אימגו מגזין מאמרים

כתב עת בנושאי תרבות ותוכן

יוסף אורן


התמונה של יוסף אורן

דף משתמש

חוקר , מבקר ומרצה לספרות. נולד ברוסיה ב-1940 ועלה לארץ ב-1949. מתגורר בראשון לציון. עד פרישתו לגימלאות היה מרצה לספרות ולחינוך חברתי במכללות להכשרת מורים. בשנים 1980-1972 ערך את כתבי-העת "בעד ונגד" ו"יחד", שניהם בהוצאת מכון סאלד. פירסם במשך שנים מאמרי ביקורת במוספי הספרות של העיתונים "הארץ", "ידיעות אחרונות" ו"מעריב" וברוב כתבי-העת הספרותיים המרכזיים. זכה בפרס היצירה מטעם ראש-הממשלה ופעמיים בפרס הביקורת ע"ש מרדכי ברנשטיין. בנוסף להיותו מחברם של שני ספרי מחקר בתולדות הספרות העברית ושני ספרים בנושא החינוך החברתי, השלים עד כה 20 כרכים של הסדרה המחקרית-ביקורתית "תולדות הסיפורת הישראלית", שהופיעו בהוצאת "יחד. רשימת פרסומיו ספרי הסדרה "תולדות הסיפורת הישראלית". שבבים (1981) ההתפכחות בסיפורת הישראלית (1983) הסיפור הישראלי הקצר(1987) ציונות וצבריות ברומאן הישראלי (1990) הצדעה לספרות הישראלית (1991) העט כשופר פוליטי (1992) זהויות בסיפורת הישראלית (1994) מגמות בסיפורת הישראלית (1995) קולות חדשים בסיפורת הישראלית (1997) הספרות הישראלית – לאן? (1998) רבי-מכר ורבי-ערך בסיפורת הישראלית (2000) הקול הנשי בסיפורת הישראלית (2001) הקול הגברי בסיפורת הישראלית (2002) סוגות בסיפורת הישראלית (2004) הסיפורת הישראלית בשנות האינתיפאדה (2005) ספרות וריבונות (2006) משבר ערכים בסיפורת הישראלית (2007) משמרות בסיפורת הישראלית (2008) צו-קריאה לספרות הישראלית (2009) השאננות לציון בסיפורת הישראלית (2010) 2. ספרי מחקר בתולדות הספרות העברית עיונים במחזה "צור וירושלים" למתתיהו שוהם (1965) אחד-העם, מ"י ברדיצ'בסקי וחבורת "צעירים"(1985) 3. ספרי החינוך החברתי תורת החינוך החברתי (1984) המחנך וחברת-הכיתה (1993) 4. באנגלית AN UNCONVENTIONAL ATTITUDE TOWARD ISRAELI LITERATURE את ספריו של יוסף אורן ניתן לרכוש בבתי-המסחר המובחרים לספרים ברחבי הארץ, וגם ישירות מהוצאת "יחד" - בפנייה ישירה לטלפון 03-9656887, לכתובת ההוצאה: ת.ד. 87, ראשון-לציון 75100 ובדוא"ל
אי-מייל: 

היסטוריה

חבר במשך
6 שנים 4 חודשים

מאמרים מאת

מחיר הלב / עמרם ארצי, בהוצאת פרדס 2016, 306 עמ'.

רומאן המספר על מה שמעוללת ההיסטוריה לאוהבים

פורסם: 12/26/2016 - 10:01
משתמע משני סיפורי האהבה שמסופרים ברומאן הזה, שגם אם אירועיה הבלתי-צפויים של ההיסטוריה שיבשו בשלב כלשהו את אהבת הנעורים של הגיבורים, הצליחה לבסוף אהבתם הראשונה, האהבה התמימה והעזה מכולן, להגשים את עצמה. ולכן, ספר זה, שהוא ספר הביכורים של עמרם ארצי בפרוזה, הינו הישג נאה שלו, אחרי שני ספרי השירה שפירסם בעבר, הישג נאה וגם מנחם.
לילות קיץ ארוכים / אהרון אפלפלד, כנרת, זמורה ביתן

מה מייחד את המתמיד מבין סופרי הדור?

פורסם: 12/13/2016 - 10:13
על-פי דימוי זה כל ספר שפירסם משול לאבן האמורה להשלים את התמונה המספרת על גורל העם היהודי במאה העשרים על-ידי כיסוי משבצת ריקה בה. משום כך חזרתי והגדרתי את מדף ספריו של אפלפלד כמפעל אֶפּי ענק המתאר את קורות העם היהודי במאה העשרים, וזהו המפעל אשר מייחד את אפלפלד בין סופרי הדור
אהרון אפלפלד / כתר הברזל, הוצאת כנרת זמורה ביתן

קורות קצין יהודי באוסטריה האנטישמית

פורסם: 11/20/2016 - 17:35
עלילת ספרו החדש של אהרון אפלפלד, "כתר הברזל" (שהופיע זה עתה בהוצאת כנרת, זמורה-ביתן 2016, 269 עמ'), מתרחשת בשנות מלחמת העולם הראשונה, מלחמה שכידוע התלקחה בין השנים 1918-1914, אחרי שלְאוּמָן סֶרְבִּי רצח את נסיך הקיסרות האוסטרו-הונגרית.
אבישג לצד מיטת דוד, ועימה בת שבע, נתן הנביא ושלמה, איור מהאג משנת 1435 לערך.

סיפורי הנשים העקרוֹת במקרא

פורסם: 11/09/2016 - 12:02
בחברה שבה נקבע גורלה של האשה על-פי פוריותה ואפילו על פי מינם של הצאצאים שילדה, המשמעות של מות שבעה בנים היא הסגתה למעמד ירוד יותר ממעמדה של העקרה. העקרה עוד יכולה לקוות להתעברות הראשונה שתשנה את מעמדה לטובה בבית בעלה, אך מהם סיכוייה של אם אחרי ששכלה את שבעת ילדיה, בדגם המשפחה שהיה מקובל אז, כאשר הבעל היה רשאי לשאת יותר מאישה אחת
חנות ספרים בלפקושה, ניקוסיה, קפריסין (צילום: מירב גולן)

האמת על מצבה של סיפורת המקור שלנו

פורסם: 10/30/2016 - 11:58
הסיכומים המסורתיים בראשי-השנה האחרונים על מצב סיפורת המקור היו מדכדכים מאוד. וכדי להעלים עובדה מרה זו המציאו עורכי המוספים הספרותיים פתרונות שונים להעלים מהקוראים את מצבה האמיתי של הסיפורת העברית בעת הזאת
בנדיט – ספר הביכורים של איתמר אורלב

בנדיט – ספר הביכורים של איתמר אורלב

פורסם: 08/11/2015 - 14:24
ביקורת על "בנדיט" – ספר הביכורים של איתמר אורלב .ביקור בן שבוע ימים של ישראלי בפולין יכול להצדיק רומאן בהיקף העולה על ארבע מאות עמודים רק אם הנוסע מישראל שיצא לביקור כזה הוא בנו של אב, שבנוסף להיותו בן-כפר קתולי התבלט בין הפרטיזנים שלחמו בפולין במלחמת העולם השנייה גם כבנדיט, כבריון אלים ופורע חוק (עמ' 361), שחיסל בשנות המלחמה משתפי פעולה עם הנאצים שבגדו בעמם.
לילה ועוד לילה / אהרן אפלפלד

פנסיון פראכט: מדוע התאכזבתי מהסרט?

