מאמרים אימגו

מאמרים בנושא שואה | השואה

סוחרי הנפשות ומעצבי תדמית
24/08/2010  צבי גיל
בהתפתחויות המהירות בכול התחומים בחיינו החל באטום וכלה בשיווק וביחסי ציבור- שני קצוות להם, החיובי והשלילי. תלוי בגורמים שמשתמשים בכלי הזה, בממשל או בציבור הרחב ובמטרה. זאת עלולה להיות השחתת מידות וסכנה לחברה. ה"ספינרים" שלנו בתחום יחסי הציבור, עברו ועוברים את הגבול ועד כה שום גורם לא עצר בעדם.
משכתבים היסטוריה
07/07/2010  צבי גיל
בעידן הפוסט-היסטורי, שיכתוב ההיסטוריה היא אחת התופעות היותר נפוצות. לעתים המחקרים מביאים פן אחר שלא היה ידוע. לעתים הדמות ההיסטורית מצטיירת בצורה שונה מפכי שהיא תוארה בעבר, לחיוב או לשלילה. לעתים היא מעוותת לחלוטין ומגמתית למהדרין. דוגמה אחרונה הוא הגילוי שרודן ספרד, פרנציסקו פרנקו, העביר בשלב מסוים את רשימת יהודי ספרד לנאצים.
שבירת הלוחות – תיאולוגיה יהודית לאחר השואה
02/06/2010  אריה קיזל
השואה כתוצאה של תופעה קוסמולוגית של חידוש הצמצום האלוהי. על מה היהודים צריכים להתפלל לאחר השואה? מדוע אין להבין את השואה כעונש? מה בין התגלות האל בסיני להיעדרו באושוויץ? ספר חדש מאת פרופ' דוד (וייס) הלבני "שבירת הלוחות – תיאולוגיה יהודית לאחר השואה" (הוצאת טובי, 2010) עוסק בשאלות אלה.
היהודים הנסתרים | רשמי ביקור בפולין
29/12/2009  שושנה ויג
בעוד כמה ימים יחל העשור השני של המאה העשרים ואחת. בעוד כמה ימים נתחיל לספור עוד עשרות שנים. האחדות יהפכו לעשרת ואחר כך לעשרים והזיכרון שלנו מן השואה ילך וירחק. כמה סמלי לגלות שעם חלוף השנים קל יותר לגנוב את השלט המוצב עשרות שנים מעל מחנה ההשמדה אושוויץ.
אשמה, סבל וזיכרון: גרמניה זוכרת את מתיה
22/09/2009  אריה קיזל
איך הגרמנים זוכרים את מתיהם במלחמת העולם השנייה? עקבות הספר אשמה, סבל וזיכרון: גרמניה זוכרת את מתיה במלחמת העולם השנייה, מאת ד"ר גלעד מרגלית (הוצאת הספרים של אוניברסיטת חיפה, 2007. כיצד זוכרת גרמניה את מתיה במלחמת העולם השנייה? כיצד היא מבטאת זאת בדיון הציבורי, התקשורתי והאמנותי שלה?
ניצולי שואה: עצים מתים זקופים. אודים נופלים שדופים
08/08/2009  צבי גיל
סוגיית תוחלת החיים מול תועלת החיים מקבלת משנה תוקף כאשר מדובר בניצולי שואה, "אודים מוצלים" אנשים שלעת זקנה נשכחים וככלות כוחם משוועים לעזרה כדי למות בכבוד. לא ברור לי מדוע המילה רווחה מתקשרת לניצולי שואה. שאלתי את יו"ר "הקרן לרווחת ניצולי השואה", זאב פקטור, באיזו רווחה מדובר?
לעולם לא עוד Never Again
23/04/2009  אהרון חבר
כאשר אני כותב "לעולם לא עוד", האם יש מישהו שיכול לערוב לי כי השואה לא תחזור אי פעם בעתיד? הרי אנחנו יודעים כי להיסטוריה יש נטייה לחזור על עצמה. אני רואה את הזאבים מסתובבים סביב לביתנו, מחפשים סדק או חריץ לחדור דרכו. אני רואה אותם חורצים שיניים אנטישמיות.
