אימגו מגזין מאמרים

כתב עת בנושאי תרבות ותוכן

תזונה ובריאות האם בתקופת ההנקה


התמונה של אביגיל אגלרוב
מרבית התרופות אותן צורכות אימהות מיניקות, בטוחות לתינוקות
האקדמיה האמריקנית לרפואת ילדים ממליצה לאימהות מיניקות לקחת עד שלוש מאות מיליגרם של אומגה 3, חומצות שומן ביום

בתקופת ההנקה, לגוף האישה יש יכולת מדהימה לייצר כמות ואיכות של חלב אם, המספיקה לתמיכה בתינוק, גם אם היא סובלת מתת תזונה. יחד עם זאת, יש להקפיד על צריכת קלוריות וחומרים מזינים בכמות מספיקה על מנת לשמור על אספקת החלב.

במרבית המקרים, השיטה הטובה ביותר לצרוך כמות מספקת של קלוריות וחומרים מזינים היא לאכול תזונה בריאה, מאוזנת היטב, הכוללת פירות, ירקות, חלבון, דגנים וכמות מוגבלת של שומן, לעיתים עם תוספת מולטי ויטמין.

תזונה והנקה

המספר הכולל של קלוריות להן זקוקה אישה, תלוי בגורמים כגון משקל; גיל; גובה; ורמת פעילות. לדוגמא, אישה מיניקה בגיל 25 מיניקה, בגובה מטר שישים וחמש, ששוקלת שבעים קילוגרמים, ואינה מקפידה על פעילות גופנית קבועה, זקוקה לצריכת אלפיים קלוריות ביום, לעומת אישה מבוגרת ונמוכה יותר, ששוקלת פחות או שמקפידה על פעילות גופנית, זקוקה לכמות מופחתת של קלוריות.

דרישות האנרגיה התזונתית של נשים מיניקות גבוהות מדרישות התזונה של נשים שאינן מניקות. נשים מיניקות זקוקות לצריכת חמש מאות קלוריות יותר, החל מהלידה ובמשך כל תקופת ההנקה, עד שהתינוק בן חצי שנה.

צריכת נוזלים. אישה שמיניקה באופן קבוע מייצרת כ-25 גרם חלב ביום. נשים רבות תוהות לגבי כמות הנוזלים הנוספים אותה עליהן לשתות על מנת לכסות על האובדן היחסי של נוזלים. בדרך כלל מספיק לשתות עם תחושת הצמא, ולעקוב אחר סימנים מוקדמים המעידים על מחסור בנוזלים, כגון גוון כהה של השתן, הטלת שתן תכופה ויובש בפה. חלק מהרופאים ממליצים לקחת לכל מקום בקבוק מים כדי לוודא שתייה מספקת.

הנקה וירידה במשקל. בעקבות ההיריון, מרבית הנשים מפחיתות בהדרגה את המשקל העודף שנצבר במהלך ההיריון. איבוד כמות מתונה בשקל באמצעות אכילה מופחתת או פעילות גופנית, בדרך כלל אינו משפיע על יכולת האישה לייצר כמות מספקת של חלב אם.

ויטמינים ומינרלים בתקופת ההנקה

נשים בריאות שאוכלות תזונה מאוזנת היטב הכוללת בשר ודגים, בדרך כלל אינן זקוקות לתוספי ויטמינים בתקופת ההנקה, יחד עם זאת, כל הנשים, כולל נשים מיניקות, זקוקות לצריכת כמות מספקת של סידן וויטמין D.

סידן

הריון והנקה מובילים לירידה זמנית במסת העצם. יחד עם זאת, אובדן זה שב בדרך כל לאחר הפסקת ההנקה. ניתן למנוע את המחסור בסידן באמצעות צריכת סידן נוסף במהלך ההיריון או בתקופת ההנקה.

כל הנשים המבוגרות צריכות לצרוך כמות מינימאלית יומית של אלף מיליגרם סידן. המקורות העיקריים של סידן בתזונה הם מוצרים הכוללים חלב, כגון גבינות קשות, גבינת קוטג' או יוגורט, כמו גם ירקות ירוקים כגון תרד. בנוסף, ניתן לצרוך מזונות אחרים המכילים סידן,

טבעונות. נשים בריאות שאינן אוכלות בשר, עוף, דגים או מוצרי חלב, זקוקות לתוסף ויטמין המכיל ויטמין B12.

ויטמין D. קליטה נאותה של סידן תלויה ברמה מספקת של ויטמין D. בנוסף לצריכת הסידן, נשים מיניקות צריכות לשתות חלב מועשר בוויטמין D, בתוספת צריכת תוסף ויטמין D.