פורסם: 07/08/2015 - 17:20
מאמר זה מתחיל בסופר אהרון אפלפלד ומסתיים בסופר א. ב. יהושע. בין לבין ינמק המחבר, שהוא מבקר ספרות ולא מבקר קולנוע, את אכזבתו מהסרט הישראלי החדש "פנסיון פראכט". הסרט ישראלי החדש, "פנסיון פראכט", נעשה על-פי הרומאן "לילה ועוד לילה" שפירסם אהרון אפלפלד ב-2001. עשיית סרט על-פי אחד מספריו של אפלפלד, היא לכשעצמה אירוע שראוי לציינו מאחר שיחסית להיקף מפעלו הספרותי מיעטו תסריטאים לעבד את סיפוריו ולעשות סרטים על-פיהם. שתי סיבות מסבירות עובדה זו. הסיבה הראשונה – מזה שנים מתויג אפלפלד בטעות כ"סופר שואה", ולפיכך מצטיירת יצירתו כבלתי מותאמת לדרישותיה החזותיות של אמנות הקולנוע ואפילו כמסוכנת לדרישותיה האסתטיות
האם היה לדור תש"ח גיבור ספרותי? אמנות הסיפור של חנוך ברטוב

האם היה לדור תש"ח גיבור ספרותי? אמנות הסיפור של חנוך ברטוב

פורסם: 04/21/2015 - 20:06
בצד העמדה הברורה שביטא בנושא העוול שנעשה לסופרי "דור תש"ח" על-ידי המעטת ערכם של ספרי הפרוזה שכתבו, הציג אבנר הולצמן בספר "מפתח הלב" גם תמיכה בלתי-מסויגת בהכרזתו של חנוך ברטוב "אני לא הצבר המיתולוגי", שאותה הבליט ברטוב במסות אחדות שכלל בשניים מספריו העיוניים: בספר בשם זה שפירסם ב-1995 ובספר "לגדול ולכתוב בארץ ישראל" משנת 2007.
 אבנר הולצמן / מפתח הלב

אבנר הולצמן / מפתח הלב

פורסם: 04/12/2015 - 19:08
במבנה המתודי הזה של הספר קידם הולצמן בספר הנוכחי את הדיון מהכרת ההיקף השלם של יצירת ברטוב אל העיון בכל אחד מספריו בנפרד. ועל-ידי כך הצליח לא רק לרתק את קורא לטקסט מחקרי על מקומו של חנוך ברטוב בתוך משמרת הסופרים שאליה הוא משתייך, אלא גם לשכנע את הקורא בחשיבות תרומתו של ברטוב לספרות העברית בכל אחד מהספרים שכתב במשך כשבעים שנות כתיבה רצופות ומבורכות.
קו המלח / יובל שמעוני - נקמת המובסים והנואשים חלק ב'

קו המלח / יובל שמעוני - נקמת המובסים והנואשים חלק ב'

פורסם: 11/17/2014 - 16:24
"קו המלח" – הרומאן החדש של יובל שמעוני הוא רומאן טוטאלי בתוכנו ואוניברסאלי בבשורתו הכתוב בכישרון נדיר. בחלק זה של המאמר ממשיך להתחקות יוסף אורן אחר קומפוזיציית הדמויות והתפתחותן, ואחר העלילה ברומן ההיסטורי של יובל שמעוני, ומגיע למסקנה מעניין בדבר אופיה של היצירה. בקריאת הרומאן הזה, שכה מכבד את מחברו, חייב הקורא להיענות לקומפוזיציה המחושבת ויוצאת הדופן שבעזרתה השיג יובל שמעוני את השליטה המלאה על מספר גדול של דמויות (גברים, נשים וילדים), בני דורות שונים ובני תרבויות שונות, ועל הרבה מאוד פרטים ואירועים שהתרחשו במשך כמאה שנים, שהוא מרחב השנים הממושך שהמחבר הועיד לעלילה.
קו המלח / יובל שמעוני

קו המלח / יובל שמעוני - נקמת המובסים והנואשים

פורסם: 11/09/2014 - 23:03
עלילת קו המלח משתרעת על תקופה בת כמאה שנים, משלהי המאה התשע-עשרה ועד שלהי המאה העשרים. התאריך המוקדם ביותר המוזכר בעלילת הרומאן הוא רצח הצאר אלכסנדר השני ברוסיה בשנת 1881 שהיא גם השנה שבה נולד הגיבור הרוסי של הרומאן, איליה פוליאקוב. התאריך המאוחר ביותר הוא משנת 1994, השנה שבה הגיע אמנון, נכדו הישראלי של איליה פוליאקוב, אל לֶה, עיר הבירה של המחוז הנידח לדאק בצפון הודו, וגם קפא מקור באחד מכוכי ההתבודדות של מנזר קַסְפָּאהַנְג, כוך בראש צוק שגם סבו התאבד בו כשבעים שנה קודם לכן בירייה מאקדחו.
ניצבת בסרט

ניצבת / א.ב. יהושע איך תפחה עלילת ניצבת לממדי רומאן? חלק ב

פורסם: 10/05/2014 - 17:36
למילה "ניצבת", שנבחרה כשם לספר, יש שני מובנים בשפה העברית: כשֵם מגדירה מילה זו תפקיד (בלעז: תפקיד של סטטיסטית) וכפועל היא מתארת מצב של קיבעון (בלעז: מצב סטטי). מאחר שהקורא הכיר עד כה את נוגה ברוב עמודי הפרשיות הללו בתפקידיה כסטטיסטית בתעשיית הסרטים או כניצבת בעלילתה של האנושות, כלשון הקלישאה שהפריח יהושע פתאום בהרהוריה, ורק במספר מועט של עמודים בכל פרשייה גם כאישה שחייה תקועים במצב סטטי, הגיע המועד להעמיק יותר בדמותה מן ההיבט הפסיכולוגי כדי להבין את הסיבה שבגללה תקועים חייה במצב סטטי.
ניצבת / א.ב. יהושע איך תפחה עלילת ניצבת לממדי רומאן?

ניצבת / א.ב. יהושע איך תפחה עלילת ניצבת לממדי רומאן?

