אימגו מגזין מאמרים

כתב עת בנושאי תרבות ותוכן

קג'טי נגהי


דף משתמש

היסטוריה

חבר במשך
5 שנים 8 חודשים

מאמרים מאת

לוחמי גרילה של החזית העממית לשחרור פלסטין, 1969.

יסודותיה הבסיסיים של לוחמת הגרילה: מאו זה דונג, אש"ף והחיזבאללה

פורסם: 02/05/2017 - 13:59
לא אחת אנו שומעים בכלי התקשורת האלקטרונים וקוראים בעיתונות הכתובה על לוחמת הגרילה שמנהלת הרשות הפלשטינאית נגד כוחות צה"ל ביש"ע. לפיכך, מן הראוי שנבין את פשרו של המושג "לוחמת גרילה"

תיאולוגיה ופילוסופיה בהגות ימי הביניים

פורסם: 01/31/2017 - 12:03
את ההגות של ימי הביניים ניתן לחלק לשלוש תקופות עיקריות שכל אחת מהן מתייחסת באופן ייחודי לקונפליקט בין אמונה לבינה, בין הפילוסופיה לתיאולוגיה. לפני שאתייחס לכל תקופה בנפרד, אדון בקו המחשבה התאו-פילוסופי של ימי הביניים באופן כללי.
סימון דה בובואר בפגישה עם צ'ה גווארה וז'אן פול סארטר

בין פוסט מודרניזם לפמיניזם : סימון דה בובואר

פורסם: 01/30/2017 - 11:45
הפוסט מודרניזם או הפוסט סטרקטואליזם צץ בצרפת החל משנות ה 60 כביקורת לסטרקטואליזם וכתגובה לגישות מרקסיסטיות ואקזיסטנטיאליות שהיו נפוצות שם מאז סיום מלחמת העולם השנייה. הקו המרכזי המאחד הוגים פוסט סטרקטואלים (קלוד לוי שטראוס, לקאן, דרידה ו-מישל פוקו) הוא התקפה על התפיסה לפיה האני נתפס כישות אוטונומית, קוגיטו קרטזיאני, במנותק מתכתיבים של שיח חברתי.
ברוך  שְׂפִּינוֹזָה (24 בנובמבר 1632 – 21 בפברואר 1677)

שפינוזה: טבעה של הנבואה

פורסם: 01/30/2017 - 10:47
במאמר זה, בחרתי להתבסס על מקור שנראה לי כאחד החשובים והרלוונטיים ביותר לנושא שעל הפרק – הפילוסוף היהודי ברוך שפינוזה. לפיכך, כפי שאתם יכולים לצפות מראש, אתרכז סביב המסה התיאולוגית – פוליטית שלו, הפרקים הראשונים שלה שמוקדשים לנבואה.
ז'אן-ז'אק רוסו (28 ביוני 1712 - 2 ביולי 1778)

רוסו, מוסר ומצפון

פורסם: 01/29/2017 - 11:33
בספרו המפורסם "אמיל" Emile ז'אן ז'אק רוסו מכניס ממד ייחודי לחשיבה המוסרית שלו, המצפון. אותה הפקולטה בנפשו של האדם מבצעת את הפונקציה שמיוחסת בפילוסופיה לבינה.
ז'אן-ז'אק רוסו (28 ביוני 1712 - 2 ביולי 1778)

ז'אן ז'אק רוסו: תפקידו המוסרי של התיאטרון

פורסם: 01/29/2017 - 11:21
בשאלה לגבי טיבו של התיאטרון כתיאטרון, רוסו בוחן ראשית את מהותו של התיאטרון, במילים אחרות, את הפונקציה שאותה הוא נועד למלא. נקודת המוצא היא שהתיאטרון נועד לשרת את האנשים ובמסגרת ייעוד זה ניתן להעריך את חשיבותו.
בני האור ובני החושך / ריינהולד ניבור, הוצאת שלם

התיאולוגיה של ריינהולד ניבור

פורסם: 01/26/2017 - 12:19
בשנות ה 20 המוקדמות, כיהן ניבור ככומר בעיר דטרויט. הקשר הבלתי אמצעי שהיה לו למעמד הפועלים גרם לו להתקרב מעט להיבטים מסוימים בראיית העולם המרקסיסטית. ניבור הזדהה עם אי השוויון וההשפלה שלה זכה פועל תעשייה פשוט. עם זאת מעולם הוא לא אימץ את האמונה שראורגניזציה חברתית וביטול הבעלות הפרטית יהוו פתרון של ממש לתחלואי החברה המודרנית
עמנואל קאנט (22 באפריל 1724 - 12 בפברואר 1804)

מי מפחד מעמנואל קאנט?

