כתבות, דעות, מאמרים קצרים


רוחות מרדניות/ג'ובראן חליל ג'ובראן
שם מחבר: מירב גולן
פורסם: 12/17/2014 - 09:33

הספר פותח בפתח דבר קצר ולעניין מאת ראובן מירן ומסיים בציוני דרך בחייו של ג'ובראן. הספר מכיל שלושה סיפורים קצרים, מאדאם רוז האני, זעקת הקברים וח'ליל הכפר. בכולם ג'ובראן מבקש להוקיע את צביעותו של הממסד, בעיקר את הממסד הדתי

תגובות: 0
תגיות: ביקורת ספרות, ספרות ערבית, הוצאת נהר ספרים
ההיסטוריה של הלחם והבירה
שם מחבר: אביגיל אגלרוב
פורסם: 12/16/2014 - 15:37

ההיסטוריה של הלחמים והעוגות מתחילה עם טבחים ניאוליתיים וצועדת לאורך הזמן בהתאם לזמינות המרכיבים, ההתקדמות הטכנולוגית, המצב הכלכלי, השפעות חברתיות תרבותיות, זכויות משפטיות, אגודות ימי הביניים והתפתחות הטעם. הלחמים המוקדמים נוצרו באופן של וריאציות בתבואה, עובי, צורה, מרקם ומגוון מאפיינים תרבותיים.

תגובות: 0
תגיות: אוכל
שם מחבר: עמוס אריכא
פורסם: 12/14/2014 - 17:09

ישראלים רבים נפגעו בצדק באופן-אישי מהתיאור האכזרי והמעליב הזה שמקורו בוואשינגטון. היו כאלה שהגיבו בחריפות כמעט דוחקים בצלעותינו להגיע על רקע נבזי זה לעימות ישיר עם הבית הלבן. גם אני לא שבעתי נחת מרצף הכינויים האלה, כעסתי, אבל גם ידעתי כי מר נתניהו עשה כל שניתן לעשות כדי לזכות בגינויים מסלידים שכאלה.

תגובות: 2
תגיות: בנימין נתניהו, בחירות 2015
משחקי וידיאו פולשים אל העולם האמיתי
שם מחבר: אביגיל אגלרוב
פורסם: 12/09/2014 - 08:37

הפעלת כפתור הכיבוי של משחק הווידיאו לא תסיים את המשחק. אנשים ממשיכים לחשוב על המשחק ועלולים לחוות אותו בעולם האמיתי. מחשבות על מהלכי משחק קופצות לתודעה ותמונות מהמשחק מופיעות על מסך הוידיאו הנפשי. שחקנים מגיבים לגירויי העולם האמיתי, כאילו היו גירויי המשחק. במחקר שניתח את תגובות והתנהגויות האנשים המכורים למשחקי מחשב, נמצא כי אנשים ממשיכים לחשוב על משחקים כאשר הם עסוקים לכאורה במשימות אחרות, ולעיתים קרובות הם מגלים רעיונות חדשים הקשורים למשחק, תוך כדי התעסקות בפעילות היומיומית, אותם הם מיישמים כשהם שבים לסביבת המשחק

תגובות: 0
תגיות: טכנולוגיה, משחקים
קליאופטרה השתמשה בשפתון אדום שנוצר מחומרי האדמה, בעוד שנשים אחרות השתמשו בחמר מעורב עם מים על מנת לצבוע את שפתיהן. השימוש הבולט ביותר של המצרים באיפור היה השימוש בכחל
שם מחבר: אביגיל אגלרוב
פורסם: 12/09/2014 - 08:30

באוקטובר 2014, קידמו בלוגרים, באמצעות הפייסבוק, אתגר הקורא לאנשים להעלות תמונות של עצמם בשבוע לו הם קראו "שבוע ללא איפור". האתגר קרא לגולשים, ובעיקר לגולשות, שלא למרוח מייק אפ, שפתון או מסקרה לפני אירוע חשוב. השימוש הראשון בקוסמטיקה התחיל במצרים הקדומה. קליאופטרה השתמשה בשפתון אדום שנוצר מחומרי האדמה, בעוד שנשים אחרות השתמשו בחמר מעורב עם מים על מנת לצבוע את שפתיהן. השימוש הבולט ביותר של המצרים באיפור היה השימוש בכחל.

