אימגו מגזין מאמרים

כתב עת בנושאי תרבות ותוכן

סקירת הדיאטות האופנתיות לשנת 2016


התמונה של אביגיל אגלרוב

עם אפשרויות דיאטה כה רבות לבחירה, קשה למצוא תכנית הרזיה שתתאים לך. איגוד התזונה הבריטי (BDA), התבונן על היתרונות והחסרונות של חלק מהדיאטות הפופולאריות ביותר.

דיאטת 5:2

מבוססת על עיקרון המכונה צום לסירוגין (IF), במהלכה אתה אוכל במשך חמישה ימים בשבוע, וצם ביומיים האחרים. בנוסף לירידה במשקל, אוהדי הדיאטה טוענים שהיא משפרת את תוחלת החיים ותפקוד המוח, ומגנה מפני מצבים כגון דמנציה ואלצהיימר.

אך ראיות לגבי אפקטיביות דיאטת 5:2 מוגבלות לעומת סוגים אחרים של שיטות הרזיה. מחקר שנערך בשנת 2010 מצא שנשים המבצעות דיאטה זו השיגו רמות זהות של ירידה במשקל באמצעות תזונה מבוקרת של צריכת קלוריות, ופיתחו פחות מחלות כרוניות כגון סוכרת מסוג 2. עדויות מדעיות מראות שמודל הדיאטה מסייע בהפחתת הסיכון לסוגי סרטן מסוימים הקשורים להשמנה, כגון סרטן השד.

מסקנות המומחים

דיאטת 5:2 היא שיטה פשוטה להפחתת צריכת הקלוריות. קיימות המון גרסאות של דיאטה זו, כשחלקן פחות בטוחות מאשר אחרות. מחקרים רבים אודות צום לסירוגין הם קצרי טווח, עם מספר משתתפים קטן, או שהם מבוססים על בעלי חיים.

אם תבחר לבצע דיאטה זו, בחר תכנית המבוססת מבחינת ראיות על אכילה בריאה ומאוזנת, שנכתבה על ידי דיאטנית, כגון "דיאטת שני הימים". הקפדה זו חיונית לבריאותך, על מנת למנוע חסרים תזונתיים והתייבשות יתר בימים ללא האכילה. לנשים הרות, אנשים הנוטים להפרעות אכילה או הסובלים מסוכרת, אסור לעולם לעכב אכילה או לדלג על ארוחות.

יתרונות. דבקות במשטר תזונה במשך חמישה ימים בשבוע היא הישג גבוה יותר מהקפדה במשך שבעה ימים, וכך קיים סיכוי גבוה יותר להתמיד בשיטת אכילה זו ולרדת בהצלחה במשקל. דיאטה קפדנית במשך מספר ימים עשויה להוביל לירידה גדולה יותר בשומן גוף, עמידות לאינסולין ומחלות כרוניות אחרות.

חסרונות. הימים הלא מוגבלים אינם מיועדים למשתה ללא הגבלה. למרות שאינך צריך להקפיד על נוקשות בצריכת הקלוריות, עדיין עליך לבצע בחירות בריאות ולהקפיד על פעילות גופנית. דילוג על ארוחות עלול לגרום לך לתחושת סחרחורת, עצבנות, כאבי ראש וקושי בריכוז, אשר עלולים להשפיע על העבודה ומשימות יומיות אחרות. תופעות לוואי נוספות שדווחו הן קשיי שינה וישנוניות בשעות היום, ריח רע מהפה והתייבשות.

דיאטת דוקאן

דיאטה זו נמוכה בפחמימות ועתירה בחלבונים. אין גבול לכמויות אותן תוכל לאכול במהלך ארבעת שלבי התכנית, בתנאי שתיצמד לכללי הדיאטה. בתקופה מסוימת, יש להקפיד על תזונה רזה בחלבונים.

גישה זו מבוססת על רשימת 72 מאכלים סבירים דלי שומן עשירים בחלבו, כגון עוף, ביצים, דגים ומוצרי חלב ללא שומן. זהו ממוצע של חמישה ימים להשגת הרזיה מהירה. פחמימות הן מחוץ לתחום, למעט כמות קטנה של שיבולת שועל.

