אימגו מגזין מאמרים

כתב עת בנושאי תרבות ותוכן

פרויד: השלבים הפסיכו סקסואליים


התמונה של אביגיל אגלרוב
פרויד: השלבים הפסיכו סקסואליים
פרויד

בשנת 1905 הציע פרויד שהתפתחות פסיכולוגית בילדות מתרחשת בסדרת שלבים קבועים, הנקראים שלבים פסיכו סקסואליים, היות וכל שלב מייצג את קיבעון הליבידו או הדחפים המיניים, באזור אחר של הגוף. כשאדם מתפתח באזורים פיסיים מסוימים של גופו, אלו הופכים לחשובים כמקור של תסכול פוטנציאלי, ונחשבים לאזורים ארוגניים, הנאה, או שניהם.

פרויד האמין כי החיים נבנים ממתח והנאה המשולבים במעגלים, וכי כל המתח נובע מהצטברות הליבידו, שהיא האנרגיה המינית, וכל ההנאה מגיעה מפריקתה. בתיאור התפתחות האישיות, התיאוריה הפסיכו סקסואלית של פרויד נועדה להעביר את המסר לפיו מה שמתפתח הוא האופן שבו האנרגיה המינית מצטברת ומשתחררת ככל שאדם מתבגר מבחינה ביולוגית. הוא השתמש במונח מיניות בצורה כללית ביותר והתכוון לכל הפעולות והמחשבות המהנות.

הוא הדגיש כי חמש השנים הראשונות של החיים חיוניות להיווצרות אישיות בוגרת, והזהות האישית חייבת להיות מבוקרת על מנת לספק את הדרישות החברתיות. הגדרה זו מבטאת את הסכסוך בין הרצונות המתוסכלים לבין הנורמות החברתיות.

האגו והסופר אגו מתפתחים כדי לממש שליטה זו ולכוון את הצורך בסיפוק לאפיקים מקובלים מבחינה חברתית. מרכזי סיפור האזורים השונים בגוף, בשלבים השונים של הצמיחה, מבטאים את הסכסוך בכל שלב פסיכו סקסואלי.

כל אחד מהשלבים הפסיכו סקסואליים, קשור לסכסוך מסוים שחייב להיפתר בהצלחה, כדי להתקדם לשלב הבא. הרזולוציה של כל אחד מהסכסוכים האלו דורשת הוצאת אנרגיה מינית, ויותר אנרגיה מזו המושקעת בשלב מסוים. המאפיינים החשובים יותר של כל שלב, נשארים עם האדם ככל שהוא מתבגר מבחינה פסיכולוגית.

תסכול, התמכרות וקיבעון

חלק מהאנשים אינם מסוגלים לשחרר שלב אחד ולהמשיך הלאה לשלב הבא. אחת הסיבות לכך היא שהצרכים המתפתחים בכל שלב מסוים, עשויים שלא להיות מסופקים כראוי, ובמקרה זה מתרחש תסכול. או שאולי צרכי האדם עשויים להתממש כל כך טוב, עד שהוא אינו מעוניין לשחרר את היתרונות הפסיכולוגיים בשלב מסוים, ומפתח התמכרות אליו.

תסכול והתמכרות, או שילוב של השניים, עלול להוביל למה שפסיכולוגים מכנים קיבעון של אדם בשלב פסיכו סקסואלי. קיבעון מתייחס לרעיון התיאורטי לפיו חלק מהליבידו "הושקע" באופן קבוע בשלב מסוים של ההתפתחות. ההנחה היא כי חלק מהליבידו מושקע באופן קבוע בכל שלב פסיכו סקסואלי, וכך כל אדם מתנהג במספר דרכים אופייניות לינקות או לילדות המוקדמת.

שלבי ההתפתחות הפסיכו סקסואלית

סדר השלבים מתבטא בשלב אוראלי, שלב אנאלי, שלב האהבה, שהוא השלב הפאלי, ושלב המודעות לאיברי המין.

השלב האוראלי, מהלידה עד גיל שנה

השלב הראשון של התפתחות אישיות הליבידו מתרכז בפי התינוק. הוא מגלה שביעות רצון מהנחת כל מיני דברים בפיו, על מנת לספק את החשק המיני, ובכך מתמלאות דרישות הזיהוי שלו, אשר בשלב זה בחייו מתבטאות בפעולות הקשורות לפה כגון מציצה, נשיכה והנקה.

פרויד סבור כי גירוי אוראלי עלול להוביל לקיבעון אוראלי מאוחר יותר בחיים. אישיות אוראלית מתבטאת בקרב אנשים מעשנים, אנשים שכוססים ציפורניים, ואנשים שמוצצים אגודל. התנהגויות אלו מתבטאות במיוחד בעיתות לחץ.

השלב האנאלי, בגיל שנה עד שלוש

הליבידו מתמקד כעת בפי הטבעת והילד מוצא תענוג גדול מעשיית צרכיו. עכשיו הוא מודע לכך שהוא אדם בזכות עצמו, ורצונותיו עשויים להובילו לעימות עם דרישות העולם החיצוני, כלומר, התפתחות האגו.

