אימגו מגזין מאמרים

כתב עת בנושאי תרבות ותוכן

משה גנן


התמונה של משה גנן

דף משתמש

אודותיי: נולדתי בבודפסט. השואה עברה עלי בגיטו. הוריי נספו במחנות. עליתי ארצה במסגרת עליית הנוער. הגעתי לקיבוץ חפצי בה בעמק יזרעאל. עם חברת הנוער עימה עליתי התגייסנו לפלמ"ח. אחרי הצבא עליתי לירושלים ללמוד. הייתי מורה. למדתי באוניברסיטה. תואריי: מ. א. בספרות עברית, ספרות כללית ובספרות גרמנית – שלש ספרויות שאחר 3X3=9 שנות לימוד אינני יודע בהם כדבעי, לצערי. באוניברסיטה מלמדים על, ולא את, הספרות. אני אלמן, עם שני ילדים, אחר הצבא, תלמידי אוניברסיטאות שונות, הבן בירושלים, הבת בבאר שבע. אני מפרסם שירים, סיפורים, מסות, ביקורות, תרגומים משומרית, מגרמנית מאנגלית ומהונגרית ( רק מה שמוצא חן בעיני ומתחשק לי לתרגם): לאחרונה גליתי את האפשרויות הנרחבות שבפרסום קיברנטי. כתובת: ירושלים, הציונות 5/11 קרית יובל פקס: 0577941723 טל: 0772004366
אי-מייל: 

היסטוריה

חבר במשך
5 שנים 7 חודשים

מאמרים מאת

חמוטל בר-יוסף - שירה מבקשת לגעת

חמוטל בר-יוסף - שירה מבקשת לגעת

פורסם: 10/12/2014 - 17:21
לחמוטל בר-יוסף פנים רבות: מחקר וביקורת הספרות, כתיבת מסות, הרצאות והוראה, תרגום שירה ופרוזה, וכתיבת שירה. כאן היא מפעילה אוצרות דמיון, הומור ואסוציאציה חופשית; כאן היא תיירת, ולה הרפתקאות הרוח בממלכת התופעות. מצדה האחד היא שייכת לעולם המדע, הכבול ביש, בנתון, העמוס הערות כבדות משקל, וצידה האחר פונה למותר ,לחופשי ברוחו. אולי משום כך גם בשיריה היא יודעת "לתפוס מרחק" ממושא התיאור ולהתייחס אליו בקלות. על שירת חמוטל בר-יוסף

שרה אהרונוביץ קרפנוס: – אני – זה בסדר

פורסם: 03/10/2014 - 11:27
זהו ספר תשוקות ומאוויים, שבפרץ רגשות שוטף מעלה את הקורה לגוף בבואו במגע קרוב לאוהב

על חיי המשפחה של השכינה

פורסם: 03/10/2014 - 11:25
השכינה היא חברתו-לחיים של האלוהים.

נשואי אנליל וסוד, היא נינליל הגבירה

פורסם: 03/10/2014 - 11:25
נִשּׂוּאֵי אֶנְלִיל וְסוּד, הִיא נִינְלִיל הַגְּבִירָה. פּוֹאֵמָה פֵּדָגוֹגִית מָבוֹא וְהֶעָרוֹת
סרח בת אשר – בכתב ובעל פה - ציור מודליאני

סרח בת אשר – בכתב ובעל פה חלק א

פורסם: 10/24/2012 - 14:40
שרח מופיעה במסורת הכתובה במגרת המקרא והמדרשים. לאחר הפסקה של כמה מאות שנים בהן היא כאילו שוקעת בתהום הנשייה, שרח צצה שוב וזוכה למעמד של אישה צדיקה בקרב יהודי פרס ולמקום קדוש על שמה. המחקר שנגע בעובדה מפליאה זו פסק שהיא חידתית ללא פיתרון. מגמתי בין השאר לנסות ולהבהיר תופעה זו. התמוה בהופעתה של שרח בתנ"ך גירה את היצר הפרשני וגרם להיוצרותו של חומר במקורות הבתר-מקראיים העוסק בשרח.
היינריך פון קלייסט 1777-1811

גישת קלייסט לדת

פורסם: 04/22/2012 - 12:24
ליצירות קלייסט תשתית רעיונית נעלמת. לא קל לעמוד על תשתית זו. קלייסט לא כתב מחוויותיו ולא ביקש להנציח את ה"אני", או את תולדות חייו; סיפוריו ומחזותיו קיימים על תשתית רעיונית. מהו "רעיון" זה, או על כל פנים לאיזה חוג הגות רעיונות אלה שייכים? על פי מבואו של מקס ברוד לשלש נובלות של קלייסט, "קלייסט: חייו ויצירתו"[2], "קלייסט מחפש את הכלל, את החוק. בשום מקום ביצירתו האמנותית אין הוא מטפל באני שלו.
היינה היינריך 1797-1856

