אימגו מגזין מאמרים

כתב עת בנושאי תרבות ותוכן

עיצוב אתרים ב-2013


עיצוב אתרים ב-2013
צילום מסך: adharany.com

בשנה האחרונה ראינו תהפוכות רבות בשדה עיצוב האתרים. יש לומר כי תהפוכות אלו ניכרו באתרים שפותחו במדינות עולם ראשון, אך גם באתרים כחול לבן יש תזוזה מסויימת. טכנולוגיות חדשות, שימוש ב-CSS 3.0 וב-HTML 5. מתחילים לתת את אותותיהם גם בארצנו המתפתח (ובעיקר, עדיין, באתרים של חברות עיצוב אתרים), ואם לא רואים התאמה לסמרטפון בכל אתר, הרי זה רק עניין של זמן, וברור כי בעוד מספר שנים, כשהעולם כולו יעבור לפלטפורמת הגלישה הבאה, גם אצלנו נראה תאימות לדפדפנים נישאים.

המגמה היא מגמה חיובית של צמיחה. HTML 5 וג'אווה סקריפט הולכים ומדביקים את הפער שצברה פלטפורמת פלאש באנימציה, הקוד הפתוח הפך לכח החזק ביותר ברשת, ומערכות ניהול התוכן המתקדמות כבר ממש מתקדמות. מעצבי תארים צעירים ו/או צעירים ברוחם יכולים להשען על מגוון טכנולוגיות וספריות קוד המוצעות חינם ברשת, ומאפשרות למוחות היצירתיים לבטא את עצמם וליצור סטנדרטים ויזואליים חדשים, כמו גם חוויות גלישה משופרות.

עיצוב רספונסיבי

עיצוב אתרים המותאמים למסכים שונים אינו רעיון חדש. עם זאת, המגוון המסחרר של המסכים ורזולוציות המסך העומדים לרשות הגולשים ב-2013 הופכים את העיצוב הגמיש למחוייב המציאות. המסך הקטנטן של הסמרטפון מאלץ את המעצבים לסנן בין המוץ האינפורמטיבי לתבן, ומשמש נקודת פתיחה טובה בתהליך העיצובי. יותר ויותר מעצבים בוחרים לפתוח בתהליך עיצוב האתר דווקא בסמרטפון, ולהוסיף מסרים חשובים פחות, כמו גם אלמנטים דקורטיביים, רק בהמשך. הנדל"ן האינטרנטי מעולם לא היה יקר יותר - שטח העבודה הולך ומצטמצם, וכמוהו גם סבלנות הגולשים. מה שלא קריטי מוצא את דרכו לפח, ואתרים חדשים מתמקדים בהעברת מסרים קצרים וקולעים על חשבון קישוטיות ו"פלאפ".

גלילה אנכית

אם ב-2012 גילו המעצבים כי הגולש הממוצע כבר לא מפחד מגלילה (אם אי פעם פחד ממנה בכלל...) הרי 2013 לקחה את התובנה הישנה/חדשה הזאת צעד אחד קדימה והביאה את בשורת הגלילה האינסופית. בהתבסס על חווית הגלישה של הרשתות החברתיות המובילות (לדוגמה פינטרסט), גם אתרי תדמית ותוכן החלו לאמץ את רעיון הגלילה הארוכה, או הבלתי נגמרת, מתוך הנחה שלגולש יותר קל לגלול מאשר להקיש על העכבר. תחושת ההתמצאות לא נפגמת, ותמיד אפשר לחזור "למעלה" במקום "אחורה".

אמנם מגמה זו עשויה להקשות על מנועי החיפוש - וכתוצאה ישירה גם על המחפשים, אבל לטעמי, יש משהו חינני באתר באורך 10 מטר. מנועי החיפוש עשויים לחלוק על דעתי, שכן טקסט בן עשרות אלפי מילים קשה יותר לפיצוח, וגם הלינק הישיר ממנוע החיפוש חייב להתבסס על מערכת מושכלת של עוגנים, אחרת יגיע הגולש לעמוד שמושא חפצו אמנם ממוקם בו, אך הוא נמצא כך וכך אלפי מילים למטה.  נראה.

מינימליזם

צילום מסך: adharany.com

עיצוב אתרים מינימליסטי תמיד היה נחלתם של בעלי האתרים המשקיענים. מעצב חובבן לעולם לא ידע או יעיז להשתמש בשטח לבן ונקי לטובתו, ובעל אתר חובבן לעולם לא יאפשר למעצב האתרים שלו לא להשתמש בכל השטח העומד לרשותו. גם ב-2013 אנו ממשיכים לראות אתרים מושקעים שמשכילים להשתמש בשטח לבן כדי להדגיש את המסרים שלהם (ראה מגמת מיקוד המסרים לעיל).

הרקעים והטקסטורות של סוף שנות האלפיים הולכים ומעלמים מהסצנה. לטעמי, יש פה יותר מעניין של אופנה. יש כאן עניין מהותי שמשקף את ההבנה שכסף מדבר ובולשיט לא. עם התמקצעות והתמסחרות המדיה, יש יותר מוכנות לסמוך על המומחים ולהסתמך על נתוני מגמות הגלישה כדי למקסם רווחים. הרווח כולו שלנו, הן כגולשים והן כמעצבי אתרים ובעליהם.

קוד נקי ותקני

מה שהיה נחלתם של יחידי סגולה בסוף שנות האלפיים מצא את מקומו במיינסטרים ב-2013. מפתחים כבר לא מסתפקים במרק התגיות המוכר, ומציעים ללקוחותיהם קוד נקי ותקני כברירת מחדל. מאות המסמכים והסרטונים הלימודיים הנגישים ברשת הופכים את מלאכת הלימוד לפשוטה, ומציפים את הצורך בקוד נקי. תקניות כבר איננה "בון טון" אלא ברירת מחדל. כבר לא מדובר במהלך שמובן רק לקולגות אלא בדרישה בסיסית ואלמנטארית של רובם המכריע של הלקוחות.

הקוד התקני הפך לעובדה מוגמרת. אין יותר טבלאות. אפילו בארץ.

הרי כי כן, אנו רואים כי 2013 עושה רק טוב לתעשיית עיצוב האתרים העולמית. אמנם המגמות המוזכרות לעיל נכונות שבעתיים ככל שמעריבים, אבל גם בארצות המתפתחות מוצאים לקוחות ומפתחים את הזמן והמשאבים להתגייס למאמץ הגלובלי להפוך את הרשת לברורה יותר, מעוצבת יותר, ומוכרת יותר, ומשתמשים לשם כך במגוון הכלים החדשים העומדים לרשותנו.

מאמר מקצועי\פרסומי

הוסף תגובה חדשה

CAPTCHA

משהו קטן לוודא שאינך רובוט. משתמשים רשומים מדלגים

ענה לשאלה / השלם את החסר

הנצפים ביותר

מאמרים נוספים מאת מישל רוזנברג