אימגו מגזין מאמרים

כתב עת בנושאי תרבות ותוכן

טיפול התנהגותי לילדים עם הפרעות קשב וריכוז


התמונה של אביגיל אגלרוב
טיפול התנהגותי לילדים עם הפרעות קשב וריכוז
טיפול התנהגותי לילדים עם הפרעות קשב וריכוז

קיימים שני סוגי טיפולים התנהגותיים המסייעים לילדים עם הפרעות קשב וריכוז להתמודד עם תסמיני היפראקטיביות, אימפולסיביות וחוסר תשומת לב. טיפולים אלו אינם משפיעים על התסמינים העיקריים, אך הם מלמדים את הילדים מיומנויות בהם הם יכולים להשתמש על מנת לשלוט בתסמינים.

חלק מהטיפולים מתמקדים בשיטות לשמירה על ארגון ומיקוד, ואחרים מכוונים להפחתת ההתנהגויות המפריעות הגורמות לילדים אלו להיקלע לצרות, קשיים חברתיים ומאבקים בחיי המשפחה.

חלק מהילדים, במיוחד אלו עם תסמינים חמורים של הפרעת קשב וריכוז, מפיקים תועלת מטיפול התנהגותי המשולב עם טיפול תרופתי, ואחרים מפיקים תועלת משמעותית מהאימון ההתנהגותי, חווים הצלחה בלימודים ומתפקדים היטב בבית ובחיים החברתיים ללא תרופות.

אחת הסיבות החשובות להתמיד בטיפול התנהגותי היא שתרופות להפרעות קשב וריכוז חדלות מהשפעתן כאשר מפסיקים לצרוך אותן, ואילו טיפול התנהגותי מלמד את הילדים כישורים מהם הם ממשיכים ליהנות גם בבגרות.

בעיות התנהגות

ילדים הסובלים מהתנהגות אימפולסיבית המובילה לבעיות בבית ובלימודים, מפיקים תועלת מטיפול המסייע להם לרסן התנהגות בעייתית זו וליצור קשרים חיוביים יותר עם המבוגרים בחייהם. טיפול זה נקרא הדרכת הורים, היות והוא כרוך בעבודה משולבת עם הורים וילדים. המטפל מאמן את ההורים לתקשר באופן שונה עם הילדים, על מנת לעורר התנהגות רצויה מצד הילד ולמנוע התנהגות המובילה אותו לצרות. טיפול זה מתבצע בדרך כלל על ידי פסיכולוג קליני.

אחת השיטות של הדרכת הורים נקראת טיפול אינטראקטיבי בין ההורה לילד, או PCIT. טיפול זה כרוך ב-14 עד 17 מפגשים שבועיים, במהלכם ההורים מתקשרים עם הילד, בהדרכת מטפל, מאחורי מראה חד-כיוונית המתקשרת עימם באמצעות מכשיר אוזן.

ההורים מתרגלים חיזוקים חיוביים להתנהגות רצויה, וכך, כשילד אינו עומד בהוראה שניתנה לו, קיימת סדרה קפדנית של תוצאות בצורת הסלמת פסקי זמן. ההורים מקבלים שיעורי בית לביצוע בין המפגשים, המלמדים אותם לתרגל מיומנויות כגון מתן שבחים על התנהגות טובה ושימוש נאות בפסקי זמן. כשהילד מגורה באמצעות חיזוקים חיוביים, ומגיב להשלכות הצפויות, הוא לומד, במהלך המפגשים, לשלוט בהתנהגותו ומסגל מערכת יחסים מתגמלת יותר עם ההורים והמורים.

אימון התנהגותי מיועד לילדים מגיל שנתיים עד שבע, והוא עובד טוב יותר ככל שהילד צעיר. ילדים צעירים עם הפרעות קשב וריכוז מוצאים את עצמם לעיתים קרובות במסלול התנגשות עם הורים, כשהם ננזפים או נענשים הרבה יותר מכפי שהם מקבלים שבחים. כך שלמידת מיומנויות המובילות אותם להשגת תשומת לב חיובית מהאנשים החשובים בחייהם, הוא מניע משמעותי.

בעיות קשב

התחום הנרחב האחר של טיפול התנהגותי לילדים עם הפרעות קשב וריכוז כולל טיפול המבוסס על כישורים המלמדים טכניקות בהם הילדים יכולים להשתמש על מנת להתמודד עם תחומי האחריות שלהם. סוג טיפול זה, המבוצע על ידי מומחים, מלמד את הילדים כישורים הממקסמים את נקודות החוזק שלהם ומפצים על חולשותיהם.

