אימגו מגזין מאמרים

כתב עת בנושאי תרבות ותוכן

התמודדות עם רגשות עזים


התמונה של אביגיל אגלרוב
אש

חלק מהאנשים נחשבים לרגישים ביותר, וחווים רגשות עזים יותר מאחרים. זהו אינו פגם באישיות. כדי לחשוב יותר, יש להרגיש יותר. בנוסף, ככל שאדם חושב על משהו, כך גוברות יותר תחושותיו. קיימים גורמים עדינים יותר המובילים לתחושות אושר, כגון יופי או מעשה חסד. אך אנשים מסוימים עשויים לחוש יותר דאגה, עצב או גירוי, בהשוואה לאחרים.

ניתן לסגל מומחיות בשלב די מוקדם בחיים, בהסוואת רגשות עזים. נערים וגברים עושים זאת יותר, היות ובתרבות של היום גבר אינו אמור להיראות רגיש ביותר, או שיתכן שאדם גדל במשפחה שבה רגשות מסוימים, או תחושות, אינם מותרים. במקרים אחרים ההורים עושים את כל שביכולתם, במשך כל החיים, להפחית את תכונת הרגשות העזים בקרב הילדים.

אך רגשות עזים עשויים להיות לעיתים קרובות רגשות שאדם אפילו אינו יודע שיש לו, ולאחר מכן הוא מבטא אותם בדרכים אחרות. זוהי אינה שיטה טובה להתמודדות עם רגשות. מלבד זאת, רגשות מספרים לאדם כיצד הוא מגיב למצב, ובדרך כלל אומרים לו מה הוא צריך לעשות בנסיבות מסוימות.

כעס פירושו לעמוד על שלך או לעזוב. עצב משמש לחיפוש אחר קשרים חברתיים, או לגרום לאנשים להעניק סיוע בעת צרה. פחד הוא, כמובן, אזהרה, וכן הלאה. אדם רוצה וצריך להרגיש רגשות מסוימים, אך אינו רוצה, או צריך, להיות מוצף ברגשות שהם מעבר ליכולת ההתמודדות שלו, והמעכבים אותו מתפקוד תקין. אדם גם אינו מעוניין שאחרים יחשבו שאין לו שליטה עצמית.

מה לעשות עם רגשות עזים מידי?

כשאדם מתחיל להתבגר, הוא נתקל ביותר דברים המצריכים את תגובתו, כגון נהיגה, היכרויות, התמודדות פיננסית, וקיום קשרים חברתיים נאותים, כך שהוא מגיב להתרחשויות באופן חזק יותר. דברים מסוימים יכולים לגרום לו לאושר, כמעט עד לנקודה בה ההתרגשות מבהילה אותו.

הוא עשוי להיות עצוב או אף מזועזע כתוצאה מהתנהגות אחרים. הוא יכול לאהוב באופן עז ולהתאכזב בקלות כתוצאה מהתנהגות אחרים. כל התחושות האלו עשויות להוביל ליותר גירוי, שבסופו של דבר מוביל לתחושות הצפה, ולאחר מכן לשחיקה. כך שיש להגיע למצב מאוזן, בו הרגשות מתבטאים ברמה נוחה.

הדרך להתמודד בצורה מאוזנת עם רגשות, מתחלקת לשתי צורות תפקוד:

שיתוף

לספר למישהו על הרגשות. מישהו שיכול לסייע באמצעות הענקת נקודת מבט אחרת או פשוט באמצעות האזנה. אדם הוא יצור חברתי. הוא בנוי לחיות עם אחרים ולחלוק איתם את תחושותיו. נניח שאדם מודאג לגבי מבחן קרוב.

באמצעות שיתוף תחושותיו, הוא יכול להרגיש יותר טוב מעצם השיתוף או קבלת סיוע מאחרים; להירגע, כשמישהו נותן לו פחות סיבות לדאגה; ובסופו של דבר, באמצעות השיתוף, אדם משלב את הידע שלו עם ידע של אחרים, ומגיע לתפקוד טוב יותר.

להמתין. כמובן שלעיתים אדם צריך לפעול באופן מיידי בעקבות תחושה, אך כאשר לא קיים שום דבר אותו הוא צריך לעשות, או שאינו יכול לעשות מאומן, עליו להמתין. המתנה גורמת לירידת הרגשות העזים, עד שאדם פשוט מתרגל למצב. עם הזמן, אדם יכול ללמוד שיטות חדשות להתמודד עם מצב מסוים, או שהוא יפסיק לחשוב שעליו לעשות משהו בכלל.