קוים אחדים לתרגומי היינה בשפה העברית

פורסם: 04/08/2012 - 12:02
קדמונינו לא משכו ידם ממעשי תרגום, מהשפות ששלטו בסביבתם ועימן הם באו במגע. נדמה, כבר הם ידעו את שיוהן וולפגנג גיתה אמר לאיש שהתהדר בפניו כי אין דברי שירתו מושפעים מאיש, כי הרי הוא גם איננו קורא בדברי משוררים זולתו. אין, ולא היה דור משוררים שלא בנו על קודמיהם, ולא היה דור בספרות עברית שלא קרא את שמשוררים אחרים, עברים או בני עם לועז כתבו.

הונגרית - שומרית: על דמיות שפות מגע ביניהן

פורסם: 09/25/2010 - 02:00
"תפקידה של עבודה זו איננו לתת תמונה מפורטת על תולדות שומר, לשונה ותרבותה. על אלה ניתן לקרוא בעבודות אחרות שהתפרסמו. גם אין תפקיד העבודה להציג את פרות המחקר על תולדות הלשון והעם ההונגרי. אלה מענייננו רק במידה והם נוגעים לנושא העבודה: הקשר בין השפה ההונגרית לשומרית" קומורוצי,sumer és magyar).

שבענו ונותרנו / ראובן בן יוסף

פורסם: 06/05/2010 - 03:00
לזכר משוררים שהיו – שישנם תמיד.

גיורא פישר / אחרי זה

פורסם: 05/05/2010 - 03:00
ספרו של גיורא פישר הוא ספר האבדן, הכאב ומידות ההתאוששות: לימוד החיים מחדש. החיים ( ומבנה הספר) הוא תהליך מההכנה לכאב, התבוננות בו ולימוד היכולת לאמוד את השכחה

סבינה מסג: מונוגמיה עילית – שירים

פורסם: 04/29/2010 - 03:00
ציפורת מוזרה היא, המשוררת סבינה מסג. היא בת היישוב העברי, והיא אזרחית העולם. היא יהודיה המבלה את חייה במנזרים. היא חסידת הביטוי שמרבה לשתוק, שמוצאת את חיותה בדממה. ואמנם, אין זו ההתייחסות הראשונה לשיריה. ביבליוגרפיה שלמה מלווה את יצירתה בשירה: עבודות לה גם בתחום ספרות ילדים ותרגומים. לו כתבנו עליה עוד, לא היה זה אלא אולי אך נדבך נוסף מעט בשבח יצירתה.סבינה כותבת מאז גיל 9. עבודתה מראשיתה מצטיינת בחותם המיוחד לה – הבדידות. את שירה הראשון כתבה בבורחה מהעולם ושאונו – במערה מבודדת.

אלחנן ניר / תחינה על האינטימיות: שירים

פורסם: 12/11/2009 - 02:00
אין זה קשה, לכתוב על ספר שיריו של אלחנן ניר ביקורת טובה. - ואמנם, אין הוא המשורר הראשון ששיריו מושתתים על אדני מכמני תרבות ישראל: קדמו לו רבים, והוא אף מודע להם, מראשית תרבותנו בכתב - ורומז אליהם בשיריו.

הזמן בשירת יהודה עמיחי

פורסם: 11/13/2009 - 02:00
עבודה זו תעסוק במופעי הזמן בשירת יהודה עמיחי ( 1922-2000).

עדי נס: על עבודתו האמנותית

פורסם: 11/01/2009 - 02:00
ניתוח היצירה עדי נס, ללא כותרת (רות ונעמי מלקטות), 2006, צילום[1]

כי תועבה היא - מה בין התבדלות להבדלה

פורסם: 09/17/2009 - 03:00
"מימי יוסף בן מתתיהו רווחת הדעה שירידת בני ישראל למצרים וכן עלית יוסף לשררה, חלו בימי אחד ממלכי החיקסוס. יוסף בן מתתיהו עצמו (נגד אפיון א', ט"ו) היה סבור שה"רועים" שגורשו ממצרים היו בני ישראל שיצאו ממצרים". "מימי יוסף בן מתתיהו רווחת הדעה שירידת בני ישראל למצרים וכן עלית יוסף לשררה, חלו בימי אחד ממלכי החיקסוס. יוסף בן מתתיהו עצמו (נגד אפיון א', ט"ו) היה סבור שה"רועים" שגורשו ממצרים היו בני ישראל שיצאו ממצרים".

