ששון).

הפולנים, היהודים וצעדות המוות

פורסם: 04/25/2010 - 03:00
הספר של בלטמן הוא מעשה מחשבת היסטורי ותיעודי מהמדרגה הראשונה וגם מסמך אנושי מצמרר אשר מותיר את הקורא בו עם השאלות הקשות ביותר בדבר המין האנושי והאפשרות לאחווה אנושית סולידרית.

מכתב גלוי לחברינו ההיסטוריונים

פורסם: 12/07/2009 - 00:00
פרופ' אייל נוה, אוניברסיטת תל אביב דר' גדי ראונר, אוניברסיטת תל-אביב והאוניברסיטה הפתוחה אריה קיזל, המכללה האקדמית אורנים ואוניברסיטת חיפה
איך הגרמנים זוכרים את מתיהם במלחמת העולם השנייה?

אשמה, סבל וזיכרון: גרמניה זוכרת את מתיה

פורסם: 09/22/2009 - 03:00
כיצד זוכרת גרמניה את מתיה במלחמת העולם השנייה? כיצד היא מבטאת זאת בדיון הציבורי, התקשורתי והאמנותי שלה?

פוליטיקה תקשורתית בת זמננו: אזרחות מקוונת / אורית גלילי-צוקר

פורסם: 08/22/2009 - 03:00
על הספר פוליטיקה תקשורתית בת זמננו: אזרחות מקוונת  עידן של מדיה On-Line מאת ד"ר אורית גלילי-צוקר

רפורמת אופק חדש: היכן הדיאלוג?

פורסם: 08/16/2009 - 03:00
משרד החינוך מתפאר (או לפחות התפאר עד תקופת סער ושושני) ש"אופק חדש" הינה רפורמה.

קורבנות כנרטיב מזרחי קיומי ומוביל

פורסם: 08/01/2009 - 03:00
אני מבקש להוסיף. אל מול הנרטיב הציוני שהוצב, על פי יהודה שנהב, על המשולש לאומיות, דת ואתניות, מוצב הנרטיב המזרחי החדש המשלב ניצול, סימון/פירוק ואי-השתייכות, ומספר את סיפורו של הציבור המזרחי בישראל. תוך שהוא עושה שימוש בקולוניאליזם מהופך, מגייס הנרטיב החדש אמצעים דומים כדי לבצע פעולה הפוכה. הוא מסמן את המנצל-התמידי (האשכנזים הציונים), מפריד (בין מנצלים למנוצלים, בין טובים לרעים, בין פוגעים לנפגעים), יוצר דיכוטומיה מוסרית ביניהם (מוסריים ולא-מוסריים), מפרק (בין המזרחיות לבין הישראליות והיהודיות כגורם זהותי) ומתייג (בשם התיאוריה הפוסט-קולוניאליסטית). אותם מסומנים, מופרדים ומתויגים הם גם האשמים – ויש לציין הבלעדיים – במצבם של ה"קורבנות".

המשבר בהוראת ההיסטוריה בישראל: בחינות הבגרות כמייצרות קבעון

פורסם: 05/17/2009 - 03:00
אנו נמצאים במצב משברי במקצוע ההיסטוריה. מצב משברי שטרם נכתב אודותיו ספר", אמר פרופ' אייל נווה, מרצה להיסטוריה באוניברסיטת תל אביב ובסמינר הקיבוצים

פרט נאצי בהגותו של קרל שמיט / / איב שארל זרקא

פורסם: 04/18/2009 - 03:00
אל תוך המדמנה של הניהיליזם וגרסתו הנציונל-סוציאליסטית על הספר "פרט נאצי בהגותו של קרל שמיט" מאת איב שארל זרקא (הוצאת מכון שלם, 2009)

סוקרטס על למברטה

פורסם: 03/14/2009 - 02:00
"סוקרטס על למברטה" הוא סרט מורכב. לכאורה, סיפור פשוט: איש צעיר יוצא למלחמה ולא שב ממנה. שנים רבות אחר כך, בנו הצעיר, שכבר בגר והיה לאיש, מבקש להנציח את זכר אביו בחוברת, אולי אפילו בסרט.

