אימגו מגזין מאמרים

כתב עת בנושאי תרבות ותוכן

ילדים לומדים לצייר ולכתוב


התמונה של אביגיל אגלרוב

יצירתיות היא גשר ללמידה. כשילד יצירתי וסקרן, הוא יכול למצוא תשובות לבעיות כגון איך לשמור על מגדל הקוביות מנפילה. יצירתיות מסייעת לילד ללמוד להתחשב, להביע סקרנות ולהיות בטוח בהמשך דרכו, כשהוא מתחיל את הלימודים.

אחת השיטות החשובות ביותר לכוון ילד ליצירתיות היא להניח לו להתנסות בחומרי אמנות. ככל שהוא לומד להשתמש בעפרון ומתחיל לעבוד, ניתן להיווכח כי הוא שולט במיומנויות כתיבה וציור, והוא מסגל יותר שליטה גם במשימות מורכבות יותר, ככל שהוא מתאמן.

לילדים צעירים מאוד, אמנות ומיומנויות כתיבה מוקדמות מתפתחות במקביל. זה פשוט עניין של הבנת היכולות המדהימות אותן ניתן ליצור עם צבעים. הילד מגלה את הקשר בין היד המחזיקה את העיפרון, לבין הקו המיוצר על הדף.

הוא חווה את הכוח של סיבה ותוצאה, ותגלית זו מרגשת ביותר עבורו. הוא יכול כעת לבצע "סימן" אמיתי בעולם. זינוק במיומנויות חשיבה אלו מסייע לו לסגל יכולת חדשה להחזיק דברים באצבעות ובידיים. השליטה הגוברת שלו על שרירי הידיים מאפשרת לו להניע צבע או מכחול עם מטרה.

ילדים מתנסים במספר שלבים של ציור וכתיבה, המתפתחים מגיל שנה וחצי עד גיל שלוש. לוחות הזמנים של התפתחות הילד הם משוערים, הם עשויים לשלוט במיומנויות אלו מהר יותר או לאט יותר, ועדיין להתפתח כראוי. צמיחה אינה מתרחשת בקצב קבוע אצל כל ילד, אלא כשמציעים לו חוויות כיף עם מגוון נרחב של חומרי אמנות וכתיבה, כך שניתן לחזות בהתקדמות לאורך הזמן.

שרבוט אקראי – בגילאי שנה וחצי עד שנתיים וחצי

זוהי התקופה בה ילדים צעירים פשוט מבינים כי תנועותיהם גורמות לקווים ושרבוטים אותם הם רואים על הדף. שרבוטים אלו הם בדרך כלל תוצאה של תנועות גדולות מהכתף, עם עפרון או צבע שנאחז באגרוף הילד. יש שמחה ביצירת אמנות בכל הגילאים, אך בשלב זה במיוחד, ילדים רבים מתענגים על המשוב אותו הם מקבלים מחושיהם, דרך תחושת העיפרון, ריח הצבע, או החמר הרטוב.

עבור ילדים אחרים, מידע חושי זה עשוי להיות יותר מידי והם אינם מסוגלים ליהנות מפעילויות אמנות בשלב זה, כגון ציור. ככל שהם גדלים, הם סובלים יותר קלט חושי, וניתן לחדש באופן הדרגתי את פעילויות האמנות בשגרת היומיום שלהם.

שרבוט מבוקר – בגילאי שנתיים עד שלוש. כשילדים מפתחים שליטה טובה יותר על שרירי ידיהם ואצבעותיהם, הקשקושים שלהם מתחילים להשתנות ולהיות יותר בשליטה. פעוטות מסוגלים לבצע סימנים חוזרים ונשנים על הדף עם קווים אלכסוניים, מעוקלים, אופקיים או אנכיים. במשך הזמן, הם מבצעים את המעבר להחזקת עיפרון או צבע בין האגודל והאצבע.

קווים ודפוסים – בגילאי שנתיים וחצי עד שלוש וחצי. ילדים מבינים כעת שכתיבה מורכבת מקווים, עקומות ודפוסים חוזרים ונשנים. הם מנסים לחקות דפוס זה בכתיבתם. אז בזמן שאינם יכולים לכתוב בפועל, יתכן שניתן יהיה לראות אותיות בציור שלהם. אלו עשויים לכלול קווים, נקודות ועיקולים. זוהי תקופה מרגשת בה הפעוט מבין שהציור שלו מעביר משמעות. לדוגמא, הוא יכול לכתוב משהו למטה, ואז לבטא את המילה שהוא אומר. זהו צעד חשוב לקראת קריאה וכתיבה. 

ציורי חפצים או אנשים – בגילאי שלוש עד חמש

מבוגרים רבים חושבים על ציורים כתיעוד של משהו. תמונה שנמצאת בראש ובהמשך מיוצגת בדף היא מיומנות חשיבה שלוקח לה קצת זמן להתפתח. בהתחלה, ילדים אינם מתכננים את יצירותיהם. כלומר, הם מסיימים את הציור ולאחר מכן מתייגים את יצירת המופת שלהם עם שמות של אנשים, בעלי חיים או חפצים שהם מכירים. זה משתנה במשך הזמן.

בקרוב ניתן היה להבחין בשלב בו הילד מתכנן באופן ברור את הציור, לפני הייצור. ניתן גם להבחין ביותר פרטים בציור, יותר שליטה בדרך בה הוא מטפל בעיפרון או בצבע, והשימוש שלו בצבעים נוספים. הציורים הראשונים של הילדים נבנים בדרך כלל במעגלים, ועשויים לכלול שמש מעוגלת באופן סדיר, עם קרניים בוהקות. בדרך כלל הציורים כוללים תכונות הניתנות לזיהוי כאנושיות.