מגיא ההריגה לשער הגיא / בני וירצברג
05/01/2009  דליה וירצברג-רופא
"מגיא ההריגה לשער הגיא" יצא לאור ב-1967, והיה יוצא דופן בתקופתו. האומץ שנדרש מאבי לכתוב את ספרו בולט גם על רקע בחירתו המודעת בזהות ישראלית חדשה ובמחיקת שרידי הזהות הגלותית. הוא ביקש בכל מאודו "להיוולד מחדש": "לאט לאט, עם חלוף הזמן ועם גבור מאוויינו להיות דומים בכול לצברים.
נאציזם - צעד ראשון ביצירת גשרים להבנת התופעה
12/09/2008  גדי ראונר
חשיפת הרוע שבתוכינו: צעד ראשון ביצירת גשרים להבנת תופעת הנאציזם - בעקבות קריאת ספרו של ג'ונתן ליטל, נוטות החסד, הוצאת כנרת זמורה-ביתן. אנשים טובים ורגילים כמוני או כמוך לא מסוגלים להבין כיצד אנשים טובים ורגילים כמותם הפכו למבצעי פקודות עיוורים ולרוצחים.
נוטות החסד / ג´ונתן ליטל
22/07/2008  
על הספר נוטות החסד נכתב כבר כל כך הרבה עד שזו ממש סכנת נפשות להוסיף עליו עוד כמה שורות. ג'ונתן ליטל היהודי האמריקאי כתב את הספר בצרפתית. הוא חי והתחנך בדרום צרפת. הספר זכה בשני הפרסים היוקרתיים ביותר בצרפת. בגרמניה לא זכה להצלחה גדולה ואפשר להבין אחרי קריאה.
בין וורשה לירושלים
16/07/2008  חיים גרוסמן
בשנת ה – 60 למדינת ישראל עומדים הילדים ובני הנוער במרכז חגיגות ואירועי העצמאות. מסר זה מומש בכרזת יום העצמאות ובסמליל הרשמי המלווה את כל פרסומי משרדי הממשלה שדמות ילד חוגג במרכזו. ישראל בת השישים, הדמוקרטית והשוויונית, מבקשת להדגים את ייחודיות עולמו של הילד העצמאי.
שלך אנה פרנק
01/05/2008  אלי אשד
מזה קרוב ל60 שנה, שהספר המצליח והמפורסם ביותר בעולם הוא יומנה של נערה, אנה פרנק, סופרת צעירה שהפכה לדמות הידועה ומוכרת ביותר של מלחמת העולם שנייה וסמל של השואה ספרה הפך לרב מכר עולמי ותורגם ל75 שפות.וכתוצאה הפכה גם למוקד לשערוריות אין ספור. בימים אלה יוצא בתרגום חדש ומלא לעברית בהוצאת כינרת וכולל קטעים שצונזרו במהדורות קודמות שבהם מדברת אנה על מיניותה ועל בעיות משפחתיות.
הזייפנים – קייטנה שואתית שמכחישה שואה
07/04/2008  מתן אהרוני
הסרט "הזייפנים", שניצח בקרב האוסקר על "בופור" בקטגוריית הסרט הזר, הוא סרט שואה בעייתי שמעלה שאלות חשובות כמו האם צריך, האם מותר והאם בכלל מתאימה שפת הקולנוע המסורתית, המיינסטרימית, לטפל בנושא חשוב ובלתי יציג שכזה, בשואה, בחוויה שלה, בזיכרון שלה, בעדות אודותיה. מתוך הסרט נשאלת השאלה כיצד צריך להציג את השואה? האם היא בכלל דבר שניתן ומותר לטפל בו בכלים התרבותיים הקיימים או שיש להמציא עבורה שפה אחרת לתיאור החוויה המחרידה שעברו הניצולים.
אבנים / אורתו-דה
22/02/2008  שושנה ויג
המופע "אבנים" נוצר בהשראת פסלו של נתן רפופורט (1911-1987) פסל, יליד וורשה שבפולין. בתקופת מלחמת העולם השנייה שהה ויצר בברית המועצות עם תום המלחמה חזר לוורשה והקדיש את מאמציו היצירתיים לתכנון וליצירה האנדרטה לזכר לוחמי גטו וורשה שנחנכה באפריל 1948. העתק של האנדרטה מצוי גם ברחבת יד ושם בירושלים. לפסל שני צדדים,בצד האחורי קבוצת דמויות המייצגות את המגורשים מהגטו להשמדה.