מבחני הבגרות בהיסטוריה ככלי להבניית ידע מונוליתי

פורסם: 01/20/2009 - 02:00
מבחני הבגרות בהיסטוריה נגועים מזה שנים רבות בנוסח מחייב למדי וחונק עד מאד של שאלות אשר מחייבות שליפת פיסות מידע קצרות, לעיתים לא מחייבות, מכלל הידע הקיים אצל התלמיד (אם בכלל) והטענתו בתוך מחברת התשובות

התקשורת והחינוך המיוחד: דיאלוג כפדגוגיה של תקווה

פורסם: 01/13/2009 - 02:00
מאת אריה קיזל, רות הרתאן, אורית גילור [1]

Kiga יוזמת קרויצברג נגד אנטישמיות

פורסם: 01/08/2009 - 00:00
קיגה - ארגון של צעירים גרמנים אידיאליסטים מפגין מאז נובמבר 2003 פעולה אמיצה כנגד אנטישמיות בלב ברלין. הארגון "יוזמת קרויצברג נגד אנטישמיות" ארגון לא גדול פועל ברובע קרויצברג ( Kreuzberg ) שבברלין.

התקשורת הישראלית, דוח לשנת ה-60: צהובונות, דעתנות, חינמונות, שטחיות

פורסם: 05/06/2008 - 03:00
התקשורת הישראלית נעה בשנת השישים לקיומה של המדינה בין קטבים של האחדה תרבותית והיעדר פלורליזם חדשותי אמיתי, תחרותיות המובילה לשטחיות וחינמונות הדוחקת את רגלי השיח המעמיק. היא שקועה בעודף התעסקות אגוצנטרית נמוכת-מצח באנשי הברנז'ה התקשורתית, דעתנות מיותרת הבאה על חשבון מידע עיתונאי מאוזן והגון וצהובונות

זכרי את הקסם / נפתלי בלבן אוברנהד

פורסם: 04/25/2008 - 03:00
נפתלי אוברהנד-בלבן, מי שהיה בעבר מנהל "בית מילר" בחיפה הוציא בימים אלה ספר שירים פרי עטו ובו כינס שירים המתארים נופים ואנשים, צלילים ומראות, מחשבות ורגשות, זיכרונות ותקוות.

התמונה / רות ריכטר

פורסם: 03/25/2008 - 02:00
הספר החדש "התמונה" מאת רות ריכטר מספר את קורותיהם של שני ילדים בימי מלחמת העולם השנייה ואת סיפור עלייתם לארץ ישראל בספינת מעפילים רעועה

עין נפקחת פנימה: שואה, טרור, זיכרון

פורסם: 03/19/2008 - 02:00
הסצנה המרגשת ביותר בסרט היא גם הסמלית ביותר: שירלי ברנהולץ, צלמת עיתונות, בימאית ותסריטאית, ואביה, ברט, ניצול מחנה ברגן בלזן, צועדים ברחובות ברלין. הטמפרטורה היא 15 מעלות מתחת לאפס.

להבין טוב יותר את התרבות

פורסם: 12/06/2007 - 02:00
אם נשאל מה פירוש המילה "תרבות" נוכל מיד להעלות בדעתנו מגוון תשובות אפשריות, התלויות לא פעם באופן שבו אנו מנסחים את השאלה. התיאוריה של התרבות רואה אל כל היבטי התרבות כתחום מחקרה (אם למעשה, הרי שלפחות בעיקרון). במובן הזה, גבולות התחום מותווים בה בעת בבהירות חדה ובעמימות גדולה, שכן ה"תרבות" טבועה בניסיון האנושי, אולם עובדה זו עצמה מקשה להגדיר תא המונח באופן חד משמעי", כך פותחים העורכים את הספר החדש – לקסיקון לתיאוריה של התרבות, מושגי יסוד, שיצא, אך לאחרונה,

