אימגו מגזין מאמרים

כתב עת בנושאי תרבות ותוכן

מתקני תצוגה: אתגרים בעיצוב ותכנון


מתקן תצוגה - תיבת פרספקס מוארת

באחד מבתי הספר לעיצוב, במגמת עיצוב תעשייתי התבקשו התלמידים כתרגיל, לתכנן לעצב ולבנות מתקן תצוגה לארטיקים. ארטיקים בדרך כלל מונחים בקופסאות הקרטון של  היצרן בתוך מקרר עמוס ודחוס ואינם זוכים לייצוג הולם. האתגר הניצב בפני הסטודנטים היה מורכב מכיוון שמוצר בעייתי כמו ארטיקים, הנחשבים למוצר מפונק, זקוקים לתנאים מיוחדים בקירור והקפאה. השילוב של הצורך בקירור יצר מגבלה עיצובית ממעלה ראשונה איתה נאלצו להתמודד הסטודנטים. כמה מההצעות המבריקות, כללו תצוגה הפוכה בתוך המתקן כאשר רק המקל בולט החוצה. מתקן תצוגה נוסף תוכנן כך  שמנגנון הקירור שלו נמצא על התקרה והארטיקים מוצגים תלויים מלמעלה כבאטליז. ומתקן אחר שאהבתי, בנוי על המקרר המרובע של ימנו אך מעוצב כקוביית קרח ומשתמש בעולם המושגים של המוצר- הקרחון.

בפני בעלי המקצוע המתכננים, בונים ומעצבים מתקני תצוגה – ניצבים אתגרים רבים. לעתים הם כרוכים בצרכים המיוחדים של המוצר, גודל המוצר אם קטן מידי (יהלום) או מוצר שהוא גדול מידי (מכונית) החומר ממנו הוא עשוי, ולעתים האתגר נובע מהמקום בו מתקן התצוגה מוצב. (רחוב בעיר סואנת של ארץ מושלגת.) על המעצב למצוא פתרונות יצירתיים כשביכולתו להחמיא או להדגיש מוצר לצורך קידומו. שני מוצרים בעייתיים, בדומה לארטיקים הן גלידה ופלאפל. על שניהם להיות מוגשים ללקוח כאשר ישנה את השנייה שבה הם לא ביד של המוכר אך עדין לא ביד הקונה. לצורך שנייה זו עוצבו מתקני תצוגה פונקציונאליים וקטנים כדי להכיל את המוצר לפני מסירתו.

כל תורת התצוגה בחנות הרהיטים איקאה(ובחנויות רהיטים אחרות) מבוססת על יצירת אשליה שהמוצר כבר נמצא ומוצב בסביבתו הטבעית – הבית. חוויית הקנייה של איקאה, בה נלקחים המוצרים מהמחסן רק בסוף הקנייה, מאפשרת יצירת חללים ביתיים מעוצבים, תורת תצוגה מסחרית מהמעלה הראשונה, המקדמת רכישה של מוצרים נוספים, משלימים ונלווים רק כי הוצגו בסמוך למוצר אותו רצית מראש. שכלול תורת המכירה הזו מתבטא בתוספת הדי חדשה של חנויות איקאה, בצורת הצעת חללים מעוצבים של בית שלם בשמונה עשרה מטר,  עשרים וחמישה מטרים, שלושים וארבעים מטרים. אלה הם ביתני תצוגה המכילים בית שלם עם הצעות לעיצוב, אחסון וניצול החלל. ללא אף מתקן תצוגה- זוהי פילוסופיית מכירה מוצלחת המוכיחה את עצמה.  מי מאיתנו לא נכנס לאיקאה רק בשביל שלוחן כתיבה שצריך, אך מצא את עצמו בקופה עם שבעים מוצרים? עוד מוצרים המהווים אתגר למעצב הם אופניים, שגודלם והמבנה המיוחד מאוד שלהם מקשים על הצגתם בחלל. מצוקת המקום בחנויות האופניים הרבות בעיר, מציבה אתגר המצריך מחשבה מעמיקה, כיצד להציג זוגות אופניים רבים בחלל כה קטן. ברוב המקרים התקרה מככבת, כשפגשתי בעל חנות אופניים אחד המנצל את רכבו הפרטי החונה מחוץ לחנות, לצורך מתקן תצוגה.  שימוש נכון בתאורה מדגישה ומסתירה, יכול לסייע ולתת את הטון האחרון המשלים, בעיצוב מתקני תצוגה בפרט כשישנן מגבלות כה רבות.