תגובות: 0
תגיות: אופנה
האמריקאים - ביקורת
שם מחבר: אביגיל אגלרוב
פורסם: 12/07/2014 - 19:43

'האמריקנים', היא הדרמה האחרונה של ערוץ FX, בכיכובם של קרי ראסל ומתיו ריס כסוכני הק.ג.ב. "רדומים", שהוצבו בשנת 1980 בשכונת פרברים אמריקאית, וממתינים לפקודות ממפעיליהם. הסדרה עוסקת בחיים לא שגרתיים של משפחה, ופחות במשחקי המלחמה הקרה. למרות שהשוואות כאלו הן מסוכנות, במיוחד בעולם מפותח יותר מתמיד, אבל הנה זה בא: נהניתי מאוד משני הפרקים הראשונים בסדרת ריגול זו, שהשלימה לי כמה דברים שהיו חסרים בסדרה 'הום לנד'. יש משהו חדש ב'אמריקנים'. זה נראה כאילו יוצרי הסדרה ביקשו לבחון את עולם הריגול והטרור על אדמת ארצות הברית, מה שמעורר תקווה לגבי ההמשך, במיוחד עם פרק פתיחה כל כך מוצלח.

תגובות: 0
תגיות: סדרות טלוויזיה
שם מחבר: עמוס אריכא
פורסם: 12/03/2014 - 17:07

אינני מכיר איש מבין ראשי ממשלה בישראל כאותו בנימין נתניהו שנולד עטוי באדרת שעירים, ותחת לשונו מרגליות מהממות. נכנס משוח בשמן זה לעולמנו מלווה באהדה ובתקוות כה-רבות ולנגד עינינו נחלץ ממחלצותיו, איבד את מרגליותיו וגם כשהוא משמיע את נהימותיו – אין להבינו שכן הוא חוזר פעם אחרי פעם וקולו ברמה: אני המדינה!

תגובות: 0
תגיות: בנימין נתניהו
הרצל חקק נושא דברים בהשקת הספר
שם מחבר: הרצל חקק
פורסם: 12/03/2014 - 16:48

אגודת הסופרים העברים במדינת ישראל ייחדה ערב מרגש למשורר מרדכי טמקין זכרונו לברכה. הנה דברים שנשא הרצל חקק באותו ערב על שירתו של מרדכי טמקין. את ההשקה המרשימה הנחה דן כנר – וניתן היה לחוש את משק הרוח השבה, שבה להחיות שירים ישנים. קהל רב בא לתת כבוד להקת הקובץ "פרחי בדידות לבנים", אסופה נבחרת משירי המשורר שראו אור בספריו שראו אור בין השנים 1969 – 1927, בעריכת יובל גלעד, הוצאת שמואל טל, 2013, 156 עמודים.

תגובות: 0
תגיות: אירועי שירה, שירה
שם מחבר: עמוס אריכא
פורסם: 12/01/2014 - 18:00

מעודי לא פגשתי את עמיר בניון ואם אשמע את אחד משיריו בכלי התקשורת אף לא אזהה אותו בגלל אפס ידיעות על תחום השירה הזאת. לא הייתי שוקד על כתיבת שורות אלה אלמלא העביר אלי מישהו שלבו נחמץ על ההתגוללות מצפון עד דרום על אותו טרובדור ישראלי, עמיר בניון, והניח לפני את שירו "אחמד אוהב את ישראל" הנמצא במוקד סערה.

תגובות: 2
תגיות: מוזיקה מזרחית
על מוסר ורגשות בימי הביניים לפי תומס אקווינס
שם מחבר: רפאל עמרם
פורסם: 11/28/2014 - 15:40

התיאוריה של תומס אקווינס אודות הרגשות גורסת כי על-מנת שרגש יווצר יש צורך באינפורמציה חיצונית הבאה ממקור אחר, וכן בשיפוט של אותה אינפורמציה. עיקרון העל בו נוקט אקווינס הוא הילומורפיזם. רעיון זה הינו אריסטוטלי ביסודו וטוען כי הצורה שוכנת בתוך החומר. כלומר יש קשר הדוק בין הרוח לחומר, וכך הם בעצם פועלים כיחידה אחת. עיקרון זה חשוב לנושא הרגשות של אקווינס, שכן הוא מאחד בין גוף לנפש. כלומר, השיפוט הרגשי עשוי להיות הן בנפש והן בגוף. כשמתעורר בנו רגש אנו בעצם פסיביים, והוא מניע אותנו כתגובה נפשית ופיזית לעולם החיצוני.

