אימגו מגזין מאמרים

כתב עת בנושאי תרבות ותוכן

על הפרעת עיבוד חושי


התמונה של אביגיל אגלרוב
עיבוד חושי בילדים
רוב הילדים עם הפרעה זו חכמים כמו חבריהם, ורבים מהם מחוננים מבחינה אינטלקטואלית. מוחם פשוט מחווט באופן שונה.

עיבוד חושי, המכונה לעיתים אינטגרציה חושית, הוא מונח המתייחס לדרך בה מערכת העצבים מקבלת הודעות מהחושים והופכת אותן לתגובות והתנהגויות מתאימות. בין אם אדם אוכל המבורגר, רוכב על אופניים או קורא ספר, סיומה המוצלח של הפעילות דורשת תחושת עיבוד או אינטגרציה חושית.

הפרעה בעיבוד החושי (SPD) הוא מצב שקיים כשאותות חושיים אינן מתארגנים באופן מתאים לתגובות. אדם עם הפרעה זו מתקשה לעבד ולפעול על פי המידע שהתקבל דרך החושים, ובכך חווה אתגרים בביצוע משימות יומיומיות רבות מספור כגון סרבול מוטורי, בעיות התנהגות, חרדה, דיכאון, כישלון בלימודים והשפעות אחרות העלולות להתרחש אם ההפרעה אינה מטופלת ביעילות.

היבטי הפרעת עיבוד חושי

הפרעה זו עשויה להשפיע על אנשים בתחושת מגע, מראה או תנועה הקשורה לחושים מרובים. אדם עם ההפרעה עשוי להתקשות להתלבש, להתנגד למגע פיסי, לסבול מאור או קול, לא להעדיף מזונות מסוימים או לסבול מהפרעות קליטה אחרות.

הוא מגיב לגירוי חום או קור בתחושת כאב קיצונית. עיבוד ההודעות מהשרירים והמפרקים נפגם, ובכך מושפעים כישורי היציבה והכישורים המוטוריים. ילדים הסובלים מההפרעה מאובחנים בדרך כלל באופן שגוי עם הפרעות קשב וריכוז, ומקבלים תרופות בלתי הולמות.

הפרעה בעיבוד חושי מאובחנת לעיתים קרובות בילדים, אבל גם בקרב מבוגרים. ילד שהגיע לגיל בגרות ללא טיפול, ממשיך לחוות את התסמינים המתבטאים בחוסר יכולת להתאים ולפרש בצורה מדויקת מסרים חושיים.

למרבה הצער, אבחנה מוטעית נפוצה היות ורופאים רבים אינם מיומנים להכיר בסוגיות חושיות. דרוש מחקר בנושאים אלו כמו גם חינוך הציבור ואנשי מקצוע על התסמינים והטיפול בהם, כולל הבנת אתגרים חושיים הקשורים למצבים בריאותיים אחרים.

הגורמים להפרעת עיבוד חושי

רוב ההורים לילדים עם הפרעה זו חוששים שהם אשמים איכשהו בבעיות החושיות של ילדיהם. מחקרים מצביעים על כך שההפרעה עוברת לעיתים קרובות בתורשה. אם כן, הסיבות מקודדות לחומר הגנטי של הילד. סיבוכי טרום לידה ובעיות בלידה מעורבים אף הם, כמו גם גורמים סביבתיים.

כמובן שכמו בכל הפרעה התפתחותית או התנהגותית, הסיבות עשויות להיות תוצאת גורמים גנטיים וסביבתיים. קיים צורך במחקרים על מנת שניתן יהיה לזהות את התפקיד של כל גורם. אך קיימת תקווה וטיפולים לילדים הסובלים מהפרעות בעיבוד חושי.

השפעות רגשיות והשפעות אחרות על הפרעה בעיבוד חושי

ילדים עם הפרעה זו חווים לעיתים קרובות בעיות עם מיומנויות מוטוריות ויכולות אחרות הנדרשות להצלחה בלימודים והישגי ילדות. כתוצאה מכך, הם מבודדים מבחינה חברתית וסובלים מהערכה עצמית נמוכה ונושאים חברתיים ורגשיים אחרים.

קשיים אלו מציבים את הילדים הסובלים מהפרעה בסיכון גבוה לבעיות רגשיות, חברתיות וחינוכיות רבות, כולל חוסר היכולת להתחבר עם ילדים אחרים או להיות חלק מקבוצה. הם חווים תפיסה עצמית ירודה, כישלון בלימודים, ומתויגים כמסורבלים, לא משתפים פעולה, לוחמניים, מפריעים או שהתנהגותם "יוצאת מכלל שליטה". הם סובלים מחרדה, דיכאון, תוקפנות או בעיות התנהגות אחרות. הורים עשויים להאשים את התנהגות ילדיהם כתוצאה מחוסר מודעות ל"נכות הנסתרת".

קיים טיפול נגיש יעיל להפרעה בעיבוד החושי, אבל ילדים רבים מידי עם תסמינים חושיים אינם מאובחנים ואינם מטופלים כראוי. הפרעה זו, שאינה מטופלת ונמשכת לבגרות עלולה להשפיע על היכולת להצליח בנישואין, עבודה וסביבות חברתיות.

טיפול בהפרעת עיבוד חושי

רוב הילדים עם הפרעה זו חכמים כמו חבריהם, ורבים מהם מחוננים מבחינה אינטלקטואלית. מוחם פשוט מחווט באופן שונה. הם צריכים ללמוד בדרכים המותאמות לדרך בה הם מעבדים מידע, והם זקוקים לפעילויות פנאי המתאימות לצרכי העיבוד החושי שלהם.

ברגע שילדים עם הפרעה זו מאובחנים במדויק, הם יכולים ליהנות מתכנית טיפול ריפוי בעיסוק (OT) לאינטגרציה חושית. גישה זו מותאמת ומיושמת על ידי מטפל מיומן היטב. גם טיפולים משלימים אחרים יעילים כשהם משולבים עם ריפוי בעיסוק.

הטיפול מתרחש בדרך כלל בסביבה חושית עשירה, כשבמהלך המפגשים המטפל מנחה את הילד באמצעות פעילויות מהנות עדינות הבנויות כך שהן מותאמות לאתגרים החושיים מהם סובל הילד, כך שהוא מצליח לבצע בהצלחה את התרגילים.

מטרת הטיפול היא לטפח תגובות מתאימות לתחושה בדרך פעילה, משמעותית ומהנה, כך שהילד מסוגל להתנהג באופן פונקציונאלי יותר. עם הזמן, התגובות המתאימות עוברות מעבר לסביבה המרפאת ומתרחשות בבית, בבית הספר ובמגעים חברתיים. ריפוי בעיסוק יעיל בכך שהוא מאפשר לילדים עם הפרעת עיבוד חושי לקחת חלק בפעילויות הרגילות של הילדות כגון לשחק עם חברים, ליהנות מהלימודים, לאכול, להתלבש ולישון.

מאמר מקצועי\פרסומי

תגובות

יש לי ילד עם הבעיה הזאת

המאמר עוזר. תודה.

הוסף תגובה חדשה

CAPTCHA

משהו קטן לוודא שאינך רובוט. משתמשים רשומים מדלגים

ענה לשאלה / השלם את החסר