בניגוד לדיאטת אטקינס, אחד משלבי דיאטת דוקאן אוסר באופן חמור על ירקות ומגביל צריכת שומן. השלבים הבאים של התכנית מבוססים על הוספה הדרגתית של מספר פירות, ירקות ופחמימות, ובסופו של דבר הוספת כל המזונות.

המטרה היא ירידה הדרגתית במשקל לקידום התמודדות עם בעיות משקל לטווח הארוך. לא קיימת מגבלת זמן לשלב הסופי, אשר כרוך בהקפדה על יום אחד בשבוע בלבד של אכילת חלבונים והקפדה על פעילות גופנית קבועה.

יתרונות. ניתן לרדת במשקל מהר מאוד, מה שעשוי להוות מניע. זוהי דיאטה בעלת כלים קפדניים ביותר, וחלק מהאנשים אוהבים אותה. קל לבצע אותה ואינך צריך לשקול מזונות או לספור קלוריות. מלבד שמירה על תזונה דלת שומן, מלח ומזונות עתירי חלבון, לא קיימת הגבלה על כמויות האכילה במהלך השבועיים הראשונים.

חסרונות. בתחילת הדיאטה, אתה עלול לחוות תופעות לוואי כגון ריח רע מהפה, יובש בפה, עייפות, סחרחורות, נדודי שינה ובחילות כתוצאה מהימנעות מפחמימות. הדיאטה חסרה מזונות מלאים, פירות וירקות בשלבים המוקדמים, ועלולה לגרום לבעיות כגון עצירות.

מסקנות המומחים.

ירידה מהירה במשקל עשויה להיות מניע, אך דיאטה דיאטת דוקאן בלתי נסבלת ואינה בריאה. הדיאטה אינה מאוזנת מבחינה תזונתית, ומצריכה תוספי ויטמינים. קיימת סכנה כי דיאטה מסוג זה תגביל את הסיכון לבעיות בריאות לטווח הארוך, אם לא נצמדים לכללי הבריאות. הדיאטה חסרה במזונות מגוונים בשלבים הראשונים, כך שקיים סיכון להשתעמם ממנה במהירות ולוותר עליה.

דיאטת פליאו

הדיאטה העתיקה הנקראת גם דיאטת איש המערות, היא שיטת הרזיה שנוצרה בשנת 2013. הדיאטה מורכבת ממזונות כגון בשר ופירות ים, ומזונות שניתן ללקט, כגון ביצים, אגוזים, זרעים, פירות, ירקות, עשבי תיבול ותבלינים.

זהו משטר המבוסס על הרגלי האכילה, כביכול, של ציידים ואנשים שליקטו מזונות בתקופה הפליאוליתית, טרם התפתחות החקלאות, לפני כעשרת אלפים שנים. כלומר, דגנים הכוללים חיטה, חלב, סוכר מזוקק, תפוחי אדמה ומלח, כמו גם כל מזון מעובד, הם בהחלט מחוץ לתפריט.

לא קיימת "דיאטה עתיקה" רשמית, אך היא נתפסת בדרך כל כדיאטה דלת פחמימות, גבוהה בחלבונים, עם מספר גרסאות על פחמימות וצריכת בשר. מומחים סבורים שדיאטה זו היא תכנית אכילה בריאה לטווח הארוך העשויה לסייע לך לרדת במשקל ולהפחית את הסיכון לסוכרת, מחלות לב, סרטן ובעיות בריאותיות אחרות.

רוב המחקרים על הדיאטה העתיקה הם קטנים, ומחקר ארוך טווח דרוש על מנת להראות באופן חד משמעי אם היא יעילה כמו שחלק מהאנשים טוענים. מחקר ראשוני שנערך בשנת 2008 הציע שהדיאטה העתיקה יכולה לסייע בהפחתת הסיכון למחלת לב. יחד עם זאת, המחקרים מוגבלים ולא ניתן לקבוע אם הדיאטה יעילה יותר מכל דיאטות אחרות דלות קלוריות.

יתרונות

דיאטת פליאו מעודדת אותך לאכול פחות מזונות מעובדים ויותר פירות וירקות. הפחתת צריכת מזונות עתירי קלוריות תפחית את צריכת הקלוריות שלך ותסייע לך לרדת במשקל. הדיאטה פשוטה ואינה כרוכה בספירת קלוריות.