דרושה חקיקה נגד הקלות הבלתי נסבלת של הפצת מידע שקרי בידי המשטרה והעיתונות

פורסם: 11/10/2007 - 02:00
כל מה שהיה זה תחרות בשתיית וודקה, שהסתיימה באובדן הכרתה של הילדה

לקחת אחריות על האחר שבתוכנו: נוער ערבי ויהודי לומד יחדיו על השואה

פורסם: 10/04/2007 - 02:00
סוגיית הוראת השואה בקרב הגיל הצעיר מטרידה עוד יותר כאשר מדובר בהוראת הנושא הסבוך לבני נוער ערבים. התנגשות הנרטיבים בין זה הציוני (משואה לתקומה) לבין זה הפלשתיני (הנכבה) מעמיד את השואה במקום בעייתי עבור מובילי דעת הקהל בחברה הפלשתינית בישראל

30 תלמידים בכיתות בית הספר, 25 ילדים בכיתות הגן

פורסם: 09/29/2007 - 02:00
מתוך דו"ח שהוגש לוועדת החינוך של הכנסת במאי 2005: "הצפיפות בכיתות הלימוד היא אחד הנושאים העומדים על סדר היום הציבורי בתחום החינוך.

חינמונים, הצהבה, כוח עבודה עיתונאי זול ומתחלף

פורסם: 09/21/2007 - 02:00
לא כל יום יוצא מנכ"ל אגודת העיתונאים בתל אביב כנגד מו"ל נחשב. יוסי בר-מוחא, המנכ"ל יצא לאחרונה במתקפה חזיתית כנגד עמוס שוקן, מו"ל הארץ

הכשרת מורים מכוונת חשיבה

פורסם: 09/05/2007 - 03:00
בעקבות הספר "הגישה השלישית וארגון הידע: מתווה להכשרת מורים מטפחת חשיבה" מאת אמנון כרמון, שרית סגל, דוד קורן, יורם הרפז (הוצאת מכון מופ"ת, 2006)

אקטיביזם חינוכי: הצעה למסגרת לשאלות מערערות

פורסם: 07/02/2007 - 03:00
האקטיביזם החינוכי היא דרך שתאפשר להוציא לפועל "אסטרטגיה של ערעור" בכיתה. האקטיביזם החינוכי נשען על הפדגוגיה הביקורתית על כל גרסאותיה ובמיוחד זו של הנרי ג'ירו. נקודת המוצא של הפרויקט של ג'ירו היא התיאוריה הביקורתית של החברה מבית מדרשם של בנימין, אדורנו, הורקהיימר ומרקוזה.

דמוקרטיה וביקורת: מתווה חדש לתוכנית להוראת האזרחות

פורסם: 06/25/2007 - 03:00
האם חשוב לחנך לדמוקרטיה במדינת ישראל? שאלה זו עמדה במרכזו של מחקר מקיף שבדק את יחסן לדמוקרטיה של שתי קבוצות – בני נוער ומבוגרים צעירים. המחקר נערך בשנת 2004. תוצאות המחקר גילו כי 67 אחוז מהנחקרים סבורים שמנהיג חזק עדיף על כל החוקים הדמוקרטיים. 33 אחוזים סבורים שיש צורך להגביל את הדמוקרטיה באופן משמעותי גם במקרה של איום קל על ביטחון המדינה

שבעת החטאים – רשימה חלקית / אביעד קליינברג

פורסם: 05/02/2007 - 03:00
שבעת החטאים ועוד חטא אחד, ישראלי במיוחד: הצדקנות בעקבות ספרו של פרופ' אביעד קליינברג "שבעת החטאים – רשימה חלקית"
שירת הגורילות – התמודדותה של אישה יוצאת דופן עם האוטיזם / דון פרינס-יוז