מטעם 11 - כתב עת לספרות ומחשבה רדיקלית
09/10/2007  דן לחמן
בימים אלו יצא לאור גיליון חדש של כתב העת "מטעם" זה הנושא כותרת משנה "כתב עת לספרות ומחשבה רדיקלית". כרגיל בכתבי עת יש בו מבחר מצוין של סיפורים ושירים של אהרון שבתאי, מחמוד דרוויש, יונתן הירשפלד, חדווה הרכבי ועוד ועוד אך כתמיד יש בו כמה מאמרים מעניינים המשמשים עוגן לרדיקליות של כתב העת. הראשון שבהם, אם כי לא לפי סדר ההופעה בחוברת הוא המאמר של יצחק לאור, העורך. מסה על דרך הסתכלות אחרת וניתוח ההתייחסות ופרשנות משלו על מה שקורה בהתייחסות לשואה בארצות שונות בזמן האחרון.
לקחת אחריות על האחר שבתוכנו: נוער ערבי ויהודי לומד יחדיו על השואה
04/10/2007  אריה קיזל
סוגיית הוראת השואה בקרב הגיל הצעיר מטרידה עוד יותר כאשר מדובר בהוראת הנושא הסבוך לבני נוער ערבים. התנגשות הנרטיבים בין זה הציוני (משואה לתקומה) לבין זה הפלשתיני (הנכבה) מעמיד את השואה במקום בעייתי עבור מובילי דעת הקהל בחברה הפלשתינית בישראל. עותמן חטיב, מחנך ומורה מחטיבת הביניים בקלאנסווה עשה מעשה. הוא עומד מזה מספר שנים מאחורי יוזמה יחודית "לקחת אחריות על האחר שבתוכנו: נוער ערבי ויהודי לומד יחדיו על השואה".
השמדת יהודי אירופה- מיקומו של היטלר -האשם הבלעדי?
18/08/2007  עומר אסדו
במרכז חקר ההיסטוריה בת-זמננו באירופה וההנחה שרווחה בקרב החוקרים עד לאותה עת עדיין הייתה כי היטלר, בתכנון עמוק ומעמיק, פקד מפורשות על ההשמדה. הפופולאריות הגוברת של נושא השואה במחצית שנות השמונים הובילו להולדתם של תיאוריות חדשות במחקר עצמו, בכללן הויכוח בין ה"היטלריזם" לבין ה"פוליקרטיה"במשטר. הדיונים שהתמקדו בעיקר במבנהו הפנימי של המשטר, בתפקיד שמילאו האליטות המסורתיות ובתהליכי קבלת ההחלטות הן בעניינים פנימיים והן בנושאי חוץ, פינו עתה מקום גם לדיון על קבלת החלטות הנוגעות לשואה והשמדת יהודי אירופה.
פיטר ברגסון: האיש שהממסד לא הצליח להשתיקו
10/08/2007  ישראל בר-ניר
באחד מבקרי נובמבר שנת 1942, צעיר יהודי בן 27, בשם פיטר ברגסון, קרא לתדהמתו בעיתון וושינגטון פוסט ידיעה לפיה "ממשלת ארה"ב מאשרת את הידיעות שהנאצים רצחו באירופה למעלה משני מיליון יהודים". זאת היתה ידיעה בת מספר שורות שהופיעה באחד העמודים הפנימיים של העיתון ולא נשאה כותרת מיוחדת. דחיקת הידיעה מהעמוד הראשי והעדר כותרת הולמת הביאו לכך שרק מעטים מבין קוראי העיתון שמו לב אליה. לפיטר ברגסון היא גרמה זעזוע. לימים הוא יטען שאותו יום היה היום הטראומטי ביותר בחייו.
עקומים / תיאטרון בית צבי
10/05/2007  דן לחמן
המחזה עקומים נכתב על ידי מרטין שרמן הוא מחזה מזעזע מאוד וכבר הוצג בארץ לפני שנים רבות ואם אינני טועה יותר מפעם אחת. מרטין שרמן עשה דבר בשנות השבעים, כשהמחזה היה חדש, שהפך אותו למדהים, מרגש ומפתיע. הוא העלה את רצח ההומוסקסואלים על ידי הנאצים וציין בפני העולם את הרגע שבו היה קל יותר להיות יהודי, ולא רק קל, היה כדאי יותר להיות מזוהה כיהודי במחנה ריכוז מאשר הומו. המחזה זכה להצלחה בכל העולם, חודש כמה פעמים בלונדון עם איאן מקאלן שהחליף תפקידים עם השנים והפך גם לסרט.
