אימגו מגזין מאמרים

כתב עת בנושאי תרבות ותוכן

דיאטת אקו אטקינס


התמונה של אביגיל אגלרוב

רמת החלבונים הגבוהה בדיאטה דלת פחמימות של אטקינס, ידועה כבר עשרות שנים, למרות שמומחים רבים מאמינים כי דיאטה כל כך גבוהה בשומן מן החי אינה עולה בקנה אחד עם בריאות טובה. כיום קיימת חלופה צמחונית לדיאטת אטקינס, המכונה דיאטת אקו אטקינס. מחקרים הראו כי דיאטת אטקינס המקורית מפחיתה את העמידות לאינסולין, חוסר יכולת הגוף להגיב כראוי לאינסולין, ומגבירה את רמות הכולסטרול הטוב (HDL), אך יש לה השפעה גם על הכולסטרול הרע (LDL).

דיאטת אקו אטקינס הגיעה לאחר שחוקרים בבית החולים סנט מייקל בטורונטו החליטו לבדוק אם תזונה צמחונית עשירה בחלבון יכולה לקדם ירידה במשקל בשילוב עם ירידה ברמות הכולסטרול הרע. הם המציאו את דיאטת אקו אטקינס, השומרת על אותו יחס של חלבון ופחמימות כמו דיאטת אטקינס המקורית, אבל השינוי מתבסס על החלפת החלבון מן החי העשיר בשומן, עם חלבון צמחי, בעיקר מסויה וגלוטן.

לצורך המחקר, שפורסם בכתב העת Archives of Internal Medicine, החוקרים עקבו אחר 47 גברים ונשים הסובלים מעודף משקל, וביקשו אותם לעקוב אחר דיאטת אטקינס המקורית ודיאטת אקו אטקינס הצמחונית, הכוללת יותר פחמימות ופחות שומן. שתי הדיאטות היו דלות בקלוריות.

במהלך חודש, שתי הקבוצות הפחיתו בממוצע חמישה קילוגרמים, ושיפרו את רמות לחץ הדם, הכולסטרול, והטריגליצרידים. אבל המשתתפים שעקבו אחר דיאטת אקו אטקינס, הראו ירידה משמעותית יותר בכולסטרול הרע.

דיאטת אקו אטקינס: מה ניתן לאכול

במקום סטייקים ובשרים שומניים הנמצאים בדיאטת אטקינס המקורית, משתתפי המחקר קיבלו מזון מוכן שכלל בעיקר שומנים בריאים, מזונות מבוססי סויה, קטניות, אגוזים, זרעים, מוצרים שאינם עמילניים ונטולי גלוטן, פירות וירקות. כ-31% מהקלוריות בתזונה הגיעו מחלבונים צמחיים, 43% משמנים צמחיים, ו-26% מפחמימות.

החלבון הגיע בעיקר מגלוטן, משקאות סויה, טופו, המבורגרים מבוססי סויה, מוצרים צמחוניים, אגוזים, ירקות ודגנים. הדגש היה על ירקות צמיגיים כמו במיה וחצילים, בשילוב עם ירקות נמוכים בעמילן וירקות אחרים. הדיאטה כללה שומנים טובים משמן קנולה, שמן זית, אבוקדו ואגוזים. הפחמימות הגיעו מפירות, ירקות, ודגנים, עם כמות מוגבלת של שיבולת שועל ושעורה. אבל הם לא אכלו מזונות עמילניים כמו לחם לבן מועשר, אורז, תפוחי אדמה או מאפים.

דיאטת אקו אטקינס: איך היא עובדת

מומחים מדווחים שלמרות שדיאטה זו השתפרה במדדי בריאות מסוימים, שיפורים אלו אינם משמעותיים יותר בהשוואה לתוכניות דיאטה אחרות. במחקר אקו אטקינס, משתתפים הפחיתו את צריכת הקלוריות בארבעים אחוזים, שהם ככל הנראה הסיבה לירידה במשקל, יותר מאשר סוג הדיאטה. האופי המספק של דיאטה עשירה בחלבונים צמחיים עשירים בסיבים, כנראה הקלה יותר על המשתתפים להיצמד לתכנית דלת הקלוריות במשך חודש.

המומחים סבורים שתזונה טבעונית קפדנית כמו דיאטה זו היא אחת מהשיטות הרבות להפחתת כולסטרול, אם כי רמת הסיבים הגבוהה של הדיאטה יכולה להיות משופרת בהשפעת הורדת הכולסטרול שלה. החלפת שומנים בריאים בשומנים רוויים או טרנס, אכילת פחות מזון מטוגן ועתיר שומן, הגדלת סיבים מסיסים, והקפדה על פעילות גופנית קבועה הם כל האמצעים היעילים להפחתת כולסטרול.

רוברט יקל, פרופסור באוניברסיטת דנבר, נשיא לשעבר של איגוד הלב האמריקאי, מדווח כי דיאטת אקו אטקינס בהחלט טובה יותר מהדיאטה המקורית, אבל שתיהן מוגבלות מידי עבור רוב האנשים וקשה להקפיד עליהן לטווח הארוך. הוא מוסיף כי מחקר דיאטת אקו אטקינס היה קצר מכדי לספק את כל הנתונים לגבי משמעת התזונה לטווח הארוך.

היות ושתי קבוצות המחקר הפחיתו את אותה כמות משקל, ללא קשר לעובדה שעקבו אחר דיאטה נמוכה יותר או גבוהה יותר בפחמימות, הירידה במשקל נבעה מאכילת פחמימות בריאות יותר. המכון האמריקאי לרפואה ממליץ לאנשים לצרוך 45% עד 65% מהקלוריות היומיות מפחמימות על מנת לספק מספיק אנרגיה ודלק לפעילות גופנית ובריאות טובה.

כל שיש לעשות הוא להחליף חלבונים מן החי בחלבונים צמחיים כדי לקבל את אותן תוצאות יעילות בדיוק כמו דיאטת אקו אטקינס, על מנת לסייע בהשגת רמות כולסטרול נמוכות. ניתן להפחית את רמות הכולסטרול רק באמצעות ירידה במשקל, הגברת הפעילות הגופנית ובחירת שומנים בריאים. גישה פחות מגבילה תעבוד טוב יותר עבור רוב האנשים.

אין זה מומלץ לבטל קבוצות מזון כמו חלב היות וחומרים מזינים חיוניים עשויים להיות חסרים בתזונה, כמו סידן, וויטמין D. יקל ממליץ על עקרונות התזונה שנקבעו על ידי איגוד הלב האמריקאי לאנשים הסובלים מעודף משקל וצריכים להוריד את רמות הכולסטרול. 

תגיות נושא: 
מאמר מקצועי\פרסומי

הוסף תגובה חדשה

CAPTCHA

משהו קטן לוודא שאינך רובוט. משתמשים רשומים מדלגים

ענה לשאלה / השלם את החסר

הנצפים ביותר

מאמרים נוספים מאת אביגיל אגלרוב