פורסם: 09/21/2014 - 17:30
מבחינה נושאית ומבחינה רעיונית הספיקה ליבת הרומאן החדש של א"ב יהושע,"ניצבת", רק לעלילה בממדי נובלה בת כמאה עמודים, ולכן נאלץ הקורא להתגבר על הרבה מאוד עמודים חסרי תכלית, כדי להגיע אל הליבה הזו. בעמודים המיותרים הטליא יהושע זה לזה פרשיות, שלא הוסיפו דבר להבנת התנהגותה המוזרה של נוגה, הגיבורה הנשית של הספר, כלפי הגברים שניסו לחזר אחריה מאז הגיעה לבשלותה המינית כנערה ועד שהפסיקה לקבל את המחזור החודשי בתחילת שנות הארבעים שלה
שיחה עם משה שמיר על ספרו יאיר

שיחה עם משה שמיר על ספרו יאיר

פורסם: 08/19/2014 - 16:42
יאיר – המפקד המנודה של לח"י - שיחה עם משה שמיר על ספרו "יאיר". בחלוף עשר שנים מיום פטירתו של משה שמיר ב-21/8/2004 בגיל 83, החלטתי לפרסם הקלטה של שיחה שקיימתי איתו כשנתיים קודם לכן, ב-15.5.2002, בבית אריאלה בת"א, על ספרו "יאיר" – הרומאן האחרון שפירסם בחייו. בנסיבות אחרות היתה הופעת רומאן חדש מפרי עטו של סופר ברמתו של משה שמיר מתקבלת כאירוע ספרותי חשוב ביותר בחיי התרבות הישראלית, אך לא כך התקבל הרומאן "יאיר". סיבה פוליטית מסבירה עובדה זו.
גדר חיה - הפלסטיני חולם והישראלית הוזה חלק ב

גדר חיה - הפלסטיני חולם והישראלית הוזה חלק ב

פורסם: 07/24/2014 - 17:07
מטרת הרומאן גדר חיה- ואשר לנרטיב הפלסטיני, שכה ריתק ושכנע את ליאת, חשוב להעיר: בעיית הפלסטינים היא שבהעדר מיתוס לבסס עליו את לאומיותם (אלא אם כן יצליחו לשכנע בּוּרים בעולם שהפלישתים מהמקרא הם אבותיהם הקדמוניים), הם המציאו נרטיב ש למסכנות כתוצאה מנכבה שגרמה לפיזורם כפליטים בעולם. וכזו היא בערך כל "החבילה" של הנרטיב הכוזב הזה: הציונות היא תנועה קולוניאליסטית והיא זו שאשמה באסונם של הפלסטינים. תחילה יזמה הציונות את ה"נכבה" הראשונה ב-1948, שגרמה לעקירת הפלסטינים מבתיהם בערים ומאדמותיהם בכפרים.
גדר חיה /דורית רביניאן

גדר חיה / דורית רביניאן - הנרטיב הפלסטיני ברומאן עברי

פורסם: 07/06/2014 - 15:37
קורא שמיקד את קריאתו ברומאן "גדר חיה" רק בסיפור האהבה הקלישאי המסופר בו, זה שנרקם במשך חצי שנה בניו-יורק בין ליאת בנימיני הישראלית מת"א לבין חילמי נאסר הפלסטיני מרמאללה, שילם ללא-ספק מחיר מופקע עבורו, כי החמיץ את הרובד הנועז יותר בו והוא הרובד האקטואלי-פוליטי, שבו הציפה המחברת, דורית רביניאן, דיון בנרטיב הפלסטיני על הסכסוך הערבי-יהודי, שאליו הוסיפה את תמיכתה בפתרון שהפלסטינים מציעים לו: ייסוד מדינה דו-לאומית בין הירדן לים התיכון במקום מדינת ישראל, שהיא מדינת הלאום של העם היהודי בהיקפו העולמי.
הרים אני רואה / רועי בית לוי

הרים אני רואה / רועי בית לוי

פורסם: 06/16/2014 - 16:21
הגל הדיסטופי מכה שוב. דיסטופיה היא ההגדרה ההולמת ביותר לספר הביכורים של רועי בית לוי (להלן : רב"ל), שגיבוריו הם אב ובנו. בניגוד לאוטופיה שהיא יצירה ספרותית המתארת תמונת עתיד של מציאות טובה ומושלמת יותר מהמציאות הקיימת, מבצעת הדיסטופיה פעולה הפוכה – היא מתארת תמונת עתיד של מציאות גרועה יותר מזו המוכרת לקורא בהווה. אם מישהו מבין קוראי הרומאן הזה עדיין לא השתכנע, שספר הביכורים של רב"ל הוא דיסטופיה מרושעת על קץ החלום הציוני ועל סופה הצפוי של מדינת היהודים בארץ-ישראל, ימצא הוכחה לכך גם בשמו של הרומאן.
חשבון רדום / נתן שחם - אדם הוא פקעת של סתירות

חשבון רדום / נתן שחם - אדם הוא פקעת של סתירות

פורסם: 04/22/2014 - 16:40
עיון בספרו החדש של נתן שחם: חשבון רדום. כמו בספריו הקודמים – כגון: "סדרה" (1993), "צילו של רוזנדורף" (2001) ו"קרן אקסודוס" (2006)* – בנה שחם גם את עלילת ספרו הנוכחי, "חשבון רדום", על-פי תבנית סיפורתית החביבה עליו ביותר – תבנית הבילוש והחקירה. תבנית זו מתמקדת בקבוצה חוקרת (הכוללת בדרך כלל סופר ותחקירנים) שנשכרה על-ידי בעל-עניין, כדי שתאסוף מידע על אדם, שבזכות פעילותו בתקופה היסטורית קודמת היה מפורסם ומשפיע, ותשלים ספר על חייו.
חלומותיהם החדשים / של חיים באר

חלומותיהם החדשים / של חיים באר

פורסם: 03/23/2014 - 17:13
הסודות של לוטה שטרוק. בצד סיפור מרתק ונשכח על התקופה הדרמטית בתולדות "היישוב" במלחמת העולם השנייה, הניב השימוש במתכונת הבילוש והחקירה לבאר גם סיפור אנושי מעניין על יחסי בן ואמו – אמנם יחסים בגירסה שונה מזו שפרש ברומאן "חבלים" על יחסיו עם אמו, אך בהחלט לא בגירסה מנותקת לגמרי ממנה. עולה הרומאן הזה של באר על המסלול שכבר הניב הצלחה מוכחת למחברי רומאנים לפניו, שגם הם השכילו לבחור בעלילת החקירה והבילוש כמתכונת למבנה העלילה בספרם.

השאננות לציון בסיפורת הישראלית / יוסף אורן

פורסם: 03/10/2014 - 11:27
א. תמונת מצב קיצור תולדות הספרות הישראלית האמת על מצב הספרות בישראל הצעה להצלת הספרות הישראלית
עת דודים / מירי ורון

עת דודים / מירי ורון

פורסם: 02/16/2014 - 18:30
במהלך החודש הזה יעלה תיאטרון "הבימה" מחזה על-פי הרומאן "עת דודים" של המספרת מירי ורון במחזה תשחק ליאה קניג האנרגטית את "מאמֶע", האמא הדומיננטית של המשפחה שעליה מספר הרומאן. יוזמה זו של התיאטרון הלאומי – כך אני מקווה – תחדש את התעניינות ברומאן "עת דודים", התעניינות שהוא לא זכה לה מספיק בשנה שבה נדפס. בשלב הזה עדיין אינני יודע אם עיבוד הרומאן "עת דודים" למחזה שימר את הבשורה הציונית שהשתמעה מעלילתו, או שמתוך כניעה לטעם הקהל – תופעה די שכיחה בתיאטרון הישראלי – עמעמו המעבד והבמאי של המחזה בשורה זו.
כל סיפור הוא חתול פתאום / גבריאלה אביגור רותם