דמות משה בספרות הגרמנית חלק ה

פורסם: 07/16/2009 - 03:00
המחקר החדש מקבל אפוא את משה כדמות ספרותית, ואתו את סיפור יציאת מצרים כסיפור המעצב את דמות האומה. דמותו של משה חשובה בהוותו איש מופת לבאי עולם בכלל, ולעם היהודי בפרט. המקבל את דמות משה מקבל את העם היהודי, שמשה מייצגו, מורו הגדול, איש המופת שלו

דמות משה בספרות הגרמנית חלק ד - המחקר הארכיאולוגי

פורסם: 06/03/2009 - 03:00
המחקר הפילולוגי של כתבי היד העתיקים[2] מסר מקומו למחקרים שמקורם והחומר המזין אותם היה בחקירות בשטח והשראתם באה מבטן האדמה, מחפירות ארכיאולוגיות

דמות משה בספרות הגרמנית מימי הביניים עד ימינו חלק ג

פורסם: 05/29/2009 - 03:00
משה: סמל המשבר של התרבות היהודית-גרמנית. [אמת ואמונה ויחסיהם בראיית דמות משה בספרות הגרמנית]. דמות משה בספרות הגרמנית מימי הביניים עד ימינו

דמות משה בספרות הגרמנית מימי הביניים עד ימינו חלק ב

פורסם: 05/05/2009 - 03:00
דמות משה בספרות הגרמנית מימי הביניים עד ימינו. חלק א העת החדשה המוקדמת. the early modern period 1450-1720

דמות משה בספרות הגרמנית מימי הביניים עד ימינו

פורסם: 03/29/2009 - 03:00
דמות משה בספרות הגרמנית מימי הביניים עד ימינו.

עושרו של רבי עקיבא

פורסם: 03/01/2009 - 02:00
בעושרו של ר' עקיבא (ר"ע) הרבו חכמים וחוקרי ספרות חז"ל לעסוק, אולי אף יותר משעסקו בשינוי הגדול שחל בר"ע שהפך אותו מרועה צאן שכיר יומו אצל כלבא-שבוע

שורות מהות השיר

פורסם: 01/31/2009 - 02:00
רבים עד אין ספור ביקשו לעמוד על מהות השיר. רבים תיארוהו ונתנו בו סימנים: אנו נבקש לרדת למהותו הבסיסית, בדומה ליוונים שביקשו להבין את מהות העולם ביסוד יחיד – מים, אוויר, אש ואדמה.

על האשרה

פורסם: 01/12/2009 - 02:00
לאחרונה התרבו העוסקים בדמות אשרה.המחקר התעורר בעקבות מציאת כדים מצוירים ב- 1975בכונתילת עג'רוד,מבצר-פונדק דרכים-מקדש מעט בדרך מעזה לאילת.

היפהפייה הנרדמת - ארבע בתולות נמות ושושנת החוחים

פורסם: 12/06/2008 - 02:00
לא נעסוק במצב הפוליטי של גרמניה בתקופת האחים, בהשפעות על גרמניה – והאחים – של מלחמות נפוליון, או עם השפעות הכיבוש הצרפתי את ווסטפליהוהסן, השפעות תבוסתו של נפוליאון והחזרת האצולה הישנה לשלטון. כל אלה אכן השפיעו על חייהם ועבודתם, אך לא נתעכב על כך כאן כלל. על כל פנים, למען שלמות התמונה, ראוי אולי להזכיר כי האחים החלו בעבודה בשליחות אחים פון ארנים וברנטנו, אך המשיכו בעבודת האיסוף והפרסום כל ימי חייהם באופן עצמאי. הם הוציאו מִסִּפְרָם 10 מהדורות, כל אחת עשירה ומורחבת ומשופרת לטעמם מהקודמת. הם ייעדו את הסיפורים לילדים, לא רק להוריהם, ובעיבודיהם לסיפורים בלט טעמם האישי ונטייתם להעדיף גירסאות אלימות ואכזריות, על פני אלה הממותנות והסלחניות. (טעם זה מוצא את ביטויו הגס גם ביחסם לדמותו של היהודי).

רצון וייאוש - פנחס שדה

פורסם: 11/10/2008 - 02:00
המבקש לעמוד על מקורות השראתו של פנחס שדה ז"ל ראוי שיפנה את מבטו בראש ראשונה אל עבר מעיינות הספרות וההגות הגרמנית. ואין יצירה שקמה והייתה אחר ניטשה שלא הושפעה, בדרך כלשהי, אם מהגותו ואם מדרך חייו של זה. אחד יוצרים שלמד רבות מניטשה הוא הרמן הסה.