פורסם: 01/26/2017 - 11:52
הסיבה שבחרתי לעסוק דווקא בנשגב נובעת מהעובדה שמעט אנשים באמת מבינים את פשרו למרות שרובנו מרבים להשתמש בו כמונח נפוץ בפרקטיקה היומיומית. לרווחתם האינטלקטואלית של קוראי כתב העת "אימגו", החלטתי לעשות סדר בבלגאן ולהבהיר, היכן שצריך, עיוותי תפיסה ואי הבנות. קאנט, בניגוד להגל למשל, ייעד את הפילוסופיה שלו לציבור הרחב. בכוונתי להמחיש כי אותה הפילוסופיה אכן נגישה לכל מי שיחפוץ בה.
אַפְּלָטוֹן (427-8 או 423-4 לפנה"ס - 347-8 לפנה"ס)

זמן ונצח אצל אפלטון

פורסם: 01/24/2017 - 12:23
מושג הזמן לא זכה להתייחסות אחידה אצל היוונים. הומרוס התייחס לזמן כתקופת חיים שניתנה לכל אדם עלי אדמות או ככוח החיות שיש לכל אחד מאיתנו, כוח שהוא מוגבל מטבעו
קרל גוסטב יונג, 1910

קרל גוסטב יונג, ארכיטיפים בהקשר של פולקלור

פורסם: 01/22/2017 - 09:54
תיאוריית הארכיטיפים של קרל גוסטב יונג ניזונה ממחקר מעמיק באתנולוגיה ודת השוואתית ומניסיון קליני רב שנים. ארכיטיפים ציינו עבורו תבניות מנטליות אוניברסליות שבאו לידי ביטוי בכל תחומי ההוויה האנושית, החל בפעולות אינסטינקטיביות וכלה בהשערות פילוסופיות.

תפיסת האלוהים של מריון : תיאולוגיה ואמונה

פורסם: 01/19/2017 - 11:16
תיאולוגיה הייתה תמיד בראש מעייניה של הפילוסופיה. מיום היוולדה, ניסו העוסקים בה לנתח, להבין ולהגדיר אמונה מהי ואת מהות אלוהים. מאמר זה ינסה לבחון באיזה אופן מתגלם מושג האלוהות בעבודתו של ז'אן לוק מריון.

היידגר: מטאפיסיקה ועוצמה מול אומנות וחירות

פורסם: 01/17/2017 - 10:21
מטרת המאמר הוא לבחון כיצד היידגר הבין את המאורעות של תקופתו וכיצד הוא פירש אותם פילוסופית. מהבחינה הקונספטואלית, מורכב המאמר מארבעה חלקים
גאורג וילהלם פרידריך הגל (בגרמנית: Georg Wilhelm Friedrich Hegel;‏ 27 באוגוסט 1770 – 14 בנובמבר 1831)

פסיכולוגיה התפתחותית - הגל ופרויד

פורסם: 01/17/2017 - 09:37
דיאלקטיקה מוגדרת כהתנגשות של רעיונות (תזה ואנטיתזה) מנוגדים ולבסוף הגעה לפתרון שיכלול שלוב של הניגודים (סינתזה). כפי שמאמר זה טוען, ההתפתחות הפסיכולוגית של נפש האדם מגיל הילדות עד לבגרות היא תהליך דיאלקטי רב תהפוכות שלבסוף מגיע לפתרון בדרך כזאת או אחרת. הדרכים שמאמר זה יכלול צועדות על שני שבילים שבנקודות רבות מקבילים זה לזה ואילו באחרות מתפצלים זה מזה. הדרכים שבחרתי להציג הן אלו של הפילוסוף פרידריך הגל ושל הפסיכו-אנליסט זיגמונד פרויד.

