אימגו מגזין מאמרים

כתב עת בנושאי תרבות ותוכן

מה לא בסדר עם שמן זית?


התמונה של אביגיל אגלרוב
Olive Oil
Olive Oil

אנשים רבים אוהבים את כל המאכלים האיטלקיים, ובמיוחד את המאכלים המכילים שמן זית. תעשיית שמן הזית והתקשורת מדרבנים צרכנים באמצעות מסרים לפיהם תזונת שמן זית היא תזונה עילית, וכי זהו שומן "טוב".

אך הבעיה היא שעיתונאים רבים אינם מנתחים באופן מלא את המחקרים המדעיים עליהם הם מדווחים. הודעות לעיתונות אינן נחקרות. עובדות מפורסמות באופן מעוות. עובדות קודמות נעלמות. כותרות הופכות לסנסציוניות, וכך גם האמת. 

מאמר זה מגיב על הידיעות אודות תזונת שמן זית כך שניתן יהיה להבין טוב יותר מה נכון לגביו, מה נקרא "בריא, ומה לא.

"שמן זית מגן מפני התקף לב"

האמת היא ששמן זית אינו בריא ללב. כן. מזונות עשירים בשומנים חד בלתי רוויים כמו שמן זית עשויים להיות טובים יותר מאשר מזונות מלאים של שומנים רוויים וטראנס, אבל רק בגלל שמשהו "טוב יותר" אין פירוש הדבר שהוא טוב.

סיגריות "טובות" יותר, כגון המכילות פחות ניקוטין וכימיקלים רעילים, עדיין מקדמות סרטן ריאות. שומנים חד בלתי רוויים "טובים יותר" כמו שמן זית, עדיין עשויים להוביל למחלת עורקים. כשמדענים מבית הספר גריי באומן לרפואה באוניברסיטת Wake Forest בווינסטון סיילם, צפון קרוליינה, בחנו השפעת תזונה עשירה בשומן חד בלתי רווי על קופים במשך חמש שנים, הקופים פיתחו פלאק טרשת עורקי נרחבת.

שומנים רוויים ושומני חד מזיקים באותה מידה

מה שמפתיע עוד יותר הוא שתזונת שומן חד בלתי רווי ותזונה עשירה בשומן רווי מזיקות באותה מידה. הקופים שניזונו מכמויות שומן חד בלתי רווי פיתחו טרשת עורקים כמו הקופים שניזונו משומן רווי.

הנקודה היא שיש להתבונן מעבר לשומנים בדם, ולבחון מה בדיוק קורה לעורקים. כפי שמראה מחקר ארוך טווח חשוב זה בקופים, שומנים בדם "טובים יותר" אינם מובילים בהכרח לעורקים טובים יותר. למרות שהקופים שהיו על תזונת שומן חד סבלו מרמות כולסטרול גבוהות יותר בהשוואה לקופים בתזונת השומן העשיר, בסופו של דבר שתי הקבוצות סבלו מאותו נזק לעורקים.

מחקר ביקורת הזהיר כי המדע תומך בקביעה לפיה שומנים חד בלתי רוויים מגנים על לב חלש, וכי קביעה זו מבוססת במידה רבה על מחקרי אוכלוסייה שאינם מבוקרים. בנוסף, יש להתחשב בעובדה שטענות ההשפעות המזיקות על טרשת עורקים נחקרו במודלים של בעלי חיים בלבד.

גם מספר מחקרים בבני אדם הטילו ספק בקביעות בריאות שמן הזית ללב. כשחוקרים מאוניברסיטת כרתים עקבו אחר תושבי כרתים שסבלו ממחלת לב והשוו אותם לתושבים ללא המחלה, הם מצאו כי התושבים עם מחלת הלב אכלו תזונה בעלת צריכה יומית גבוהה באופן משמעותי של שומנים חד בלתי רוויים, בעיקר משמן זית, כמו גם צריכת שומן כוללת גבוהה יותר.

עורקים פגומים

מחקר אחר בדק כמה טוב יכולים העורקים של אנשים להתרחב כדי להתאים לזרימת דם מוגברת לאחר אכילת מספר ארוחות שונות. כל ארוחה הדגישה רכיב שונה של תזונה ים תיכונית. לאחר הארוחה העשירה בשמן זית, יכולת העורקים של משתתפי המחקר להתרחב, נפגעה באופן משמעותי.

