אימגו מגזין מאמרים

כתב עת בנושאי תרבות ותוכן

סמכות הורית: יסודות


התמונה של אביגיל אגלרוב
סמכות הורית: יסודות
סמכות הורית: יסודות

סמכות הורית נשענת על שני יסודות: כוח המנהיגות לכוון ילד לפעול על פי הדרכת ההורים, וכוח ההוראה לחנך את הילד על פי התנהלות חכמה, לפחות על פי תפיסתם. בשני המקרים הורים שואפים להשפיע על בחירות הילד. הם מבקשים להשתמש בהשפעה זו על מנת לתמוך באחריות העצומה הכרוכה בטיפול היומיומי של הילד, וצמיחתו הבריאה.

קל יותר להתמודד עם סמכות הורית בשנות הילדות, עד גילאי שמונה או תשע, אך המשימה הופכת להיות מורכבת יותר בגיל ההתבגרות, החל מגילאי תשע עד 13. בשלב זה, באמצע או לקראת סוף שנות הלימודים בבית הספר היסודי, הורים מתחילים לשמוע יותר התבטאויות התנגדות מצד ילדיהם, כגון "למה לי?", "אתה לא יכול לעשות לי את זה!" ותלונות נוספות דוגמת "אלו החיים שלי, לא שלך!"

בנוסף, קיימים הוויכוחים הבלתי פוסקים כגון "תן לי סיבה טובה!" ו"אני אעשה את זה יותר מאוחר." אמירות מסוג אלו גורמות להורים לתהות מה ארע לילד השיתופי אותו גידלו עד לפני זמן לא רב. מתבגרים מבקשים לסגל לעצמם יותר עצמאות, והם נחושים בדעתם לפעול יותר בתנאים שלהם, מתוך כך הם מוחים על הטלת דרישות ומגבלות על החופש שלהם. מכאן והלאה, קיימת יותר התנגדות אקטיבית לסמכות הורית.

טיפול פסיכולוגי לסמכות הורית

פנייה לקבלת אבחון וטיפול פסיכולוגי לילדים, כמו גם להורים, מתבצעת עם התרחשות שינויים התנהגותיים משמעותיים אצל הילד. בני נוער עלולים לגלות סימני מצוקה המתבטאים בפחדים, בכי, הפרעות שינה, גמגום או טיקים.

הם עלולים להפגין נטייה למאבקי כוח, שינויים מהירים במצב הרוח, ונסיגה בחיים החברתיים או בלימודים. טיפול פסיכולוגי מתמקד בבעיות הפרטניות אותם חווה המשפחה ומסייע להורים ולילדים לצאת מהמשברים באמצעות הקניית כלים מעשיים להתמודדות עם המצב ושיפור הרווחה.

לרוב, מבטאים ילדים את קשייהם באמצעות התנהגות, אשר עשויה להצביע על מצוקה נפשית. טיפול קוגנטיבי התנהגותי, מטפל בהתנהגויות בעייתיות שונות של הילד, כגון גניבת כסף מההורים, הפרעות אכילה או הפרעות קשב וריכוז, באמצעות עבודה עם הילד ועם בני המשפחה. הפסיכולוג מצייד את ההורים בכלים מעשיים המובילים אותם לפתרון והתגברות על הקשיים בתקופה קצרה יחסית.

אחד המרכיבים המשמעותיים בטיפול בילדים החווים קשיים רגשיים, מתמקד בהדרכה נכונה של ההורים עצמם, באמצעות מפגשים שבועיים עם ההורים או במסגרת טיפול משפחתי. הפסיכולוג יוצא מנקודת הנחה לפיה בעיות התנהגותיות מורכבות, קשיים רגשיים ומצבי משברים מתבטאים בהתנהגויות קיצוניות, והוא מדריך את ההורים בשיטות לפעולה בהתאם למרכיבים אלו, תוך הצבת גבולות ברורים למרות הבנת הקשיים, על מנת שניתן יהיה לסייע לילד לשוב לתפקוד תקין.

מהלך הטיפול

הטיפול מתמקד במספר שלבים עיקריים:

שיפור סמכות ההורית. שני ההורים מקבלים כלים, באמצעות מפגשים קבועים ורצופים, על פני תקופת זמן קצרה, עד להשגת שינוי בהתנהגות הילד.

שיפור ההתנהגות. ההורים לומדים להבין כי התנהגות הילד מעידה על קשיים פנימיים, ותגובותיו נובעות בעקבות קשיים אלו. הטיפול המשפחתי בהורים ובילד, מסייעת לו לשוב לתפקוד תקין.

שיטת הטיפול הקוגנטיבי התנהגותי מייצרת בסופו של דבר שינוי משמעותי במסגרת המשפחתית, החינוכית, ובהתנהגות הילד. המשפחה כולה מתבקשת להתגייס לתהליך, גם כשמדובר במצבים מסובכים, על מנת להוביל להטבה משמעותית בתוך פרק זמן קצר.

לקריאה נוספת: סמכות הורית והצבת גבולות במכון תל אביב לפסיכותרפיה

מאמר מקצועי\פרסומי

תגובות

פינוק

הכל נובע מפינוק יתר של ההורים

קשיים רגשיים? באיזה עולם אידילי אנחנו חיים?

מה עם נוער עבריין-למחצה, שבודק כל גבול אפשרי; קיצוני מעבר לכל מידה וחסר קשב או רגש? איפה ה'בעיה' שם - כאשר הכל בעיה?

וההורים שלא נמצאים? זכור לי כשעבדתי כטכנאי לפני עשור וביקרתי במשפחה שבה ההורים פרודים והילדים חיו אצל האמא. האבא בא לבקר יום אחד - אמר שלום, ישב 10 דקות בדיוק עם הבן הצעיר, ואמר 'טוב. להתראות!' והלך.

ילדים לא נוצרים כך סתם. מישהו יוצר אותם, וכשהמישהו הזה דפוק, לא יועילו פסיכולוגים. מחנה עבודה - אולי כו.

זמן לחדשות

זה זמן לראות חדשות

חדשות

הוסף תגובה חדשה

CAPTCHA

משהו קטן לוודא שאינך רובוט. משתמשים רשומים מדלגים

ענה לשאלה / השלם את החסר

הנצפים ביותר

מאמרים נוספים מאת אביגיל אגלרוב