אימגו מגזין מאמרים

כתב עת בנושאי תרבות ותוכן

שי גיל


התמונה של שי גיל

דף משתמש

שי גיל, מגשר משפחתי ( עו"ד בהכשרתו), פסיכותרפיסט, מטפל בתנועה (מדריך), עוסק בגישור משפחתי ובטיפול רגשי. טל ליצירת קשר: 0524-333757
אי-מייל: 

היסטוריה

חבר במשך
6 שנים 4 חודשים

מאמרים מאת

אדגר דגה

לרקוד מבלי להשאיר עקבות

פורסם: 08/11/2015 - 13:46
דומני שאומנות המחול היא האומנות הקדומה ביותר. עוד בטרם למד האדם לתת ביטוי להתנסויותיו בחומרים כמו צבע, חימר וכ"ו, עשה כן בעזרת גופו שלו. בשחר ימיה של האנושות כשהעולם כך נדמה היה קצת יותר רענן ומסתורי, שימש הריקוד לביטוי מגוון הרגשות והתחושות שחוו בני אדם. הקדמונים רקדו בכל הזדמנות כדי לבטא שמחה, צער, יגון, אהבה, תעוזה ופחד. בתנועתם הבלתי רצונית ואולי אף בלתי מודעת, שימש הריקוד כאמצעי לשחרור מתחים, התמזגות עם כוחות הטבע והתקרבות לאל.
בלבול השפות: בין שפת הרגש לשפת הקוגניציה

בלבול השפות: בין שפת הרגש לשפת הקוגניציה

פורסם: 10/15/2013 - 13:23
התפיסה הרווחת הרואה בגישור משפחתי אמצעי יעיל להגיע להסדר גירושין טוב, מהיר, מאוזן ובעלות נמוכה, עשויה לעיתים להוביל לאכזבה ואף למפח נפש אצל מי מבני הזוג, וזאת בעטיו של בלבול בין שפת הרגש לשפת הקוגניציה של בני זוג המגיעים לגישור, המכונה ברשימה זו בשם: "בלבול השפות". במובן מסוים, הציפייה שבני זוג שאך זה עתה נפרדו, או שיש ביניהם עוצמת קונפליקט גבוהה, ישבו יחדיו בחדר אחד וישוחחו זה עם זה באופן מושכל ותרבותי על תנאי הסכם הגירושין, הינה פרדוקסאלית ובלתי סבירה מעצם טבעה. בעטיו של פרדוקס זה, נתפסים הצדדים לעיתים מבלי דעת "לבלבול השפות".
הסכם הגירושין: מורה נבוכים

הסכם הגירושין: מורה נבוכים

פורסם: 09/09/2013 - 16:42
ברשימתי זו, אני מבקש לעמוד בתמציתיות על תכנים ומונחים שנפגוש בד"כ בהסכמי גירושין, מתוך כוונה לפוגג חששות ולשכלל את היכולת להתמצא ולנווט בהצלחה "במבוך" הגירושין. על פי ההלכה היהודית, 'גט' הינו שטר כתוב באמצעותו "מגרש" הבעל את אשתו ומביא על ידי כך לסיום נישואיהם. 'סידור גט', מתבצע בבית דין רבני באזור מגוריהם של בני הזוג, שלו נתונה הסמכות הבלעדית לדון בענייני נישואין וגירושין של יהודים. בני זוג יהודים שהתחתנו בנשואים אזרחיים, או בנישואים פרטיים שאינם מוכרים על ידי הרבנות, או בני זוג שקיים ספק לגבי יהדותו של מי מהם, גם הם יזדקקו לגט.
הורות לאחר הגירושין מתחילה ביום שלפי הגירושין