שירת הגורילות – התמודדותה של אישה יוצאת דופן עם האוטיזם

פורסם: 04/23/2007 - 03:00
האוטיזם של פרינס-יוז הוא מסוג תסמונת אספרגר והיא מטיבה לתאר את מרכיביו לפרטי פרטים, אף כי יש לזכור שכל אוטיסט הוא בעל מאפיינים אחרים. היא סופרת מספרים בראשה או מעקמת בלי הרף את בהונותיה כשהיא משוחחת עם מישהו. כשאיננה מרותקת אל נושא השיחה שבחרו אנשים אחרים, היא מתחילה לחשוב על דברים שמעניינים אותה יותר ואינה שומעת דבר ממה שהם אומרים. היא מקבלת ריגוש גופני כשהיא נתקלת בסימטריה, אוהבת את הקווים והצבע של מגרשי טניס ואוהבת לרוץ עליהם. היא אוהבת לנהוג בתוך מנהרות ולהיות מוקפת במעגליות שלהן.

תוכנית עדות של ניצול: דגם הוראת השואה בגיל בית הספר היסודי

פורסם: 04/08/2007 - 03:00
הלבטים האם להורות את נושא השואה בגיל הצעיר מלווים כל איש חינוך העוסק בהיסטוריה. התהיות הן רבות סביב מידת החשיפה שיש לחשוף ילדים צעירים בגיל בית הספר היסודי לנושא סבוך וכאוב. ישראלים רבים נוטים גם לגונן על ילדיהם ומבחינה זו הם דומים דווקא לבני הדור הראשון אשר לא דיברו תקופה ארוכה ולא שיתפו במאורעות אותם ימים. הם חוששים שחשיפת ילדים לזוועות השואה תזיק לנפשם הצעירה. מנגד, הוראת שואה בגוונים מסוימים מעלה סוגיות לאומיות המביאות לעידוד של לאומניות חסרת מעצורים או רגשנות חסר תכלית אשר מלווה באי ניתוח ממשי של התהליך ההיסטורי שגרם לשואה וללקחיה בתחום ההומניסטי.

בית הספר הלילי: דגם קהילתי חדש לשיפור החינוך

פורסם: 03/04/2007 - 02:00
אל בית הספר הלילי יגיעו תלמידים מכל שכבות הגיל ושם יקבלו שיעורי העשרה, שיעורי תגבור, הכנה למבחנים, העשרה בתחום השימוש במחשבים וכן שיעורים פרונטליים אשר מטרתם המוצהרת תהיה לשפר הישגים לימודיים בתחום החומר הנלמד בבית הספר הפורמלי

אפרים מאיר / מעשה זיכרון – חברה, אדם ואלוהים לאחר אושוויץ

פורסם: 02/26/2007 - 02:00
בזכות מעשה הזיכרון ההומניסטי, על הספר "מעשה זיכרון – חברה, אדם ואלוהים לאחר אושוויץ", מאת פרופ' אפרים מאיר

המיתוס של היטלר: עשרים שנה אחרי

פורסם: 11/17/2006 - 02:00
ספרו של איאן קרשו, פרופ' להיסטוריה של העת החדשה באוניברסיטת נוטינגהם שיצא לאור בארץ ב-1998 הוא בעל ערך ומקץ כמעט שני עשורים מאז נכתב באנגלית תחת השם "the ‘hitler myth’ ” הוא ראוי לעיון מחודש.הקיבעו

החינוך הדמוקרטי הממיין כדרך להפרטת מערכת החינוך ופיטורי מורים

פורסם: 11/14/2006 - 02:00
מתוך ניסיון לבצע לגיטימציה לבתי הספר הדמוקרטיים מגייסים תומכיהם את כל הטיעונים האפשריים המייצגים קו אחיד, נגטיבי, שבבסיסו פסילה כמעט טוטאלית של כל מערכת החינוך הממלכתית, פסילה שלא מותירה בתוך המערכת הזו, לגבי דידו, אף אבן אחת חיובית.

