אימגו מגזין מאמרים

כתב עת בנושאי תרבות ותוכן

יסודות המוח: הבנת השינה


התמונה של אביגיל אגלרוב
הבנת השפעת השינה על המוח
כימיקלים מאותתים עצבים הנקראים נוירוטרנסמיטורים הקובעים אם אדם ישן או ער, באמצעות פעילות על קבוצות שונות של תאי עצב או נוירונים במוח. תאי עצב בגזע המוח, המחברים את המוח עם עמוד השדרה, מייצרים מוליכים עצביים כגון סרוטונין ונוראפינפרין השומרים חלקים מסוימים של המוח פעילים במהלך שעות הערות.

עד שנת 1950, רוב האנשים חשבו על שינה כעל חלק פסיבי ורדום בחיי היומיום. כיום ידוע שהמוח פעיל מאוד במהלך השינה. בנוסף, השינה משפיעה על התפקוד היומיומי והבריאות הפיסית והנפשית בדרכים רבות שרק כיום מתחילים להבין.

כימיקלים מאותתים עצבים הנקראים נוירוטרנסמיטורים הקובעים אם אדם ישן או ער, באמצעות פעילות על קבוצות שונות של תאי עצב או נוירונים במוח. תאי עצב בגזע המוח, המחברים את המוח עם עמוד השדרה, מייצרים מוליכים עצביים כגון סרוטונין ונוראפינפרין השומרים חלקים מסוימים של המוח פעילים במהלך שעות הערות.

נוירונים אחרים בבסיס המוח מתחילים לאותת בתחילת ההרדמות. נוירונים אלו "מכבים" את האותות השומרים על הערנות. מחקרים מצביעים גם על העובדה לפיה חומר כימי הנקרא אדנוזין מצטבר בדם בשעות הערות וגורם לנמנום. כימיקל זה מתפרק בהדרגה במהלך השינה.

חמשת שלבי השינה

במהלך השינה, אדם עובר בדרך כלל דרך חמישה שלבים: 1, 2, 3, ו-4 ושלב REM שהוא שלב השינה. שלבים אלו מאופיינים בתנועת עיניים מהירה, ומתקדמים במחזור מהשלב הראשון לשנת REM, ואז מתחיל המחזור שוב עם השלב הראשון. אדם מבלה כמעת מחצית מכלל שעות השינה בשלב שניים, כעשרים אחוזים בשנת REM, ושלושים האחוזים הנותרים בשלבים האחרים. תינוקות, לעומת זאת, מבלים כמחצית מזמן השינה שלהם בשנת REM.

בשלב הראשון, שהוא שלב השינה הקלה, אדם נסחף לשינה ויכול להתעורר בקלות. העיניים עוברות באיטיות רבה ופעילות השרירים מאטה. אנשים המתעוררים משלב זה זוכרים לעיתים קרובות דימויים חזותיים מקוטעים. אנשים רבים חווים גם התכווצויות שרירים פתאומיות המקדימות תחושה של התחלת נפילה. תנועות פתאומיות אלו זהות לקפיצה שאדם מבצע כשהוא נבהל.

בכניסה לשלב השני של השינה, תנועות העיניים נעצרות וגלי המוח הופכים להיות איטיים יותר, עם התפרצויות אקראיות של גלים מהירים הנקראים שנת צירים. בשלב השלישי, גלי המוח איטיים מאוד וגלים הנקראים גלי דלתא מתחילים להופיע, וביניהם גלים קטנים ומהירים יותר.

בשלב הרביעי, המוח מייצר גלי דלתא באופן בלעדי כמעט. קשה מאוד להעיר מישהו בשלבים השלישי והרביעי, אשר נקראים יחד שינה עמוקה. לא קיימת פעילות תנועת עיניים או שרירים. אנשים המתעוררים במהלך שינה עמוקה אינם מתואמים באופן מידי עם סביבתם, ובדרך כלל מרגישים מטושטשים ומבולבלים במשך מספר דקות לאחר שהתעוררו. חלק מהילדים חווים הרטבה, ביעותי לילה או הליכה מתוך שינה במהלך שינה עמוקה.

