אימגו מגזין מאמרים

כתב עת בנושאי תרבות ותוכן

שומן, סוכר ומלח


התמונה של אביגיל אגלרוב
פחמימות ושומנים
מזונות מעובדים רבים מכילים כמויות גבוהות של מלח, והוא אפילו "מסתתר" במזונות שלא מצפים מהם להכיל מלח, כמו דגני בוקר ועוגיות.

שומן, סוכר ומלח זוכים לפרסום שלילי נרחב, אך יש להבין על מה באמת כל המהומה. חשוב שהורים וילדים ידעו את הבעיות סביב רכיבים אלו, יבינו כיצד הם משפיעים כשהם נצרכים בכמויות גדולות, ומדוע.

שומן

משמש לשיפור הטעם והמרקם של מזונות רבים. מזון המבושל בשומן או עם שומן מקבל דחיפת טעם וריח טובים יותר בהשוואה למזונות ללא תוספת שומן. כל המזון מספק אנרגיה, אבל שומן מספק יותר מכפול אנרגיית פחמימות.

אכילת הרבה שומן ללא שריפת האנרגיה הנוספת בפעילות גופנית, גורמת לאחסון שומן עודף בגוף, עודף משקל, השמנה ורמות גבוהות של כולסטרול. מצבורי שומן עודפים סותמים את העורכים ועלולים להוביל למחלות לב רציניות.

יחד עם זאת, לא כל השומנים נוצרו באופן שווה, וחלקם הרבה יותר בריאים בהשוואה לאחרים. שומנים בריאים הם חלק חיוני מהתזונה היומית. הם בלתי רוויים, ויכולים להיות חד בלתי רוויים או בלתי רוויים. שומנים אלו מסייעים להורדת רמות הכולסטרול והפחתת הסיכון למחלות לב. שומנים בלתי רוויים בדרך כלל גם נוזליים או רכים בטמפרטורת החדר כמו שמני זית, חמניות וקנולה. שומנים בריאים נמצאים גם באגוזים, זרעים ודגים שומניים כמו טונה, סלמון וסרדינים.

שומנים רוויים ושומני טראנס הם שומנים שאינם בריאים שצריכים להישמר עד למינימום בתזונה. אלו הם שומנים מוצקים בטמפרטורת חדר ונמצאים בעיקר במוצרים מן החי כגון מזונות מלאים שומן חלב, בשר שמן, נקניקיות, ושמנים טרופיים כגון שמני קוקוס ודקלים.

שומנים אלו מיוצרים באמצעות הוספת מימן לשמן צמחי על מנת להפוך אותם ליציבים יותר בטמפרטורת חדר. הם נמצאים במזונות אפויים ומטוגנים רבים כגון עוגיות, סופגניות, קרקרים, עוגות וחטיפים מלוחים. אכילה מרובה של מזונות שומניים מזיקה לבריאות. יש להרחיק ככל הניתן שומנים רוויים ושומני טראנס מהתזונה, ולבדוק את תוויות המזון להבטחת תכולת השומן הכוללת מתחת לעשרה גרם על כל מוצר בכמות של מאה גרם.

סוכר

נמצא בסוגים רבים ושונים של מזונות מעובדים ומשקאות, ורוב האנשים אוכלים יותר סוכר מכפי שהם צריכים. הוא משמש להמתקת מזונות ולהארכת חיי המדף באמצעות האטת קצב צמיחת חיידקים. חומץ ומלח משרתים פונקציה דומה.

סוכר מספק פרץ מהיר של אנרגיה שהגוף משתמש בה במהירות. השפעות הסוכר דועכות במהירות ומותירות השתוקקות לקבלת פרץ נוסף של אנרגיה. שיאי ושפל סוכר הם תסמינים נפוצים של אנשים שאוכלים הרבה מאכלים מתוקים. לסוכר יש טעם טוב, אך הוא אינו מכיל חומרים מזינים חיוניים. צריכת יותר סוכר מכפי שניתן לשרוף בפעילות גופנית, גורמת לגוף להמיר אותו לשומן, ומובילה לעודף משקל.

לסוכר יש גם השפעה מזיקה מאוד על השיניים. הוא מקדם צמיחת חיידקים בפה הגורמים לעששת. צחצוח לפחות פעמיים ביום מסייע לניקוי החיידקים מהשיניים, אך הפחתת אכילת חטיפים ומשקאות ממותקים היא השיטה היחידה להבטחת מניעת ריקבון. אין לאכול מזונות המכילים יותר מעשרה גרם סוכר על כל מנת מזון של מאה גרם.

מלח

חיוני לאכול מעט מלח לבריאות טובה, אבל יותר מידי עלול לגרום ללחץ דם גבוה והגברת הסיכון למחלות לב ושבץ. אנשים רבים אוהבים את טעם המזונות המלוחים ואוכלים הרבה יותר מלח מכפי שהם צריכים. מלח מורכב מנתרן כלוריד. שני החלקים המשרתים פונקציה שימושית.

נתרן מסייע למערכת העצבים להעביר מסרים סביב הגוף ומווסת את לחץ הדם. כלוריד משמש להפוך את החומצה בבטן שמסייעת בעיכול מזון ולהרוג חיידקים בריאים. מלח מופיע בדרך כלל על תוויות מזון כנתרן. מלח משמש גם לשימור מזון והארכת חיי המדף שלו.

מזונות מעובדים רבים מכילים כמויות גבוהות של מלח, והוא אפילו "מסתתר" במזונות שלא מצפים מהם להכיל מלח, כמו דגני בוקר ועוגיות. מלח מעלה את לחץ הדם ואנשים רבים אינם מודעיך לכך שהוא פוגע בבריאותם. לחץ דם גבוה נפוץ מאוד בקרב מבוגרים ומתבטא לעיתים קרובות ללא תסמינם, עד שמאוחר מידי, והם סובלים מהתקף לב או שבץ הרסני.

טעם למזונות מלוחים מתפתח בדרך כלל בילדות ולכן חשוב לבריאות העתידים של ילדים, להימנע מאכילת מזונות מעובדים ועשירים מידי במלח. גם הורים צריכים להרתיע באופן פעיל ילדים מהוספת מלח לארוחות שלהם. מזון טרי הוא האפשרות הטובה ביותר, ואפשרות נוספת היא לאכול מזון נמוך במלח או מופחת מלח. יש לבחור מזונות המכילים פחות מ-420 מיליגרם מלח לכל מוצר מזון. פחות מ-120 מיליגרם לכל מאה גרם היא הכמות האידיאלית.

תגיות נושא: 
מאמר מקצועי\פרסומי

הוסף תגובה חדשה

CAPTCHA

משהו קטן לוודא שאינך רובוט. משתמשים רשומים מדלגים

ענה לשאלה / השלם את החסר

הנצפים ביותר

מאמרים נוספים מאת אביגיל אגלרוב