אימגו מגזין מאמרים

כתב עת בנושאי תרבות ותוכן

כיצד אנשים מצליחים נשארים רגועים


התמונה של אביגיל אגלרוב
כיצד אנשים מצליחים נשארים רגועים
כיצד אנשים מצליחים נשארים רגועים

ליכולת להתמודד עם תחושות ולהישאר רגועים תחת לחץ יש קשר ישיר לביצועים. מחקר שנערך בקרב למעלה ממיליון אנשים, גילה כי תשעים אחוזים מהביצועים הטובים ביותר מתרחשים בקרב אנשים מיומנים בהתמודדות עם רגשותיהם בזמני לחץ, ונשארים רגועים ובשליטה.

ההיבט המסובך לגבי לחץ, והחרדה שמגיעה איתו, הוא כי זהו רגש הכרחי. המוח מחווט כך שלאדם קשה לנקוט בפעולה עד שהוא מרגיש לפחות רמה מסוימת של מצב רגשי זה. למעשה, פסגות הביצועים מתרחשות תחת ההפעלה המוגברת אשר מגיעה עם רמות מתונות של לחץ. כל עוד הלחץ אינו ממושך, הוא אינו מזיק.

מחקר מאוניברסיטת קליפורניה, ברקלי, בראשות ד"ר אליזבת קירבי, מצא כי התפרצות מתח מעוררת את המוח לגדל תאים חדשים האחראים על זיכרון משופר. יחד עם זאת, השפעה זו ניכרת רק כאשר הלחץ מתבטא לסירוגין. ברגע שהמתח ממשיך מעבר למספר רגעים והופך למצב מתמשך, הוא מדכא את יכולת המוח לפתח תאים חדשים. אירועים מלחיצים המתרחשים לסירוגין הם אלו שמחזיקים את המוח ערני יותר, ואדם משיג תוצאות טובות יותר כאשר הוא ערני.

מלבד הגברת הסיכון למחלות לב, דיכאון והשמנת יתר, לחץ משפיע על התפקוד הקוגנטיבי. למרבה המזל, החלק הארי של הלחץ הוא סובייקטיבי ונתון לשליטה. אנשים המיומנים היטב בשיטות התמודדות עם לחץ, מפגינים ביצועים טובים יותר בסביבה מלחיצה.

יכולת זו מפחיתה את רמות הלחץ שלהם ללא קשר להתרחשויות בסביבתם, על מנת להבטיח שהלחץ אותו הם חווים מופיע לסירוגין ואינו מתמשך. חלק מהשיטות האלו נראות אולי מובנות מאליהן, אך האתגר האמיתי הוא היכולת לזהות את הלחץ כשיש להשתמש בו, ולאנשים המצליחים לתפקד תחת לחץ יש את האמצעים לעשות זאת למרות הלחץ.

גישה חיובית

מחשבות חיוביות מסייעות להפוך את הלחץ לסירוגין באמצעות מיקוד תושמת הלב של המוח על משהו שהוא לחלוטין אינו מתח. אדם צריך להעניק למוחו מעט סיוע מודע בבחירת משהו חיובי לחשוב עליו. כל מחשבה חיובית ממקדת מחדש את תשומת הלב.

כאשר הדברים הולכים טוב, ומצב הרוח הוא טוב, זה קל יחסית. אך כאשר הדברים הולכים באופן שלילי, והמוח מוצף במחשבות שליליות, יכולת זו עשויה להיות אתגר. ברגעים אלו, חשיבה על היום וזיהוי דבר חיובי אחד שקרה, לא משנה כמה קטן הוא, משפרת את רמות הלחץ.

אם אדם אינו מסוגל לחשוב על משהו מהיום הנוכחי, מהיום הקודם או אף מהשבוע הקודם, או שהוא מצפה לאירוע מרגש, הוא אינו מסוגל למקד את תשומת ליבו. הנקודה היא שאדם חייב לחשוב על משהו חיובי שיסיט את תשומת ליבו כאשר מחשבותיו הופכות לשליליות.

התנתקות

לאור חשיבות שמירת המתח לסירוגין, קל לראות כיצד לוקח זמן לשמור את הלחץ תחת שליטה. כשאדם הופך את עצמו זמין לעבודה 24/7, הוא חושף את עצמו למטח בלתי פוסק של גורמי לחץ. לכן מומלץ להתנתק ממחשבים וטלפונים אפילו לזמן קצר, על מנת להעניק לגוף הפסקה ממקור מתמיד של מתח. מחקרים הראו כי משהו פשוט כמו הפסקה מקריאת דואר אלקטרוני, מפחיתה את רמות הלחץ.

הטכנולוגיה מאפשרת תקשורת קבועה והציפיה להיות זמין 24/7 מקשה ביותר על יכולת ההנאה מהרגע ללא מתח. אם ניתוק מהתקשורת הקשורה לעבודה בערבים הוא אתגר גדול מידי, ניתן לבצע זאת לפחות בסוף השבוע, ולבחור זמנים בהם ההתנתקות אפשרית. הפסקות אלו מרעננות ומפחיתות את הלחץ באמצעות הצבת טעינה נפשית ללוח הזמנים השבועי. אם אדם מודאג לגבי ההשלכות השליליות של צעד זה, עליו לנסות תחילה הפסקות אלו בזמנים בהם הדבר אפשרי, ולהגביר את ההפסקות בהדרגה.

שינה

אי אפשר לדבר מספיק על חשיבות השינה להגדלת האינטליגנציה הרגשית והתמודדות עם רמות מתח. כשאדם ישן, מוחו, פשוטו כמשמעו, נטען, מעלעל בזכרונות היום, מאחסן אותם או משליכם, מה שגורם לחלומות, כך שאדם מתעורר ערני וצלול.