הורות לאחר הגירושין מתחילה ביום שלפי הגירושין

פורסם: 06/23/2013 - 14:53
אבן דרך משמעותית בעיצוב "היום שאחרי", מתחילה בהודעה המשותפת של ההורים לילדים על הפרידה (דיון במאפייני "ההודעה", ראה להלן בהמשך המאמר). הודעה זו היא בבחינת "אקספוזיציה", הפותחת פרק חדש ומשמעותי בחייו של כל אחד מיחידי המשפחה ומטרתה לאפשר התארגנות והערכות מנטלית ורגשית של ההורים והילדים למציאות המשפחתית חדשה המתממשת ובאה, קרי, לפרידת ההורים, למעבר למגורים נפרדים ולזמני שהיה נפרדים של הילדים עם כל אחד מההורים.
חושבים על גירושים? בואו תבדקו את עצמכם

חושבים על גירושים? בואו תבדקו את עצמכם

פורסם: 05/16/2013 - 12:37
בד"כ אנו לא חושבים במונחים של "מוכנות" לגירושים, מאחר ואנו פועלים תחת הנחה (לעיתים לא מודעת) שככל שנשתחרר מהר יותר מסיטואציה קשה ומעיקה, כך ייטב לנו ומכאן הנטייה של מי שחווה קשיים במסגרת הנישואין, להזדרז "ולפרק את החבילה" במחשבה שככל שיקדים ויסיים את גירושיו יוכל להמשיך בחייו ולהחזירם למסלולם התקין. ואולם לא פעם המציאות טופחת על פנינו, שכן זוגות שקיבלו החלטה נמהרת לסיים את נישואיהם מבלי שבחנו בתשומת לב את רגשותיהם, מניעיהם ומשאביהם ומבלי שהפנימו את משמעות הפרידה במישורים השונים: הרגשי, המשפחתי, המעשי-כלכלי והמשפטי.
על מפתן חדר הגישור

על מפתן חדר הגישור

פורסם: 04/30/2013 - 13:40
כאשר בני זוג שוקלים בדעתם האם להתגרש? הם מתבקשים לשאול את עצמם האם המענה לקשיים שהם חווים כבני זוג הנשואים זה לזה, טמון בפרידה וגירושין- כלומר בפניה למגשר משפחתי, או שהקשיים והמצוקה מבקשים מהם מענה (או לכל הפחות בירור) במישור הטיפולי-כלומר פניה למטפל משפחתי או זוגי, על מנת להבין מה "התקלקל" בדרך ולבדוק אפשרות לשקם את חיי הנישואין והזוגיות. המדובר בשאלה מקדימה, המכוונת לפני ולפנים, תכליתה, ברור אמיתי וחסר פניות עם עצמנו, מה בעצם הבעיה- הקושי, ולאיזה עזרה אנו זקוקים בעת הזו ?
אדם, חווה והנחש. המדרש יודע לספר, שקודם לחטא היו לנחש רגליים, פה ואוזניים והוא הלך ודיבר כאחד האדם. ציור מאת הוגו ואן דר גוס. 1470.

נחש: סודו של נחש הקדמוני

פורסם: 01/07/2013 - 16:12
נחשים הילכו עלי קסם ואימה מאז ומתמיד. התנועה הנחשית המהירה, המתפתלת והבלתי צפויה, הגוף הפאלי, הגמיש והחלקלק, יכולתו המדהימה של הנחש להשיל את עורו, לשנות צורה ולהעלם באחת אל תוך חללי האדמה, מבטו החודר והכשתו הקטלנית. כל אלה הטילו עלי, כמו גם על רבים אחרים מעין כישוף. וכך יצור קדמוני, מרתק ומסתורי זה, הטביע חותמו בתודעה האנושית כאובייקט להערצה וסגידה, אך גם להשלכה של פחדים קמאיים, וסביב דמותו נרקמו מיתוסים מדהימים (ולעיתים סותרים) מאז שחר ההיסטוריה האנושית.
גישור משפחתי טיפולי: היא רוצה להיפרד, הוא רוצה להמשיך יחד – מה עושים?

גישור משפחתי טיפולי: היא רוצה להיפרד, הוא רוצה להמשיך יחד – מה עושים?

