אימגו מגזין מאמרים

כתב עת בנושאי תרבות ותוכן

כיצד לגדל ילדים בעלי מוטיבציה?


התמונה של אביגיל אגלרוב
כיצד לגדל ילדים בעלי מוטיבציה?
כיצד לגדל ילדים בעלי מוטיבציה?

כל ההורים רוצים שילדיהם יקבלו ציונים טובים בבית הספר. אך מה שחשוב יותר מציונים טובים, הוא איכות חיים. מחקרים מראים שאנשים שמבינים מספיק במתמטיקה כדי להתמודד עם משכנתאות ומיסים, שמבינים כיצד משפיעים הכוחות הכלכליים והפוליטיים על חייהם האישיים, שיודעים משהו על טבע ומדע, שיכולים להשתמש במורשת האנושית של אמנות וספרות כדי להבין את החיים, חווים חיים עשירים יותר, מאושרים יותר, מקבלים החלטות טובות יותר ונחשבים לאזרחים אחראים יותר.

האם זה אומר שילד שלא הולך לאוניברסיטה לא יוכל להגשים את חייו? כמובן שלא. אך בארבעים השנים האחרונות החברה מתבדלת לשתי קבוצות עיקריות: בעלי תארים אקדמאים שבסופו של דבר מרוויחים יותר מאשר אלו שלא רכשו השכלה גבוהה.

בנוסף, רוב עבודות הצווארון הכחול הן בעלות פוטנציאל השתכרות הגון יותר בהשוואה להשכלה תיכונית בלבד. יחד עם זאת, נגר ששואף להפוך לקבלן, זקוק למספיק מתמטיקה כדי להבין בהערכות, רכש, קבלני משנה ושכר, בנוסף למיומנויות המקצועיות שלו. כך שסיוע לילדים לפתח את האינטלקט שלהם למיטב יכולותיהם בהחלט אינו הכל, אך ללא ספק זוהי מתנה מופלאה. יחד עם זאת, הצלחה בלימודים אינה אפשרית ללא אהבת הלימוד. כיצד ניתן לעודד את שניהם?

חיפוש רוחני מתחיל בחיפוש גופני. תינוק שאומרים לו "לא" כאשר הוא חוקר את עולמו, לומד לא לשאול. תינוק שמונעים ממנו באופן קבוע לטפס גבוה יותר, לא יהפוך לחוקר, בהיבט הפיסי ובהיבט הנפשי. ככל שאומרים "לא" לתינוק, עולמו הפנימי יהיה מלא יותר במגבלות, וה-IQ שלו יהיה נמוך יותר.

בחירת צעצועים מותאמים לגיל. מומלץ שלא לבזבז כספים על צעצועים חינוכיים. ניתן להשתמש בצעצועים רגילים במגוון שיטות יצירתיות. הקלאסיקה היא עדיין הטובה ביותר: בלוקים, צבעים, פלסטלינה, בובות, וצעצועי הרכבה. במקום לשחק עם דמויות ספציפיות או קווי סיפור, מומלץ לעודד משחק חופשי, שמפעיל את המוח והדמיון, המאפשר לילד להניח מסלולים עצביים חדשים. מחקרים מראים כי ילדים שצופים בטלויזיה נוטים יותר לאמץ "תסריטים" של מה שהם ראו.

לעודד ניסויים. ילדים הם מדענים טבעיים, והם לומדים באמצעות עשייה. הם מתנסים רק כדי לראות מה יקרה. מבוגר יודע שהביצה תישבר אם תיפול על הרצפה, אך פעוט שמכבד את עצמו רוצה לנסות את זה בעצמו. יש לגלות סבלנות ולסבול כמות מסוימת של בלגן. כמובן שצריך אף לסבול את מאמצי הילד לסייע בניקוי, מה שיכול להוביל למצבים גרועים יותר, אך זוהי התחלה חשובה של הפגנת יכולת ואחריות.