כל השליטה העצמית, תשומת הלב והזיכרון מופחתים כאשר אדם אינו ישן מספיק או אינו ישן טוב. מניעת שינה מגבירה את רמות הורמון הלחץ. פרויקטים מלחיצים גורמים לעיתים קרובות לתחושה כאילו אין די זמן לישון, אך יש לקחת את הזמן על מנת לקבל שנת לילה נאותה ולהיות בשליטה.

דיבור עצמי שלילי

צעד משמעותי בהתמודדות עם מתח כרוך בהפסקת מסלולי דיבור עצמי שלילי. ככל שאדם מהרהר במחשבות שליליות, כך הוא מעניק להן יותר כוח. רוב המחשבות השליליות הן רק מחשבות ואינן עובדות. כאשר אדם מוצא עצמו מאמין בדברים שליליים ופסימיים, הקול הפנימי שלו אומר שזה הזמן לעצור ולכתוב אותם. פשוטו כמשמעו. להפסיק את העיסוקים ולכתוב את המחשבות.

לאחר נטילת הרגע להאט את המומנטום השלילי של המחשבות, אדם יהיה יותר הגיוני וצלול בהערכת מהימנותם. זיהוי ותיוג מחשבות באמצעות הפרדתן מהעובדות, מסייע ליציאה מהמעגל השלילי ותנועה לכיוון השקפה חיובית חדשה.

שימוש במערכת תמיכה

זה מפתה, אך לחלוטין לא יעיל, להתמודד עם כל דבר לבד. כדי להיות רגוע ופורה, אדם צריך להכיר בחולשותיו ולבקש סיוע בעת הצורך. משמעות הדבר היא שימוש במערכת תמיכה כאשר המצב מאתגר דיו וגורם לאיום. לכל אדם יש מישהו בעבודה או בסביבה שיהיה מוכן לסייע במצב קשה.

משהו פשוט כמו לדבר על הדאגות יספק פורקן לחרדה וללחץ ויעניק פרספקטיבה חדשה על המצב. רוב הזמן, אנשים אחרים מסוגלים לראות את הפתרון בו אדם אינו מכיר היות והשקיע רמת מתח רגשי מוגזמת במצב. בקשת סיוע תמתן את הלחץ ותחזק את מערכות היחסים עם אנשים עליהם ניתן לסמוך.

הערכת מה שיש. לאדם נדרש זמן כדי לחשוב על מה הוא אסיר תודה. יכולת זו משפרת גם את מצב רוחו, ומקטינה את הורמון הלחץ קורטיזול ב-23%. מחקר שנערך באוניברסיטת קליפורניה מצא כי אנשים שעבדו מידי יום על מנת לטפח את גישת הכרת התודה, חוו שיפור במצב רוחם, אנרגיה מוגברת ורווחה פיסית. סביר להניח כי רמות נמוכות יותר של קורטיזול היו משמעותיות ליכולת זו.

הימנעות מהשאלה "מה אם?" שאלות אלו הן בבחינת הוספת שמן למדורת הלחץ והדאגה. דברים יכולים ללכת למיליון כיוונים שונים ואדם מבלה יותר זמן בדאגה לגבי האפשרויות, ופחות זמן בהתמקדות בנקיטת פעולה שתרגיע אותו ותשמור את המתח תחת שליטה. אנשים רגועים שיודעים לשאול "מה אם?" לוקחים שאלה זו רק למקום חיוני ויעיל.

הגבלת צריכת הקפאין. שתיית קפאין גורמת לשחרור אדרנלין, שהוא מקור תגובת 'הילחם או ברח', מנגנון הישרדות אשר מכריח אדם לקום ולהילחם או לנוס על נפשו כשהו מתמודד עם איום. מנגנון זה עוקף חשיבה רציונלית לטובת תגובה מהירה יותר. הקפאין מכניס מידת מתח למוח ולגוף, והתחושות המוצפות משפיעות על ההתנהגות.

נקודת מבט חדשה. מתח ודאגה מונעים באמצעות תפיסה מעוותת של אירועים. קל לחשוב כי לוחות זמנים שאינם מציאותיים, בוסים שאינם סלחניים, ותנועה חסרת שליטה הן הסיבות ללחץ מתמיד. אדם אינו מסוגל לשלוט בנסיבות, אך הוא יכול לשלוט באופן תגובתו אליהן. לכן יש לקחת את הרגע כדי להציב את המצב בפרספקטיבה הנכונה. אם אדם אינו בטוח מתי עליו לעשות זאת, יש לאתר רמזים לכך שהחרדה אינה פרופורציונלית ללחץ.

נשימה. הדרך הקלה ביותר לשמור את הלחץ לסירוגין הוא לנשום. הפרקטיקה של לחיות את הרגע בנשימה מאמן את המוח להתמקדות אך ורק במשימה הקרובה ולהפיג את המתח. כאשר אדם חש לחץ, מומלץ לקחת מספר דקות על מנת להתמקד בנשימה. לסגור את הדלת, להניח לכל הסחות הדעת ופשוט לשבת בכיסא ולנשום. המטרה היא להתמקד רק בנשימה, אשר תמנע את הדעת מנדודים. משימה זו נראית אוי קלה או אף טיפשית מידי, אך היא מובילה לרגיעה ולאחר מכן קל יותר להשתחרר מהמחשבות המסיחות את הדעת.

תגיות נושא: 
מאמר מקצועי\פרסומי

הוסף תגובה חדשה

CAPTCHA

משהו קטן לוודא שאינך רובוט. משתמשים רשומים מדלגים

ענה לשאלה / השלם את החסר

הנצפים ביותר

מאמרים נוספים מאת אביגיל אגלרוב