אימגו מגזין מאמרים

כתב עת בנושאי תרבות ותוכן

סטרס וסוכרת מה הקשר ביניהם? ואיך זה משפיע עלינו?


התמונה של דודי שרון
סוכרת

ניהול הסוכרת הוא תהליך שמלווה את החולים מרגע הגילוי לכל אורך חייהם. תהליך זה יכול להוסיף מתח לחיי היומיום שלהם. מחקרים רבים מצאו כי מתח יכול להוות מכשול מרכזי לשליטה יעילה ברמות הגלוקוז בדם.

במאמר זה נדון בקשר בין לחץ לסוכרת, כיצד הוא משפיע עלינו ובדרכים להפחית אותו.

מה הקשר בין מתח לסוכרת?

רמות הגלוקוז בדם מושפעות באופן ישיר על ידי הורמוני הסטרס. כאשר אדם חווה מתח או מרגיש מאוים, הגוף מגיב בתגובת הילחם או ברח. במהלך תגובה זו, הגוף משחרר אדרנלין וקורטיזול לתוך זרם הדם ומעלה את קצב הנשימה. הגוף מזרים דם אל השרירים והגפיים, כדי לאפשר לאדם לברוח. במצב כזה, הגוף לא יוכל לעבד את הגלוקוז ששוחרר לזרם הדם באדם החולה בסוכרת. אם אין המרה של הגלוקוז לאנרגיה, הוא מצטבר בדם וזה גורם לרמות גלוקוז גבוהות בדם.

כיצד נדע אם מצבי הסטרס בהם אנו נתונים משפיעים על רמות הגלוקוז בדם?

ניהול ומעקב אחר פעולות ותחושות בעיתות של לחץ או מתח יכול לתת לנו מידע לגבי מה הגורמים לו ולטפל בהם. למשל, אם אדם יודע שימי ראשון מלחיצים אותו, הוא יכול לעשות צעדים להפחתת הלחץ כדי לשלוט על רמות הגלוקוז שלו.

יש הממליצים לנהל יומן בו יתועדו הזמנים הספציפיים של כל אפיזודה המערבת לחץ או מתח. הרעיון הוא לדרג את רמת הלחץ בסולם שבין 1-10 כאשר 10 מהווה את רמת הסטרס הגבוהה ביותר.

בשלב הבא, צריך לבדוק את רמות הגלוקוז. עם תיעוד מדוייק כזה במשך כמה שבועות, עד מהרה, ייתכן שיתברר דפוס. אם הדפוס מראה כי הגלוקוז בדם הוא גבוה באופן קבוע, סביר להניח כי הלחץ הנפשי משפיע לרעה על רמת הסוכר בדם.

דרכים להפחתת רמות המתח

קיימות היום דרכים רבות שנמצאו יעילות בהפחתת את רמות הסטרס.

שיחות עם איש מקצוע - מטפל, פסיכולוג, יכול לספק מנגנוני התמודדות המותאמים למצב האישי של המטופל ולתת לו סביבה בטוחה ומכילה לדבר.

פעילות גופנית - הוספת פעילות גופנית לשגרת היומיום עוזרת בהפחתת רמות הסטרס על ידי הפרשת אנדורפינים לזרם הדם, המשפיעים על מצב הרוח. פעילות כמו יוגה יכולה לספק הן פעילות גופנית והן מדיטציה בעת ובעונה אחת, שחייה נחשבת פעילות גופנית התורמת להירגעות כללית של הגוף ומפחיתה מתחים.

מדיטציה - מדיטציה יכולה לעזור לסלק מחשבות שליליות ולאפשר למוח להירגע. להתחיל את היום, כל בוקר עם מדיטציה של 15 דקות, יכול לתת את הטון למשך שארית היום. נשימות הן חלק ממדיטציה. נשימות גורמות להעלאת החמצן בדם והעברתו למוח ולשאר האיברים.

תמיכה אונליין - קיימות היום בפייסבוק אינסוף קבוצות המציעות תמיכה לחולי סוכרת.  תמצאו שם טיפים מועילים וקהילה חזקה שמסייעת בהתמודדות היומיומית או הרפואית.

לסיכום, הקשר בין לחץ, חרדה ומתח לסוכרת הוא ישיר. ניהול נכון וטיפול בגורמי המתח יכול לתרום באופן משמעותי להפחתת הגלוקוז בדם. הדבר נכון במיוחד לגבי חולי סוכרת המתמודדים עם לחץ ומתח באופן עקבי לאורך זמן. לא משנה באיזו דרך תבחרו כדי להירגע, בין אם פעילות גופנית, מדיטציה, שיחות על ספת הפסיכולוג או האזנה למוזיקה, חשוב שתתמידו בפעילויות להפחתת מתח כדי לשלוט בסוכרת ולהימנע מסיבוכים.

תגיות נושא: 
מאמר מקצועי\פרסומי

הוסף תגובה חדשה

CAPTCHA

משהו קטן לוודא שאינך רובוט. משתמשים רשומים מדלגים

ענה לשאלה / השלם את החסר

הנצפים ביותר

מאמרים נוספים מאת דודי שרון