כל סיפור הוא חתול פתאום / גבריאלה אביגור רותם

פורסם: 01/19/2014 - 17:05
סיפור הוא לפעמים יותר מחתול. שמו המוזר של הרומאן נלקח מתחילת המשפט הראשון בספר. בהמשך המשפט הזה מדומה הסיפור לחתול בזכות מספר תכונות המשותפות לשניהם: כמו החתול גם "הסיפור מִתְמַחֵשׁ (נהפך למוחשי) יֵשׁ-מֵאַיִן, נוֹהֵר לדרכו - - - קורא לך ללכת בעקבותיו אל הלא-ידוע, אל היִתְבָּרֵר בהמשך, כי לכל סיפור יש תשע נשמות, כמו לחתול הבית ולחתול האשפתות". בנוסף לכך שההשוואה הזו של הסיפור לחתול היא הגדרה של המחברת על מהותו של הסיפור, היא בה-בעת גם הבטחה שהרומאן הזה מגשים אותה בכישרון נדיר.
עצמון יניב /צפור על בד

עצמון יניב /צפור על בד

פורסם: 12/22/2013 - 18:49
בכינוי "המאחרים לפרוח" נוהגים להגדיר כותבים שמפרסים את ספרם הראשון בהגיעם סמוך לשנת החמישים בחייהם. בניגוד לכותבים בני גילו שהספיקו להנכיח את עצמם בספרות לפחות שני עשורים לפניו, וסומנו בה כמשתייכים לקבוצה ספרותית בעלת סימנים משמרתיים משלה, מתחיל "המתאחר לפרוח" את פעילותו בספרות הדור כאלמוני שאינו משתייך למשמרת של בני גילו וגם אי-אפשר לשייכו למשמרת החדשה שהצטרפה לספרות סמוך למועד שבו פירסם את ספרו הראשון. לכן יתקשה מאוד "המאחר לפרוח" לזכות בהכרה, שהרי ספרו מתחרה הן עם ספריהם של בני גילו, אלה שפרחו במועדם לפחות שני עשורים לפניו, והן עם ספריהם של כותבים שהינם צעירים ממנו שאף הם פרחו במועדם.
דר נוימן / צרויה שלו - עיון בשיר

דוקטור נוימן / צרויה שלו - עיון בשיר

פורסם: 12/08/2013 - 17:18
פעילוֹת התנועה הפמיניסטית נוהגות לנכס למאבק הפמיניסטי כל יצירה אם מצאו בה את הסימנים הבאים: אם נכתבה על-ידי אישה, אם היא מבטאת חוויה המיוחדת לנשים, אם היא מעדיפה מילים עגולות ורכות של רוקמות תחרה ופורטות על נבל ונמנעת ממילים מחוספסות והולמות של חוצבי סלעים ומתופפים בתופים, אם היא מציגה לקח רעיוני או פתרון מעשי שבעזרתו נשים יכולות לשפר את מצבן ואם הגברים מוצגים בה כמיגדר המדכא נשים או אשם במצבן הקיומי. כל הסימנים האלה מתקיימים בשיר "דוקטור נוימן" של צרויה שלו – ואף על פי כן איננו מבטא, לדעתי, את האידיאולוגיה של התנועה הפמיניסטית ואת מטרותיה
יקיצה / תרצה אתר - עיון בשיר

יקיצה / תרצה אתר - עיון בשיר

פורסם: 11/05/2013 - 12:22
הנפוצה ביותר מבין שלוש סוגות השירה (הלירית, האפית והדרמטית) היא הסוגה הלירית, שבה מרבה המשורר להשתמש בכינוי הגוף הראשון "אני" –שימוש המעניק לשיר אופי של וידוי מפי מחברו. משום כך נוטה הקורא לייחס למשורר את ההרגשה או את המחשבה המבוטאת בשיר ולצרף מתוכנם של שירי המשורר את דיוקנו הרוחני ואפילו את הביוגרפיה של חייו. תקלה נפוצה זו עלולה להכשיל את הקורא גם אחרי העיון בשיר הזה של תרצה אתר, שבהשוואה למידותיו הקצרות בולט בו מאוד השימוש התכוף בכינוי הגוף "אני".
המשוררת רחל

עיון בשיר עץ אגס של המשוררת רחל

פורסם: 10/15/2013 - 13:51
עוד לפני שהשיר נקרא, הוא נקלט במבט צילומי בעינו של הקורא כשיר פשוט, כי הוא קצר וגם מבנהו פשוט: השיר הוא בן שני בתים שווים בגודלם וזהים בהגדרתם התחבירית: הבתים הם בני חמש שורות ובכל בית מצטרפות השורות למשפט אחד. להרגשת פשטותו של השיר תורמת גם העובדה שהשיר חושף מיד בתחילתו את הרגע הריאליסטי-קונקרטי שהוליד אותו – "אדם מקיץ משינה ורואה מול חלונו עץ אגס מלבלב". מאחר שבזיכרונו של הקורא גנוזה תמונת מראהו המרהיב ומשובב הלב של עץ האגס המלבלב באביב בבת-אחת עם שפע פרחים לבנים-ורדרדים.
מאיר שלו: שלושה סיפורים ב-שתיים דובים

מאיר שלו: שלושה סיפורים ב-שתיים דובים

פורסם: 08/08/2013 - 17:05
את ה"שטיק" הספרותי הזה – פיזור פיתיונות הרומזים לקורא על אירועים דרמטיים שיסופרו לו בהמשך, כדי שימשיך בקריאה – הפעיל מאיר שלו גם בספריו הקודמים, אך בספר הנוכחי השתמש בו בתכיפות רבה יותר ובעזרת נתחים גדולים ועסיסים יותר. הקורא היה מזהה בעצמו, שלפניו שלושה סיפורים שהקשר ביניהם רופף, אילו מיקם מאיר שלו את פרקיהם בחטיבות נפרדות שאותן היה מציב בסדר כלשהו זה אחר זה. אך לא כותב כמוהו יסתכן בהחלטה פשוטה כזו, גם אם היא ההגיונית והיעילה יותר, ויחמיץ הזדמנות להשתמש ב-קונץ (תחבולה מורכבת שמצטיירת כמעשה קסם).
המיטה שאתה מציע בעצמך / אילת שמיר חלק ב - אדם וסוס בחיקו

המיטה שאתה מציע בעצמך / אילת שמיר חלק ב - אדם וסוס בחיקו

פורסם: 07/28/2013 - 14:12
דעתה של אילת שמיר על ההבדל בין המינים בהיבטים הללו, זרועה בנדיבות במרחב הטקסט. באמצעות סיפורם המקביל של שני זוגות האוהבים משני הדורות המרוחקים זה מזה כארבעים שנה, בצלאל ואהובה מדור העליות ואיתן ואלונה מדור המדינה, דן הרומאן החדש של אילת שמיר בהבדלים שבין הנשים לגברים – הבדלים שכמובן חוצים את מושגי-הערך התקופתיים השונים של הדורות, אך גם ממחישים את הניגודים המהותיים מן הטבע שקיימים בין המינים.
המיטה שאתה מציע בעצמך / אילת שמיר

המיטה שאתה מציע בעצמך / אילת שמיר

פורסם: 07/22/2013 - 16:31
קסמו של הרומאן החדש של אילת שמיר, "המיטה שאתה מציע בעצמך" (הוצאת עם עובד / ספריה לעם ), דומה לקסמה של המניפה. כמו המניפה, שבהיותה סגורה היא עלומת-תוכן ונטולת-מסתורין, ורק אחרי שפורשים אותה מתגלה התמונה הצבעונית והיפה שהוסתרה בין קפליה – תמונה המספרת סיפור מורכב ורחב-מידות – כך הוא גם הניגוד ברומאן הזה בין זמן הסיפֵר הקצר, הצמוד לאירועי יום אחד בשנת 1991, לבין זמן העלילה הממושך, המקיף את אירועי חמישים השנים שבין שנת 1941 לשנת 1991.
ישעיהו קורן: נרקיס בערוגת הסיפורת הישראלית