עצבות

ברגע שאדם מבין את הגורם למצב רוחו, הוא יודע מה עליו לעשות בקשר לזה. כדי לגלות את הגורם, עליו למצוא את הסיבה ברגע שתחושת העצב מתחילה, לדוגמה, בעת פרידה מאדם קרוב, או בעיתות של בידול חברתי.

עצב מתרחש בדרך כלל כתוצאה מאובדן, זוהי תחושה טבעית לחלוטין, החולפת עם הזמן. אך על מנת לשפר את התחושה, ניתן לחשוב על נקודות מבט חדשות וחיוביות יותר לגבי המצב. לעיתים הידיעה שאדם יכול לתקשר, איכשהו, עם אדם אותו איבד, מסייעת בהפחתת תחושת האובדן.

דיכאון שונה מעצב, למרות שאם אדם עצוב מספיק זמן, הוא עלול לחוות דיכאון, המגיע בדרך כלל עם תחושת תבוסתנות או חוסר אונים, המובילים אדם להרגיש רע עם עצמו ועתידו למשך זמן קצר או ארוך.

לדוגמה, יתכן שאדם חווה דיכאון כשמישהו מזלזל בו, כשהוא השיג ציונים גרועים בלימודים, הפסיד בתחרות חשובה, חבר בגד בו, בני המשפחה מתנכלים לו, חש תחושות אשמה לגבי משהו שלא נגרם באשמתו, או שהוא נמצא בספק לגבי יכולתו להצליח בחיים.

קיימים אלף גורמים לדיכאון. לעיתים אדם יכול להתמודד עם גורם אחד או שניים, אך הגורם הבא עלול לדכא לחלוטין, ואדם מוצא את עצמו במצב בו אינו מבין כיצד כל ההתרחשויות השליליות "נערמו" עליו.

דיכאון הוא תחושה מסובכת אותה חווה כל אדם בזמנים מסוימים בחייו. אם המצב נמשך מספר שעות בלבד, יום או יומיים, ניתן להתמודד עימו. אך אם המצב נמשך זמן רב יותר, אדם זקוק לסיוע, היות ומוחו עלול להיתקע בדפוס. דיכאון מג'ורי, הנמשך שבועיים או יותר, מצריך סיוע של פסיכיאטר.

שיטות אחרות לטפל בדיכאון קל, מלבד להמתין או לשתף, היא להקפיד על הרגלי שינה נאותים, היות ודיכאון מחמיר במצב של עייפות. מסיבה זו אנשים נוטים להגיד ש"דברים תמיד נראים טוב יותר בבוקר". זה נכון. אם אתה לא יכול לישון, זה אומר שהדיכאון שלך רציני יותר, ועליך להתייעץ עם רופא.

לדיכאון יש בדרך כלל סיבה, אך בדרך כלל כרוך המצב בשינויים כימיים במוח. לכן סיוע פיסי כגון שינה נאותה ואכילה מאוזנת משנה את הכימיה המשובשת במוח. פעילות גופנית ופשוט יציאה מהבית לטיול, משפרת את המצב. הדבר הגרוע ביותר אותו אדם יכול לעשות הוא להישאר במיטה בשעות היום. אדם צריך להכריח את עצמו לקום, ולהימנע משתיית אלכוהול, שכמעט תמיד מגביר את הדיכאון, כמו גם תרופות אחרות.

אם הדיכאון אינו נעלם בתוך יום או מספר ימים, ומוביל אדם לחשוב ברצינות על סיום חייו, או שנראה שהוא נוצר ללא סיבה, אדם חייב לקבל עזרה. לעיתים קרובות אנשים מדוכאים מתקשים לקבל עזרה. לעיתים הדיכאון מגיע כל כך לאט, שאדם לא מבחין בו. במקרה זה, מומלץ להשוות את התחושה הנוכחית לתחושה שהייתה לפני מספר חודשים.

לעיתים, כשאדם אינו מסוגל לראות את הסיבה, הוא חושב שאין לו צורך בעזרה. אך דיכאון מוביל לשינויים ופיסיים, ואנשים חוששים לקבל עזרה כי היא נתפסת בעיניהם כתבוסתנות. אך כמעט כולם חווים דיכאון מתישהו בחייהם, אנשים פשוט אינם מדברים על זה. וקבלת עזרה בעת הצורך היא סימן לכוח, ולא לחולשה.

תגיות נושא: 
מאמר מקצועי\פרסומי

הוסף תגובה חדשה

CAPTCHA

משהו קטן לוודא שאינך רובוט. משתמשים רשומים מדלגים

ענה לשאלה / השלם את החסר

הנצפים ביותר

מאמרים נוספים מאת אביגיל אגלרוב