כתב העת החדש דווקא- ארץ היידיש ותרבותה

פורסם: 10/22/2006 - 02:00
למה דווקא? על כתב העת החדש "דווקא" העוסק בארץ היידיש ותרבותה כתב עת דווקא ארץ יידיש ותרבותה

אזרחות מגן הילדים

פורסם: 09/23/2006 - 03:00
אזרחות ודמוקרטיה כחלק מ'לימודי חברה' חייבים להתחיל בישראל בגן חובה. זה המקום שבו על הגננות להקנות לתלמידים את עיקרי ההתנהגות הדמוקרטית ובהם עקרונות היסוד: חירות ושוויון

זיכרונות צרציל: יחסי ברהמ ובריטניה משנות העשרים ועד 1945

פורסם: 09/10/2006 - 03:00
וינסטון צ'רצ'יל היה ללא ספק אחד המדינאים החשובים של בריטניה במאה הקודמת. מעורבותו במלחמת העולם השנייה מרכזית וחשובה להבנת אירועי אותה מלחמה. הוא הותיר אחריו שישה כרכים תחת הכותרת "מלחמת העולם השנייה

יום ראשון ההוא / אאוגן לוקה - מפרקי שואת יהודי רומניה

פורסם: 08/29/2006 - 03:00
בסוף שנת 1988 חודש לפני שאאוג'ן לוקה, סופר, איש רוח ועיתונאי, אמור היה לפרוש לגמלאות הוא קיבל התקף לב, אותו הוא עבר. התקף לב זה העמיד אותו בנקודת מבט שונה ומיד כשהתאושש ביקש לכתוב ספר. ספר על הפוגרום ממנו הוא ניצל בסוף יוני 1941 בעיר יאשי שברומניה.

המעוז האחרון

פורסם: 08/09/2006 - 03:00
בשיאו של הסרט "המעוז האחרון" נפגשת הסופיות של ההתנחלות ברצועת עזה עם הסופניות של המחלה הקשה שפקדה את אחת הגיבורות, דתיה יצחקי. זהו מפגש קשה שעושי הסרט, אנשי הבי.בי.סי, אינם מצליחים למצות ממנו את המירב. דווקא אז מתגלה הדמות הפרטית של דתיה כאם לילדים, כרעייה לאריה שכבר חווה אובדן של אשה וכחולה המתמודדת עם סרטן קשה.

שלום לך ידיעה עיתונאית

פורסם: 08/04/2006 - 03:00
פרידה כואבת מהידיעה בהתכנס מדורת הפרשנים למנגל היומי והשבועי

כדורגל: 22 משוגעים על המגרש

פורסם: 06/16/2006 - 03:00
ד"ר אודי מנור מוצא בכדורגל (כתב העת "חברה" מספר 10) אספקטים של "תועלות" חברתיות, פוליטיות, חברתיות-כלכליות ואף מגיע עד "תועלות" במסלול הדמוקרטי. מנור לא מסתיר אמנם את החסרונות הגלומים כיום במשחק הכדורגל והם בולטים במאמרו, ובהם ההשתלטות של בעלי הון פרטיים ובעלי אינטרסים.
קץ האקדמיה בישראל? בעריכת ד"ר אילן גור זאב.

קץ האקדמיה בישראל?

פורסם: 06/06/2006 - 03:00
צילו הכבד של דו"ח ועדת מלץ, הקובע מבנה חדש לאוניברסיטאות, מרחף מעל קובץ המאמרים "קץ האקדמיה בישראל?" שיצא כגלגול משוכלל של "עיונים בחינוך". אילן גור-זאב, העורך, כותב בפתח: "כתב העת 'עיונים בחינוך' קם לתחייה כדי להכריז על הגלייתה של האידיאה האקדמית ועל התמוססותו של אותו עולם ארוטי-אינטלקטואלי של השכלה גבוהה וחיים אוניברסיטאיים שהיו יסוד לתקווה ולקדמה הומניסטית".

רגע לפני בקשת הסליחה מ-האשכנזים

פורסם: 05/24/2006 - 03:00
האשכנזיות נמצאת תחת מתקפה פנימית וחיצונית. הזהות שלא הוגדרה עדיין ואשר נשדדה באלימות על ידי הציונות שהותירה אותה פצועה אך גם הגמונית, נושאת עמה בעיקר רגשות אשם. הזהות הזו מבקשת להיחלץ מסבך המודרניות והפוסט-מודרניות, הכיבוש והעצמאות, ההפרטה ומדינת הרווחה ומבקשת לה אוטונומיה, ירידה מן הצלב.