ישעיהו קורן: נרקיס בערוגת הסיפורת הישראלית חלק ב

פורסם: 07/01/2013 - 15:06
המשך העיון בסיפורי הקובץ החדש של ישעיהו קורן – "שתי כפות ידיים ומלה". שלושת הסיפורים הנוספים שצורפו לנובלה "יוליק" (בעמ' 207-153) משלימים אותה היטב הן בתוכן והן בהפעלת הפואטיקה הצילומית. אך מאחר שהדיון בסיפור האוטוביוגרפי "שתי כפות ידיים ומלה" כבר נעשה בפתיחת המאמר, נותר עוד להנהיר כעת בקצרה את עלילתם של שני הסיפורים הקצרים האחרים. בסיום העיון בסיפורי הקובץ הזה, אי-אפשר להימנע מהעלאת ההשערה, כי כוונתו של קורן, ואולי גם שאיפתו המקורית, היתה לכתוב עם החומרים הדומים.
שתי כפות ידיים ומלה / ישעיהו קורן

שתי כפות ידיים ומלה / ישעיהו קורן -חלק א

פורסם: 06/18/2013 - 16:24
נרקיס בערוגת הסיפורת הישראלית (א'). עיון בסיפורי הקובץ החדש של ישעיהו קורן – "שתי כפות ידיים ומלה". שכונה קרובה לגבול במזרחה של כפר-סבא היא פיסת הנוף הקטנה שעל רקעה סיפר ישעיהו קורן את הסיפורים על ילדותו של יוליק, גיבורו ובמידה רבה גם בן-דמותו, בספרו החדש "שתי כפות ידיים ומלה" . זיקתו של קורן לשכונה הזו מוסברת בסיפור האוטוביוגרפי "שתי כפות ידיים ומלה", אשר הוצב בתבונה בסוף הספר, אף שדווקא הוא העניק לספר את שמו
עמוס עוז: הלוחש בשירים חלק ה - אל תגידי לילה

עמוס עוז: הלוחש בשירים חלק ה - אל תגידי לילה

פורסם: 05/22/2013 - 12:38
זהו החלק האחרון של "הלוחש בשירים" – מחקר החושף תחבולה ספרותית שהפעיל עמוס עוז בשניים מהרומאנים הפוליטיים שלו: "לדעת אישה" ו"אל תגידי לילה". תחבולת "הלחישה בשירים" מתבטאת בהפניית הקורא, על-ידי הדמויות שפועלות בעלילת הרומאן, אל שיר, תוך ציון שם מחברו ומספר העמוד בקובץ שבו נדפס, אך בלי לצטט משהו מתוכו. אחרי שעמוס עוז הפעיל את תחבולת "הלחישה בְשירים" ברומאן "לדעת אשה", חזר להשתמש בה גם ברומאן "אל תגידי לילה", וגם הפעם כדי לבסס בעזרת התחבולה הזו את הפתרון המדיני שהציע בספריו הפוליטיים.
הלוחש בשירים חלק ד: שירים שלחש עמוס עוז ברומאן לדעת אשה

הלוחש בשירים חלק ד: שירים שלחש עמוס עוז ברומאן לדעת אשה

פורסם: 05/13/2013 - 16:43
זהו פרק נוסף ממחקר על תחום שעדיין לא נחקר ביצירתו של עמוס עוז – זיקתו המיוחדת לסוגה השירית בספרות. הפרק הנוכחי וזה שיופיע אחריו חושפים תחבולה ספרותית שהפעיל עמוס עוז בשניים מהרומאנים הפוליטיים שלו: "לדעת אישה" ו"אל תגידי לילה". תחבולת "הלחישה בשירים" מתבטאת בהפניית הקורא, על-ידי הדמויות שפועלות בעלילת הרומאן, אל שיר, תוך ציון שם מחברו ומספר העמוד בקובץ שבו נדפס, אך בלי לצטט משהו מתוכו. ארבעה שירים, מספריהם של ארבעה ממשוררי הדור, "לחש" עמוס עוז ברומאן "לדעת אשה".
קופסה שחורה

עמוס עוז: הלוחש בשירים חלק ג

פורסם: 05/05/2013 - 16:07
פרקים נוספים מהמחקר על תחום שעדיין לא נחקר ביצירתו של עמוס עוז – זיקתו המיוחדת לסוגה השירית בספרות. בשני פרקיו הקודמים של המחקר הובלטה התחבולה הראשונה שבעזרתה פיצה עמוס עוז את עצמו על נטישת הכתיבה של שירה לטובת הכתיבה של סיפורת, והיא תחבולת "המשורר הנסתר" אשר איפשרה לו לקיים את אהבתו המסורה לשירה במקביל להתבססותו כמְספר. תחבולת "המשורר הנסתר" התבטאה בשילוב דמויות של משוררים בעלילות סיפוריו ובמעקב אחרי עולמם הרוחני ככותבי שירה בתחנות שונות של חייהם, מגיל הנעורים ועד הגיעם לגיל מופלג.
המסע הלילי הארוך הביתה / יצחק בן-נר

המסע הלילי הארוך הביתה / יצחק בן-נר

פורסם: 04/18/2013 - 17:43
המסע הלילי הארוך הביתה (הוצאת עם עובד / ספריה לעם 2013, 345 עמ'), קובץ המוצג כ-מבחר סיפורים מאז ומעכשיו של יצחק בן-נר, אך כולל רק חמישה סיפורים מספריו הקודמים, אינו יכול להשביע את רעבונם של קוראיו, שהמתינו הרבה שנים לקובץ שלם של סיפוריו בתבניות הקצרות, אשר בהן היה במיטבו: בתבנית הסיפור הקצר ובתבנית הסיפור הקצר-ארוך. ואשר להוספתם של שני סיפורים חדשים בתבנית הסיפור הקצר לקובץ הזה, אלה ודאי אינם נותנים מושג ברור על כתיבתו בהווה. גם רמתם, הרחוקה מרמתם של הסיפורים מאז, מקרבת אל הדעת שכלל לא נכתבו "עכשיו" על-ידי בן-נר.
שירת המקהלה  / יהושע קנז

יהושע קנז: סיפוריו הקצרים - שירת המקהלה

פורסם: 03/28/2013 - 12:05
הוצאת עם עובד שגתה כאשר הבליטה את ייחודו של יהושע קנז על דש שני כרכי הסיפורים הקצרים האחרונים שלו, זה הנוכחי, "שירת המקהלה" (הצאת עם עובד / ספריה לעם 2013) וזה שנדפס לפניו, "דירה עם כניסה בחצר" (2008), בנימוק זהה שהוא גם מעורפל וגם בלתי-מועיל להנהרת הסיפורים עצמם. את סיפורי "דירה עם כניסה לחצר" שיבחה בזכות "הכתיבה המאופקת והמדוייקת, האופיינית ליהושע קנז", ואת סיפורי הקובץ הנוכחי בזכות "הדיוק הרב בלשונו של קנז והאיפוק בתיאור ההתרחשויות ובשרטוט הדמויות והמצבים".
תל אביב / יאיר חסדיאל