המפגש בין הטרגדיה לפילוסופיה

פורסם: 01/17/2017 - 09:22
אם דמותם של המלט, פרומטאוס, אנטיגונה ו-אדיפוס מכילות לא רק טוב אלא גם אלמנטים של רוע, אנו למדים לרחם גם על רשעים בכך שאנו מזדהים עימם ועם סבלם, וזוהי המורשת המוסרית האמיתית של הטרגדיה, או במלותיו של הפילוסוף הצרפתי רוסו מתוך ספרו 'על הפוליטיקה והאומנויות'
גנדלף מתוך שר הטבעות

זילות הקסם במשחקי תפקדים

פורסם: 05/13/2015 - 18:42
הקסם והשימוש בו הם חלק אינטגרלי ממשחק-תפקידים המבוסס על פנטזיה כמו משחק ה"מבוכים ודרקונים". אין ספק שהוא מקנה למשחק, ולאווירה בו, נופך מיוחד. ללא כישוף פנטזיה היא לא פנטזיה כפי שמכונית ללא גלגלים היא לא יותר מקופסת מתכת חסרת ערך

מורגן לה פיי באגדות המלך ארתור

פורסם: 05/08/2015 - 12:59
מורגן לה פיי מהרומנסה הארתוריאנית היא ללא ספק אחת הדמויות היותר מרתקות ומגוונות בתולדות הספרות. מאישיות דוחה ומעוררת שאט נפש לסמל של פלא ויראה, ממכשפה זקנה לאחת מתשע פיות במיתולוגיה האירית (שאולי הן שריד לתשעת המוזות במיתולוגיה היוונית), מאויבת מושבעת של המלך ארתור למטפלת האישית שלו באי המסתורי אבלון (Avelon), מבתולה חסודה למושא של תשוקה – מורגן לה פיי עוררה את סקרנותם של הרומנסרים הצרפתים והאנגלים שהחיו את האתוס הארתוריאני מימי הביניים.
גנש- אל הפיל במיתולוגיה ההודית

גנש- אל הפיל במיתולוגיה ההודית

פורסם: 02/26/2015 - 17:10
גנשה מצטייר במיתולוגיה כבעל עור אדמדם, ולידו עכברוש. בעל שנהב אחד בלבד שבא לסמל את אחדות הבריאה, איתו מספרים שכתב את אפוס המהבארטה. יש לו ארבעה ידיים, האחת אוחזת במקל או גרזן, השנייה בחבל, והשלישית בקערת ממתקים. היד הרביעית פרוסה לפנים ועל פי האמונה הוא משתמש בה כדי להעניק ברכה והגנה למאמיניו.
ניקולס קופרניקוס (Nicolaus Copernicus)

קופרניקוס והמהפכה ההליוצנטרית

פורסם: 02/26/2015 - 15:11
קופרניקוס ניגש במלוא המרץ להוכיח שכל התצפיות האסטרונומיות של תלמי דווקא מחזקות את הגישה ההליוצנטרית. ממקום מגוריו בפראונבורג, הוא התקשה לנהל תצפיות אסטרונומיות מדויקות. עירו הייתה ממוקמת ליד הים הבאלטי ומכוסה רוב הזמן בערפילים. בהערותיו על עבודתו הוא מביע קינאה בתלמי שבאזור בו הוא חי

שפינוזה והוכחת קיומו של אלוהים

פורסם: 02/19/2015 - 18:59
בהנחה 11, פרק 1 בספר אתיקה, טוען הפילוסוף ברוך שפינוזה שאלוהים או סובסטנציה שמכילה אינסוף תארים, כשכל אחד מהם מבטא מהות אינסופית, קיים כהכרח:
עמנואל קאנט- חשיבה ומוסר

עמנואל קאנט- חשיבה ומוסר

פורסם: 02/10/2015 - 16:46
עבור קאנט קיימת מתיחות תמידית בין היכולת להעריך שכלית את הדבר כשלעצמו (נומנלי) ובין הדבר כפי שהוא נתפס עבורנו (פנומנלי). האובייקטים הנתפסים על ידי האדם החושב נקבעים במונחים של חלל וזמן. כשאותם אובייקטים מופשטים מהאלמנטים של חלל וזמן אנו נכנסים לתוך אזור דמדומים של חשיבה א-קוהרנטית ללא היכולת להגדיר במדויק שום דבר, יכולת ההמחשה אובדת לנו.
המלך ליר על גופת קורדיליה