שואת השפויים ושואת הפרנואידים
01/05/2007  זאב בן יוסף
ש דרכים שונות להסביר ולהבין את השואה הנוראה שלעולם אי אפשר להבין ולתפוס אותה באמת כפי שהייתה. יש אומרים שהייתה שואה נוראה אחת בהיסטוריה של העולם ולא הייתה כמוה וגם אין סיכוי שתהיה כמוה, ולכן גם אסור ואי אפשר להשוות אותה לשום מצב אחר. אומרים לנו שמי שטוען שתהיה שוב שואה, כאשר יש ליהודים מדינה עצמאית עם צבא חזק, הוא פרנואיד ורואה שחורות כפייתי המנפח במודע או שלא במודע את מה שמתרחש. עוד אומרים שהבעייה נעוצה רק במנהיג מטורף, ושאם למשל היו מצליחים להרוג את היטלר – לא הייתה מתרחשת השואה ולא הייתה אפילו פורצת מלחמת עולם.
אבי הגבורה, אבי בין שואה לשכול: עדות של ילד קטן מן השואה
22/04/2007  שושנה ויג
אמרתי לאבי שהנה הגיעה השעה שאני באמת אשב ואקשיב לסיפוריו. בשנים האחרונות הוא התחיל לכתוב את זיכרונותיו. כל פעם הייתי מתבוננת בדפים ומנסה לקרוא להבין מה עבר עליו בימי השואה, רוב הטקסטים שאבי כותב הם על השואה. הוא לא מספיק להגיע לכתוב על הימים בארץ יש לו לכתוב על ימי השואה יותר מאשר לכתוב על ימיו הבוגרים בארץ. זיכרונות הילדות שלו, כילד קטן הנקלע בעל כורחו למנוסה במשך כחמש שנים עד אשר הוא מגיע לערבות סיביר, הם הזיכרונות העמוקים ביותר.
דם, עשן וריח הדרים
20/04/2007  אהרון חבר
קטע מהספר, לקראת יום השואה שעבר ויישאר לדורי דורות. עם נקישה ראשונה היתה כבר הדלת פתוחה. היה זה זליג שעמד וידו קופאת באויר בדרכה להקיש בדלת פעם נוספת. הביט בפניו של זאב לראות את המבוכה והאכזבה. חשב אולי לא כדאי, אולי הוא לא רצוי, אך מאחר והחליט החלטה ועשה מעשה, נכנס אל הדירה מבלי שהוזמן ופנה ישירות אל המטבח. "אולי נשתה משהו"? שאל וישב אל השולחן. זאב נכנס בעקבותיו, חימם מים, ומזג שתי כוסות תה. ישבו כפי שישבו אך מספר ימים קודם לכן. "הבטחתי לבוא ולספר" אמר זליג.
תוכנית עדות של ניצול: דגם הוראת השואה בגיל בית הספר היסודי
08/04/2007  אריה קיזל
הלבטים האם להורות את נושא השואה בגיל הצעיר מלווים כל איש חינוך העוסק בהיסטוריה. התהיות הן רבות סביב מידת החשיפה שיש לחשוף ילדים צעירים בגיל בית הספר היסודי לנושא סבוך וכאוב. ישראלים רבים נוטים גם לגונן על ילדיהם ומבחינה זו הם דומים דווקא לבני הדור הראשון אשר לא דיברו תקופה ארוכה ולא שיתפו במאורעות אותם ימים. הם חוששים שחשיפת ילדים לזוועות השואה תזיק לנפשם הצעירה.
אמי תפרה כוכבים / אסתר אייזן
21/03/2007  הרצל חקק
הזיכרון הנורא של השואה מחייב התמודדות קשה, והניסיון לבטא את הסבל של התקופה באמצעים ספרותיים הוא כמעט משימה בלתי אפשרית. השואה הפכה לחלק מהותי בזהות שלנו, וכל תיעוד של מוראות הימים האפלים שורט בבשרנו ומזכיר לנו שוב ושוב: לא לשכוח. "לא מצביעים על שום דבר באצבעות", זה משפט שנותר חרות בלבה של אסתר אייזן, בבואה לכתוב על פרקי הכאב של ילדותה בצל הגטו והשואה. משפט זה לקוח מן הפרק הראשון הקרוי בשם הערפילי "היו דברים". פרק זה שרוי עדיין בזמן הדמדומים של השקט הרדום, השקט שלפני הסערה.
