פורום תרבות
 נושא חדש  |  חזור למעלה  |  עבור לנושא  |  חיפוש  |  התחברות   הודעה קודמת  |  ההועדה הבאה 
 Re: מקבל אבל...
מחבר: מר קג'טי נגהי 
תאריך:   10/08/07     12:44

גם לאיסלאם חלק ניכר בהכנסת הקאנון הפילוסופי של יוון לתודעה האנושית. כוונתי הייתה שיש לעשות
הפרדה בין הכנסייה הקתולית לבין הנצרות. הנצרות כפתה דפוסי מחשבה שזהים ללוגוס שהוענק מיוון.
אותם דפוסי מחשבה אחראים על התפתחות הראייה המדעית באירופה. פעמים רבות הצבעתי על
העובדה שהרנסנס התרחש במקום הכי קתולי בעולם-איטליה.
אין בדברים אלו ליסתור את העובדה שהכנסייה הקתולית כמוסד פוליטי לא תרמה רבות להתפתחות
החשיבה החופשית. יש לעשות הפרדה בין הכנסיה לתיאולוגיה והמתודולוגיה הנוצרית.

יש גם לזכור שמאחורי כל חשיבה מדעית, מסתתרת חשיבה א-מדעית מטאפיסית. גם המדען וגם איש
הדת מונחים על ידי אותו עניין באינסופי, בנשגב-- יהא זה אלוהי או מדעי. על כן אני לא רואה סתירה בין
הפילוסופיה של דקארט לתיאולוגיה. ההנחות המטא-פיסיות של דקארט או ליבניץ הן תיאולוגיות. נכון
שמכאן יש להתפתח ולפתח מתודולגיה מדעית נוקשה יותר ולא להסתפק בהנחה אפריורית שהכל מגיע
מאלוהים ומונדות מתפקדות מעצם המונדה האלוהית אבל גם מדען וגם תיאולוג נוגעים בסופו של דבר
באותו המקום-- בנשגב האינסופי.
מדען שמביט על פרדיגמה מדעית ואיש דת שמביט על צלב-- שניהם מביטים על איקון, שניהם מביטים על
הנצח. המדען לוקח את אותו המבט ומנסה להכליל אותו תחת פרוגרמה סדורה (הייתי נזהר מהמילה
רציונאלי).
אני חושב שהדדרך הכי טובה להבין זאת היא להתייחס לחלום הדיניסוס של ניטשה. כל השראה מתחילה
מחלום עוצמתי. המדען יקח את חלום דיניסוס ויהפוך אותו בהיר ונהיר כמו אפולו

 הגב להודעה זו  |  רשימת הפורומים  |  מצב שטוח   נושא חדש  |  נושא ישן יותר 

 נושאים מחבר  תאריך




הפורום פועל במתכונת ארכיון.
לא ניתן להוסיף תגובות חדשות.