שלוש תיבות: המפגש בין פרויד, שייקספיר ופולקלור

פורסם: 12/11/2014 - 16:36
שתי סצנות שייקספיריות, האחת מקומדיה והשנייה מטרגדיה, עומדות בשורשה של ההשראה הפרוידיאנית ומרכיבות את התמה עליה מתבסס זיגמונד פרויד בניתוחו את שייקספיר באמצעות כלי העבודה הלקוחים מהפולקלור. מאמרו של פרויד משנת 1913 "נושא שלוש התיבות" – “The Theme of Three Caskets” – מהווה את צומת הדרכים בה הוא עצמו, שייקספיר והפולקלור מצטלבים, הצטלבות המתרחשת על במת הדרמה של התיאטרון.
פרויד זיגמונד:  אמת ואסוציאציות

פרויד זיגמונד: אמת ואסוציאציות

פורסם: 11/26/2014 - 18:31
לפרויד היה יחס מיוחד לאמת. כחוקר ששם במרכז מפעלו את טבע האדם, מחשבותיו, יצריו, משאלות ליבו וחלומותיו, ניתן לצפות שהוא יהיה האחרון שיאמין באמת קיימת בלתי משתנה ונגישה לאדם החושב. בהקשר הנ"ל, אני סבור שיהיה זה יותר מנכון לסווג את פרויד לא כפוזיטיביסט אלא כנקודה איתנה – אפילו נקודת מוצא – בזרם המחשבה ההרמונאוטי בתרבות המערב. המתדולוגיה של פסיכו-אנליזה מבוססת על האסוציאציה ומה יכול להיות יותר הרמונאוטי ופרשני משיטה המבוססת על כוחה של האסוציאציה בהבנת המציאות או בהבנת התייחסותו של האדם למציאות?
  פרידריך ניטשה: השאיפה לעוצמה ומוסר

פרידריך ניטשה: השאיפה לעוצמה ומוסר

פורסם: 11/21/2014 - 13:12
המושג 'שאיפה לעוצמה' מופיע לרוב ב "כה אמר זרתוסטרא". הביטוי שכיח גם ב "מעבר לטוב ורע". למעשה השאיפה לעוצמה היא התשובה שמעניק ניטשה לסוגיות של מוסר, ידע, אמת, מטאפיסיקה ופיסיקה. מושג העוצמה עבור ניטשה כל כך ברור עד שהוא ממעט בלהסבירו ולוקח אותו כמובן מאליו. אולם עוצמה מקבלת אצלו מספר משמעויות. ב"לידתה של הטרגדיה" מוגדרת העוצמה כיכולת לשנות דברים במובן של היכולת ליצור אומנות, מוסיקה או מיתוסים שישפיעו על אנשים. ב"אנושי, אנושי למדי", עוצמה מזוהה עם מוטיבציה פסיכולוגית הבנויה מכמיהה לרצון לעוצמה lust of power .
הגל וליברליזם

הגל וליברליזם

פורסם: 07/18/2013 - 16:32
תיאוריות קומניטריות מתבססות על הזדהות של האינדיבידואל עם המוסר והמוסדות של המדינה. כי הזדהות שכזאת היא הדבק המחזיק אוסף של פרטים ביחד ויוצר קהילה. אולם, הזדהות הפרט עם הקהילה או המדינה אינה דבר מוחלט והיא מתחלקת לשני סוגים. בחינת ההגות ההגלינית מגלה כי הגל צידד בהזדהות חזקה כמאפיינת חיי קהילה. חיים אתים חייבים להיות מבוססים על הזדהות הפרט עם המשנה החברתית של קהילתו. אולם, בכוונתי להראות כי הגל למעשה צידד במערכת אתית הבנויה לא פחות על הזדהות רופפת מאשר על הזדהות חזקה ומעבר לזה, על שילוב בין השתיים.

אידיאליזם גרמני: פיכטה ו-שלינג

פורסם: 04/22/2010 - 03:00
יוהאן גוטליב פיכטה (1814-1762)

זאן זאק רוסו – ממצב הטבע לריבונות

פורסם: 08/27/2009 - 03:00
"מצב הטבע" תופס מקום מרכזי בפילוסופיה הפוליטית של ז'אן ז'אק רוסו. מצב הטבע הוא מושג ערטילאי שלובש גוונים שונים בהגותו של הפילוסוף אולם מכנה משותף מאפיין אותו לאורך כל הכתבים המוקדמים והמאוחרים יותר והוא שמצב זה עבור רוסו תמיד עדיף על מצבו של האדם בחברה המתועשת והמודרנית העכשווית.
אוגוסטינוס