תגובות: 0
תגיות: תומס אקווינס, ימי הביניים, מוסר
שם מחבר: רפאל עמרם
פורסם: 11/28/2014 - 15:32

רבים טוענים כי המחשבה בתקופת ימי הביניים מהווה מן "חלל ריק" בין מחשבת העת העתיקה הפורה לבין תקופת הרנסאנס המסמלת את ההולדה המחודשת של הראשונה. ואולם, חשיבה זו הינה מוטעית מיסודה.

תגובות: 0
תגיות: ימי הביניים
פילוסופית המוסר של ימי הביניים על פי אבלאר
שם מחבר: רפאל עמרם
פורסם: 11/28/2014 - 15:18

שיטתו של אבלאר, אדם המתפתה לעשות מעשה לא מוסרי, אך כובש את יצרו, ולא מראה מוכנות ממשית לעשות את המעשה נחשב כמוערך יותר. בנוסף, ישנה חשיבות רבה למודעות של האדם הנוקט באקט מוסרי.

תגובות: 0
תגיות: ימי הביניים
החוק המדיני בימי הביניים -  תפיסתו המהפכנית של מרסיליוס
שם מחבר: רפאל עמרם
פורסם: 11/28/2014 - 15:12

תקופתו של הפילוסוף האיטלקי מרסיליוסמפדואה התאפיינה בחוסר יציבות שלטוני אשר נבע בעיקר מהמאבק בין הנסיכים ששלטו בפן המדיני מחד, לבין האפיפיור והכנסייה ששלטו בפן הדתי מאידך. מרסיליוס הושפע מאוד מהמתח אשר שרר בין שתי הסמכויות, ולפיכך פיתח תורה מדינית יוצאת דופן ומהפכנית לתקופתה.

תגובות: 0
תגיות: ימי הביניים
שם מחבר: אבישי חאליסי
פורסם: 11/28/2014 - 13:49

מה זה בכלל אנרגיה חלופית? אז כדי להסביר מהי אנרגיה חלופית בוא נבין ראשית מהי אנרגיה קונבנציונאלית. אנרגיה חלופית היא אנרגיה ירוקה מה שנקרא, המתבססת על מקורות שאינם מאיימים להתכלות. רוח למשל. מים למשל. שמש למשל. האנרגיה הסולרית וחברותיה הירוקות הם העתיד של האנרגיה, אחרי שאת כל המחצבים האחרים נכלה כליל. בגלל הפחד מהחוסר, מוחנו הקודח הביט סביב על הטבע שלנו וניסה לייצר מקורות אנרגיה חלופיים. הרי הטבע שלנו הוא זז ונושם, תהליכים אנרגטיים מתבצעים בו כל הזמן מבלי שנתערב, אז למה לא ללמוד מהטבע ולנצל אותו לצרכינו?

תגובות: 0
תגיות: צריכת אנרגיה, אקולוגיה
שם מחבר: אבישי חאליסי
פורסם: 11/28/2014 - 13:42

יש כמה דברים שחייבים לפנות זמן לחשוב עליהם ואחד מהם הוא - בעיית הריבוי הטבעי הגבוה בעולם. גידול אוכלוסין מהיר מזיק ליכולת של מדינה מסוימת להתפתח שכן השקעת המדינה הנדרשת בשירותים ותשתיות היא עצומה ופוגעת בהכנסותיה. כמו כן ייבוא משאבים כגון מזון ולעתים מים, פוגע ביכולת המדינה לשגשג ומונע ממנה את השקעת הכסף בתוך המדינה עצמה ובייצוא תוצרתה.

