אימגו מגזין מאמרים

כתב עת בנושאי תרבות ותוכן

פסח טעים גם לסוכרתיים המזריקים אינסולין


מצות ושאר מאכלי החג המסורתיים והארוחות הרבות הופכים את חג הפסח למאתגר מכל החגים עבור סוכרתיים עם סוכרת נעורים (סוג 1), המזריקים אינסולין. בימי חג הפסח חשוב להמשיך לאכול בריא בארוחות מסודרות ומגוונות, אך עלינו לדעת כיצד משפיעים מאכלי החג המיוחדים על רמת הסוכר על מנת לשמור על האיזון. להלן מעט נתונים:

המאכל המסמל יותר מכל את חג הפסח הינו המצה. מצה מרובעת במשקל 30 גר' מכילה כ-25 גרם פחמימות. אם המצה בגודל אחר או עשויה בעבודת יד, ניתן לשקול אותה ולחשב 80% ממשקלה כפחמימות. בחישוב לפי מנות - מצה אחת שווה לשתי פרוסות לחם ומכילה 25-30 גרם פחמימות, מצה קלה שווה לפרוסת לחם אחת ומכילה 16 גרם פחמימות (רצוי להסתכל בסימון התזונתי), מצה עם שתי כפיות ממרח שוקולד מכילה 40 גרם פחמימות.

מאכלים נוספים אופייניים בחג הפסח- חרוסת: כל כפית גדושה של חרוסת מכילה כ-5 גרם פחמימות,

קניידלך: יחידה בגודל בינוני מכילה כ-5  גרם פחמימות, גפילטעפיש: קציצה בינונית מכילה כ-6 גרם פחמימות, 100 מ"ל מיץ ענבים בכוסית או חצי כוס רגילה מכיל 20 גרם פחמימות.

אתי אמיר, דיאטנית המרכז לסוכרת נעורים במרכז הרפואי זיו נותנת כמה טיפים ועצות לאכילה נבונה ושמירה על איזון בארוחת ליל הסדר:

  • ארוחת החג ממושכת ומורכבת ממספר מנות לכן כדאי לחלק את ההזרקה של האינסולין לפעמיים לפחות בטווח של כשעתיים או להפעיל בולוס משולב למשתמשים במשאבות.

  • בבוקר שלאחר ארוחה דשנה מומלץ לא לוותר על ארוחת בוקר קלה גם כשלא רעבים וגם אם הסוכר גבוה! כשאנו אוכלים ומזריקים אינסולין, גופנו יכול להתמודד עם רמות סוכר גבוהות בצורה טובה יותר.

  • רצוי להימנע מאכילה בכמות מופרזת, כאשר הארוחה ממושכת ומורכבת ממגוון מאכלים כדאי להפעיל את "חוק  ח.מ.ד" = חצי מכל דבר. כך נוכל לאכול מכל המאכלים הטעימים ולהישאר מאוזנים.

  • שתיית אלכוהול אינה מומלצת! אלכוהול מעלה את הסיכון להיפוגליקמיה ב- 24 השעות לאחר שתייתו.

  • לשתיית ארבעת הכוסות רצוי להשתמש בגביעים קטנים, פחות מ-100 מ"ל, למקפידים על קיום המצווה מספיק 86 מ"ל.

  • במידה ושותים מיץ ענבים חשוב לספור פחמימות ולהזריק אינסולין בהתאם, כיוון שהפחמימות במיץ נספגות במהירות לדם.

  • יין אדום יבש אין להחשיב בספירת פחמימות כיוון שאינו עשיר בסוכר וגם בגלל אפקט ההיפוגליקמיה של האלכוהול ביין. בכל מקרה לא מומלץ לשתות יין אלכוהולי על בטן ריקה.

  • בליל הסדר, שתי כוסות היין הראשונות הם בדרך כלל על בטן ריקה, לכן, בשתי כוסות אלה כדאי להימנע מיין אלכוהולי, ניתן לשתות מיץ ענבים ולתת בולוס אינסולין מתאים.

  • יש לעקוב אחר רמת הסוכר כל מספר שעות לאחר הארוחה, כולל לפני השינה ובלילה.

  • עוגיות החג מבוטנים או מקוקוס שומניות יחסית וגם עשירות בסוכר, חשוב לחשב את כמות הפחמימות לפי המידע על האריזה ולפי הצורך גם לשקול עוגייה, יתכן שרמת הסוכר תעלה לזמן ממושך יותר בגלל תכולת השומן הגבוהה.

  • פיצוחים לא סופרים כפחמימות, אך זהירות - בכל 100 גרם כ- 600 קלוריות!

  • 2-3 פירות יבשים נחשבים כמנת פרי ומכילים 15 גר' פחמימות. רצוי להעדיף תמיד פירות טריים משאר הקינוחים ולאכלם במידה.

  • במידה ומטגנים אוכל, רצוי להשתמש בשמן קנולה, אשר עמיד יותר בטמפרטורות גבוהות ומתאים לטיגון. הטיגון מקטין את מהירות ספיגת הארוחה לדם ולכן תגובת עליית הסוכר מתעכבת ביחס לארוחה שאינה מטוגנת, מומלץ להפעיל את הבולוס המשולב ולעקוב אחר רמת הסוכר.

  • מומלץ לזכור שתפוח אדמה נחשב פחמימה מאוד מהירה בעלת אינדקס גליקמי גבוה ולכן רמת הסוכר עולה גבוה ומהר יותר. כדאי לשלב בתפריט בטטה שאינה מעלה במהירות את רמת הסוכר בהשוואה לתפוח אדמה לבן. בטטה בינונית מכילה כ- 30 גר' פחמימות.

  • אתר מרכז רפואי זיו - ziv.org.il

  • שולח: גיל מאור

משרד יחסי ציבור שולח: 
מאמר מקצועי\פרסומי

הוסף תגובה חדשה

CAPTCHA

משהו קטן לוודא שאינך רובוט. משתמשים רשומים מדלגים

ענה לשאלה / השלם את החסר

הנצפים ביותר

מאמרים נוספים מאת תקשורות