אפרים מאיר / מעשה זיכרון – חברה, אדם ואלוהים לאחר אושוויץ
26/02/2007  אריה קיזל
ספרו של אפרים מאיר "מעשה זיכרון – חברה, אדם ואלוהים לאחר אושוויץ" (הוצאת רסלינג, 2006) הוא אמירה הומניסטית ייחודית בנוף העיסוק בשואה ובלקחיה. זהו חיבור מרגש אשר מקדש את מעשה הזיכרון לא כמסעות צעירים למחנות ההשמדה, לא כדרישה לריבוי אנדרטאות ברחובותיה של ברלין ולא כתוספות של פיצויים לניצולי שואה. חיבור זה מבקש לשוב אל האדם שחווה משבר עם אלוהיו ועם בני מינו בעקבות עשן הארובות. הוא מבקש למלא את הזיכרון בתוכן הומניסטי שיש בו דיאלוגיות של האדם עם עצמו ובעיקר עם האחר, גם במחיר גלישה לנאיביות אוטופית. יש באמירותיו אמת פילוסופית הקוראת לשיבה אל רוח האדם הדורש מעצמו ומהאנושות מסביבו, המתריס כנגד הרוע ומבקש את הטוב בדרך חיובית.
סיפור של זהות: המאבק של אהרון ירושלמי על נפש היהדות
04/11/2006  הרצל חקק
אהרון ירושלמי כיום בן 92 ומאחוריו קובצי סיפורים קצרים, טרילוגיות שביסודן סיפורה של הארץ וסיפורו של העם היהודי וספרים חדשים על המציאות בה הוא חי כיום ועל הרצון ולהחיות את מה שהיה , את הערכים של פעם. אהרון ירושלמי לכד את תשומת לב הביקורת בעיקר כאמן הסיפור הקצר. קובצי סיפוריו הקצרים היטיבו לבנות את שמו כמספר בעל יד בוטחת ברקימת עלילות קולחות ומושכות, ועם זאת עמוסות בתובנות אנושיות אוניברסאליות.
על הגנאולוגיה הטראגית של היהודים
15/10/2006  אורי מילשטיין
מן המפורסמות הוא שאנטישמיות היא תופעה היסטורית-תרבותית-התנהגותית, המלווה את העברים משחר זיכרונם הלאומי ועד ימינו, וככזאת היא אחד המאפיינים היסודיים של העם היהודי. השואה היא תוצאה התנהגותית מועצמת של התופעה הזאת, מכל שהיה לפניה. הסבר מדעי ותרבותי אינטנסיבי של אירועים אנטישמיים ושל התרחשויות מתקופת השואה לאורך זמן ממושך, וחשיפתו בפומבי, אינו תורם להבנת התופעה. הגודש לבדו מרבה ערפול ומבוכה, וגורם לתגובות- נגד של התעלמות והכחשה. הגודש השטחי הזה, הנגרם, בין היתר, על ידי שפע של קרנות ופיתויי מחקר, מעשיר גם את המיתולוגיה של הנושא...
יום ראשון ההוא / אאוג'ן לוקה - מפרקי שואת יהודי רומניה
29/08/2006  אריה קיזל
על הפוגרום והרצח של יהודי יאשי בידי הרומנים ועל ספרו של אאוג'ן לוקה העוסק בעניין בתקופת מלחמת העולם השניה מספר לנו אריה קיזל. בסוף שנת 1988 חודש לפני שאאוג'ן לוקה, סופר, איש רוח ועיתונאי, אמור היה לפרוש לגמלאות הוא קיבל התקף לב, אותו הוא עבר. התקף לב זה העמיד אותו בנקודת מבט שונה ומיד כשהתאושש ביקש לכתוב ספר. ספר על הפוגרום ממנו הוא ניצל בסוף יוני 1941 בעיר יאשי שברומניה.