תוכניות מסוימות הולכות לפי הכלל "80/20", הקובע שתוכל לקבל 99% מהיתרונות של הדיאטה העתיקה, אם תדבק בה שמונים אחוזים מהזמן. גמישות זו מקלה את ההקפדה על הדיאטה, כך שאתה צפוי יותר להצליח. 

חסרונות

לא קיימים רישומים מדויקים של התזונה אותה אכלו אנשים בתקופת האבן, ולכן דיאטת פליאו מבוססת במידה רבה על ניחוש מלומד, וחסרה ראיות מדעיות. רוב הגרסאות של הדיאטה מעודדות אכילת כמויות גדולות של בשר, מה שנוגד את הייעוץ הבריאותי הנוכחי.

גרסאות רבות אוסרות מוצרי חלב, המהווים חלק מתזונה בריאה ומאוזנת. בדומה לכל הדיאטות הגבוהות בחלבון, הדיאטה העתיקה עשויה להיות יקרה, תלוי בבחירת נתחי הבשר. לא ניתן לבצע את הדיאטה מבלי לאכול בשר, פירות ים או ביצים, כך שהיא אינה מתאימה לצמחונים.

מסקנות המומחים. רוב הגרסאות של דיאטת פליאו כוללות קבוצות מזון מרכזיות, והן חסרות באופן משמעותי רכיבים תזונתיים חיוניים, אלא אם כן מבוצעות החלפות זהירות, ויש לצרוך תוספי תזונה. לדיאטה יש מספר היבטים חיוביים, אם מתאימים גרסה שאינה אוסרת אכילת כל קבוצות המזון, כגון חלב וקטניות. הדיאטה חסרה מגוון, כך שקיים סיכון שתשתעמם במהירות ותוותר. אם אתה מעוניין להעתיק את תזונת האבות הפליאוליתיים, מומלץ לחקות את רמות הפעילות שלהם, ולא את תזונתם לכאורה.

דיאטת אטקינס החדשה

מבטיחה להפוך את גופך למכונת שריפת שומן. התיאוריה היא שבאמצעות הימנעות מפחמימות, הגוף יתחיל לשרוף שומן לאנרגיה. דיאטת אטקינס החדשה דומה לדיאטה הישנה, חוץ מזה שהיא מאפשרת מגוון נרחב יותר של מזונות כך שהיא יותר מאוזנת מבחינה תזונתית.

במהלך השבועות הראשונים של הדיאטה, שהוא שלב ההרזיה המהירה, אתה אוכל תזונה עשירה בחלבון ללא הגבלות על שומן, וקצבת פחמימות יומית של עשרים גרם בלבד. בשלושת השלבים הבאים, הירידה במשקל עשויה להיות הדרגתית יותר, ומומלץ להקפיד על פעילות גופנית קבועה. אכילת הפחמימות מותרת ברמה של עשרה גרם, מתוך מטרה להתאמן על צריכת הפחמימות האידיאלית ולשמור על משקל בריא לכל החיים.

יתרונות. תוכל לרדת במשקל מהר מאוד, מה שיכול להיות מניע. הדיאטה מעודדת גם אנשים להימנע מפחמימות מעובדות ביותר ומאלכוהול. עם אכילת בשר אדום, חמאה, שמנת, גבינה ומיונז, זוהי אחת הדיאטות המושכות ביותר בעיני גברים.

חסרונות. תופעות הלוואי הראשוניות עשויות לכלול ריח רע מהפה, יובש בפה, עייפות, סחרחורות, נדודי שינה, בחילות ועצירות מההימנעות מפחמימות, ואפשרות צריכת סיבים נמוכה. צריכה גבוהה של שומן רווי עלולה להגביר את הסיכון למחלות לב, וקיימות חששות לגבי ההמלצה להוסיף מלח.

