אימגו מגזין מאמרים

כתב עת בנושאי תרבות ותוכן

דימוי גוף


התמונה של אביגיל אגלרוב
לידת ונוס - בוטיצ'ילי
לידת ונוס - בוטיצ'ילי

דימוי גוף קשור לדרך בה אדם מרגיש עם המראה שלו, או שלה. הדימוי אינו מבוסס על עובדות, אלא נלמד מהסביבה המקיפה אותנו. הדימוי העצמי עשוי להשתנות מהילדות ולהיות מושפע מגורמים ביולוגיים, פסיכולוגיים וחברתיים שונים.

ברגע שילדים הופכים להיות בגיל העשרה, דימוי הגוף שלהם הופך להיות קשור באופן הדוק להערכתם העצמית, כך שאם הם אינם חשים בנוח עם גופם, הם אינם יכולים לחוש בנוח לגבי עצמם. דימוי גוף ירוד עלול אף להוביל לדיכאון, הפרעות אכילה וגם רצון לבצע הליכים קוסמטיים, אשר כולם יכולים להזיק לבריאות.

לעומת זאת, דימוי גוף חיובי מוביל לתחושה כי היופי הפנימי חשוב יותר מהיופי החיצוני, והוא הכרחי לבני נוער על מנת שיחושו בטוחים יותר לגבי עצמם ויכולותיהם. למרות שרוב האנשים חושבים כי דימוי גוף הוא "בעיה של בנות", יותר ויותר מחקרים מראים כי גם בנים מושפעים מהתופעה.

החיסרון: מדיה עלולה להזיק לדימוי הגוף

מחקרים מציינים כי כאשר אדם צעיר אינו חש כי גופו תואם את הרעיונות החברתיים לגבי שלמות, הוא עלול לעבור תקופה קשה בפיתוח הערכה עצמית. כיצד יכולים אנשים צעירים אלו ללמוד על גופם האידיאלי? דרך אמצעי התקשורת, כמובן.

גוף נשי אידיאלי. המדיה מלמדת נשים צעירות כי הגוף הנשי האידיאלי צריך להציג חזה גדול, מותניים צרות, וירכיים מחוטבות. ללא פגמים, ללא סימני מתיחה וללא קמטים. נשים צעירות לומדות, כי אם הן אינן עומדות באידיאל זה, עליהן להקפיד על פעילות גופנית, תזונה, לעבור ניתוחים קוסמטיים או לרכוש איפור וקרמים יקרים על מנת להשיג את המראה המבוקש. נערות שגופן עובר תהליך צמיחה, עלולות לפגוע בעצמן באמצעות מיעוט אכילה, פעילות גופנית מוגזמת, או ניתוח פלסטי על מנת לקבל את "השלמות הבלתי ניתנת להשגה".

גוף גברי אידיאלי. התקשורת מלמדת אף כי גברים צריכים להיות תמירים וחסרי פגם, בעלי כתפיים רחבות, זרועות שריריות, "שישיית" קוביות בבטן ומתניים צרות. כיום ידוע שגברים צעירים, שאינם עומדים בסטנדרטים אידיאליים אלו, פונים לעיתים קרובות לסיוע של סטרואידים והגבלת התזונה על מנת ליצור את מה שהם מאמינים כי הוא "הגוף המושלם" הנובע מפעילות גופנית מוגזמת.

טלויזיה וסרטים

אמצעי מדיה אלו מציגים גופים בשלושה ממדים, ומעניקים לצופים מושג ברור על הדרך בה נשים וגברים צריכים להיראות על מנת לעמוד בסטנדרטים החברתיים. מחקרים מוכיחים כי אופרות סבון וקליפים מוסיקליים, הם הגורימים העיקריים המנחים צעירים לרזון.

האינטרנט מציע לצעירים את ההזדמנות לאתר מידע, אמיתי או שקרי, לגבי האופן בו יוכלו לשפר את גופם. התפתחות חדשה ומסוכנת אחת היא תופעת האתרים המעודדים אנורקסיה ובולימיה, המעודדים צעירים לאמץ התנהגויות שאינן בריאות על מנת להפחית ממשקלם או להגדיל את נפח שריריהם.

מגזינים. מהווים מקור נוסף ללחץ תקשורתי. המגזינים הפופולאריים המופנים אל בני העשרה או אל מבוגרים, כגון 'ווג', 'את' ו'לאישה', גורמים להם לקרוא מאמרים מפתים אך שקריים, המציגים מצגי אחיזת עיניים אודות "ניסים" הקשורים ל"ירידה מהירה במשקל!" ו"כיצד להיראות צעירה בעשר שנים!"

עולם הפרסום, בין אם הוא משודר בטלויזיה, בסרטים או במגזינים מודפסים או מקוונים, מהווים את המדיום העוצמתי ביותר להצגת דימויי גוף. המפרסמים מושכים את תשומת הלב של הציבור אל מוצריהם, באמצעות הצגתם עם נשים רזות וגברים שריריים. בסיוע של טכניקות מתקדמות לליטוש תמונות, מודלים אלו "משופרים" לעיתים קרובות באמצעות מחשבים, ומעניקים לציבור תחושה כי מדובר בגוף טבעי.

במציאות, העולם מורכב מסוגי אנשים שונים, שאינם תואמים את האידיאל המוצג בתקשורת, ולכן חשוב כי ילדים ובני נוער יזכרו שני דברים: הדרך היחידה לשמור על גוף בריא היא הקפדה על פעילות גופנית קבועה ותזונה בריאה; וכי אנשים נמשכים אל אחרים בשל שילוב גורמים, כולל אינטיליגנציה, חוש הומור, כישרון, אמפתיה ומאפייני אישיות אחרים, שאינם קשורים למראה הפיסי בלבד.

למרבה המזל, יותר ויותר חברות יוצרות מודעות חדשה, המורכבת מסוגים רבים ושונים של דימויי גוף, המוצגים על ידי נשים מבוגרות, ספורטאים, נשים שאינן בהכרח "זוהרות", ובעלות משקלים ממוצעים.

מה יכולים הורים לעשות?

ללמד את הילדים להשתמש נכון באמצעי התקשורת. לאתר פרסומות "מטוייחות" בפוטו שופ, והמציגות דימויי גוף שאינם מציאותיים, כולל הבטחות שקריות כגון להגדיל את השדיים באמצעות קרמים, ליצור קוביות בבטן בשלושה ימים, ועוד. יש לדבר עם הילדים על המסרים האלו, ולשאול אותם מה דעתם לגבי הקשר של הבטחות אלו למציאות.

אם ילד אינו חש בנוח עם גופו, יש להתחיל בנהלים משפחתיים לאכילה בריאה יותר, ולעודד יותר הקפדה על פעילות גופנית. זוהי הדרך היחידה להשגת גוף בריא, והיא תועיל לכל המשפחה. מומלץ להוביל את הילדים להיות מעורבים בפעילויות שיגרמו להם לחוש טוב עם עצמם ולבטא נכון את כישוריהם. בין אם פעילויות אלו כוללות אמנות, ספורט, ריקוד או מוסיקה. ילדים צריכים להיות בסביבה המעודדת אותם לפתח את כישוריהם באופן בריא.

לקריאה נוספת:

דימוי עצמי - במכון תל אביב לפסיכותרפיה

תגיות נושא: 
מאמר מקצועי\פרסומי

הוסף תגובה חדשה

CAPTCHA

משהו קטן לוודא שאינך רובוט. משתמשים רשומים מדלגים

ענה לשאלה / השלם את החסר

הנצפים ביותר

מאמרים נוספים מאת אביגיל אגלרוב