שנת REM

כשאדם עובר לשנת ה-REM, הנשימה הופכת להיות מהירה יותר, לא סדירה ורדודה. העיניים נעות במהירות בכיוונים שונים והשרירים והגפיים משתתקים באופן זמני. קצב הלב מתגבר, לחץ הדם עולה וגברים מפתחים זקפת פין. כשאנשים מתעוררים במהלך שנת REM, הם מתארים לעיתים קרובות סיפורי חלומות מוזרים ושאינם הגיוניים.

שנת ה-REM הראשונה מתרחשת בדרך כלל כשבעים עד תשעים דקות לאחר ההירדמות. מחזור שינה שלם לוקח כשעה וחצי עד שעתיים בממוצע. מחזורי השינה הראשונים בכל לילה כוללים פרקי REM קצרים יחסים ופרקי שינה עמוקה ארוכים. ככל שהלילה מתקדם, שנת ה-REM גדלה באורכה תוך שהשינה העמוקה יורדת. בבוקר, אנשים מבלים כמעט את כל זמן השינה שלהם בשלבים הראשון, השני וה-REM.

גורמים המשפיעים על השינה והערנות

היות והשינה משפיעה על הערנות באמצעות אותות עצביים שונים במוח, מזון ותרופות המשנים את איזון אותות אלו, משפיעים על תחושת הערנות או הנמנום, ועל איכות השינה. משקאות המכילים קפאין ותרופות כגון כדורי דיאטה וחומרים נוגדי גודש, מעוררים חלקים מסוימים של המוח ועשויים לגרום לנדודי שינה, או חוסר יכולת לישון.

תרופות נוגדות דיכאון רבות מדכאות שנת REM, ומעשנים כבדים ישנים בדרך כלל שינה קלה מאוד ומפחיתים את כמויות שנת ה-REM. הם נוטים גם להתעורר לאחר שלוש או ארבע שעות שינה בשל הגמילה מהניקוטין. אנשים רבים הסובלים מנדודי שינה מנסים לפתור את הבעיה עם אלכוהול, אך בעוד שאלכוהול מסייע לנפילה לשינה קלה, הוא גם גוזל את השלבים העמוקים המבריאים יותר של השינה, ושומר את השינה בשלבים קלים מהם ניתן להתעורר בקלות.

אנשים מאבדים חלק מהיכולת לווסת את טמפרטורת גופם במהלך השינה, וכך טמפרטורות חמות או קרות באופן חריג בסביבה עשויות לשבש שלב שינה זה. אם שנת REM מופרת בלילה אחד, הגוף אינו מבין את התקדמות מחזור השינה הנורמלי בפעם הבאה של התנומה. הוא מחליק ישירות לתוך שנת REM ועובר פרקי זמן ארוכים עד להשלמת שלב זה של השינה.

במצב של הרדמה או תרדמת, אנשים סבורים בדרך כלל שהם ישנים, אך תנאים אלו אינם יכולים לעורר ואינם מייצרים תבניות מורכבות ופעילות של גלי המוח הנוכחים בשינה נורמלית. גלי המוח שלהם איטיים וחלשים מאוד, ולעיתים בלתי ניתנים לגילוי.

תגיות נושא: 
מאמר מקצועי\פרסומי

תגובות

חייבים לדבר אליהם

אנשים בתרדמת שומעים הכל ומושפעים פיסית ונפשית מכל מה שאומרים להם.

הוסף תגובה חדשה

CAPTCHA

משהו קטן לוודא שאינך רובוט. משתמשים רשומים מדלגים

ענה לשאלה / השלם את החסר

הנצפים ביותר

מאמרים נוספים מאת אביגיל אגלרוב