אימגו מגזין מאמרים

כתב עת בנושאי תרבות ותוכן

המשמעות האמיתית של מדיטציה


התמונה של אביגיל אגלרוב
מדיטציה והגעה להארה
מדיטציה היא תהליך מתן תשומת לב מלאה לכל אובייקט נבחר. במקרה זה המתרגל בוחר להיות מודע לנשימה.

מדיטציה היא מונח המשמש באופן רופף ושאינו מדויק בעולם המודרני. מסיבה זו, קיים כל כך הרבה בלבול לגבי התרגול. חלק מהאנשים משתמשים במילה מדיטציה כשהם מתכוונים לחשיבה או הרהור. אחרים משתמשים בה על מנת להתייחס לחלומות בהקיץ או פנטזיה. אך מדיטציה (דהיינה) אינה אף אחד מאלה.

זוהי שיטה מדויקת למנוחת הנפש והשגת מצב תודעה שונה לחלוטין ממצב הערות הנורמאלי. זהו האמצעי להבנת כל רמות העצמי וחוויית מרכז התודעה. מדיטציה אינה חלק מדת, היא מדע, כלומר, תהליך המדיטציה מאופיין בסדר בעל עקרונות ברורים ומייצרת תוצאות מאומתות.

במדיטציה המוח ברור, רגוע וממוקד. במהלך התרגול, המתרגל ער וערני לחלוטין, אבל מוחו אינו ממוקד בעולם החיצוני או באירועים המתרחשים סביבו. מדיטציה דורשת מצב פנימי המאפשר את השקטת המוח ומניעת הסחות דעת.

התכנסות פנימית

מהילדות והלאה, אנשים מחונכים לבחון ולאמת את הדברים בעולם החיצוני בלבד. אף אחד לא מלמד ילדים להתבונן, למצוא את התשובות בתוכם ולוודא אותם. לכן ילדים גדלים להיות זרים לעצמם, כשהם מנסים להכיר אחרים. זהו חוסר הבנה עצמית המהווה את אחת הסיבות העיקריות בגללן מערכות יחסים אינן עובדות, ולכן בלבול ואכזבה גוברים לעיתים קרובות כל כך בחיים.

מעט מאוד מהמוח מעובד על ידי מערכת החינוך הרשמית. חלק המוח האחראי על חלימה ושינה הוא תחום נרחב של הלא מודע שהוא מאגר החוויות הנותר עלום וחסר משמעת, ואינו כפוף לכל שליטה. נכון שכל הגוף הוא בנפש, אבל הדעה אינה בגוף. פרט לתרגול מדיטציה, לא קיימת שיטה המפתחת באמת שליטה על מכלול המוח.

מטרת המדיטציה היא להגיע מעבר למוח ולחוות שלום ואושר שהם המהות הפנימית של אדם. אבל כל מי שניסה לתרגל מדיטציה יודע שהמוח עצמו הוא המכשול הגדול ביותר הניצב בינו ובין מודעות זו.

המוח אינו ממושמע ופרוע, ומתנגד לכל ניסיון להציב עליו משמעת או להנחות אותו בדרך מסוימת. יש לו דעה משלו, ומסיבה זו אנשים רבים היושבים למדיטציה מתנסים בפנטזיות בלבד, חלומות בהקיץ או הזיות. הם אף פעם אינם משיגים את הדממה המייחדת את החוויה האמיתית של מדיטציה עמוקה.

אדם לומד כיצד להתנהג בעולם החיצוני, אבל לעולם אינו לומד כיצד להיות בזמן הווה ולבחון את הפנימיות. כשלומדים לעשות זאת באמצעות מדיטציה, ניתן להשיג רמה גבוהה ביותר של כל ההנאות שאי פעם ניתנות לחוויה. כל ההנאות האחרות בעולם הן רגעיות, אבל שמחת המדיטציה היא עצומה ונצחית. זוהי אינה הגזמה, זוהי אמת הנתמכת על ידי שורה ארוכה של חכמים, שוויתרו על העולם והשיגו אמת.

מדיטציה היא אמצעי מעשי להרגעה, ויתור על ההטיות והתבוננות פנימה באופן גלוי וברור. זוהי דרך אימון המוח כך שאדם אינו מוסח דעת. התרגול מלמד לחקור באופן שיטתי את הממדים הפנימיים. זוהי מערכת מחויבות. אדם מוליך את עצמו בנתיב שלו לעבר מטרת ידיעת עצמו. אבל בו זמנית, הוא לומד להירגע ועדיין אין צורך בטקס או פולחן דתי. זוהי דרישה אוניברסאלית של הגוף.

כיצד לטפח דומיה

למידת שהות בזמן הווה היא שיטת המדיטציה. תהליך טיפוח דממה מתחיל בגוף. במסורת היוגה, המתרגל מודרך על ידי מורה מוסמך לשמירת הראש, הצוואר ויישור מטעני הגוף במהלך ישיבה בתנוחת מדיטציה, שהן האסאנות. כשהמתרגל לומד להיות נוח בתנוחה זו, עליו ליצור הרגל קבוע של תרגול באותה התנוחה, באותו זמן ובאותו מקום מידי יום.

יש למצוא מקום פשוט, מסודר, שקט וחסר הפרעות. לשבת על הרצפה עם כרית או על כיסא משרד, עם הגב ישר והעיניים עצומות. כעת יש להביא את המודעות לאט דרך הגוף, מה שמאפשר את רגיעת כל השרירים, למעט אלו שתומכים בראש, בצוואר ובגב. יש לקחת את הזמן וליהנות מתהליך שחרור המתח בגוף. מדיטציה היא אמנות ומדע ההרפיה, ושחרור זה מתחיל בגוף ולאחר מכן מתקדם למחשבות.