ברזל. בדרך כלל נשים לאחר לידה, ונשים מיניקות באופן קבוע, סובלות מאנמיה במשך ארבעה חודשים עד חצי שנה. לכן עליהן לצרוך תוספת ברזל, במינון המומלץ על ידי הרופא.

דגים. האקדמיה האמריקנית לרפואת ילדים ממליצה לאימהות מיניקות לקחת עד שלוש מאות מיליגרם של אומגה 3, חומצות שומן ביום. ניתן לקבל כמות זאת באמצעות אכילת שתי מנות דגים בשבוע, כגון דג מלוח, טונה במים או סלמון. על מנת להפחית את החשיפה לכספית, יש להימנע מדגי מקרל או דגים לבנים המכילים רמות גבוהות של כספית.

תרופות בטוחות בתקופת ההנקה

מרבית התרופות אותן צורכות אימהות מיניקות, בטוחות לתינוקות. יחד עם זאת, קיימים יוצאים מהכלל, ולכן מומלץ להתייעץ עם הרופא, יועצת הנקה או רוקח במקרה של ספק. חלק מהתרופות הבטוחות עלולות להשפיע על כמות החלב המיוצרת, כך, למשל, גלולות למניעת הריון, המכילות אסטרוגן ופרוגסטרון עלולות להפחית את כמות החלב.

לכן נשים מיניקות נמנעות משימוש בגלולות למניעת היריון בתקופת ההנקה. גלולות פרוגסטרון בלבד למניעת הריון, התקנים תוך רחמיים (IUDs), וזריקות, נוטים פחות להשפיע על אספקת החלב, למרות שההתקנים עלולים להפחית את משך ההנקה. חומרים נוגדי גודש ללא מרשם המכילים פסאודואפדרין, עלולים אף הם להפחית את אספקת החלב.

אלכוהול

כשאישה שותה אלכוהול בתקופת ההנקה, אחוז קטן מהאלכוהול מועבר לחלב האם. כמות אלכוהול הנחשבת ל"בטוחה" בתקופת ההנקה שנויה במחלוקת. מספר גורמים משפיעים על כמות האלכוהול המועברת לחלב האם, והכמות אותה סופג התינוק.

גוף של אישה במשקל ממוצע נדרש לשעתיים עד לניקוי מוחלט של מנת אלכוהול מהגוף. מנה אחת נחשבת לכס בירה קטנה, כוס יין קטנה או כוסית קטנה של משקה חריף יותר. על מנת להימנע לחלוטין מהעברת אלכוהול לתינוק, מומחים ממליצים לנשים להמתין מספר שעות לאחר צריכת מנת אלכוהול, לפני ההנקה.

קפאין

מרבית הנשים המיניקות יכולות לשתות כמות מתונה של קפאין ללא השפעה על התינוקות. האקדמיה האמריקנית לרפואת ילדים מגדירה צריכת קפאין מתונה כשתי כוסות של משקה המכיל קפאין ליום.

יחד עם זאת, תינוקות רגישים לקפאין ועלולים להיות עצבניים או לסבול מהפרעות שינה, גם עם כמויות קטנות של קפאין. רגישות התינוק לקפאין בדרך כלל מופחתת במהלך הזמן, בין גילאי שלושה חודשים עד חמישה חודשים.

תרופות מהן יש להימנע בתקופת ההנקה. תרופות מסוימות ידועות כמזיקות לתינוקות ויש להימנע מהן בתקופת ההנקה. סמים כגון אמפטמינים, קוקאין והרואים אינם בטוחים לנשים ולתינוקותיהן. נשים הצורכת סמים אלו צריכות להימנע מהנקה. קיימים נתונים מוגבלים על השפעות המריחואנה על תינוקות, ומומלץ לנשים מיניקות להימנע משימוש במריחואנה.

טבק. תינוקות לאימהות מעשנות נמצאים בסיכון מוגבר למספר מצבים בריאותיים, כולל אסטמה, דלקת ריאות, דלקות אוזניים, ברונכיטיס ותסמונת מוות בעריסה (SIDS), והימנעות מעישון מפחיתה סיכונים אלו.

 

תגיות נושא: 
מאמר מקצועי\פרסומי

הוסף תגובה חדשה

CAPTCHA

משהו קטן לוודא שאינך רובוט. משתמשים רשומים מדלגים

ענה לשאלה / השלם את החסר

הנצפים ביותר

מאמרים נוספים מאת אביגיל אגלרוב