תל אביב / יאיר חסדיאל

פורסם: 03/13/2013 - 14:45
אף ששם הספר וגם תוכנו מתקשרים למשגשגת בערי מדינת ישראל, מתוארת בו תל-אביב כעיר נטושה ומתפוררת, שכיום נותר בה מיעוט יהודי, המורכב בעיקר מזקנים וקבצנים, וגם הוא מסתגר בשכונותיו הדלילות מפחד פגיעתם של הצעירים מיפו הערבית, שהם אדוני הארץ מזה שנים. לפנינו דיסטופיה* המספרת כי לא רק שהמדינה היהודית לא נוסדה בשנת 1948, אלא שכל ההשקעה של הציונות בארץ-ישראל ירדה לטמיון. יהודים שעלו לכאן נטשו את בתיהם ואת עסקיהם וחזרו לארצות מוצאם באירופה וחידשו בהן את הגלות.
השואה בדרמה העברית  / בן עמי פיינגולד

השואה בדרמה העברית / בן עמי פיינגולד

פורסם: 02/13/2013 - 19:13
פעמיים סיכם בן-עמי פיינגולד את מטרת הספר החדש שלו, "השואה בדרמה העברית", המהווה מהדורה מורחבת ומעודכנת של המהדורה הקודמת של הספר משנת 1989. ב"פתח הספר" הסתפק בניסוח הקצר שהופיע במהדורתו הראשונה: "מטרת הספר היא לסקור ולנתח את המחזות השונים על נושא השואה בדרמה ובתיאטרון הישראלי העברי", אך באחד מפרקיו האחרונים והחדשים של הספר הרחיב את הגדרת המטרה באופן נאמן יותר לדרכו רבת השנים כמבקר תיאטרון וכמרצה לדרמה העברית: "מטרתנו בחיבור זה אינה להעריך ולנתח את המחזות השונים רק מבחינת חשיבותם ואיכותם כדרמה וכשפת-תיאטרון אפקטיבית, קריטריון שהוא חשוב ומשמעותי לגופו. המטרה [היא גם] להצביע על מגמות וציוני דרך בכל הנוגע להמחזת נושא השואה בדרמה הישראלית בקונטקסט רחב, היסטורי ואידיאולוגי" .
עמוס עוז / מקום אחר

עמוס עוז : תחבולת המשורר הנסתר חלק ב

פורסם: 01/20/2013 - 15:02
זיקתו המיוחדת של עמוס עוז לסוגה השירית בספרות – פרק נוסף ממחקר על תחום שעדיין לא נחקר ביצירתו. כותבי סיפורת רבים, ובכללם גם כאלה שלא פירסמו שירים ולא התפרסמו כמשוררים, העריכו שירה וגם ניסו לפענח את סוד הקסם המיוחד שלה. מכולם הגדילו לעשות המְספרים אשר בדו בסיפוריהם דמות של משורר, בין כדמות מרכזית ובין כדמות משנית, וביטאו באמצעותו את דעתם על השירה. והיו בין המְספרים גם כאלה שייחסו למשורר הבדוי שלהם שיר שכתבו בעצמם, ובדרך זו נהנו משני העולמות: גם פירסמו את השיר שחיברו וגם הצניעו את אחריותם לו.
אותו הים /  עמוס עוז - עמוס עוז: הביוגרפיה השירית

עמוס עוז: הביוגרפיה השירית

פורסם: 01/10/2013 - 12:53
מאמר זה הינו פרק ממחקר על תחום שעדיין לא נחקר ביצירתו של עמוס עוז: זיקתו המיוחדת לסוגה השירית בספרות. אהבה לשירה היא אהבה הנרכשת עם השנים. ועמוס עוז עצמו חושף עובדה זו בשלושת כרכי החטיבה האוטוביוגרפית, שהשלים במהלך המעבר מהמאה ה-20 למאה ה-21, והם: "אותו הים" (1999), "סיפור על אהבה וחושך" (2002) ו"חרוזי החיים והמוות" (2007)*. כדי שהעדות על צמיחתה של אהבתו לשירה תהיה רצופה, יוצגו פרטיה לא על-פי מועדי הופעת ספריו אלה של עמוס עוז, אלא בהקבלה לביוגרפיה שלו.
גחלת / עשהאל פוחצבסקי - שיריו של המשורר הצבר הראשון

גחלת / עשהאל פוחצ'בסקי - שיריו של המשורר הצבר הראשון

פורסם: 12/04/2012 - 17:06
מהופעתו לאחרונה של הספר "גחלת", קובץ שיריו של עשהאל פוחצ'בסקי, יליד שנת 1893 ובן המושבה ראשון לציון, הכולל כארבעים שירי אהבה, מתברר שגם הוא לא היה קוטל קנים בתחום הזה, שהקודמים הצטיינו בו. עובדה אחת מבדילה את עשהאל מאיתמר ומאבשלום: תהילתם כמאהבים התפרסמה עוד בחייהם, ואילו פרסומו של עשהאל בתחום זה התעכבה כמאה שנים תמימות, משום שבמשך כל אותן שנים היו שיריו שמורים בגניזה הספרותית של המשפחה, עד ששני נכדיו המסורים, ד"ר אורה עשהאל ועו"ד עצמון יניב, גאלו אותם מהגניזה, הכשירו אותם לדפוס וגם הוסיפו פרקי מחקר לספר שההדירו.
בין לילה ובין שחר / קנז יהושע

יהושע קנז: מדוע קשה להמחיז יצירה שלו?

פורסם: 10/29/2012 - 15:18
תיאטרון "גשר" הציג השנה מחזה שנכתב על-פי הנובלה "בין לילה ובין שחר" של יהושע קנז. בראיון שהתפרסם הודה קנז שלא קרא את המחזה שנעשה על-פי יצירתו וגם לא ראה את ההצגה עצמה. באירוניה האופיינית לו נימק את התרחקותו מההמחזה ומההצגה במשפטים הספורים הבאים: "אני כבר מכיר את הסיפור. - - - אמרתי להם, 'תעשו כמו שאתם מבינים, ואני מאחל לכם הצלחה'. במחזאות הם מבינים יותר ממני". ואכן, כמחבר הנובלה יכול היה קנז לשער שאנשי התיאטרון יצליחו להפיק ממנה מחזה עם קונפליקטים.
ימי חול / עינת יקיר - ריאליזם ופוסט-מודרניזם ברומאן

ימי חול / עינת יקיר - ריאליזם ופוסט-מודרניזם ברומאן

פורסם: 10/04/2012 - 16:19
הרומאן "ימי החול" (הוצאת כתר 2012, 296 עמ') הוא כרך הסיפורת השלישי של עינת יקיר. לפניו הופיעו באותו בית-הוצאה גם שני ספריה הקודמים: קובץ הסיפורים "עסקי תיווך" (2002) והרומאן "מרכז בעלי מלאכה" (2007). אף שהופיעו סמוכים זה לזה ובמשך עשור אחד, שלושתם שונים מאוד בנושאיהם ובדרכי-הסיפר שלהם. המאמץ הזה של עינת יקיר לכתוב רומאן ניסויי פוסט-מודרניסטי מלאכותי ומנוכר כזה, מצדיק את השאלה הבאה: האם ייתכן כי לא הגיעה אליה עדיין השמועה, שהפוסט-מודרניזם, אשר יובא לכאן מחו"ל באיחור ניכר, כבר התישן וננטש גם אצלנו, אך לא לפני שהותיר את נזקיו בסיפורת הישראלית.
אצבעות של פסנתרן / יהלי סובול - דיסטופיה לעניים