חוות דעת המומחים. תכנית דיאטת אטקינס החדשה זהה כעט לתכנית המקורית, אך כוללת עצות מעשיות יותר לגבי אופן יישום הדיאטה וגיוון להפגת השעמום. כמויות הבשרים המעובדים, בשרים אדומים ושומן רווי עדיין מהוות בעיה, כמו גם הייעוץ להוסיף מלח, אשר סותר עצות בריאות נוכחיות. ההבטחה להרזיה מהירה ראשונית ניתנת לערעור אך אנשים רבים מאמינים לה.

דיאטת אלקליין

אהובה על ידוענים שעל פי הדיווחים כוללים את גווינית' פאלטרו, ג'ניפר אניסטון וויקטוריה בקהאם. היא מבוססת על הרעיון לפיו דיאטות מודרניות גורמות לגוף לייצר יותר מדי חומצה. התיאוריה היא כי חומצה עודפת בגוף מומרת לשומן, שמוביל לעלייה במשקל. רמות חומציות גבוהות אחראיות אף למצבים כגון דלקת פרקים, אוסטיאופורוזיס, עייפות, ממחלות כליות והפרעות בכבד.

הדיאטה ממליצה על הפחתת מזונות המייצרים חומצה כגון בשר, חיטה ודגנים אחרים, סוכר מזוקק, מוצרי חלב, קפאין, אלכוהול ומזונות מעובדים, לטובת "מזונות בסיסיים", המפחיתים את רמת החומציות בגוף. ההנחיות כוללות אכילת שפע פירות וירקות.

הרעיון הוא כי תזונת אלקליין מסייעת לשמירת החומציות בגוף ברמות בריאות. קיימות גרסאות שונות לדיאטה, וחסידיה מאמצים "שלטון 80/20", המורכב מדיאטה המבוססת על שמונים אחוזים פירות וירקות, ועשרים אחוזי דגנים וחלבונים.

במקור פותחה הדיאטה לסיוע במניעת אבנים בכליות ודלקות שתן, לשם התאמת רמת החומציות בשתן. קיימות מעט עדויות התומכות בטענות בריאות של הדיאטה. הירידה במשקל שנצפתה בקרב חסידיה נובעת מאכילת שפע פירות וירקות והימנעות מסוכרים, אלכוהול ומזונות מעובדים, הנחשבים לייעוץ הרזיה בריא רגיל.

יתרונות. הדיאטה מכילה שפע עצות מאכילה בריאות וטובות, כגון הפחתת בשר, הימנעות מסוכר, אלכוהול ומזונות מעובדים, ואכילת יותר פירות וירקות, אגוזים, זרעים וקטניות. כלומר, אתה מתבקש להימנע ממזונות אותם אתה רגיל לאכול ולהחליפם בבחירות בריאות, אשר מפחיתות גם את צריכת הקלוריות שלך.

חסרונות. הגוף מווסת את רמות החומציות שלו ללא קשר לתזונה. כשנמנעים ממוצרי חלב כגון חלב, גבינה ויוגורט, יש למצוא תחליפי סידן אחרים, שכן הימנעות מקבוצת מזון שלמה אף פעם אינה רעיון טוב. ההתמודדות עם מה שניתן לאכול ומה שלא בדיאטה זו, עשויה לארוך זמן רב, במיוחד בהתחלה.

חוות דעת המומחים

התיאוריה של דיאטת אלקליין היא שאכילת מזונות מסוימים עשויה לסייע לשמירת איזון החומציות האידיאלי של הגוף, על מנת לשפר את הבריאות הכללית. אך הגוף שומר על איזון pH בלי קשר לתזונה.

הדיאטה חסרת ראיות, ומספר גרסאות ממליצות להימנע מקבוצת מזון שלמה. הגרסאות המאוזנות יותר של הדיאטה מספקות מגוון וכוללות את כל אבות המזון. אם אתה מנסה דיאטת אלקליין, בחר תכנית מאוזנת, הקפד על ההוראות, והימנע מגימיקים של דיאטות אופנתיות אחרות.

באדיבות קורס הבריאות הטבעית

 

תגיות נושא: 
מאמר מקצועי\פרסומי

הוסף תגובה חדשה

CAPTCHA

משהו קטן לוודא שאינך רובוט. משתמשים רשומים מדלגים

ענה לשאלה / השלם את החסר

הנצפים ביותר

מאמרים נוספים מאת אביגיל אגלרוב