על מוטיב איוב, האדם ה סובל בספרות המערב

פורסם: 11/05/2008 - 02:00
איוב וחבריו. גוסטב דורה

חמורבי: האוהב הנאמן

פורסם: 10/20/2008 - 02:00
השירים הבאים מיוחסים על ידי חוקרים אחדים לחמורבי. התרגום האנגלי הוא של ר. ב. פוסטר, משה הלד וב. גרונברג. השתמשנו בדברי כולם לפי הצרכים הספרותיים שהיו עיקר מגמת תרגומנו

יומני מסע

פורסם: 10/11/2008 - 02:00
בימים קודמים רשמי המסע נרשמו כמובן כדי לדווח על גילויי ארצות ועמים. קוק, סטנלי, אמונדסן, מאגלן, קולומבוס – אפילו יומני אניות היו אובייקטים ראויים בתחום זה, שהיה בהם עניין. יומנים של אמת ושל בדיון נכתבו – מסעות גוליבר, רובינזון קרוזו ועוד. אז לשם מה אנחנו עוד כותבים יומנים כאלה היום?

על פנחס שדה

פורסם: 10/06/2008 - 02:00
פנחס שדה חי ופעל כל חייו בשדה הספרות, בה עצמה הוא ראה דת. פעילות דתית

מסה על הסבל ועל המצוקה של האדם

פורסם: 09/28/2008 - 03:00
ערום ועריה בא האדם לעולם ועריה ייצא ממנו; ומאחר שכאמור כל השתדלות והתאמצות קוצרות אך מפח, באשר ידוע כי האדם יוצא מן העולם ואין בידו אפילו חצי תאוותו
גוגול, ניקוליי וסילביץ (1809-1852)

מה בין האדרת של גוגול לתרבות מארי?

פורסם: 09/21/2008 - 03:00
מארי – כרך ובירת ממלכה במסופוטמיה, על נהר הפרת שתרבותה וספרותה הגיעו לשיא פריחתן בתקופה הבבלית, במאה ה18- לפה"ס, בתקופה המוגדרת כ"תקופת האבות". אתר מארי נמצא במזרח-סוריה: הוא תל חרירי, כ12- ק"מ צפונה-מזרחה לגבול עיראק, בנקודת מגע בין התרבות המסופוטמית לבין תחום פעילותם של הַשֵּׁמִיִּים המערביים. נתגלה בארכיונה מקור עשיר ללימוד הדת, הלשון וחיי החברה של השמיים המערביים ולעיקוב אחרי מגעם עםהתרבות המסופוטמית על גורמיה השונים מבחר מתעודות מארי הופיע בתרגום עברי
אדיפוס המלך /סופוקלס -הסיפור הפסיכואנליטי

אדיפוס המלך /סופוקלס -הסיפור הפסיכואנליטי

פורסם: 09/09/2008 - 03:00
הנושא לפנינו הוא מחזהו של סופוקלס, אדיפוס המלך. סופוקלס, אחד בשלישיית - או רביעיית מחברי המחזות הקלאסיים של יוון העתיקה, (והם, מלבדו, אייסכילוס, אויריפידס וכותב הקומדיות אריסטופנס), נולד ב-496 לפה"ס בקולונוס. הוא נפטר כשהיה בן 90 שנה.

על מעשה התרגום

פורסם: 09/03/2008 - 03:00
והנה כמה מלים על מעשה התרגום – והכוונה כמובן לתרגום דברי ספרות ולא לתרגום חמרים מדעיים, מסחריים או פוליטיים, כמו תרגום נאומים סימולטני באו"ם.

אלחריזי - אלחרירי - השוואה

פורסם: 08/25/2008 - 03:00
השוואה בין המבוא למקאמות של אלחרירי למבוא ל"תחכמוני" לאלחריזי השוואה בין המבוא לשירת המקאמות של אלחרירי למבוא של אלחריזי לספרו "תחכמוני"

שירים סיפורים ומציאות - ערב ספרות

פורסם: 08/09/2008 - 00:00
שירים סיפורים ומציאות - ערב ספרות אנדד אלדן – "שנים שמעו שירים" אורציון ישי – "סיפור וסיפור עם" אלי עמיר – משולחני וממציאות חיי

פנחס שדה והאישה

פורסם: 08/07/2008 - 03:00
שֵׁשׁ שׁוּרוֹת: הַמְּאַסְּפוֹת הַכְּפוּפוֹת  

שושנה ויג: תבואת השגעון – שירים

פורסם: 07/16/2008 - 03:00
הַשִּׁירָה הִיא מִלִּים - - וּמִלִּים לֹא יְכִילוּהָ(חכמה סינית עתיקה)שירתה של שושנה ויג היא מיוחדת במינה, בעלת עוצמת ביטוי. השירים נכתבו מתוך רגש. בחלקם הם נכתבו מתוך אקסטזה.