ארוחה עשירה בשומן חד בלתי רווי כביכול "טוב", למעשה פועלת באופן של שומנים גבוהים בדם ופוגמת בפעולת האנדותל, העור הפנימי של העורקים, להפעיל לחץ על זרימת הדם ומפחיתה את יכולת העורקים לספק יותר דם לרקמות. המחקר הוכיח כי היבטים הפוגעים בתפקוד האנדותל בטווח הקצר, בדרך כלל תורמים לעורקים סתומים בטווח הארוך.

מדענים בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת מרילנד, מסבירים כי הרכיבים המועילים של תזונה ים תיכונית, כגון מזונות עשירים בנוגדי חמצון, הכוללים ירקות, פירות ונגזרותיהם כגון חומץ ואומגה 3, מספקים הגנה מסוימת מפני ירידת הערך הישירה בתפקוד האנדותל המיוצר על ידי מזונות עתירי שומן, כולל שמן זית.

אז אם אינך אוכל פירות וירקות, אינך מוגן. אם אתה מוסיף שמן זית לתזונה שאינה בריאה, נטולת חומרים מזינים ומלאה חומרים משחיתים כמו צ'יזבורגר, אתה רק מחמיר את התזונה.

240 קלוריות בשתי כפות שמן זית

ביסודו, שמן זית, כמו כל השמנים והשומנים, הוא מקור מרוכז של קלוריות. עם מעל ארבעת אלפים קלוריות לכל קילוגרם, שמן זית מכיל הרבה יותר קלוריות צפופות מאשר זוקר מזוקק טהור, המכיל 1,725 קלוריות לקילוגרם. בשל צפיפות הקלוריות הגבוהה מאוד שלו, הוספת שמן זית לכל מזון או ארוחה, מגביר באופן משמעותי את צפיפות הקלוריות שלו.

זוהי בעיה משמעותית, היות ומספר מחקרים הראו כי הגדלת צפיפות הקלוריות של התזונה באמצעות הגדלת תכולת השומן, מגדילה את הכמות הכוללת של הקלוריות אותה נוטים אנשים לצרוך בכל ארוחה, כשהם מרגישים מלאים.

לכן, הרבה שמן זית, או כל שומן אחר, יכול בקלות להוביל לעלייה במשקל והשמנת יתר, מה שמוביל היישר לבריאות לב לקויה. העלייה במשקל מגבירה את העמידות לאינסולין אצל אנשים רבים ומובילה למגוון שינויים מטבוליים המקדמים מחלות לב, כולל רמות גבוהות של כולסטרול וטריגליצרידים, כמו גם רמות גבוהות יותר של סמנים המקושרים עם דלקת כרונית, כמו ציטוקינים דלקתיים.

בשורה התחתונה, המחקר הוכיח כי תזונה עשירה בשומן מקדמת כולסטרול וטרשת עורקים בבני אדם. לעומת זאת, מחקר בבעלי חיים ובני אדם, כגון פרויקט סטנדפורד, הוכיח כי דיאטות דלות מאוד בשומן וכולסטרול יכולות למנוע טרשת עורקים ולכווץ פלאק.

למרבה הצער, פרסומים המקדמים שמן זית כמזון בריאות, אינם מתחשבים במחקרים זהים שמראים שתזונה עם הרבה שומנים חד בלתי רוויים, כולל שמן זית, יכולה למנוע או להפוך טרשת עורקים.

וכך, בעוד ששמן זית עשוי להיות פחות גרוע מאשר שומנים רוויים ושומני טרנס, לפחות במונחי השפעתם על שומנים בדם, בקושי יכול להיחשב כ"טוב" או "בריא" לתזונה.

 

תגיות נושא: 
מאמר מקצועי\פרסומי

תגובות

שמנים

באיזה שמנים הכי טוב והשתמש בטיגון ולמה משמשים שמן ענבים ושמן אבוקדו

הוסף תגובה חדשה

CAPTCHA

משהו קטן לוודא שאינך רובוט. משתמשים רשומים מדלגים

ענה לשאלה / השלם את החסר

הנצפים ביותר

מאמרים נוספים מאת אביגיל אגלרוב