תגובות: 0
תגיות: גידול אוכלוסין
שם מחבר: אבישי חאליסי
פורסם: 11/28/2014 - 13:32

המונח "ערפיח" הוכנס לשימוש לשוני לראשונה בלונדון בתחילת המאה ה-20 על מנת לתאר שילוב הרסני של עשן וערפל. בדרך כלל מה שאנו מכנים "ערפיח" כיום היא תערובת של מזהמים אך הוא בעיקר מורכב מהאוזון הנמוך בגובה פני קרקע. אוזון יכול להיות מועיל או מזיק בהתאם למיקומו באטמוספירה. האוזון הממוקם גבוה מעל פני כדור הארץ בסטרטוספרה שומר על בריאות אדם והסביבה, אך אוזון בגובה פני הקרקע אחראי לקשיי נשימה ושיעול, והוא עלול לגרום לתחושת צריבה בעיניים כאשר הוא מתערבב עם מזהמים שונים ויוצר את אפקט הערפיח.

תגובות: 0
תגיות: זיהום אוויר, אקולוגיה
שם מחבר: תומר ריבל
פורסם: 11/28/2014 - 13:14

במהלך המאה ה 20 התחמם כדור הארץ ב 0.6 מעלות צלזיוס. על פי התחזיות, עד שנת 2100 יתחמם כדור הארץ ב 1.4 – 5.8 מעלות נוספות. בנוסף, במהלך המאה שעברה, עלו פני הים באוקיינוסים בשיעור של 1-2 מ"מ בשנה (כ-1 ס"מ בעשור). על פי התחזיות, עד שנת 2100 יעלו פני הים בשיעור של 90-10 ס"מ. שינויי האקלים כבר החלו ותופעות ההתחממות הגלובאלית נותנת את איתותיה. ניתן להעלות מספר השפעות ישירות על איכות הסביבה בישראל כתוצאה מההתחממות הגלובאלית.

תגובות: 0
תגיות: אקולוגיה, אקלים
שם מחבר: תומר ריבל
פורסם: 11/28/2014 - 13:06

האקוויפרים התת-קרקעיים של ישראל שרויים בתהליך מתמשך של התדלדלות מאז החורף הגשום של 1991/2. אקוויפרים הנם למעשה מי תהום שחלחלו לתוך האדמה עד שנתקלו בשכבת סלע בלתי חדירה. את המים הללו שואבים באמצעות משאבות שמגיעות לעומקים של עשרות מטרים מתחת לפני הקרקע. ישנם קרוב ל 3,000 קידוחים כאלו ברחבי ישראל. שני האקוויפרים העיקריים מהם נשאבים המים הם אקוויפר החוף ואקוויפר ההר. הם מספקים כ-50% מתצרוכת המים של ישראל.

תגובות: 1
תגיות: מים, איכות הסביבה, אקולוגיה
שם מחבר: תומר ריבל
פורסם: 11/28/2014 - 12:53

גשם חומצי נוצר מזיהום אוויר. כאשר דלק נשרף, כמקלים רבים נוצרים ובהם גזים שפוגעים בסביבה. תחנות כוח שפועלות על דלקים פוסיליים, בתי חרושת, מכוניות – כולם פולטים לאטמוספרה גזים רעילים. חלק מהגזים הללו, בעיקר תחמוצת החנקן (NO2) וגופרית דו חמצנית (SO2), גורמים לריאקציה עם טיפות מים זעירות בעננים ויוצרים חומצה גופרתית וחומצה חנקתית. הגשם מהעננים הללו נופל כחומצה חלשה ומכאן הכינוי גשם חומצי. גשם חומצי לא חייב להופיע כגשם, הוא יכול לרדת כשלג או אפילו ערפל. הוא גם יכול לנוע מרחקים עצומים באטמוספרה, לעבור בין מדינות ואפילו בין יב

תגובות: 0
תגיות: אקולוגיה, זיהום אוויר
ליוויתן בחופי הוואי
שם מחבר: תומר ריבל
פורסם: 11/28/2014 - 12:33

היה מאמין, אבל מסתבר שאחת הסכנות הגדולות שאורבת ליונקים הימיים הגדולים היא הרעש. הימים והאוקיינוסים, בניגוד למה שרבים חושבים, אינם עולם של דממה. יש להם את הצלילים שלהם, והייחודיים ביותר הם קולות הלווייתנים. אלא שב 50 השנה האחרונות נוספו עוד רעשים שאינם מטיבים עם ההרמוניה הווקאלית של האוקיינוסים. ישנם המחמירים ומכנים רעשים אלו בשם זיהום רעש וביולוגים ימיים מוטרדים מהשפעותיו על עתיד הישרדותם של הלווייתנים ויתר היונקים הימיים.