עיצוב מתקני תצוגה

כשאנו מדברים על מתקני תצוגה, אנו מתכוונים לטווח רחב של סטנדים, מיכלים, מתקנים וקופסאות, כל אלה מיוצרים בגדלים שונים, מחומרים שונים בדרך כלל לפי הזמנה והתאמה לפונקצית המוצר אותו יש להציג.  מתקני תצוגה באשר הם, יכולים לשמש כלי פרסומי ממדרגה ראשונה. לעיצוב מתקן התצוגה השפעה מכרעת על התקשורת השיווקית של המוצר אותו הוא מציג וכמו כן של החברה אותה הוא מפרסם. מתקן תצוגה המעוצב היטב, יכול להוות נקודת מפגש של ממש בין אמנות לבין מסחר.   מתקן תצוגה יעוצב לפי כל כללי עיצוב הפנים, בהתייחס לחלל, לצבע, לצורה, לחומר ולגרפיקה של הטקסט. עיצוב מתקן התצוגה משחק על פי כללי "המדיום הוא המסר." מתקן תצוגה לעיתונים יומיים המוצב ברחוב- בהכרח לא ידמה למתקן תצוגה של תכשיטי זהב בחלון ראווה של חנות יוקרה. ביכולתו של מתקן התצוגה לקבוע, למתג, ולמצב את המוצר ולעתים ליצור שינוי של ממש במיתוג.

ישנם סוגים של מתקני תצוגה הנבדלים בדגש בו הם שמים על ייעוד המוצר. מתקנים שהם העיצוב, בהם המוצר הוא חלק שולי ולא בולט (מתקנים בחנות למכשירי טלפון סלולריים) מול מתקנים שכמעט והעין לא מבחינה בהם, משום שנותנים למוצר לדבר בעד עצמו. (מתקני תצוגה לירקות ופירות ברשתות המזון.) קביעתו של חוקר התקשורת מרשל מקלוהן -המדיום הוא המסר - מתייחס גם לתחושה שמעביר מתקן התצוגה. מתקן תצוגה המציג עודפים במבצע, לא יהסס להיות מיכל עגול עמוק ושקוף בו זרוקים כל זוגות התחתונים במכירת חיסול, כשלכל זוג מחירו השונה. מתקן שמשדר סדר וארגון של ספרייה יעביר מסר רשמי, ואולי יהיה הבחירה הנכונה והמתאימה להציג מוצר יקר יותר. ניתן לומר כי תחום מתקני התצוגה בישראל, נמצא בחיתוליו ועדין לא ניתן לקרוא לו תעשייה.

כיום מתקן תצוגה זמני או קבוע מצריך עיצוב או הזמנה מיוחדת של בעל מקצוע, נגר, מסגר, או בית דפוס ומעט מאוד חברות מתמחות במתקני תצוגה פר אקסלנס,  החל מהשלב הראשוני של מיתוג ומיצוב ועד להגעה למוצר הסופי . באירופה וארצות הברית שוק החברות המייצרות מתקני תצוגה הוא שוק ענף ומגוון ובהחלט ניתן לקרוא לו תעשייה. תעשייה זו מציעה הן מוצרי מדף שניתן לראות ולהזמין באתרי אינטרנט והן מוצרים הנבנים בהזמנה על פי דרישת הלקוח. הניסיון והמשאבים של חברה המתמחה במתקני תצוגה, מאפשרים ללקוח ללמוד, לקבל הצעות ולהתרשם ממגוון הטכנולוגיות המתחדשות המשולבות כיום במתקני תצוגה. בל נשכח כי לעתים, למתקן תצוגה (מעבר למה שהוא מאחסן או מציג), יש צורכי ניידות ופירוק, מגבלות עמידות במזג אויר ותנאי חוץ, ואורך חיים מוגבל, ממש בדומה לתפאורה. אם פעם נהגו להתייחס למתקן תצוגה כאל פתרון אחסון ותו לא- אז כיום, הינו חלק מהליין והשפה השיווקית בה מדבר המוצר, והוא מהווה חלק בלתי נפרד ממוצרי הפרסום והשיווק של החברה אותה הוא מייצג.

קופסאות ממתקים

סקירה של מתקני תצוגה נבחרים.