החלטת יד ושם לסגור את השערים בפני ילדים שגויה

פורסם: 04/25/2006 - 03:00
החלטתה של הנהלת "יד ושם" להמליץ שלא להכניס צעירים מתחת לגיל 12 למוזיאון החדש היא שגויה. גם אם נתקבלה מסיבות של רצון לגונן על הצעירים וחשש כי חשיפתם בפני חלקים מהתצוגה החדשה עלול לפגוע בהם, ראויה ההחלטה להיבחן שוב ולעבור התאמות.
"מורה דרך לאוהב החכמה" / ז'אק שלנגר. הוצאת מאגנס.

מורה דרך לאוהב החכמה / זאק שלנגר

פורסם: 04/09/2006 - 03:00
ז'אק שלנגר, פרופ' אמריטוס לפילוסופיה מהאוניברסיטה העברית בירושלים שכתב את "הפילוסופיה של שלמה גבירול", "דרכי פילוסופים", "על החיים הטובים", "בשבחי נפשי הגשמית ובשבחי מותי" מוציא אותנו עתה למסע פילוסופי בסיסי ומעניין. בספרו החדש "מורה דרך לאוהב החכמה" (הוצאת מאגנס, תשס"ה) שהוא תרגום של ספר שהוציא בצרפתית ב-2002 תחת השם guide pour un apprenti philosophe הוא מוליך אותנו לא אל התכנים הדוקטריניים השונים של הפילוסופיה אלא בדרכים לדעת, לעשות, לפעול ולחיות, הדרכים שהפילוסופים מתמסרים באמצעות לפעילותם הייחודית, כדבריו.

שלושה קילומטר בשלג, על הגב של האפיפיור - אדית צירר

פורסם: 03/07/2006 - 02:00
"בלי קרול ויטולה לא הייתי פה היום", אמרה לי בפברואר 98' אדית צירר מחיפה ופרצה בבכי, "זה האיש שהציל את החיים שלי. הוא האיש אשר אלוהים שלח אלי כדי לתת בי רוח חיים.

מות הסובלנות?

פורסם: 02/11/2006 - 02:00
בעקבות הספר "האם הסובלנות תנצח? חינוך מוסרי בעולם מגוון"

האני, התשמע והתראה

פורסם: 01/27/2006 - 02:00
בפגישה יום יומית מיותרת בחדשות ערוץ 2

החינוך הממיין: בתי הספר דמוקרטיים כשמורות התבדלות

פורסם: 01/16/2006 - 02:00
בתי הספר הדמוקרטיים שהוקמו ברחבי הארץ הם אכן פרויקט של שחרור. הם משחררים את המצטרפים אליהם מההתמודדות הקשה, היום יומית, עם החברה שבה הם אמורים לחיות ובעיקר מחלקים מסוימים בה. תחת מסווה של יחוד שיש בו שלילה של המערכת הקיימת, בונים לעצמם אנשי הדמוקרטיים איים של התבדלות והתרחקות אשר יש בהם מסרים סמויים של אי קבלת השונה ואף יותר מכך, דחייתו והתרחקות ממנו, הן פיזית והן קונספטואלית. הדמוקרטיים הם בתי ספר הדוחים את האינטגרציה החברתית בישראלית ומבקשים ליצור שמורות מוגנות ללא שלטי "אין מעבר", אך עם חוקי קבלה קשוחים וממיינים. במידה רבה, הם הקימו את "החינוך הממיין".