מסע הקסם אל עולם שהיה ואיננו – בית העלמין היהודי בוורשה- חלק ד – השמדה
24/06/2006  רמי נוידרפר
זהו חלקו הרביעי והאחרון של המאמר על בית העלמין היהודי בוורשה. בו מספר לנו רמי נוידרפר את סיפור ההשמדה והמרד, ומאיר את דמותו המופלאה של יאנוש קורצ'אק. זהו כפי שסיפרנו כבר, משקף בית עלמין ענק זה, שבו למעלה מ200,000 מצבות, באבני המצבה האילמות שלו את סיפורם המרגש ואת סופו הנורא של הציבור היהודי בוורשה. בחלקים הראשון ו-השני של המאמר סקרנו, דרך עיני המצבות, את חייה של יהדות פולין.
אמה ויגואר / אריקה פישר
13/06/2006  דן לחמן
בספטמבר 1981 העניק נשיא גרמניה המערבית את צלב השירות הפדראלי לאליזבט ווסט על שהסתירה בשנים 1942-1945 ארבע נשים יהודיות בדירתה בברלין ודאגה למחסורן. אחת מהן מתה במחנה הריכוז אושוויץ. הדבר זכה ללא פחות ולא יותר מאשר ידיעה לקונית בעיתון.
יהודי אפגניסטן היו נתונים בסכנת שואה
28/05/2006  בן ציון יהושע
בן ציון יהושע מאיר לנו פינה חבויה בתולדות ההיסטוריה היהודית. יהודי אפגניסטן, קהילה נידחת במדינה שכוחת אל, היו נתונים לסכנת שואה עקב קשרי הממשל האפגני עם גרמניה הנאצית בתקופת הרייך השלישי. מיקומה של אפגניסטן בין הודו בשליטה בריטית לבין ברית המועצות מצפונה עורר עניין גלובלי אצל הגרמנים בכלל ואצל הנאצים בפרט.
פורום וירטואלי כמרחב נפשי
01/05/2006  רוני נוה פרישוף
דיון בטבעם של הרשת בכלל ושל פורום תמיכה לבני הדור השני והשלישי ב"תפוז" בפרט כ"מרחב ביניים של החווייה". ההרצאה ניתנה ביום העיון של מכון נטוויז´ן לחקר האינטרנט: "יום השואה 2006: שני היבטים מקוונים". הפסיכואנליטיקאי הבריטי דונלד ויניקוט, הציע שהתרבות האנושית בכללה, לרבות אמנות, מוזיקה, ספרות, משחק וכו´ מקורם במרחב נפשי מיוחד במינו הנוצר בגיל הינקות. מרחב זה הוא כינה "מרחב ביניים של החווייה". שכן, הוא פרוש בין הפנים לחוץ: בין דמיון למציאות, בין הזיה לעובדה קיימת, בין שינה לעירות, בין התינוק לאימו.
מצעד החיים
30/04/2006  חיים גרוסמן
שואה ולקחה מהווים נדבכים משמעותיים בחשיבה הישראלית כנושא מרכזי הזוכה בטיפול לימודי – חינוכי רב שנים. גולת כותרת למאמץ החינוכי הוא המסע לפולין המתממש מדי שנה ובמספרים הולכים וגואים. המסע לפולין הוא אנחנו: חברה ישראלית שמסע תלמידיה אל גיא ההריגה בפולין, משמש סמן זהות קולקטיבי, מכונן תודעה ומבנה פריזמת הסתכלות על חיינו כעם בארץ. חווית המסע לפולין, הפכה לחווית רבים מאד, עד כדי כך שהלימודים הסדירים בשכבת הגיל השותפה בפרויקט החינוכי שוב אינם מתקיימים במהלך המסע.
הכנסיה והיהודים בתקופת השואה
28/04/2006  רמי נוידרפר
בכנס מרתק שנערך באוניברסיטת תל אבי באו לידי בטוי שתי גישות מנוגדות של הכנסיה הנוצרית ליהודים בתקופת השואה - אדישות, התנכרות ועמדה שהוליכה אל האנטישמיות המודרנית מחד, לעומת החלצות מוסרית ופיזית להצלת יהודים עד כדי סיכון החיים מאידך. הרצאת הפתיחה המרכזית היתה של  האב פיירבטיסטה פיצבלה, ראש המסדר הפרנציסקני במזרח התיכון, הנושא בתואר "שומר ארץ הקודש".