ברגע שהגוף רגוע ונמצא בשלום, יש להביא את המודעות לנשימה. חלק מהריאות מופעלות במהלך הנשימה, ואם נושמים בעיקר עם החזה, לא ניתן להירגע. הנשימה מגיעה בעיקר באמצעות תנועת הסרעפת. יש להמשיך להתבונן בנשימה מבלי לנסות לשלוט בה. בהתחלה הנשימה עשויה להיות לא סדירה, אבל בהדרגה היא חלקה ומתבצעת אפילו ללא הפסקות.

מדיטציה היא תהליך מתן תשומת לב מלאה לכל אובייקט נבחר. במקרה זה המתרגל בוחר להיות מודע לנשימה. הוא מרשה לעצמו לחוות את הנשימה באופן פתוח ומקבל, מבלי לשפוט, מבלי לנסות לשלוט בה או לשנות אותה. הוא פותח את עצמו באופן כל כך מלא, שבסופו של דבר אין הבדל בינו לבין הנשימה.

בתהליך זה מחשבות רבות מתעוררות בראש: "האם אני עושה את זה נכון? מתי זה יגמר? אולי הייתי צריך לסגור את החלון. שכחתי לבצע שיחה חשובה. הצוואר שלי כואב". מאות מחשבות עשויות להגיע וכל מחשבה מתקשרת שוב לאיזו תגובה נוספת, פסק דין, פעולה, עניין ברדיפת מחשבה נוספת, וניסיון להיפטר מהמחשבה.

בשלב זה, המתרגל פשוט נשאר מודע לתהליך זה במקום להגיב למחשבה, והופך להיות מודע לאופן חסר המנוחה בו נמצא המוח. אבל מצב זה בעייתי רק כשמזדהים עם הנפש ומגיבים למחשבות השונות.

אם זה המצב, המתרגל נתפס במערבולת בלתי נגמרת של פעילות חסרת מנוח. אבל אם המתרגל פשוט מטפל במחשבות אלו כאשר הן מתעוררות, מבלי להגיב, או אם הוא מגיב ומטפל בתגובה, הן לא יפריעו באמת. יש לזכור שלא המחשבות הן המפריעות, אלא התגובה אליהן.

מאמר מקצועי\פרסומי

תגובות

מדיטציה

מדיטציה היא מצב שבו אנו מנוטרלים מכל מחשבה, הרגשה או פעולה.
היא לוקחת אותנו למצב של תודעה פנימית שעוזרת לנו להבין אותנו ואת מה שקורה בתוכנו.

באמצעות המדיטציה ניתן להגיע לקתרזיס של הנפש, להציף על פני השטח הרגשות מודחקות ולהשתחרר מאנרגיות שליליות.
תרגול ויישום של מדיטציה יסייע לכל אחד לצמוח ולהתפתח בכל תחומי החיים.

ישנן הרבה טכניקות לתרגל מדיטציה, שמקורן בתרבויות המזרח העתיק.
השיטה המסורתית לתרגול מדיטציה מתבססת על ישיבה בשקט ודממה ללא עשייה.
בעולם המערבי, המפותח, החומרי, התחרותי והתזזיתי שבו אנו חיים, אין כמעט דרך לתרגול מדיטציה שקטה בשיטות המסורתיות.
מי שהיה חכם מספיק לדעת את זה כבר לפני הרבה שנים הוא "אושו", מיסטיקן ופילוסוף רוחני, אשר פיתח את שיטת המדיטציה האקטיבית.

להבדיל משיטות המדיטציה המסורתיות המתרכזות בישיבה שקטה, ללא תנועה, המדיטציה האקטיבית עוסקת בהסתכלות פנימית, תוך כדי עשייה ותנועה מבוקרת (ריצה, ריקוד, בכי משחרר, צחוק וכו').
למעשה הוסיף אושו למדיטציה המסורתית פעילות מקדימה של תנועה שנועדה לשחרר ולפרוק מתחים, רגשות שליליים מודחקים ורעשים פנימיים שאנו חווים בשגרת חיינו הלחוצה והאינטנסיבית.

האדם צריך להבין באמצעות הידע את מהות הבעיה, להגיע לשורשים שלה ובאמצעות טכניקות תרגול של מדיטציה אקטיבית להתמודד כנגד אתגרים חשובים.

לדידם של מומחי מדיטציה, הקשיים שאנחנו מכירים בחיינו בפן הפיזי והנפשי כדוגמת מחלות, חוסר הצלחה במציאת בן זוג או במימוש אהבה, מחסור במעוף בעבודה וכו', נובעים מרעש ואי שקט פנימי בנפש שלנו.
בעזרת תרגול מדיטציה אקטיבית באופן קבוע ושוטף, נוכל להיוודע אל עצמנו טוב יותר, להבין את מקור הצרות שלנו ולהצליח להתמודד עם אתגרים שהחיים מכתיבים לנו.

אושו, פיתח מספר רב של טכניקות לתרגול מדיטציה אקטיבית.

היום, ישנם בארץ הרבה מורים שלמדו את טכניקות המדיטציה האקטיבית של אושו והם מקיימים סדנאות ושיעורים בנושא.
חלק גדול מהסדנאות מועברות למספר גדול של משתתפים אשר חווים ביחד את הצפת הרגשות והבעתן באמצעות קול, תנועה ונשימה.
תרגול המדיטציה האקטיבית בצוותא נעשה בצורה מבוקרת, בצורה כזאת שכל אחד נתרם מהשיתוף ולא נפגע מהפעילות של משתתפים אחרים.

הוסף תגובה חדשה

CAPTCHA

משהו קטן לוודא שאינך רובוט. משתמשים רשומים מדלגים

ענה לשאלה / השלם את החסר