אצבעות של פסנתרן / יהלי סובול - דיסטופיה לעניים

פורסם: 08/13/2012 - 15:13
עלילות שני ספריו הקודמים של יהלי סובול – "בין דירות" ו"דמי מפתח" – שהיו עלילות ריאליסטיות, לא הציבו אותו כמְספר בולט ומבטיח בין הסופרים הצעירים, סופרי המשמרת החמישית בסיפורת הישראלית, אך העלילה הדיסטופית ברומאן "אצבעות של פסנתרן" (הוצאת זמורה-ביתן 2012), המתארת את העתיד העגום המצפה בקרוב למדינת ישראל, בוודאי כבר תקדם אותו למעמד מרכזי יותר במפת סיפורת המקור
וינה

רומן וינאי / דוד פוגל - פרשת הספר חלק ב

פורסם: 07/26/2012 - 15:33
ספק אם פוגל היה נותן את הסכמתו לספר "רומן וינאי"! אחרי שהובהר בפירוש זה כי ליבת היצירה עוסקת בשאלת התכלית, שאדם צעיר צריך לקבוע לקיומו מבין שתי האפשרויות הסותרות: בין מיצוי "החיים היפים" מיד, בהווה, לבין השקעת מאמץ לרכוש תחילה, בהיותו צעיר, את ההון אשר יאפשר לו לחיות "כאוות נפשו" בבגרותו – ניתן כעת להבהיר את תפקידם בעלילה של שני וינאים אחרים, פריץ אנקר ופליקס פון-ברונהוף.
רומן וינאי / דוד פוגל

רומן וינאי / דוד פוגל - פרשת הספר חלק א

פורסם: 07/22/2012 - 15:10
אינני יכול לצערי להצדיק את הספר "רומן וינאי" (הוצאת עם עובד / ספריה לעם 2012, 300 עמ'), כי אחרי שקוראים את ההסבר של צמד מהדיריו, חוקרת הספרות לילך נתנאל והסופר יובל שמעוני, על מצבו של כתב-היד ועל היקף ההתערבות שהשקיעו בהכשרתו לדפוס, אי-אפשר לראותו כספר של דויד פוגל.
במקביל לצמיחת הכמותית של מספר הכותבים,קפצו הרבה אלמונים על ההזדמנות להתפרסם כמבקרים, אף שהינם חסרי הכשרה כלשהי בתחום השיפוט הספרותי.

השיפוט הספרותי לסוגיו

פורסם: 05/10/2012 - 14:52
שתי תופעות המשלימות זו את זו התרחשו בתרבות העברית בעידן המחשב: כל מי שמחשב ברשותו מנסה את כוחו בכתיבה ומתאמץ לצרף לעצמו את התואר "סופר" והתוצאה ניכרת במספר המוגזם של הכותרים אשר נדפסים אצלנו ללא סינון ולרוב בלי בקרת איכות כ"ספרות מקור". מאחר שבמקביל לצמיחת הכמותית של מספר הכותבים ומספר הכותרים החדשים גדל גם הביקוש לתגובה שיפוטית עליהם, קפצו הרבה אלמונים על ההזדמנות להתפרסם כמבקרים, אף שהינם חסרי הכשרה כלשהי בתחום השיפוט הספרותי.
יעל הדיה / רביעי בערב - מצוקת ההורות ברומאן

יעל הדיה / רביעי בערב - מצוקת ההורות ברומאן

פורסם: 04/18/2012 - 14:02
טעימה שניה ושלישית מוך פרקי הספר החדש – "ניתוץ מיתוסים בסיפורת הישראלית", שהוא הכרך ה-21 בסדרה המחקרית-ביקורתית "תולדות הסיפורת הישראלית. יעל הדיה – מצוקת ההוֹרוּת ברומאן "רביעי בערב". כישלון המותג "ספרות נשים" אף שבמשך שני עשורים גייסו כותבות רבות את כתיבתן למאבק הפמיניסטי, הניבה הסוגה התימאטית-מיגדרית המאולצת הזו כמות מוגבלת ביותר של יצירות בעלות ערך.
צרויה שלו - שארית החיים

שארית החיים / צרויה שלו - שלוש העלילות ברומאן

פורסם: 03/27/2012 - 15:07
הטעימה הראשונה תהיה מפרק בספרי אשר דן ברומאן החדש של צרויה שלו – "שארית החיים", שבעלילה המרכזית מתוך שלוש העלילות המסופרות בו מפתיעה המחברת, שהביעה בספריה הקודמים השקפה פמיניסטית, בכך שהיא מציגה בו כעת עמדה מפוכחת יותר כלפי הפמיניזם והישגיו – עמדה שניתן להגדירה כעמדה פוסט-פמיניסטית.
חסד ספרדי / א.ב. יהושע

חסד ספרדי / א.ב. יהושע

פורסם: 06/12/2011 - 17:49
חסד ספרדי" – הרומאן החדש של א.ב. יהושע (הוצאת הספריה החדשה 2011, 374 עמ') – מוכיח שיצירת ספרות עברית נשארת דלת-ערך גם אחרי שהיא מתאמצת לשדרג את ערכה על-ידי התחברות למוטיבים מהנצרות או ממיתוסים זרים אחרים. התמונה על עטיפת הספר – המתארת אשה צעירה אשר בידה האחת מקרבת אל גופה את ראשו של גבר שידיו אזוקות ובידה השנייה מושיטה אל פיו את פטמת השד כדי להניקו

נתניה / דרור בורשטיין - היכן המהפכה?

פורסם: 01/31/2011 - 02:00
היכן המהפכה ב"נתניה"?

חיים באר / אל מקום שהרוח הולך - מאוטופיה למיסטיקה חלק ב

פורסם: 12/07/2010 - 02:00
לחלק הקודם של המאמראפשר שפנייתו של חיים באר למיסטיקה ברומאן "אל מקום שהרוח הולך", מבטאת את אמונתו כעת, שהמיסטיקה תצליח במקום שלהערכתו איכזבה ונכשלה עד כה האוטופיה

חיים באר / אל מקום שהרוח הולך - מאוטופיה למיסטיקה

פורסם: 11/11/2010 - 02:00
אחרי שברומאנים "נוצות" ו"עת הזמיר" ביטא חיים באר את אכזבתו מהאוטופיה – מיכולתו של רעיון רחוק-הגשמה כלשהו, בין חילוני-אוניברסלי (ב"נוצות") ובין אמוני-לוקאלי (ב"עת הזמיר"), לגאול את האנושות ואת עם ישראל ממצוקותיהם – הוא מציע ברומאן "אל מקום שהרוח הולך" את עוגן ההצלה האחר לייאוש הקיומי שלנו ושל האנושות – המיסטיקה.

