אימגו מגזין מאמרים

כתב עת בנושאי תרבות ותוכן

התמודדות עם כעסים


התמונה של אביגיל אגלרוב
התמודדות עם כעסים
התמודדות עם כעסים

כעס הוא רגש נורמאלי ובריא, אך כשהוא מתרחש באופן קבוע ויוצא מכלל שליטה, הוא עלול להשפיע באופן חמור על מערכות יחסים, הבריאות והמצב הנפשי. רגש הכעס אינו טוב ואינו רע. זוהי תחושה בריאה ונורמאלית לחלוטין המתרחשת בעיתות התעללות או עוול. התחושה אינה הבעיה. כעס הופך לבעיה כאשר הוא פוגע בך או באחרים.

כשלאדם יש מזג חם, הוא חש כאילו המצב כבר אינו בשליטתו, ויש מעט מאוד שהוא יכול לעשות כדי "לאלף את החיה". אך יש לך יותר שליטה על הכעס מכפי שאתה מאמין. אתה יכול ללמוד לבטא את תחושותיך מבלי לפגוע באחרים, וכשאתה עושה זאת, אתה לא רק מרגיש טוב יותר, אתה יכול אף לקבל יותר סיכויים לממש את צרכיך.

פיתוח אמנות התמודדות עם כעסים כרוכה בעבודה מתמדת, אך תרגול קבוע משיג את התוצאה הרצויה. והתוצאה הסופית היא ענקית. למידה לשליטה בכעסים וביטוי הולם של הכעס מסייע לבניית מערכות יחסים טובות יותר, השגת המטרות וחיים בריאים ומספקים יותר.

 

חשיבות ההתמודדות עם כעסים

אדם עשוי לחשוב כי מתן ביטוי לכעסו הוא התנהגות בריאה, שהאנשים סביבו רגישים מידי, שכעסו מוצדק, או שהוא צריך להפגין את זעמו על מנת לזכות בכבוד. אך האמת היא שכעס עלול לפגוע במערכות היחסים, בכושר השיפוט, לעכב הצלחה, ולהשפיע באופן שלילי על הדרך בה אנשים רואים אותך.

כעס היוצא משליטה פוגע בבריאות הפיסית. פעילות מתמדת מתוך רמות גבוהות של לחץ ומתח מזיקה לבריאות. כעס כרוני גורם לרגישות יתר למחלות לב, סוכרת, רמות כולסטרול גבוהות, מערכת חיסונית מוחלשת, נדודי שינה ולחץ דם גבוה.

כעס היוצא משליטה פוגע בבריאות הנפשית. כעס כרוני צורך כמויות עצומות של אנרגיה ומערפל את החשיבה, מה שמקשה יותר על הריכוז, ראיית התמונה הגדולה והנאה מהחיים. הוא מוביל אף ללחץ, דיכאון ובעיות נפשיות אחרות.

כעס היוצא משליטה פוגע בקריירה. ביקורת בונה, הבדלים יצירתיים ודיונים סוערים נחשבים לבריאים. אך השתלחות מרחיקה חברים לעבודה, מעסיקים או לקוחות, ושוחקת את כבודם. בנוסף, מוניטין רע עוקב אחריך לכל מקום אליו אתה הולך, מה שמפריע לך יותר ויותר להתקדם.

 

הבנת הגורם האמיתי לכעס

אם אדם נאבק עם כעס היוצא מכלל שליטה, יתכן שהוא תוהה מדוע "הפתיל" שלו כה קצר. בעיות כעס נובעות בדרך כלל ממה שאדם למד כילד. אם הוא חווה צעקות מתמידות של בני המשפחה, היה עד לפגיעות הדדיות או השלכת חפצים, יתכן שהוא סבור שכך מבטאים כעס. אירועים טראומתיים ורמות מתח גבוהות עלולים אף הם לגרום לרגישות יתר לכעס.

כשהתגובה הראשונה במצבים רבים היא כעס, סביר להניח כי המזג האישי מכסה את הרגשות והצרכים האמיתיים. זה נכון במיוחד לגבי אנשים שגדלו במשפחה בה רגשות כעס היו נפוצים. כמבוגר, יתכן שתתקשה להכיר ברגשות אחרים מלבד כעס.

 

מודעות לסימני האזהרה של הכעס

למרות שאדם נוטה לחוש כי הוא פשוט "מתפוצץ" מכעס ללא אזהרה, למעשה, קיימים סימנים פיסיים מקדימים בגוף. כעס הוא תגובה פיסית נורמאלית. הוא נחשב כדלק למערכת "הילחם או ברח" של הגוף. אך ככל שאדם כועס יותר, כך נכנס גופו להילוך גבוה יותר. מודעות לסימנים האישיים המעידים על התחלת התקף זעם, מאפשרים לאדם לנקוט בצעדים כדי להתמודד עם רגשות עזים אלו, לפני שהם יוצאים מכלל שליטה.

אדם עשוי לחשוב כי גורמים חיצוניים, הנובעים מפעולות חסרות רגישות של אנשים אחרים, ומצבים מתסכלים, הם הגורמים לכעסו. אך לבעיות כעס יש פחות קשר למה שקורה לך מאשר לדרך בה אתה חושב על המצב ומעניק לו פרשנות אישית. דפוסי חשיבה שליליים נפוצים המפעילים כעס ומתדלקים אותו, כוללים:

מחשבות כפייתיות על "צריך" ו"חייב". זוהי השקפת עולם נוקשה לגבי הדרך בה אדם סבור כי דברים צריכים או חייבים להיות, והכעס מתבטא כאשר המציאות אינה עולה בקנה אחד עם חזון זה.

