אימגו מגזין מאמרים

כתב עת בנושאי תרבות ותוכן

בניית יחסי עבודה טובים


התמונה של אביגיל אגלרוב
עבודת צוות
יחסים טובים נובעים בדרך כלל מצורך ורצון לפתח את הקריירה.

עד כמה טובים הקשרים החברתיים שלך? ארגון גאלופ קובע כי אנשים המנהלים קשרי חברויות יציבים בעבודה, נוטים פי שבע להיות מעורבים יותר בעבודתם. וזה לא צריך להיות החבר הכי טוב. הארגון מצא כי אנשים שיש להם פשוט חבר טוב במקום העבודה, נוטים להיות מרוצים יותר.

הצורך ביחסים טובים

בני אדם הם יצורים חברתיים באופן טבעי. אדם משתוקק למגעים ידידותיים וחיוביים, בדיוק כפי שהוא זקוק לאוכל ומים. לכן הגיוני שמערכות יחסים טובות בעבודה, מובילות להגברת תחושת האושר והיעילות.

יחסי עבודה טובים מעניקים גם מספר יתרונות אחרים. העבודה מהנה יותר כשיש יחסים טובים עם הסביבה, אנשים נוטים יותר לקבל שינויים אותם מעוניינים הממונים ליישם, ומפגינים ביצועים חדשניים ויצירתיים. מערכות יחסים טובות מעניקות חופש. במקום לבזבז זמן ואנרגיה להתגברות על בעיות הקשורות למערכות יחסים שליליות, ניתן להתמקד בהזדמנויות העסקיות.

יחסים טובים נובעים בדרך כלל מצורך ורצון לפתח את הקריירה. אחרי הכול, אם הבוס אינו סומך עליך, אין זה סביר שישקול את מועמדותך כאשר קיימת הזדמנות לקידום, היות ואנשים מעוניינים לעבוד עם עמיתים עימם הם מנהלים יחסים טובים. הצורך ביחסי עבודה טובים קשור גם למעגל המקצועי. לקוחות, ספקים ובעלי עניין מרכזיים חיוניים להצלחה. לכן חשוב לבנות ולשמור על יחסים טובים עם גורמים אלו.

הגדרת מערכות יחסים טובות

קיימים מספר מאפיינים המרכיבים מערכות יחסים טובות ובריאות במקום העבודה.

אמון. זהו הבסיס לכל מערכות היחסים הטובות. כשאדם סומך על צוות ועמיתים לעבודה, הוא יוצר קשרים חזקים המסייעים לו לעבוד ולתקשר באופן יעיל יותר. אם אדם בוטח באנשים עימם הוא עובד, הוא יכול להיות פתוח וכנה לגבי מחשבותיו ופעולות, ואינו צריך לבזבז זמן ואנרגיה ב"שמירה על גבו".

כבוד הדדי. כשאדם מכבד את האנשים עימם הוא עובד, הוא מעריך את רעיונותיהם, והם מעריכים אותו. בעבודה משותפת, ניתן לפתח פתרונות המבוססים על תובנה, חוכמה ויצירתיות קולקטיבית.

מודעות. פירושה להציב אחריות על המילים והמעשים. אנשים מודעים לעצמם מתבטאים ופועלים בזהירות, ואינם מניחים לרגשותיהם השליליים להשפיע על סביבתם.

פתיחות לגיוון. אנשים עם קשרים טובים מקבלים לא רק אנשים ודעות מגוונים, אלא אף מברכים עליהם. לדוגמא, כשהחברים והעמיתים מציעים דעות שונות, ניתן לקחת את הזמן על מנת לחשוב על מה שיש להם לומר, להפנים את התובנות ולקבל החלטות בהתאם.

תקשורת פתוחה. אנשים מתקשרים ביניהם כל היום, בין אם הם שולחים מיילים, מסרונים או במפגשי פנים אל פנים. ככל שהתקשורת טובה ויעילה יותר עם הסביבה, כך עשירות יותר מערכות היחסים, והן תלויות בתקשורת פתוחה וכנה.

בניית יחסי עבודה טובים

אז מה ניתן לעשות כדי לבנות מערכות יחסים טובות יותר בעבודה?

פיתוח יחסי אנוש. יחסים טובים מתחילים עם כישורי אנוש טובים.

לוח זמנים לבעיית מערכות יחסים. ניתן להקדיש חלק מהיום לבניית מערכות יחסים, אפילו אם זה רק לעשרים דקות, המחולקות למקטעים של חמש דקות. לדוגמא, ניתן לקפוץ למשרד של חבר לעבודה במהלך ארוחת הצהריים, להגיב לפרסומיו בפייסבוק, או להזמינו לכוס קפה. מגעים קטנים אלו מסייעים לבניית הבסיס למערכות יחסים טובות, במיוחד אם הן פנים אל פנים.

הערכת עמיתים לעבודה. מומלץ להפגין את ההערכה בכל פעם בה חבר לעבודה מסייע. כולם, מהבוס ועד למנקה המשרד, רוצים להרגיש שעבודתם מוערכת. לכן חשוב להחמיא לאנשים בסביבה כשהם עושים משהו טוב. פעולה זו תפתח את הדלת ליחסי עבודה מצוינים.

חיוביות. חשוב להתמקד בחיוביות, שכן היא אטרקטיבית ומדבקת, ומסייעת לחזק את היחסים עם עמיתים לעבודה. אף אחד אינו מעוניין להיות בסביבת אדם המתנהג באופן שלילי כל הזמן.

הגדרת גבולות. יש לוודא הגדרה ראויה של גבולות. אנשים רבים מעוניינים בחברויות בעבודה, אך מידי פעם, ידידות עשויה להתחיל להשפיע על העבודה, במיוחד כשחבר או עמית מתחיל להשתלט על הזמן. אם זה קורה, חשוב להיות אסרטיבי לגבי הגבולות, ולדעת כמה זמן ניתן להקדיש במהלך יום עבודה למגעים חברתיים.

הימנעות מרכילויות. רכילות היא ה"רוצח" העיקרי של יחסים בעבודה. במהלך סכסוכים עם מישהו בקבוצה, יש לתקשר איתו ישירות על הבעיה. רכילות על המצב עם עמיתים אחרים רק תחריף את המצב ותגרום לחוסר אמון ואיבה.

הקשבה פעילה. מומלץ להקשיב באופן פעיל במהלך שיחות עם לקוחות ועמיתים. אנשים מגיבים לאנשים שמקשיבים באמת. יש להציב את הדגש יותר על ההקשבה ופחות על הדיבור, ובכך להפוך במהירות לאדם שידוע שניתן לסמוך עליו.

מאמר מקצועי\פרסומי

תגובות

כשהבוס נורמלי

גם התקשורת נורמלית.

הוסף תגובה חדשה

CAPTCHA

משהו קטן לוודא שאינך רובוט. משתמשים רשומים מדלגים

ענה לשאלה / השלם את החסר