מתקני תצוגה כיום, הם אמנות שימושית לכל דבר. מלבד לתכנון הפונקציונאלי שלהם, נלווה להם ערך עיצובי גבוה, על מנת להשיג את מטרות השיווק והמכירה של המוצר, בסביבה תחרותית משתנה. להלן סקירה של מתקני תצוגה נבחרים שיצא לי לפגוש במהלך השנים. מתקן תצוגה לדיסקים של מוזיקה, המעוצב כעמוד תווים, מבטא את הקשר הרעיוני האסוציאטיבי בין המוצר למתקן התצוגה- כשהוא משתמש במוטיב מעולם המוזיקה. כשחברת השעונים סוואטש פרצה לשוק בתחילת דרכה, היא שמה לה למטרה לשבור את הכובד והרשמיות הנלווים למוצר שעון היד. וכדי להדגיש את הקלילות, הצבעוניות וההומור כפוטנציאל הטמון במוצר (המבקש לעצמו תדמית צעירה), הוצגו השעונים בתוך חביות מים שקופות. כאן נשבר המיתוס, בדרך חדשנית ומקורית, על ידי זריקת השעונים למים, (שעד כה הוצגו בחלונות זכוכית וקופסאות מרופדות), וגם הודגש כאן מסר המתייחס לפונקציונאליות של המוצר כשעון עמיד בפני מים. חנות קונספט חדשה שנפתחה ברחוב שינקין בתל אביב, מוכרת מגנטים ואך ורק מגנטים. ונחשו על מוצגים כלל המגנטים בחנות? נכון. על לוח מתמגנט. כל קירות החנות הם משטח אחד גדול של לוח מגנטי וכל החנות עמוסה מגנטים מאורגנים ומסודרים. בחנות "צומת ספרים" בצומת רופין שבעמק חפר, נגמר לבעל החנות המקום לתצוגת כל הספרים. מצוקת המקום הביאה אותו לרעיון לסדר את הספרים בערימה, אבל ערימה ספיראלית אסתטית מאוד שגם חוסכת מקום וגם נראית מקורית ואחרת. כל העותקים של אותו הספר נמצאים בערימה אחת ומעלים בעיני הצופה את ערכו של הספר. עיצוב מתקן למכירת פחיות קולה בצורת פחית קולה ענקית, בודאי מושך מרחוק את המכורים לסם הזה, ומאפשר הגדלה והדגשה של המוצר. טריק די נפוץ בעולם מתקני התצוגה הוא להשתמש במוצר בצורתו המוגדלת כמתקן תצוגה.

ברחוב דיזנגוף בתל אביב נפתחה לא מזמן חנות ושמה sugarfree . למי שמביט מרחוק, אין ספק שזוהי חנות ממתקים,או לכל היותר מאפייה או קונדיטוריה. אבל כשנכנסים אל המקום הססגוני, מגלים חנות תכשיטים ואקססוריז המעוצבת כחנות ממתקים. כל מתקני התצוגה לקוחים מעולם האוכל, קופסאות ממתקים, צנצנות עוגיות, מגשי עוגות וארונות תצוגה מעולם המטבח, עושים חגיגה בעיניים ומתכתבים עם המוצרים עצמם, שמעוצבים כממתקים. (תיקים ועליהם הדפסים של סוכריות, תכשיטים שנראים כמו משהו שבא לנגוס בו ואקססוריז רבים שמעלים חיוך, ומביאים משב רוח רענן אחרי שראינו בכל החנויות את אותם הדברים הדומים זה לזה כאחים, שבדרך כלל גם יוצרו באותו המפעל בסין. )  מוכר עיתונים בקיוסק אחד שפגשתי, התלונן שהעירייה קנסה אותו על שהציב מתקן תצוגה של עיתון יומי בשטח שכביכול אינו שייך לו. מוכר העיתונים מצא פתרון תצוגה והשתמש באוויר שלטענתו עדין לא שייך לעירייה, ומתח כבל ארוך מעל לקיוסק, עליו תלה בעזרת אטבי כביסה את כל העיתונים לתצוגה. יש כיום כך כך הרבה סוגים של מתקני תצוגה או אמצעי תצוגה (נהוג גם לכנות אותם בשם סטנד או סטנדים) כגון: איקס באנר, מעמד קטלוגים מתקפל, סטנד קטלוגים, סטנד לקטלוגים, סטנד לפרוספקטים, סטנד קאפה, מולטי קיוב טלסקופי, רול אפ, מערכת פופ אפ, מתקן פופ אפ, מערכות פופ אפ, מיכל מים להעמדת קאפה, רול אפ,  מתקן לקופסת סיגריות, מתקן תצוגה למכשירי mp3, רול אפ רחב, מיני רול אפ, מתקן תצוגה לבקבוקי חצי ליטר למקררים, מתקני תצוגה לסיגריות, X באנר, מיני איקס באנר ועוד רבים וטובים.

סטנד פרספקס לשתלים דנטליים

אחד החומרים המועדפים היום למשל בעולם מתקני התצוגה הינו פרספקס. שמו בעברית הינו זכוכית אקרילית. מדובר בזכוכית שניתן לעבד אותה יחסית בקלות והיתרון הגדול שלה זה העלות הנמוכה יחסית לחומרי גלם אחרים. הפרספקס לא רק הכניס את רגלו לתחום העיצוב התעשייתי שמגלגל מיליארדים בשנה מסביב לעולם אלא גם לתחום האמנות המודרנית. כך ישנם אמנים רבים שמשתמשים בפרספקס ליצירות אמנות מודרניות מרהיבות.

ולסיום - וידאו מעניין על מתקני תצוגה בתערוכות:

תמונות באדיבות חברת גלמר קדם אמצעי תצוגה - נראות מעולם אחר

מאמר מקצועי\פרסומי

הוסף תגובה חדשה

CAPTCHA

משהו קטן לוודא שאינך רובוט. משתמשים רשומים מדלגים

ענה לשאלה / השלם את החסר

הנצפים ביותר

מאמרים נוספים מאת רעות אקשטיין