התפתחות רגשית והתרגשות מלמידה חשובה יותר מהוראה פורמלית. בסופו של דבר, יכולת הילד להצליח בלימודים תלויה פחות ביכולת לשננן את חומרי הלימוד, ונעוצה יותר בהתפתחותו הרגשית, כגון היכולת שלו להתמודד עם תסכולים על מנת להתמודד עם אתגרים חדשים. העבודה העיקרית של הילד בשנות הגן היא לפתח חיי רגש בריאים וסקרנות נרגשת לגבי העולם, לא ללמוד לקרוא.

לא לבחון את הילד. אין זה משנה אם המבחן הוא על צבע המכונית, או על מה אומר תמרור עצור. אם הוא לא יודע את התשובה, הוא ירגיש מוגבל. מבדקים נוטים להסלים את כל התשובות הנכונות, כגון "וואו, הוא יודע את כל הצבעים בגיל שנה וחצי!" עד שהילד מתבלבל ושומע אמירות כגון "לא, זה לא כחול, זה טורקיז!" כך שגם הילד החכם ביותר מרגיש מטומטם. הספק העצמי יכול להימשך עד סוף חייו, לא משנה כמה הוא חכם.

לעורר שאלות ולא להעמיס עובדות. מומלץ לחשוב פעמיים על מה שמלמדים את הילד. לדוגמה, טיול בטבע, יכול להיות כרוך בהתפעלות משותפת ממסתורין הטבע, אך יש להתאפק מהפיתוי לתייג כל יצור חי ולהפוך את הטיול לשיעור מדע. מומלץ לשאוב השראה מפלא השמחה ויופי הטבע, ולסייע לילד לבטא את שאלותיו והתיאוריות שלו. להבחין בשינויי הירח, ובמעוף הציפורים. העובדות הן משניות במקרה הטוב, ובמקרה הרע הן הסחת דעת מוחלטת מקסם הקיום, אותו הקסם שיעורר את הילד לרצות ללמוד יותר על העובדות.

התעניינות בלימודי הילד. הגורם החשוב ביותר בהצלחה בלימודים הוא הורים שמתעניינים בלימודי הילד. כשהילד יודע שיש מי שמתעניין בחייו, בשיעורי הבית, ובתרגילים שהוא מקבל, הוא שואף להשיג תעודה נאותה. ילדים זקוקים לסיוע בהתמקדות במהלך הלימודים באופן של משחק, ומאבדים את המוטיבציה כאשר הם מקבלים כרטיס ניקוד מהורים המתעניינים בתעודות בלבד.

דיונים רבים בבית. ילדים מפתחים סקרנות לגבי העולם כשהם גדלים עם מבוגרים סקרנים ומתעניינים. מומלץ לאתגר את יכולת החשיבה של הילד באמצעות שאלות על נושאים שונים. כשצופים בנושא מעניין בחדשות, למשל, מומלץ לכבות את הטלוויזיה ולשוחח על הנושא עם הילד.

לסייע לילד ללמוד להתבונן על דברים. יותר חשוב שהילד ידע כיצד למצוא ולהעריך את התשובות בעצמו, מאשר שיהיה בקיא בעובדות מרובות. אם ההורים מלמדים את הילד להתעניין בדברים, האינטרנט הוא בדרך כלל בהישג יד בקלות רבה יותר מאשר הספריה, ולכן חשוב ללמד את הילד בשלב מוקדם להתמצא באינטרנט. בנוסף לבטיחות אינטרנט בסיסית, ילדים צריכים לדעת שחלק מאתרי האינטרנט אינם נחשבים למקורות אמינים של עובדות, ויש ללמדם כיצד להעריך את המקורות.

תגיות נושא: 
מאמר מקצועי\פרסומי

הוסף תגובה חדשה

CAPTCHA

משהו קטן לוודא שאינך רובוט. משתמשים רשומים מדלגים

ענה לשאלה / השלם את החסר

הנצפים ביותר

מאמרים נוספים מאת אביגיל אגלרוב