אימגו מגזין מאמרים

כתב עת בנושאי תרבות ותוכן

בן הנוער אובחן בדיכאון. מה עכשיו?


בן הנוער אובחן בדיכאון. מה עכשיו?
בן הנוער אובחן בדיכאון. מה עכשיו?

כל הורה חולם על הילד "המושלם": חכם, נאה, מוכשר, צייתן, מנומס ובריא בגופו ובנפשו, אך הורה בריא יודע לאהוב ולקבל את ילדו כפי שהוא ומוותר על ציפיות אישיות וחברתיות.  יחד עם זאת, אין לזלזל בסימנים כגון חוסר עניין בפעילויות משפחתיות וחברתיות, והתדרדרות בלימודים, אשר עלולים להעיד על מצב של דיכאון.

דיכאון בקרב בני נוער הוא בעיה הכרוכה בהתמודדות רצינית מצד ההורים. לעיתים קרובות מסווה עצמו הדיכאון כמצב נורמאלי של "מצבי רוח מתנדנדים" הנובעים מגיל ההתבגרות או מחרדות אופייניות למתבגרים. לכן, לעיתים קרובות, נוטים הורים להתעלם מהמצב עד להתרחשות אירוע חמור, דוגמת ניסיון התאבדות, התנהגות מסוכנת או הסתבכות בצרות.

מדענים סבורים כי השפעות יחסיות של סביבה, גנים וכימיה של המוח, גורמים לדיכאון בגיל ההתבגרות. אך בעוד שדיכאון קליני ודיכאון דו קוטבי נוטים לעבור בתורשה, לא תמיד יסבול הילד מהמצב.

כיצד ניתן להתמודד?

אם הורה חושד בדיכאון ממנו סובל הילד, אין להתעלם מהמצב. קיימים צעדים רבים אותם ניתן לנקוט על מנת לסייע לבן הנוער להתגבר על הדיכאון.

תקשורת. מומלץ לדבר עם הילד על החששות של ההורים. יש לשתף אום בתשומת הלב למספר סימנים לדיכאון אותם הם איתרו אצלו ולאפשר לו להבין כי ההורים נמצאים שם על מנת לסייע לו לצאת מהמצב.

ייעוץ מקצועי. יש להתייעץ עם מומחה בפסיכולוגיה של בני נוער, על מנת לאבחן באופן מדויק אם המתבגר אכן סובל מדיכאון.

עם כל האהבה שבעולם, לא ניתן לרפא דיכאון או מחלה דו קוטבית באופן מיידי. הכוח של ההורים הוא לסייע לילדיהם לפתח מנגנוני התמודדות יעילים לנסיבות חייהם. במילים אחרות, על ההורים להיות זמינים ולהקשיב באופן שאינו שיפוטי לילדים המתבגרים שלהם, היות ומצב של דיכאון עשוי לדרוש התערבות ישירה.

על ההורים לדעת כיצד להציב גבולות לילדיהם, על מנת למנוע מהם התנסויות באלכוהול וסמים אחרים אשר עלולים לעורר התקפי מאניה. אלכוהול, שהוא חומר מדכא, עלול לגרום להתקף דיכאון בקרב כל אדם הסובל מהפרעות מצב הרוח. אם הילד אינו יכול להתנזר מחומרים אלו, חשוב לקבל סיוע מקצועי.

על ההורים להקפיד על הרגלי השינה של הילד על מנת לשמור על איזון רגשי. בני נוער רבים "חיים" היום בטלפון או במחשב במשך רוב שעות היום והלילה. יתכן שיהיה צורף לאכוף בקפדנות הימנעות מהרגלים אלו לפני השינה.

גם ההורים עצמם צריכים לסגל הרגלים בריאים על מנת להיות מסוגלים להתמודד עם בן נוער הסובל מדיכאון. עליהם להקפיד על מספיק שעות שינה, צריכת מזון בריא, פעילות גופנית ומציאת האיזון בין מגע עם חברים, וזמן איכות עצמי ומשפחתי.

הורים לבני נוער הסובלים מדיכאון יכולים להצטרף לקבוצת תמיכה המורכבת מהורים אחרים במצבם. חשוב לשתף ולהקשיב לניסיון של אחרים על מנת לאגור כוח ותקווה.

כך או אחרת, על ההורים להבין כי הם אכן נמצאים במצב מאתגר, אך אפשרויות הסיוע הן זמינות ורבות.

מאמר מקצועי\פרסומי

הוסף תגובה חדשה

CAPTCHA

משהו קטן לוודא שאינך רובוט. משתמשים רשומים מדלגים

ענה לשאלה / השלם את החסר

הנצפים ביותר

מאמרים נוספים מאת אבישי חאליסי