צחוק של עכברוש / האופרה
24/04/2006  אלי אשד
אופרה "צחוק של עכברוש", פרי עטה של נאווה סמל, העוסקת בהפיכת סיפור שואה מצמרר למיתוס עתידני במאה ה-21, במשמעויות ובהשלכות על נושא הזיכרון והשכחה. בספר ובאופרה חוקרת סמל את תופעת שכחת השואה על כל היבטיה, החל בניצולים וכלה בעתיד הרחוק, בכל הנוגע לשואה עצמה ולעבר בכלל. ב"צחוק של עכברוש" הלכה סמל מספר צעדים קדימה וניסתה לתאר, בפעם הראשונה בספרות העברית, כיצד יתמודדו בני הדור העשירי לשואה, בשנת 2099, עם הנושא
שואת העם היהודי ולא "שואת יהודי אירופה"
23/04/2006  הרצל ובלפור חקק
הנאצים לא הבחינו בין יהודי ליהודי. למעלה מ- 135,000 יהודים ספרדים בבלקן הושמדו באושוויץ ביחד עם יהודים בהולנד, צרפת ואיטליה. במרוקו ובאלג'יר נחקקו חוקי גזע ונקבעה תכנית השמדת יהדות צפון אפריקה. בלוב הוקם מחנה עבודת כפייה ומאות נשלחו למחנות השמדה באירופה. אכן השואה היא חלק מהביוגרפיה הלאומית שלנו, וביוגרפיה יש לספר על כל היקפה. כל גזירה של חלק מן הרצף פוגעת באמת ההיסטורית.
התיתכן שואה בימינו?
21/04/2006  זאב בן יוסף
יום השואה והגבורה המתקרב, יחד עם איום הגרעיני האיראני, התבדלותם המאיימת של סין ורוסיה, האיום הסורי מצפון – כל אלה מעוררים שוב את השאלה והחשש: האם תיתכן שוב שואה בימינו, והפעם לעם היהודי היושב במדינתו בציון? מה גם שפעולת הטרור האדירה של חורבן מגדלי התאומים, ערערה את ביטחונם של רבים בעולם הגדול.
אדם בן כלב / תיאטרון גשר
17/04/2006  דן לחמן
מה זאת אומרת ליצן במחנה ריכוז. איך אפשר לחשוב על זה בכלל. איך אפשר להציג אדם המשמש ככלב למנהל המחנה. לא שזה הדבר המשפיל ביותר שנעשה במחנות, אבל שהיהודי יוצג כחיה במקום להיפך? מי שמע.
מסע הקסם אל עולם שהיה ואיננו – בית העלמין היהודי בוורשה- חלק שלישי – שואה
15/04/2006  רמי נוידרפר
מצבות מספרות - המחבר מביא לנו את סיפור הקהילה היהודית בוורשה כפי שהיא משתקפת מעדויותיהן האילמות של מצבות בית העלמין. בחלק השלישי מסופר סיפור הגטו, ומוארת דמותו הטראגית של אדם צ'רניאקוב ז"ל - ראש מועצת היהודים בגטו ורשה.
ההשמדה בראי הבדיה הספרותית / שרלוט ורדי
05/04/2006  נורית כהנא
ימים אלה, גם מי שלא סבור שכל העולם נגדנו ער להתפשטותה של אנטישמיות גלויה על בסיס בורות ורסיסי אמיתות: זאת לאחר שנים רבות של חלחול שקט. בלבושה הנוכחי נושאת תופעת האנטישמיות דגל מאבק הצדק האוניברסלי במדינה היהודית האזוטרית, כביכול, שאופק אינטרס ההישרדות שלה צר מכדי קיום משותף למשפחת העמים.
אהבה כלואה / ז'יל רוזייה
03/04/2006  דן לחמן
המספר מלמד גרמנית. כשהוא מונה את רשימת הסופרים אותם קרא ואהב אנחנו עשויים לשכוח לרגע מה קרה לעם התרבותי שהוציא מתוכו את לסינג, שילר, קאנט, ניטשה, היינה, רילקה, לסקר, קפקא, קסטנר, מוסיל, מאן, ועוד ועוד. הוא מונה אותם כולם והלב נחמץ שאלו היו אנשי הרוח של העם שזה מה שקרה לו בתקופה בו מתרחש הספר.
שלושה קילומטר בשלג, על הגב של האפיפיור
07/03/2006  אריה קיזל
האפיפיור הקודם, יוחנן פאולוס השני, היה איש של חסד. את סיפור הצלתה של אדית צירר, הילדה שהאפיפיור לעתיד נשא על גבו בעת מלחמת העולם השניה, מביא לנו שוב אריה קיזל. פולנים רבים היו בין חסידי אומות העולם. הפולני הידוע מכולם, היה אחד מהם. אדית צירר מתגוררת בביתה הנאה בכרמל הצרפתי בחיפה ודומעת בכל פעם שהיא נזכרת בחורף האחרון של מלחמת העולם השנייה.