תגובות: 0
תגיות: בעלי חיים, אקולוגיה, זיהום אוויר
שם מחבר: תומר ריבל
פורסם: 11/28/2014 - 12:22

דלקים ביולוגיים (biofuels) הינם תחליף לדלקים פוסיליים (fossil fuels) ולפיכך משמשים כמקור אנרגיה חילופית. דלקים ביולוגים מיצרים באופן משמעותי כמות קטנה יותר של גזי חממה בהשוואה לפחם, דיזל או בנזין. דלקים ביולוגיים מופקים מבִּיוֹמָסָה שמקורה בחקלאות, יערות, ובנוסף, מסחר ותוצרי לוואי בייתים. היתרון הגדול של הביו-דיזל הוא עובדת היותו זול ובלתי מזהם כמעט. כמות דו תחמוצת הפחמן שנפלטת מבעירה של מנוע המבוסס על ביו-דיזל הינה מעטה מאד בהשוואה לדיזל רגיל או בנזין.

תגובות: 0
תגיות: דלק, אקולוגיה
שם מחבר: תומר ריבל
פורסם: 11/28/2014 - 12:15

אטמוספרת כדור הארץ מכילה באופן טבעי ריכוזים של גזי חממה. ישנם גם גזי חממה שמצויים באטמוספרה כתוצאה מפעילות אנושית – תעשיה וחקלאות. גזי חממה המצויים באופן טבעי באטמוספרה כוללים אדי מים, פחמן דו חמצני, מתאן, תחמוצת החנקן ואוזון. גזי חממה שהם תוצר אנושי כוללים Sulfur hexafluoride (SF6) ו Hafnium carbide (HFC). אולם, בל נטעה, פעילות אנושית מייצרת גם גזי חממה שמצויים באופן טבעי באטמוספרה וגזים אלו מזיקים לא פחות כשהם מצויים בכמויות גדולות יתר על המידה.

תגובות: 1
תגיות: אקולוגיה
שם מחבר: תומר ריבל
פורסם: 11/28/2014 - 12:07

בנייה ירוקה פירושה תכנון, בצוע, שיפוץ ותפעול באופן שמבטיח שימור אנרגיה ומים, איכות סביבה, גהות, תפוקה, תעבורה יעילה, שימוש מינימאלי בחומרים רעילים, ייצור מוקטן של פסולת ומזעור ההשפעה השלילית על הסביבה. מבנים ירוקים הינם כדאים מבחינה כלכלית והם מקומות בריאים לעבודה. "בניין ירוק" מותאם לסביבה על ידי הקטנת נזקים אפשריים מעצם הקמתו וניצול מרבי של משאבי טבע כגון שמש, אויר ואור.

תגובות: 0
תגיות: אקולוגיה, בית
שם מחבר: עמוס אריכא
פורסם: 11/25/2014 - 18:09

התנהלותו של מר בנימין נתניהו בימים אלה איננה אלא דורסנות אלימה לשמה, שפורצת שערים למרחב לא נודע של פשיזם ישראלי שיש לגנותו בתוקף ולדחותו כמוקצה, בטרם יהפוך לצרעת קטלנית. ההצעה שהוא מוביל לכפות עלינו אפילו בחירות אם לא ישיג את כוונת חוק הלאום היהודי, מסיבותיו האישיות, פסולה מכל בחינה.

תגובות: 4
תגיות: בנימין נתניהו
פסל דוד של מיכאלאנג'לו
שם מחבר: גדעון צור
פורסם: 11/25/2014 - 18:02

סופרי המקרא, כאשר כתבו על האיברים המוצנעים בגוף האדם, השתמשו בדרך כלל בשלוש מילים - ערווה, חלציים ועורלה. המונח ערווה מתייחס הן לגברים והן לנשים. במקרא קיים ציווי אכזר וכפוי טובה , המוטל על הגברים. פצוע דכא פירושו גבר שאשכיו נפגעו, ואילו כרות שופכה, גבר שאיבר-מינו נכרת, וכוונת מחוקק המקרא הייתה לדעתי, שגבר בישראל שלא יכול להוליד ילדים, שילך לחפש אלוהים אחרים. מפרשי המקרא לדורותיהם ישבו וליבנו את הפסוק, וחיפשו דרכים על מנת להקל על גברים הנמצאים בקטגוריה זו. חכמי המקרא לדורותיהם, הצמידו כל דבר אפשרי למונח כלי-גבר -שלאשה לא יהיה כלי זיין, שלא תצא למלחמה, שלא תענוד תכשיטי גברים ושלא תלבש בגדי גברים ועוד.