נוצות - חיים באר נפרד מהאוטופיות

פורסם: 10/19/2010 - 02:00
ב"נוצות" נפרד חיים באר מהאוטופיות (חלק א')

סמי ברדוגו / זה הדברים

פורסם: 10/03/2010 - 02:00
הרומאן החדש של סמי ברדוגו – "זה הדברים" (הוצאת הקיבוץ המאוחד / הספריה החדשה 2010, 322 עמ') – נפתח במשפט הבא: "עוד בחייה אני מחכה למותה". משפט צעקני כזה הוא מסוג משפטי הפתיחה שסופר מנוסה היה נמנע ממנו, כי בולט בו מדי המאמץ של הכותב לפתות את הקורא להמשיך בקריאה. יתר על כן: הקורא אינו יכול לקבוע על-פי משפט זה, לאן יתפתח סיפור-המעשה בהמשך – אם כסיפור מלודרמטי על מותה הטבעי המתקרב של האשה, או כסיפור פשע על חיסולה, כי לא ברור אם באומרו "מחכה", התכוון האלמוני שאמר את המשפט לבטא את ההשלמה שלו עם העובדה המצערת שנותר לו רק להמתין למותה של מישהי, או שכוונתו היתה לבטא את העובדה שהוא מצפה למותה של האשה שעליה הוא מדבר.

אהרן אפלפלד / האיש שלא פסק לישון

פורסם: 08/06/2010 - 03:00
בשמו של הרומאן "האיש שלא פסק לישון" (הוצאת כנרת, זמורה-ביתן, 2010 – 236 עמ') וגם בעלילתו מדמה אפלפלד את מצבו של ארווין, גיבור הרומאן, בסיום מלחמת העולם השנייה, למצב של אדם בתרדמה. בניגוד להנחה המקובלת, שביום השיחרור פנה "הפליט" (כך מכונה ניצול השואה בעלילת הרומאן) לספק לעצמו תחילה את הצרכים החומריים-גשמיים שנמנעו ממנו בשנות המלחמה (מזון, מין, צבירת ממון ובידור), כדי לפצות את עצמו על השנים שהמלחמה גזלה את אלה ממנו, מתאר אפלפלד גיבור שנאבק ב"שינה" שתקפה אותו "מאז תום המלחמה".

תשח / יורם קניוק

פורסם: 07/05/2010 - 03:00
אכן "ספר הפוך מספר ראוי"

היחסים בין המינים בשיר של יונה וולך

פורסם: 06/24/2010 - 03:00
מתחילת דרכה גילתה יונה וולך בשיריה התעניינות במיניות של האדם ובביטוייה השונים ביחסים בין גברים ונשים. לנושא הזה גם התאימה דרכי ביטוי משוחררות מעכבות. בזכות אלה התבלטה וגם התפרסמה כמשוררת נועזת הכותבת שירה פרובוקטיבית.
שבלול

כישופים – שיר פמיניסטי של דליה רביקוביץ

פורסם: 06/05/2010 - 03:00
אחרי המיני-סידרה שהדגימה את שירת הנשים העברית באמצעות השירים של לאה גולדברג ושל זלדה, משוררות מדור "האימהות", מוגשת בזה מיני-סידרה נוספת, שתדגים את שירת הנשים העברית באמצעות השירים של דליה רביקוביץ ויונה וולך, משוררות מ"דור המדינה". הדורות הם אכן שונים, אך כדי להבליט את ההתפתחות ביניהם נצמדת גם המיני-סידרה השנייה לנושא שהודגם במיני-סידרה הקודמת – לנושא היחסים בין גברים ונשים.

הישמרו מחוקרות המיגדר בספרות! חלק ב - זלדה

פורסם: 05/01/2010 - 03:00
לחלק א של המאמר - הישמרו מחוקרות המיגדר בספרות! חלק א

הישמרו מחוקרות המיגדר בספרות! - חלק א

פורסם: 04/03/2010 - 03:00
לשירה ולסיפורת הנכתבת על-ידי נשים מייחס המחקר את הסימנים הבאים : העדפת הנושאים הביתיים-משפחתיים, התמקדות בחוויות אישיות וקונקרטיות, העדפת הדמות המופנמת-מתלבטת, הסתייגות מעמדות קיצוניות ומהשקפות כוח

הצעה להצלת הספרות הישראלית

פורסם: 03/09/2010 - 02:00
(המאמר הזה משלים את מאמרי הקודם באתר זה – "השקרים על מצב ספרות המקור")

השקרים על מצב ספרות המקור

פורסם: 02/19/2010 - 02:00
בראיון שהתפרסם ב-22.1.10 במוסף "שישבת" של העיתון "ישראל שלנו" אמרה עינת יקיר, מהמבטיחות בין סופרי המשמרת החמישית בסיפורת הישראלית, את המשפט הבא: "אני חושבת שהייתי מחליפה את התארים והפרסים שקיבלתי עבור דירה בתל-אביב"

הדבר היה ככה / מאיר שלו

פורסם: 01/12/2010 - 02:00
הדבר היה ככה / מאיר שלו. הוצאת עם עובד / ספריה לעם 2009, 226 עמ'

א. ב. יהושע: הרעיונות האנרכיסטיים ברומאנים

פורסם: 12/26/2009 - 02:00
מאמר זה הוא המשכו של המאמר "הפרק המרדני ביצירת א. ב.

הפרק המרדני ביצירת א. ב. יהושע

פורסם: 12/13/2009 - 02:00
א. ב. יהושע / מסע הערב של יתיר. הוצאת הקיבוץ המאוחד הספריה הקטנה

פצע / עדי אבלס

פורסם: 12/03/2009 - 02:00
הניסוי שנועד לכישלון פצע / עדי אבלס. הוצאת עם עובד

ספר הפרידות הגדול / שושי בריינר

פורסם: 11/16/2009 - 02:00
השואה נצרבה בנו לדורותספר הפרידות הגדול / שושי בריינר. הוצאת עם עובד

בני ברבש / המפץ הקטן

פורסם: 10/30/2009 - 02:00
הגם זו סאטירה? בני ברבש / המפץ הקטן. הוצאת הספריה החדשה 2009, 125 עמ'.

השאננים לציון בספרות הישראלית - חלק ב

פורסם: 10/01/2009 - 02:00
בחלק הראשון של המסה התבררו העובדות הבאות : 1) שהשקפת השאננות לציון הגיחה לעולם כתגובה לתוצאות מלחמת תש"ח.

השאננים לציון בספרות הישראלית - חלק א

פורסם: 09/16/2009 - 03:00
על הייחוד של השפה העברית יכולה להעיד העובדה הבאה : קיימות בה ארבע אותיות-שימוש (הן מוכרות כאותיות בכל"מ) ולפעמים יכולה ההחלפה של אות אחת באחרת לשנות לחלוטין מובן של מילה במשפט.

ברוריה הפקות / שרי שביט

פורסם: 07/25/2009 - 03:00
איזה אלוהים את ברוריה? שָׂרַי שָׁביט / ברוריה הפקות. הוצאת זמורה-ביתן, 2009

יורשים / עמוס עוז מי ראוי להיות היורש?

פורסם: 07/18/2009 - 03:00
עמוס עוז / תמונות מחיי הכפר הוצאת כתר 2009, 217 עמ'

עמוס עוז איננו קפקא וגם לא עגנון

פורסם: 06/18/2009 - 03:00
עמוס עוז / תמונות מחיי הכפר הוצאת כתר 2009, 217 עמ'

קיצור תולדות הספרות הישראלית

פורסם: 05/18/2009 - 03:00
ייסוד המדינה בתש"ח הצדיק לחתום במפת הספרות העברית לדורותיה את עידן הספרות העברית החדשה, שהיו בו שלוש תקופות (ההשכלה, התחייה והעליו

הנצפים ביותר