ילדים עם הפרעות קשב וריכוז נוטים להיות חלשים בתחום המכונה בעגה המקצועית "תפקוד ביצועי". תפקודים אלו הם כישורי ויסות עצמי בהם משתמשים ילדים על מנת לבצע משימות, להתלבש, ולהכין שיעורי בית. הם כוללים תכנון, ארגון זמן, קבלת החלטות, מעבר ממצב אחד למשנהו, שליטה ברגשות ולמידה מטעויות העבר. כדי לחזק ילדים החווים נקודות חולשה בתחומים אלו, מומחים מלמדים אותם שילוב של שיטות פרטניות וסגנונות למידה חלופיים המשלימים או משפרים את יכולותיהם המיוחדות.

לילדים בגילאי בית הספר היסודי, הטיפול מתבצע על ידי מומחה העובד עם ההורים בשילוב עם הילדים, כשהוא מלמד אותם שגרה מתפקדת ומעניק להם כלים בהם הם יכולים להשתמש על מנת לתפקד בהצלחה תוך כדי הפחתת הסכסוכים.

לדוגמה, המטפל מלמד את הילדים וההורים להכין רשימות שימושיות לכל תפקיד, החל מהיציאה מהבית בזמן בבוקר, הכנת שיעורי הבית לאחר הלימודים, ושגרת שינה. היות והצעדים הדרושים להשלמת משימה בדרך כלל אינם ברורים לילדים עם הפרעות קשב וריכוז, כשמגדירים את המשימה מבעוד מועד ובאופן ברור, היא הופכת להיות פחות מרתיעה ויותר ברת השגה.

מטפלים ממליצים אף על הקצאת מגבלת זמן לכל שלב, במיוחד אם מדובר בפרויקט גדול יותר, לטווח הארוך. יעדי משימות מתאימים לאנשים בכל הגילאים, אך ילדים עם הפרעות קשב וריכוז רגישים במיוחד להערכת הזמן הדרוש להם לביצוע משימה.

תכנון חיוני לילדים עם הפרעות אלו, הסובלים ממה שנקרא זיכרון עבודה ירוד, כלומר, הם מתקשים לזכור פעולות כגון שיעורי בית. תגמולים ביתיים ותגמולים בלימודים מסייעים להם להתמקד במטרה ולרכוש מיומנויות חדשות.

לילדים בגילאי תיכון, הטיפול מתבצע על ידי מטפל המלמד אותם לפתח מערכות להתמודדות עם שיטות ארגוניות ללימודים. הם לומדים שיטות ניהול זמן החיוניות ללמידת נושא או השלמת פרויקט ללא בלבול מהמשימות שלפניהם. הם לומדים מיומנויות פרטניות כגון לימוד מאורגן, שינון, רשימת הערות והתמקדות בביצוע מטלות.

קריאה, כתיבה ומתמטיקה הם מיומנויות שילדים עשויים להיות חלשים בהן, והטיפול מלמד אותם לקרוא באופן רהוט, אך בו בזמן הם מתקשים בהתמקדות בפסקה או סיכום החומר הנקרא. כתיבה דורשת מהם לארגן את מחשבותיהם, לדמיין מה צריך קהל היעד לדעת, ולהתמקד בנושא.

מתמטיקה דורשת פעולות מרובות שלבים, ובעיות מילוליות כרוכות בחילוץ המידע החשוב על מנת לפתור בעיה. כל אלו הן מיומנויות שמטפלים מתמקדים בהם עם ילדים לחיזוק שיטות הלמידה שלהם.

כשילד לומד מיומנויות חדשות, הוא צריך להבין כיצד הן יעזרו לו. ילדים עם בעיות קשב מתקשים בארגון, הם חוסכים את האנרגיה שלהם לביצוע דברים שהם בטוחים שישתלמו להם. מטפל בונה מיומנויות, וכשילדים זוכים בהצלחות, מתמקדים בעבודה קשה על משהו, הם מצפים לתשואה, ואם אינם רואים את התמורה, הם מתוסכלים כפליים.

תגיות נושא: 
מאמר מקצועי\פרסומי

הוסף תגובה חדשה

CAPTCHA

משהו קטן לוודא שאינך רובוט. משתמשים רשומים מדלגים

ענה לשאלה / השלם את החסר

הנצפים ביותר

מאמרים נוספים מאת אביגיל אגלרוב