פרויד האמין כי סוג זה של סכסוך נוטה להתבטא תחילה בהכשרת עשיית הצרכים בסיר, כשמבוגרים מטילים מגבלות על הזמנים והמקומות בהם ילד יכול לעשות את צרכיו. טבע הסכסוך הראשון עם רשות זו, עשוי לקבוע את מערכת היחסים העתידית של הילד עם כל צורת סמכות.

השלב הפאלי, גיל שלוש עד שש. רגישות הופכת כעת להתרכזות באיברי המין ואוננות, בקרב שני המינים, והופכת למקור חדש של הנאה. הילד הופך להיות מודע להבדלים בין המבנים האנטומיים המינים, הקובעים בתנועה את הסכסוך בין משיכה ארוטית, טינה, יריבות, קנאה והפחד אותו כינה פרויד תסביך אדיפוס בקרב בנים, ותסביך אלקטרה בקרב בנות. מצב זה נפתר בתהליך של זיהוי, שבו ילד מאמץ את המאפיינים של ההורה מאותו המין.

שלב החביון, גיל חמש או שש עד הבגרות. לא מתרחשת התפתחות פסיכו סקסואלית נוספת בשלב זה. הליבידו רדום ופרויד סבר כי רוב הדחפים המיניים מודחקים בשלב החביון, והאנרגיה המינית עשויה להיות מעודנת, כביטוי של מנגנוני הגנה. היא מנותבת ללימודים, לעבודה, לתחביבים וחברויות. כוחות הילד מופנים לפיתוח מיומנויות חדשות ורכישת ידע ומופנית בעיקר לילדים אחרים מאותו המין.

שלב איברי המין

זהו השלב האחרון בתיאוריה הפסיכו סקסואלית של פרויד לגבי התפתחות האישיות, והוא מתחיל בגיל ההתבגרות, המאופיין בהתנסויות מיניות, ברזולוציה המוצלחת שהתיישבה במערכת יחסים של אחד על אחד עם אדם אהוב אחר בשנות העשרים. הדחף המיני מופנה להנאה הטרוסקסואלית, ולא להנאה עצמית כמו בשלב הפאלי.

פרויד קבע כי השקע המתאים של הדחף המיני במבוגרים נוצר באמצעות יחסים הטרוסקסואלים. קיבעון וסכסוך עשוי למנוע זאת עם התוצאה המתבטאת בסטיות מיניות שעלולות להתפתח. לדוגמה, קיבעון בשלב האוראלי, עלול לגרום לאדם לצבור הנאה מינית בעיקר מנשיקות ומין אוראלי, ולא מיחסי מין.

מאמר מקצועי\פרסומי

תגובות

כנסו כנסו !!!!!!!!!!!!עבודה אקדמית קבעון אוראלי, תאור מקרה אישי

עבודה אקדמית קבעון אוראלי, תאור מקרה אישי אובססיה, אורלי, פרויד
הפעילות מכוונת בעיקר לסיפוק צרכי האיד והשגת מצב של איזון ורגיעה (הומיאוסטזיס) [1]

השלב הזה נקרא האוראלי מכיוון שהפה מספק את הצורך במזון, אך התינוק מוצץ את פיטמת האם לא רק כדי לינוק חלב אלא גם לשם הנאה, ולכן הוא מוסיף למצוץ את הפטמה גם אחרי ששבע. מאותה סיבה תינוקות בשלב זה מכניסים חפצים לפה ומוצצים אותם. על פי פרויד בשלב זה התינוק תלוי באופן מוחלט באם הן מבחינה פיזית (הנקה) והן מבחינה רגשית. התינוק והאם הם בעצם יחידה אחת ולכן "האני" של התינוק כולל את האם. העיקרון המנחה את התנהגותו של התינוק בשלב זה הוא עיקרון ההנאה והכאב. התינוק עושה מה שגורם לו הנאה ונמנע מלעשות מה שגורם לו כאב. השקעת האנרגיה מופנית כלפי עצמו וכולל גם את האם. יש פה אוטו ארוטיות: הקשר של ההנאה מהמגע קשור בו ובאם ולכן אנו רואים כמה סובל התינוק כאשר הוא מופרד מאמו. האם היא הדמות החשובה ביותר בראשית חיינו ובשלב האוראלי. לאוטו ארוטיות אפשר לקרוא גם נרקיסיזם מכיוון שכל האנרגיה של התינוק מושקעת בעצמו ובאמו. [2]

http://freeacademic.com/product.php?id_product=11258

הוסף תגובה חדשה

CAPTCHA

משהו קטן לוודא שאינך רובוט. משתמשים רשומים מדלגים

ענה לשאלה / השלם את החסר

הנצפים ביותר

מאמרים נוספים מאת אביגיל אגלרוב