חיה, נושמת ושוקקת: העיתונות היהודית בפולין

פורסם: 01/03/2006 - 02:00
"כשאני רואה בעיתונות כותרות מרעישות כאילו העולם עמד מתנועתו ומתהווים שינויים מדהימים שיהפכו את גורל האנושות, הקוסמוס, יום אחר יום, שבוע אחר שבוע, אני שם על אפי משקפיים של סבתא אחת שבעת-ימים ורבת-ני
וודי אלן

וודי אלן: קולנוע, היסטוריה וזיכרון קולקטיבי

פורסם: 12/29/2005 - 02:00
הסרט מאפשר לנו הצצה מובנית על התקופה, על השפה, על אופן הלבוש, על סוגי המכוניות, על האווירה המשפחתית. מבחינה היסטורית, הידע המצטבר אצל הצופה אינו מבוטל. אין אפשרות מלאה ליצור כאן זיכרון קולקטיבי אודות אותה תקופה אך יש אפשרות להשתמש בטקסט המצולם באופן שימסור לנו פרטים בפסיפס לא מושלם.

60 שנה ל-משפטי נירנברג - אלברט שפאר

פורסם: 12/08/2005 - 02:00
אלברט שפאר: נטילת אחריות אישית ומיניסטריאלית

60 שנה למשפטי נירנברג - הרמן גרינג

פורסם: 11/23/2005 - 02:00
ללא חרטה, ללא בקשה סליחה

ניטשה: האדם היוצר והיצירה העצמית

פורסם: 11/18/2005 - 02:00
בספר החדש "יצירה עצמית – חיים, אדם ויצירה על פי ניטשה" (הוצאת מאגנס, תשס"ה) יוצא ד"ר אלי אילון למסע ממושך ומעמיק שמטרתו לבחון את נסיונו של ניטשה לתאר את טיפוס האדם היוצר. מטרה משולשת מציב לעצמו הכותב: "לרדת לשורשיו של מבנה המציאות שמעבר לה אין שום דבר, זו המציאות האימננטית המאפשרת את היצירה העצמית שאליה כיוון ניטשה, להבין את הבחנותיו הפנים-אנתרופולוגיות של ניטשה ואת קריטריון ההבחנה בין אדם 'סתם' ובין אדם נעלה היוצר את עצמו ולעמוד על המאפיינים האסתטיים של פעילות יצירה זו"

אלואיס ברונר: המרדף אחרי הפושע הנאצי האחרון

פורסם: 11/07/2005 - 02:00
אם הוא בחיים הוא יחגוג בתחילת אפריל 2006 את יום הולדתו ה-95, בדירתו שבאחד הרבעים העשירים של דמשק.

הישיבות התיכוניות וגלי הפוסטמודרניזם: התנגשות בלתי נמנעת

פורסם: 10/14/2005 - 02:00
בעקבות הספר "אמונה ופוסטמודרניזם בחינוך הציוני-דתי" מאת מרדכי גד-אל נשיא

תיאטרון השכול כחרושת התרבות והריגוש

פורסם: 09/27/2005 - 03:00
היחס לשכול הישראלי, הפך פומבי, חשוף, חסר סולידאריות חברתית, בעיקר חסר רגישות ולמעשה, עוד סחורה בחרושת התרבות, הבידור והריגוש אשר עוברת כמטבע לסוחר.

לא לפחד מהפדגוגיה הביקורתית

פורסם: 09/18/2005 - 03:00
 פאולו פרירה. קובע כי על החינוך להתווכח על דמותה ומשמעותה של המציאות, להכיר אותה מזוויות שונות ואף לרצות לשנות אותה.
משה מנדלסון

מנדלסון: הטיול המשפיל באונטר דן לינדן

פורסם: 09/10/2005 - 03:00
בשדרות אונטר דן לינדן בברלין, באחד מערבי קיץ 1780, ספג משה מנדלסון, יחד עם בני משפחתו, קריאות "יהודים! יהודים!" וידוי אבנים מאת חבורת נערים. מנדלסון היה נסער, מתוסכל וחסר אונים. בסיפור זה פותח פרופ' שמואל פיינר את ספרו החדש אודות משה מנדלסון (הוצאת מרכז זלמן שזר לתולדות ישראל, 2005). הספר יצא בסדרת "גדולי הרוח והיצירה בעם היהודי" בעריכת פרופ' אביעד רביצקי.

הנצפים ביותר