אוגוסטינוס הקדוש: מלחמה צודקת, פוליטיקה, אתיקה ומה שביניהם

פורסם: 07/08/2009 - 03:00
ראיית עולם הנשענת על העקרונות הנוצרים ומושג המלחמה הצודקת (bellum justum) נתפסים כסותרים אחד את השני.
הפרסים העתיקים תפסו את ההיסטוריה כמאבק דואליסטי נצחי בין הטוב לרע. ויליאם בלייק

ההיסטוריה כמסה ותיאוריה

פורסם: 02/08/2008 - 02:00
דברי הימים של העולם מתאפיינים במגוון של סיפורי עמים, פולקלור ייחודי והיסטוריות שונות שמספרן כמספר התרבויות שעלו וצצו מאז האנושות למדה לשנן ולזכור קולקטיבית. בתוך מארג הסיפורים הללו נשאלת השאלה האם ניתן להגיע לסכמה אוניברסאלית שתציג היסטוריה אוניברסאלית שמתפקדת על פי חוקים קבועים מעבר למקום וזמן.

מישל פוקו על ידע ועוצמה

פורסם: 01/23/2008 - 02:00
מישל פוקו

מישל פוקו על הגניאולוגיה של הסובייקט ועל הווידוי הנוצרי

פורסם: 12/19/2006 - 02:00
בסתיו 1980, מישל פוקו ביקר במספר ערים ואוניברסיטאות ברחבי ארצות הברית. הוא נשא הרצאות ב dartmouth college, באוניברסיטת קליפורניה, בפרינסטון ובאוניברסיטת ניו יורק. מאמר זה מסכם שתי הרצאות שנתן מישל פוקו ב dartmouth college בשבע עשרה ובעשרים וארבע לנובמבר, 1980. הרצאות אלו מכונות subjectivity and the truth ו christianity and confession.

סירוס בפולקלור: אתיס, אדוניס, איזיס, פרויד

פורסם: 08/22/2006 - 03:00
על אטיס (attis), אל שמקורו מרמת אנטוליה שבתורכיה, מסופר כי באקט של טירוף או כעס בלתי נשלט סירס את עצמו או סורס על ידי אימו ואהובתו סיביל (cybele) - אלת האדמה מתרבות פרגייה phrygia, המאה ה 11 לפני ה

טבע האדם

פורסם: 06/17/2006 - 03:00
במהלך המאה האחרונה, יותר ויותר סוציולוגים ופילוסופים טוענים שאין טבע אנושי מובנה וקבוע. הנפש האנושית היא טאבלו ראסה והיא מעוצבת על ידי פרקטיקה חברתית ותרבותית אידיוסינקרטית. מולם, ישנם מלומדים ואנשי רוח שממשיכים להתעקש על טבע אנושי הטבוע בנו מלידה ומאפיין אותנו בדפוסי חשיבה והתנהגות מעבר לקונטקסט של זמן ומקום.
ז'אן קלווין

קלווין: מוסדות הדת הנוצרית

פורסם: 08/02/2005 - 03:00
ז'אן קלווין (1509 - 1564), האיש שאביו הנוטריון רצה שיגדל להיות משפטן ואילו הגורל הועיד לו את תפקיד אחד המתקנים הגדולים של הנצרות.

אוננות על פי זיגמונד פרויד

פורסם: 06/08/2005 - 03:00
אוננות, אוננות, אוננות, אותם החטאים הקטנים שלנו ברגעים האינטימיים – האם צריך לדבר על אוננות? האם מותר? צריך אולי לא, אבל בהחלט מותר, מותר כל עוד העיסוק בנושא המביך הזה הוא אקדמי גרידא. אבל, האם אפשר להפוך דיון על אוננות לדיון אקדמי משכיל? מה כבר אפשר לכתוב על אוננות? בואו ונראה מה היה לד"ר זיגמונד פרויד להעיר ולהאיר בנדון, בכרך 12 מתוך 24 כרכיו בחיבור קצר מ-1912 שנקרא 'תרומה לדיון על אוננות' Contribution to a Discussion on Masturbation .

פמיניזם על פי אמה גולדמן

פורסם: 06/04/2005 - 03:00
חלק גדול מספרה "אנרכיה וחיבורים אחרים" ("anarchism and other essays") (1910) מקדישה אמה גולדמן לסוגיית שחרור האישה.

הנצפים ביותר