תגובות: 0
תגיות: חקר המקרא, פרשנות למקרא
מושג העונג בתחום המוסר לפי תומס אקווינס
שם מחבר: רפאל עמרם
פורסם: 11/25/2014 - 16:47

הייתכן מעשה או מחווה מוסריים אותם אדם עושה לרעהו המבוססים לחלוטין על אלטרואיזם, ואולי יותר מכך – האם מושג האלטרואיזם כשלעצמו משקף מצב אפשרי של נתינה מזוככת ע"י האדם מבלי שיצפה לתמורה פיזית או רוחנית כלשהי? פילוסוף ימי הביניים תומס אקווינס נתן על כך את הדעה בהגותו את מושג "העונג".

תגובות: 0
תגיות: תומס אקווינס, מוסר, פילוסופיה של ימי הביניים
החנופה ככלי על פי סוקרטס ואפלטון
שם מחבר: רפאל עמרם
פורסם: 11/23/2014 - 16:46

לאורך כל ההיסטוריה מנהיגים רבים זכו באמון העם בגלל אותה רטוריקה של מלחכי הפנכה. ההמון, כמו היחיד, ניחן ברגש קולקטיבי, אשר משתנה בהתאם לתקופה ולהלך הרוח הנקודתי. היטלר למשל, ניצל את מצב הרוח הירוד של העם הגרמני לאחר ההפסד במלחמה"ע הראשונה והמצב הכלכלי הגרוע כדי להלעיטו באמונות שווא חסרות שחר. במאמר זה ארצה להתייחס לעניין החנופה אותו ע"פ תפיסותיהם של סוקרטס ואפלטון ממשיכו. לדידם, הרטוריקה היא זרוע אחת מתוך כמה בחנופה. עניינה של החנופה הוא להשפיע על הנפש

תגובות: 0
תגיות: סוקרטס, אפלטון
דיויד יום
שם מחבר: רפאל עמרם
פורסם: 11/23/2014 - 16:36

אליבא דיום כדי ליצור פילוסופיה ראויה ונכונה עלינו לחקור את טבע האדם, משום שהוא-הוא המקור לכל המדעים. לכשיעמוד על טיבו – יעמוד על טיבם של כל שאר המדעים. כמו כן, על המתודה הזו להיות מבוססת על תצפית וניסיון גרידא, שישמשו לה בסיס מוצק. רק בצורה כזו נוכל לדעת דברים בצורה ודאית ומוחלטת. בפרק הראשון נוקט יום בשתי חלוקות אודות תפיסת רוח האדם. במאמר זה רפאל עמרם יציג אותן ויסביר על היחס השורר ביניהן

תגובות: 0
תגיות: דייוויד יום, תפיסה
החובה כאמת מידה למוסר על פי עמנואל קאנט
שם מחבר: רפאל עמרם
פורסם: 11/23/2014 - 16:29

על פי הפילוסוף עמנואל קאנט, עלינו לבחון דילמות מוסר שונות ע"פ היחס שלהן אל החובה. ע"פ קריטריון זה הוא קובע האם מעשה הוא מוסרי או לא.

תגובות: 0
תגיות: עמנואל קאנט, מוסר
תפיסת הטוב על פי תומס אקווינס
שם מחבר: רפאל עמרם
פורסם: 11/17/2014 - 19:00

במאמר מס' שש ב-"סומא תיאולוגיה" עומד תומס אקווינס על טיב הרעיון לפיו עשיית טוב לאדם אחר גורמת לעונג. במאמר זה, אציג כיצד הלה מגיע למסקנה הסופית כי עשיית טוב אינה אלא אמצעי לקבלת עונג. כמו כן, אתאר את צורת ההוכחה שבה הוא נוקט כדי לעשות כן. צורה האופיינית לדרך המחשבה הסכולסטית.

תגובות: 0
תגיות: תומס אקווינס

עמודים

Subscribe to כתבות, דעות, מאמרים קצרים