ראיון עם המשורר יעקב ברזילי
08/01/2006  
לפני כשלוש שנים התוודעתי לכתיבתו של המשורר יעקב ברזילי באמצעות שיר שנתקלתי במהלך שיטוט באינטרנט. השיר `ידידתי הפסנתרנית` עורר את סקרנותי באשר למשורר, ואכן מידי פעם השתעשעתי ברעיון שיבוא יום בו אכתוב על המשורר ולא רק באמצעות עיבוד דידקטי לשירו הבודד אלא תוך שיחה על כתיבתו.
על בתו הטובה של הפושע אלברט שפאר
13/12/2005  רמי נוידרפר
הילדה שראם, בתו של פושע המלחמה הנאצי אלברט שפאר, מקדישה את כל חייה לסיוע לקרבנות המשטר הנאצי והנצחת פשעי המשטר. על כך זכתה לאחרונה בפרס הסובל
האח הטוב - אלברט גרינג
26/11/2005  רמי נוידרפר
הרמן גרינג, מגדולי הפושעים הנאציים נדון למוות במשפטי נירנברג. מעטים מכירים את הסיפור המדהים על אחיו אלברט, אויב המשטר הנאצי, שהציל יהודים וא
דפי ילדות - שנים של אימה בבודפשט
30/08/2005  בני קידר
אחרי שישים שנה של שתיקה מעלה בני קידר את זכרונותיו כילד בתקופת השואה בבודפשט. מסמך מרגש ומצמרר.
משה ליבה: עיון חוזר בספרי שירתו
13/01/2009  אדלינה קליין
משה ליבה נולד 1931 ברומניה. חבר קיבוץ, קצין צבא, ועיתונאי לשעבר. ד"ר למשפט בין-לאומי של אוניברסיטת פריס ומרצה.לימים, איש משרד החוץ, שימש מנכ"ל המכון המרכזי ליחסי תרבות ישראל-אמריקה האיברית, ספרד פורטוגל.
יחידי סגולה - הצלת ילדים יהודיים בידי פולנים בתקופת השואה - חלק ב'
08/08/2005  ד"ר אמונה נחמני גפני
חלקו השני של המאמר המרתק של ד"ר אמונה נחמני גפני על הפולנים חסידי אומות העולם, שחרפו נפשם כדי להציל יהודים בתקופת השואה.
יחידי סגולה - הצלת ילדים יהודיים בידי פולנים בתקופת השואה
11/07/2005  ד"ר אמונה נחמני גפני
מחקר מרגש על הצלת ילדים יהודיים בידי פולנים בתקופת השואה, מנקודת מבטם של המצילים.
רחוב הפרחים 22 - פרק 5 - חלק ראשון
07/07/2005  רוביק רוזנטל
אנו גאים לפרסם פרק מספרו של רוביק רוזנטל על מסעו אחר שורשי משפחתו בגרמניה. מפאת אורך הפרק הוא פוצל לשני חלקים. איבון עמדה במרכז הכנסייה הקטנה בשדרת ביסמרק בלב העיר גלוכאו שבסכסוניה, שם חיה עם אמה מאז יצאו מאמסטרדם בקיץ 1935. היא היתה בת 15 ולמדה לחבב את גלוכאו הקטנה, המוקפת גבעות ויערות, אם כי בלילות עוד חלמה את חלומות ברלין, שהתרחשו כולם במבואות ובחדרים של הבית ברחוב הפרחים  22.
רחוב הפרחים 22 - הטרגדיה של יהודי גרמניה מזויות אישית
04/07/2005  רוביק רוזנטל
בעקבות מותו של אחיו גידי במלחמת יום הכיפורים, יצא העיתונאי והסופר רוביק רוזנטל למסע הזמן בעקבות שורשי משפחתו היהודית-גרמנית.
יום שואה
08/05/2005  טלי חרותי סובר
לא פשוט להיות דור שלישי לשואה. לא פשוט לגדול מתחת לצל הענק הזה שעיצב, מעצב ומן הסתם עוד יעצב, חלק נכבד מתפיסות חיינו.