פורסם: 11/22/2012 - 12:42
כאשר אני נפגש לראשונה עם בני הזוג, אני שואל כל אחד מהם, מה מביא אותה/אותו אלי? יש ושני בני הזוג משיבים באופן שאינו משתמע לשני פנים שרצונם להיפרד ולהתגרש ואז אנו פונים לעסוק בסידורי הפרידה ובהסכם הגירושין. אולם לא פעם אחרי רגעים ארוכים של שתיקה, מתפתח דיבור מהוסס ונבוך משהו, המוביל לתשובות מבולבלות, חלקיות ואף סותרות. כך למשל, לצד אמירה החלטית של אחד מבני הזוג על רצונו להביא את הנישואים לסיום, אנו עשויים לפגוש במגוון אמירות של בן הזוג השני, כגון: "אני כאן כי היא/הוא רצה", "אם אנחנו כבר כאן אז בו נגמור אם זה" ולפעמים פשוט שתיקה רועמת או דומעת.
גישור משפחתי טיפולי

גישור משפחתי טיפולי: על המרחב הרגשי בגישור משפחתי

פורסם: 06/12/2011 - 17:25
אם נתבונן אל העיניים הכואבות, הכועסות והמבולבלות לעיתים של אלו המבקשים להתגרש, לא ניתן שלא לתהות: כיצד בתוך הכאוס, הבלבול והטלטלה הרגשית עימם מתמודדים מרבית מהזוגות המעוניינים להתגרש( לפחות בשלבים הראשונים לקבלת החלטה על גירושין ), ניתן לקיים תהליך של גישור?

עיון במעשיות של נחמן מברסלב מנקודת מבט פסיכותרפויטית

פורסם: 11/11/2010 - 02:00
סיפורי מעשיות החלו להתפתח בעיירות מזרח אירופה החל מהמאה השמונה-עשרה ואילך.

דמות האל במיתוס הבריאה הקבלי מהיבט בין-סובייקטיבי

פורסם: 07/24/2010 - 03:00
ברשימה זו אעסוק בנושאים אלו ואחרים תוך התבוננות קרובה במתח הדיאלקטי השורה במעמקי אור אין-סוף, במחול הניגודים הקוסמי הנע בין "אין ל"יש", בין אור לחושך ובין חושך לאור, מתוך כוונה לפנות בתודעתנו מקום לפן האפל והחשוך אשר בהוויית האל, כמו גם במציאות הנפשית, פן שלרוב אנו מעדיפים להדחיקו, לפצלו ולהתעלם מקיומו.

גישור משפחתי טיפולי: גשר של תקווה

פורסם: 01/20/2010 - 02:00
פתח דבר:

על חבלי לידה של שנה חדשה

פורסם: 03/10/2009 - 00:00
ראש השנה ידוע כיום הדין הגדול, על פי הזוהר, זהו יום רווי צער בו עומדות "שבעים קתידראות לדון דין לעולם" ( זוהר ח"ג ע"א-ע"ב ), זהו יום שבו מתכסה ומתעלמת הלבנה המסמלת את השכינה, והעולם כמו ט

איכה? עיונים בשיח אל-אדם במיתוס הבריאה

פורסם: 10/03/2008 - 03:00
איכה? עיונים בשיח אל-אדם במיתוס הבריאה המקראי כשיח בין-סובייקטיבי

מבראשית - עיונים פסיכודינמים במיתוס הבריאה המקראי

פורסם: 05/03/2008 - 03:00
ברצוני לעיין במיתוס הבריאה המקראי לאורם של מדרשי חז"ל וספרות הסוד הקבלית, בניסיון להאיר את דמותו העלומה של האל המגיח מעמקי חביונו ואת הדיאלוג הנרקם ונפרם חליפות בין חלקיו הזכריים והנקביים ובהקבלה בינו לבין האדם הנברא

עיון פסיכודינמי במפגשי יחידות בין הרבי וחסידיו

פורסם: 02/28/2008 - 02:00
על מנת להבין את הדינמיקה המאפיינת את מפגשי היחידות, נעיין בדברי האדמור לבית חב"ד- יוסף יצחק שהתייחס באחת משיחותיו למפגשי היחידות

