מאמרים אימגו

מאמרים בנושא פרויד

זיגמונד פרויד / משה האיש והדת המונותיאיסיטית
27/10/2009  דן לחמן
משה הוא הספר האחרון שפרויד כתב. הספר מורכב משלוש מסות. ופרויד נלחם בכתיבתו זמן רב. את המסה הראשונה פרסם ב1937 בכתב העת אימאגו בחוברת הראשונה. בחוברת הרביעית הוסיף עוד מסה בנושא. את המסה השלישית הציגה בתו, אנה פרויד באוגוסט 1938 בפריז. מקורביו התנגדו לפרסום הספר.
התפתחות מושג הדחף בתיאוריות של פרויד לאקאן
06/02/2009  אסף בונדי
פרויד מתחיל בעיסוקו בדחפים, כחלק מהתיאוריה הפסיכואנליטית, בשנת 1895, עם התנופה שמקבל הטיפול הנפשי בהיסטריה לאחר פרסום ספרו "מחקרים בהיסטריה". כחלק מממצאיו הקליניים בטיפול בהיסטריה מכריז פרויד שה"דחף המיני", אותו הוא קושר להפרעות מהן סובלים (בעיקר סובלות) מטופליו, הוא במקורו פנימי ולא קשור לגירויים חיצוניים.
מקור הסמכות ב-בפתח החוק מאת קפקא על פי לאקאן
19/07/2008  דליה וירצברג-רופא
לפי לאקאן, הסובייקט הוא עמדה המתאפשרת רק בתוך הסדר הסימבולי של השפה, שבו מתקיים המרחב החברתי, הלשוני והבין- אישי; השפה כמערכת משותפת הופכת את רצף החוויות הגופניות והרוחניות למבנה מתמשך המאפשר התנסות, ייחוס עצמי ויחסי גומלין.
משה / זיגמונד פרויד
07/07/2008  משה גנן
הרצאה זו תעסוק ב"משה", המסה האחרונה ש-פרויד כתב. מסה זו היתה לפרויד לכמעין עבודת סיכום בה חזר על כמה וכמה מרעיונותיו- כאילו מבקש לגייס אותם לפתרון השאלות שהעמיד לעצמו. דרך מסה זו אנו מכירים את פרויד לא רק כסופר, כעוסק בספרות.
להרבות טוב בעולם: בודהיזם, מדיטציה פסיכותרפיה / אסתר פלד
06/05/2008  דן לחמן
הספר "להרבות טוב בעולם: בודהיזם, מדיטציה פסיכותרפיה" מאוד שימח את לבי. מזה שנים שאני מועיד את עצמי ללמוד מעט בודהיזם והתעצלתי לחפש איפה. על היהדות אני יודע קמצוץ של משהו. על הנצרות גם, אם לא מתוך לימוד הרי שקריאה וקולנוע הביאו אתם מעט ידע. על האסלאם אינני יודע דבר מלבד מצוות חמשת התפילות ביום וכמה חגים. אך הבודהיזם עניין אותי במבט מרחוק. מעט האנשים שפגשתי והיו בודהיסטים היו "אחרים" לא בגלל מוצאם.
פרויד: שכחה של שמות
07/10/2007  יניב פניג
בשנת 1898 פירסם זיגמונד פרויד ב"ירחון לפסיכיאטריה וניורולוגיה מאמר בשם "על המיכניזם הפסיכי של השכחה". בשנת 1901 יצא לאור ספרו "פסיכופתולוגיות של חיי יום-יום" שפרקו הראשון עוסק בשכחה של שמות ואשר מתבסס על המאמר הנ"ל. מחקר זה נולד מתוך החשד של פרויד ששכחה של שמות אינה תופעה המוסברת רק ע"י אובדן של פרטים מהזיכרון כפי שסברו פסיכולוגים דאז. ראשית, פרויד שם לב שבחלק ממקרי השכחה של שם מסוים בזיכרון התקיימה במקום היזכרות מוטעית בשם חלופי שגוי.
זיגמונד פרויד / הצגת הנרקיסיזם ומאמרים נוספים על פסיכוזה
08/06/2007  דן לחמן
למיתוס הסיפור על נרקיס ישנן כמה גרסאות. כולן מגיעות לאותו מקום. נרקיס הנער שכל העלמות מתאהבות בו והוא אינו מתאהב באף אחד. הנימפה אקו גם היא מתאהבת בו והוא מתעלם ובורח ממנה. האלה ארטמיס מטילה עליו קללה בשם הצדק האלוהי שיתאהב באדם הראשון שיפגוש. הוא נח ליד בריכה, מביט בה ורואה דמות יפה והוא מתאהב בה מיד. קופץ להתאחד אתה ומת. פרויד, כדרכו, נתן למחקריו שמות או מונחים שכבר היו ידועים בזמנו. הלא מודע שימש כבר במטבע לשון, אך לא בעומק ההבנה שפרויד יצק לה, אותו דבר עם נרקיסיזם. הערך היה מוכן ושימש לתאר בשפה מקצועית את אלו המאוננים את עצמם לדעת ולא פונים אל אובייקט חיצוני.