קפיצה מהירה למסקנות. כשאדם סבור שהוא "יודע" מה אדם אחר חושב או מרגיש, הוא עשוי להתפרץ בכעס על דברים שאינם קיימים למעשה כלל במציאות.

צבירת קשיים. חיפוש דברים להתעצבן עליהם, בדרך כלל תוך התעלמות מהמציאות וחוסר יכולת להתבונן על העולם באור חיובי, מעניק גירויים קטנים הבונים "התפוצצות", לעיתים קרובות על משהו קטן יחסית.

האשמה. כשמשהו רע מתרחש או משתבש, זוהי תמיד אשמת מישהו אחר. אדם כועס מאשים את הזולת בדברים שקורים לו ואינו נוטל אחריות על חייו.

 

הימנעות ממקומות, מצבים ואנשים המובילים להתנהגות שלילית

הבנת השפעת אירועים מלחיצים על האישיות מסייעת להשגת השליטה על הסביבה והימנעות מעוגמת נפש מיותרת. התבוננות על השגרה ואיתור פעילויות, אנשים, מקומות או מצבים המעוררים תחושות עצבנות או כעס, מסייעת להשגת שליטה טובה על המצב.

יתכן שאדם נקלע לוויכוחים בכל פעם בה הוא יוצא לשתות עם קבוצת חברים מסוימת, או שהתנועה במסלול הנסיעה היומי שלך גורמת לו ללחץ. לכן מומלץ לחשוב על שיטות להימנע מגורמים אלו או להציג את המצב באופן שונה, אך שהוא לא יוביל להתקפי זעם.

 

למידת שיטות הרגעות

ברגע שאדם יודע כיצד לזהות את סימני האזהרה והגירויים המעוררים אצלו כעסים, הוא יכול לפעול במהירות על מנת להתמודד עם הכעס לפני שהוא יוצא מכלל שליטה. קיימות שיטות רבות המסייעות להרגעות ושמירת הכעס תחת בקרה.

התמקדות בתחושות הפיסיות של הכעס. למרות שזה נראה אולי מנוגד לאינטואיציה, כוונון לתוך הגוף בעיתות כעס מפחית לעיתים קרובות את העצמה הרגשית של הכעס.

נשימות עמוקות ואיטיות. מסייעות לנטרול מתח גואה. המפתח הוא לנשום עמוק מהבטן, ולקבל כמה שיותר אוויר צח לריאות.

פעילות גופנית. יציאה להליכה היא רעיון נהדר. היא משחררת אנרגיה עצורה, כך שאדם יכול לגשת למצב מלחיץ מתוך רגיעה נפשית.

שימוש בחושים. ניתן לנצל את הכוח המרגיע של חוש הראייה, הריח, השמיעה, המגע והטעם. אדם יכול להאזין למוסיקה או לדמיין את עצמו במקום אהוב.

מתיחות או עיסוי אזורי מתח. גלגול הכתפיים או מתיחתן, למשל, או עיסוי עדין של הצוואר והקרקפת, מרגיעים כעסים.

ספירה איטית עד עשר. התמקדות בספירה מעניקה למוח זמן להרגיע את הרגשות. אם אדם עדיין מרגיש כי כעסו יוצא מכלל שליטה עד שהוא מגיע לעשר, עליו להתחיל לספור שוב.

 

מציאת שיטות בריאות יותר לבטא כעס

המפתח הוא לבטא את הרגשות באופן בריא, כשרגשות מועברים בכבוד ומתועלים ביעילות, כעס יכול להיות מקור עצום של אנרגיה והשראה לשינוי.

התמקדות בגורם הכעס האמיתי. קרבות גדולים מתרחשים לעיתים סביב משהו קטן, כמו צלחת שנשארה בחוץ או איחור של עשר דקות. אך בדרך כלל מעיד הכעס על בעיה משמעותית אחרת. אם אתה מוצא שגירויים מסוימים גורמים לך להתפרצות כעס מהירה, שאל את עצמך "על מה אני באמת כועס?" זיהוי המקור האמיתי של התסכול יסייע לתקשורת טובה יותר, נקיטה בפעולה בונה ופעולה לפתרון.

הפסקה קצרה כשהכעס מתחיל להתרחש. אם נראה שהכעס גורם לסחרור ויוצא מכלל שליטה, מומלץ להתרחק מהמצב למספר דקות ולהעניק אפשרות להרגעות. הליכה מהירה, אימון בחדר הכושר או האזנה למוסיקה במשך מספר דקות מאפשרת הרגעות ושחרור רגש עצור, ולאחר מכן ניתן להתקרב שוב למצב מתוך שיקול דעת.

שימוש בכעס ליצירה. אדם כועס יכול לנתב את תחושותיו ליצירה כגון כתיבה, ציור, ריקוד, נגינה או כל פעילות יצירתית אחרת המאפשרת לו להשתמש בכעס באופן פורה ויעיל, עד להשגת רגיעה ושחרור נפשי.

תגיות נושא: 
מאמר מקצועי\פרסומי

הוסף תגובה חדשה

CAPTCHA

משהו קטן לוודא שאינך רובוט. משתמשים רשומים מדלגים

ענה לשאלה / השלם את החסר

הנצפים ביותר

מאמרים נוספים מאת אביגיל אגלרוב