ברגע שהילד מתחיל לצייר ציורים מכוונים, הוא שולט בחשיבה סמלית. אבן דרך חשובה זו במיומנויות החשיבה מעידה על העובדה לפיה הילד מבין שקווים על הנייר יכולים להיות סמל של משהו אחר, כמו בית, חתול או אדם. בשלב זה, הילד מתחיל להבין גם את ההבדל בין ציור וכתיבה.

ניתן לראות אותו מצייר תמונה ולאחר מכן משרבט מספר "מילים" מתחת על מנת לתאר את הסיפור אליו הוא נמשך. כשהילד מסוגל לחלוק עם מבוגרים את הסיפור שלו, יש להחדיר בו מוטיבציה לבצע עבודה "סיפורית" יותר ויותר ככל שהוא גדל.

אותיות ומילים – גילאי שלוש עד חמש

הילד מתנסה עם אותיות כבר מספר שנים ומתחיל להשתמש בהן בכתיבה שלו. בדרך כלל, ילדים מתחילים בניסויי אותיות עם השמות שלהם, שכן אלו המוכרים להם ביותר. הם גם "מעמידים אותיות" באמצעות העתקת צורות מכתבים מוכרים, ולעיתים קרובות מניחים שהכתיבה שנוצרת חייבת להיות אמיתית, כי היא נראית כמו אותיות אחרות שהם ראו.

במהלך תקופה זו, ילדים מתחילים גם להבין שחלק מהמילים עשויות מסימנים קצרים יותר, ומילים אחרות עשויות מסימנים ארוכים יותר. כתוצאה מכך, השרבוטים שלהם משתנים. הילד עשוי ליצור כתיבה של דפוסים קצרים וארוכים שנראים כמו מילים או משפטים. בעוד שהאותיות והמילים האלו כנראה אינן נכונות מבחינה טכנית, אין זה משנה. אבן דרך מרגשת זו מעידה על כך שהילד מתחיל להבין שלטקסט ומילים כתובות יש משמעות.

מה ניתן לעשות כדי לעודד מיומנויות כתיבה ואמנות

להפוך את האמנות לחלק קבוע מהמשחקים. להציע לילד עפרונות עבים, קלים לאחיזה וצבעי מים. לגזור ניירות ולצייר עליהם. לעיתים לילד קל יותר לצייר אם הנייר על השולחן יציב במהלך הציור שלו. ככל שהוא גדל, ניתן להוסיף צבעי מים, מספריים בטוחות לילדים, דבק, ובצק תוצרת בית כחלק מהחומרים היצירתיים של הילד.

אין צורך בהוראות. מומלץ לתת לילד להתנסות ולחקור. יצירתיות פירושה שיש בכוחו לבטא את עצמו בדרכו שלו, ועצמאות היא בדיוק מה שפעוט מתפתח מחפש על מנת להרגיש בטוח מוכשר וחכם. כשיושבים בקרבת מקום, ניתן להתבונן בהנאה שלו מיצירתו, ולספק לו את כל ההדרכה לה הוא זקוק.

הבחנה בתהליך, ולא במוצר בלבד. הורים נוטים בדרך כלל להחמיא לילדים על הצלחותיהם. לעיתים הם נתקעים על העובדה שעצים צריכים להיות ירוקים ולא סגולים. אבל ילדים לומדים יותר כשלא מתמקדים הרבה על מה שהם מציירים, אלא על מה שהם חושבים על הציור שלהם. יש לצפות בעבודתם, וללמוד הרבה מהקווים שלהם.

ניסוי מגוון עם חומרי אמנות. כשהילד מתקרב לגיל שלוש, הוא מצייר עם חומרים נוספים כגון כדורי צמר גפן, ספוגים, וחרוזים. מומלץ לתת לו עפרונות ולהניח לו לצייר על משטח מחוספס, או לצייר בחוץ בגיר על המדרכה, ולראות איך מים משנים את צבע הגיר. ניתן להוסיף צבע או אבקה נוצצת למשחק החול של הילד, או להוסיף ממד חדש למשחק מים באמצעות הוספת טיפות צבע למים.

שימוש באמנות כדי לסייע לילד להביע רגשות חזקים. ניתן להציע לילד מספר משחקי בצק או ציור סימנים על נייר ולהציע לו לבצע ציור מאוד כועס, אם הוא סובל מהתקפי זעם. פעילות יצירתית מסייעת לעיתים לילדים לבטא רגשות שהם חזקים מידי עבורם מכדי לבטא במילים.

לעודד את הילד לכתוב. אם הוא משרבט משהו ואז אומר מה "כתב", יש לקחת את זה ברצינות. כך הוא לומד שמילים הן חזקות ובעלות משמעות.

פעילות יצירתית מסייעת לילדים ללמוד כיצד לפתור בעיות, למצוא תשובות בעצמם, לגלות את הסיבה והתוצאה של מעשיהם, ולהרגיש בטוחים לגבי בחירותיהם. חוויות אמנות מסייעות לילדים לפתח עצמאות בגבולות, ומעניקות להם הזדמנות לייצג את רעיונותיהם על נייר או בפורמטים אחרים. והכי חשוב, ביטוי יצירתי מאפשר לילדים להתחבר לקסם הדמיון שהוא מה שמעניין כל ילד.

 

תגיות נושא: 
מאמר מקצועי\פרסומי

הוסף תגובה חדשה

CAPTCHA

משהו קטן לוודא שאינך רובוט. משתמשים רשומים מדלגים

ענה לשאלה / השלם את החסר

הנצפים ביותר

מאמרים נוספים מאת אביגיל אגלרוב