משה / זיגמונד פרויד

פורסם: 07/07/2008 - 03:00
הרצאה זו תעסוק ב"משה", המסה האחרונה ש-פרויד כתב. מסה זו היתה לפרויד לכמעין עבודת סיכום בה חזר על כמה וכמה מרעיונותיו- כאילו מבקש לגייס אותם לפתרון השאלות שהעמיד לעצמו, שעיקרן :1) הדמות האמיתית של משה האיש, מה הגישה המחקרית הנכונה והבלתי-משוחדת.

גתה: עולמות הרוח

פורסם: 06/22/2008 - 03:00
... אֵיךְ יִתְרַקֵּם הַכֹּל וְיֶחְבָּר לִכְלָל,אֶחָד בְּמִשְׁנֵהוּ יִחְיֶה וְיִפְעַל!אֵיךְ כֹּחוֹת שָׁמַיִם יוֹרְדִים וְעוֹלִיםוּדְלָיֵי זָהָב זֶה מִזֶּה נוֹטְלִים!...חֶזְיוֹן פֶּלֶא!. ..

שרית שץ / עיין ערך אהבה

פורסם: 06/14/2008 - 03:00
ראיון עם עורכת ויוזמת כתב העת המקוון "עיין ערך שירה"נערך ב-4.6.2008 ( ר"ח סיון תשס"ח) – בקיבוץ שריד.

אדריאנוס קיסר רומי

פורסם: 05/25/2008 - 03:00
הקדמה

זכריה בן יהוידע

פורסם: 05/15/2008 - 03:00
במאמר זה אבקש מעט להשלים על דבריו (כולל גם סקירתם החטופה) בגרסאות נוספות, שמצאתים ראויים לעסוק בהם, כדי לעמוד על פנים נוספות של אגדה זו: "האגדה על רצח זכריה בן יהוידע בחצר בית ה' במצות המלך יואש"

לסיפור - עידו ועינם של ש. י. עגנון

פורסם: 05/03/2008 - 03:00
שפר מזלי, ונפלה בחלקי חוברת מספרייתו של ש"י עגנון ז"ל. קניתיה באופן הזדמנותי לחלוטין בחנות אחת לספרים משומשים, שהייתה בירושלים ברח' הלני המלכה, ועטתי עליה כמוצא שלל רב.

שירת יורד הים הישיש / סמואל טיילור קולרידג

פורסם: 04/26/2008 - 03:00
שירת יורד הים הישיש / סמואל טיילור קולרידג'. מאנגלית: רות בלומרט. הוצאת קשב לשירה.

שמות השטן

פורסם: 04/09/2008 - 03:00
פרק מיוחד בתורת מלאכי עליון מוקדש לדמות השטן. המלאכים הםשליחים. במקרא הם עושים בשרות האדם או האל.

שושנה ויג / חגיי ועונותי - ארוטיקה בספרות

פורסם: 04/03/2008 - 03:00
הכתיבה היא כתיבה מתוך כאב. אמנם הארוטיות שולטת בספר באופן מאוד בולט, אולם העיסוק בליבידו הוא מתוך יצירת הקשר עם המוות. ארוס וטנטוס חיים יחד בנפשה של הגיבורה. היצר החיים ויצר ההרס מתקיימים במעין הרמוניה, שיש בה ניסיון ליצור "שלמות". הכתיבה עוסקת אפוא בהרס העצמי שניחנה בו הגיבורה. בתהליך החשיפה בספר יש גם תהליך של טיפול פסיכולוגי: הגיבורה נפגשת עם המטפלת שלה; חלק מן הסיפר הוא הוידוי של הגיבורה בפני המטפלת

דרכו של סופר

פורסם: 03/28/2008 - 03:00
זה זמן רב חושב אני לכתוב דברים אחדים על הניסיון המר של סופר בעולם ההוצאה לאור

דן אלבו / בא

פורסם: 03/10/2008 - 02:00
לא קל לבוא בשעריו של ספר ולסכם את הכלול בו. בבואך להכיר משורר וספרו, הטוב מכל להתבונן בחומרים שבו: בריאליה הפיסית, הרגשית והרוחנית.

הנצפים ביותר