מטעם 9 - כתב עת לספרות ומחשבה רדיקלית
21/03/2007  דן לחמן
הדבר הראשון שבלט לעיני בחוברת היא העובדה שהפעם אין שום מאמר של יצחק לאור בתוכה. לטוב ולרע תמיד מסקרן מה יכתוב, ואם הוא כותב על ספרות הרי שאותי לפחות זה מעניין כפליים. את החוברת הוא פותח בשני שירים של ברטולט ברכט. השיר השני בהחלט מצדיק את הכנסתו כחלק מהרעיון הרדיקלי. רשימת המאמרים המעניינים במיוחד מתחילה בזה של ג'קלין רוז. מאמר העוסק בהתכתבות בין פרויד לבין ארנולד צוויג, אז גולה בחיפה. גולה מכיוון שלא התאקלם בארץ. בגרמניה סבל מהאנטישמיות, ספריו נשרפו, אך בארץ לא מצא את מקומות וחזר לגרמניה המזרחית.
סירוס בפולקלור: אתיס, אדוניס, איזיס, פרויד
22/08/2006  קג´טי נגהי
במשך אלף שנה סימל המיתוס של אטיס, מנקודת מבט גנוסטית, סירוס וביטול הדחף המיני תוך התנתקות מחיים ארציים של יצרים לעבר המהות הנצחית היכן שאין הפרדה בין זכר לנקבה אלא אדם חדש, ה-אדרוגינוס – מלאכים בנצרות הינם חסרי מין. סירוס עצמי מהווה כמיהה לשחרור הנפש מכבלים של עולם חומרי. במובן היווני מדובר על התמסרות מוחלטת לחיים של אידאות משוללים זיקה מינית. 
ז´וליה קריסטבה / סיפורי אהבה
11/05/2006  דן לחמן
ז'וליה קריסטבה איננה תוצר של מערכת החינוך הצרפתי. היא נולדה בבולגריה ועברה לחיות בצרפת. היא למדה את השפה ולמדה להתבטא בה, אך רק אחרי אנליזה לאקניאנית שעברה בשפה הצרפתית ואחרי לידת בנה, שכבר חונך בצרפתית  הגיעה לגילוי שהיא צריכה לאהוב אותו בשפה בה הוא דובר כשפת אם שינתה את יחסה לשפה.
שלושת אזורי הכתב בהשקה למודל הסטרוקטוראלי של זיגמונד פרויד
11/06/2008  בר עמית
שלושת אזורי הכתב מתפרשים פסיכולוגית בהתאמה למודל הסטרוקטוראלי של זיגמונד פרויד, ולמעשה הם מציירים ומעלים אותו על פני השטח. "האזור התחתון" משיק במשמעותו ל-id, "האזור האמצעי" ל"אגו" "והאזור העליון" ל"סופר אגו".
זיגמונד פרויד / מיניות ואהבה
08/01/2006  דן לחמן
פרויד בניגוד לדעה הרווחת מצטייר כאדם בעל שאר רוח רחב אופקים וחסר שיפוטיות בצורה מוחלטת. הקדמה, הפתיחות והעמדה למחשבת בני זמנו מעוררת כבוד. כ
משחררי הנפש: יהודים ויהדות בתנועה הפסיכואנליטית
29/09/2005  אבשלום אליצור
בין הסוציאליזם, תנועה כלל-עולמית שמחוללה היה יהודי שהתכחש לעמו, לבין הציונות, תנועה שקמה כולה למען יהודים, עומדת משנה שהיא ספק תיאוריה מדעית
אוננות על פי זיגמונד פרויד
08/06/2005  קג´טי נגהי
אוננות, אוננות, אוננות- אותם החטאים הקטנים שלנו ברגעים האינטימיים – האם צריך לדבר על אוננות? האם מותר? צריך אולי לא, אבל בהחלט מותר, מותר כל עוד העיסוק בנושא המביך הזה הוא אקדמי גרידא. אבל, האם אפשר להפוך דיון על אוננות לדיון אקדמי משכיל? מה כבר אפשר לכתוב על אוננות? בואו ונראה מה היה לד"ר זיגמונד פרויד להעיר ולהאיר בנדון
חליפת מכתבים 1906 > 1914 / זיגמונד פרויד, קרל גוסטב יונג
25/05/2008  
חליפת המכתבים המסעירה והדרמטית – שמתפרסמת כאן לראשונה בעברית – בין זיגמונד פרויד לקרל גוסטב יונג (בין השנים 1914-1906)