אימגו מגזין מאמרים

כתב עת בנושאי תרבות ותוכן

סידן וויטמין D


התמונה של אביגיל אגלרוב
חשיבות צריכת התוספים
אכילה מייצרת חומצת קיבה המסייעת לגוף לספוג את מרבית תוספי הסידן.

סידן הוא מינרל חיוני לחיים. כ-99% מהסידן בגוף נמצא בעצמות ובשיניים. מידי יום, אדם מאבד סידן דרך העור, הציפורניים, השיער, הזיעה והפרשות מערכת העיכול, אך הגוף אינו מסוגל לייצר סידן חדש. מסיבה זו, חשוב לקבל סידן מהתזונה, שכן כשקיים מחסור בסידן, הוא נלקח מהעצמות.

מזון הוא המקור הטוב ביותר לסידן. מוצרי חלב כגון חלב דל שומן, יוגורט וגבינה, עשירים בסידן. ירקות ירוקים מסוימים מכילים סידן בכמויות קטנות יותר. מיצי פירות טריים, חלב סויה, דגנים, חטיפים לחמים מכילים סידן.

תוספי סידן

כמות הסידן לה זקוק אדם באמצעות צריכתו כתוסף, תלויה בכמות הסידן אותה הוא מקבל מהתזונה. מומלץ לצרוך באמצעות תזונה את כמות הסידן היומית המומלצת, הנקבעת לאחר התייעצות עם הרופא, ולהשלים באמצעות תוספים, ורק במידת הצורך, על מנת לפצות כל מחסור.

תוספי סידן זמינים ללא מרשם במגוון נרחב של הכנות, כולל בטבלית או בנוזל, ובכמויות שונות. התוספת הטובה ביותר היא זו שעונה על הצרכים האישיים, כמו גם היבטי עלות וזמינות. לאחר בחירת התוסף הטוב ביותר, יש להקפיד על ההיבטים הבאים:

בחירת מותג תוסף בעל אמינות מוכחת. תווית המוצר צריכה להכיל את המילים "מטוהר" או הצהרת בדיקת תקני בטיחות המעידים על כך שהמוצר עומד בסטנדרטים של טוהר ואיכות.

קריאת תווית המוצר לקביעת כמות יסודות הסידן. כמות זו מהווה את הסכום בפועל של הסידן הנמצא בתוסף, וכן את המינון אותו יש לצרוך. בעת קריאה זהירה של התווית, יש לתת את הדעת על הוראות "הסכום למנה" ו"גודל מנה".

סידן נספג באופן הטוב ביותר כשהוא נצרך בכמויות של חמש מאות או שש מאות מיליגרם או פחות. כמות זו מתקבלת עם אכילת מזונות עשירים בסידן או עם צריכת תוספי תזונה.

צריכת סידן באמצעות תזונה. אכילה מייצרת חומצת קיבה המסייעת לגוף לספוג את מרבית תוספי הסידן. כך, למשל, כדי לשמור על תזונה בריאה בהיריון יש להקפיד על צריכה נאותה וקבועה של סידן.

צריכה הדרגתית. עם התחלת צריכת תוסף סידן חדש, יש להתחיל עם כמות קטנה, כדי שהגוף יסבול היטב את התוסף. מומלץ להתחיל עם כמות של מאתיים עד שלוש מאות מיליגרם ליום, במשך שבוע, תוך כדי שתיית שמונה כוסות מים. לאחר מכן ניתן להוסיף בהדרגה את כמויות הסידן מידי שבוע.

יש להתייעץ עם הרופא או הרוקח לגבי אינטראקציות אפשריות בין תרופות מרשם לבין תוספי סידן.

ויטמין D

ויטמין זה חיוני ביותר להגנת העצמות והגוף זקוק לו כדי לספוג סידן. ילדים זקוקים לוויטמין D לשם בניית עצמות חזקות, ומבוגרים זקוקים לו על מנת לשמור על עצמות חזקות ובריאות. מחסור בוויטמין D עלול לגרום לאיבוד עצם, צפיפות עצמם נמוכה יותר ושבירת עצמות המתרחשת עם ההזדקנות.

מקורות לקבלת ויטמין D

ויטמין זה מתקבל משלושה מקורות שונים, הכוללים: אור השמש; תזונה; ותוספים.

אור השמש

העור מקבל ויטמין D מקרינה אולטרה סגולית (קרני UVB) הנמצאת באור השמש. הגוף מסוגל לאחסן את הוויטמין ולהשתמש בו מאוחר יותר. כמות הוויטמין המאוחסנת בגוף תלויה בזמן ביום, עונת השנה, קו רוחב, פיגמנטציה של העור ותזונה נכונה. בהתאם למקום המגורים, ייצור ויטמין D עשוי לקטון או להיות נעדר לחלוטין בחורף.

בשל החששות לגבי סרטן עור, אנשים רבים נמנעים מאור השמש מכסים את עורם בבגדים מגנים או מורחים קרם הגנה. השימוש בקרם הגנה הוא הגורם החשוב ביותר המגביל את יכולת העור לייצר ויטמין D. בשם הסיכון לסרטן מהשמש, מרבית האנשים צריכים לקבל את הוויטמין ממקורות אחרים, כולל אכילת מזונות עשירים בוויטמין D ונטילת תוספי תזונה.

תזונה. ויטמין D זמין באופן טבעי רק במספר מזונות, כולל דגים שומניים כגון מקרל, סלמון וטונה. הוא נמצא גם בחלב ובמוצרי חלב, מיץ תפוזים, חלב סויה ודגנים. יש לבדוק את תווית המזון כדי לוודא שהוא מכיל ויטמין D, אך קשה מאוד לקבל את כל הכמות הדרישה באמצעות תזונה בלבד, ומרבית האנשים זקוקים לנטילת תוספים כדי לקבל את הכמות הדרושה לבריאות העצם.

תוספים. אם לא מתקבלת כמות מספקת של ויטמין D מאור השמש ומהתזונה, מומלץ לצרוך תוסף. ניתן לצרוך את התוסף עם האוכל או בנפרד ממנו. בעוד שהגוף זקוק לוויטמין D לשם ספיגת סידן, אין צורך לצרוך ויטמין D יחד עם תוסף סידן.

תגיות נושא: 
מאמר מקצועי\פרסומי

תגובות

שמש בריאה בארץ בריאה

בחורף היא נפלאה. בקיץ על הפנים.

הוסף תגובה חדשה

CAPTCHA

משהו קטן לוודא שאינך רובוט. משתמשים רשומים מדלגים

ענה לשאלה / השלם את החסר

הנצפים ביותר

מאמרים נוספים מאת אביגיל אגלרוב