המלך דוד פוגש בתהום - עיון מחודש באגדה תלמודית חלק ב

פורסם: 11/13/2007 - 02:00
חלק שני של המאמר העוסק באגדה התלמודית על המלך דוד

המלך דוד פוגש בתהום - עיון מחודש באגדה תלמודית חלק א

פורסם: 10/13/2007 - 02:00
ברשימה זו ברצוני לעיין מחדש במדרש אגדה, המספר על שארע כאשר דוד המלך ירד אל עומק האדמה, על מנת לחפור את יסודות המקדש ופגש בתהום שאיים להציף את העולם. בכוונתי להתבונן במדרש מנקודת מבט פסיכולוגית ומיתית, על מנת להבין את המניעים, הכוחות והתהליכים הפועלים בנפשו הסוערת והמסוכסכת של המלך דוד.

עיון פסיכודינמי במסעו של הבעל שם טוב לארץ ישראל

פורסם: 09/07/2007 - 03:00
על מסעות ומשאות נפש- עיון פסיכודינמי במסעו של הבעש"ט לא"י ובמקצת סיפורים אחרים הבעל שם טוב

התיש הקדוש - עיון פסיכולוגי בסיפור חסידי

פורסם: 04/27/2007 - 03:00
עסקינן בסיפור מעשייה שעל פי המסורת, סיפר הרבי מקוצק לתלמידו-רבי יצחק מוורקה, שביקרו בסמוך לאחר הסתגרותו בחדרו ממנו לא יצא עד יום מותו: "יהודי זקן שהלך לבית המדרש, איבד את קופסת הטבק היקרה שלו העשויה מקרן ואשר אותה קיבל בירושה מאבותיו

הרהורים פסיכו-מיתולוגיים על בני אדם, פרים ומה שבניהם

פורסם: 12/05/2006 - 02:00
במאמר זה אבחן דרכים שונות להתמודדות עם הפרי- יצרי בנפש האדם. לצורך כך אסתייע בגישות פסיכודינמיות לחקר הנפש וזאת מבלי להתחייב לקבל את כל ההנחות והמסקנות של גישה זו או אחרת. כמו כן אתייחס למיתוסים עתיקים ובכלל זה לפולחנים וטקסטים דתיים מהמזרח ומהמערב, באמצעותם אנסה לשפוך אור על המשמעות הנפשית והרוחנית של ייצוגי הדיאדה: אדם-פר.

מבט פסיכודינמי על מבטה של אשת לוט

פורסם: 08/19/2006 - 03:00
ותבט אישתומאחריו ותהיא נציב מלח" (בראשית יט, כו)‏ הקדמה:

מחולי למחול - סיפורו של הקבצן חסר הרגלים

פורסם: 04/03/2006 - 03:00
מחולי למחול- סיפורו של הקבצן חסר הרגלים על פי " מעשה בשבעה קבצנים" לרבי נחמן מברסלב, מנקודת מבטו של מטפל בתנועה
אדם, חווה והנחש. המדרש יודע לספר, שקודם לחטא היו לנחש רגליים, פה ואוזניים והוא הלך ודיבר כאחד האדם. ציור מאת הוגו ואן דר גוס. 1470.

סודו של נחש הקדמוני

פורסם: 03/05/2006 - 02:00
נחשים הילכו עלי קסם ואימה מאז ומתמיד. התנועה הנחשית המהירה, המתפתלת והבלתי צפויה, הגוף הפאלי, הגמיש והחלקלק, יכולתו המדהימה של הנחש להשיל את עורו, לשנות צורה ולהעלם באחת אל תוך חללי האדמה, מבטו החודר והכשתו הקטלנית. כל אלה הטילו עלי, כמו גם על רבים אחרים מעין כישוף. וכך יצור קדמוני, מרתק ומסתורי זה, הטביע חותמו בתודעה האנושית כאובייקט להערצה וסגידה, אך גם להשלכה של פחדים קמאיים, וסביב דמותו נרקמו מיתוסים מדהימים (ולעיתים סותרים) מאז שחר ההיסטוריה האנושית.

הנצפים ביותר