Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/admingo/domains/e-mago.co.il/public_html/phorum/include/read_functions.php:2) in /home/admingo/domains/e-mago.co.il/public_html/phorum/read.php on line 228

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/admingo/domains/e-mago.co.il/public_html/phorum/include/read_functions.php:2) in /home/admingo/domains/e-mago.co.il/public_html/phorum/read.php on line 266
- Re: הסגולה הטובה-פורום תרבות

פורום תרבות
 נושא חדש  |  חזור למעלה  |  עבור לנושא  |  חיפוש  |  התחברות   הודעה קודמת  |  ההועדה הבאה 
 Re: הסגולה הטובה
מחבר: נחום שטיינברג 
תאריך:   11/01/06     17:06

בקשר למקיאבלי, אני לא יכול לעזור. אבל ישנם אחרים שאתה יכול לנסות להפנות אליהם את השאלה
באתר. למשל, לא מזמן פרסמה מאיה קציר מאמר על מקיאבלי: http://www.e-
mago.co.il/Editor/history-594.htm.
גם בקשר לאפלטון אני לא יכול לעזור בהרבה, לצערי. ברשותך אני אצמצם את התשובה שלי רק למה
שסוקרטס אומר במשפט, או מה שאפלטון כותב שסוקרטס אומר במשפט. דבר ראשון סוקרטס מדגיש
מאוד את הנקודה שהוא לא מלמד את הסגולה הטובה. את זה עושים הסופיסטים, או שהם אומרים שהם
עושים את זה. הסגולה הטובה כשלעצמה היא מושג מוזר: מצד אחד היא מעין קבוצה של ארבע תכונות
טובות ומצד שני היא התואר של כל אחת מהתכונות האלה. זאת אומרת שאפשר להגיד שהחכמה היא
סגולה טובה ואפשר להגיד שהסגולה הטובה מכילה גם את החכמה. הקשר בין החכמה לצדק מקבל
חשיבות כשסוקרטס אומר במשפט, כפי שהוא אמר כל חייו, שהאדם הצודק לא עושה עוול לאחרים. חייבים
לשים לב שסוקרטס לא קושר את הצודק לערכים המסויימים של תקופתו, אלא לחוכמה. בגלל זה הוא
טוען שרק החכם הוא צודק, או שרק מי שחכם יכול לדעת מה זה עוול ויכול להימנע מעשייתו. לא רק שזאת
איננה הגדרה, כמו שלומר שעשרת הדברות הן הגדרת לצדק, אלא שיש כאן ממש אנטי הגדרה. זהו בסך
הכל תיאור. למה הוא מסרב להגדיר אחת ולתמיד את הצדק? לדעתי סוקרטס מודע באופן חד ליחסיות
של כל הגדרה של צדק לעומת תהפוכות הגורל ומהפכות ההסטוריה. הוא חיפש את הכללי ולא את
המסויים. ואכן, הוא לא מלמד את הסגולה הטובה.
לגבי החינוך מספיק לדעתי להגיד את הדבר הבא: סוקרטס יצא מהבית, זאת אומרת החל להסתובב
ולהפיץ ברבים את השיטה שלו בגלל אילוץ חיצוני, כפי שהוא מסביר במשפט. אם חברו כירפון לא היה
הולך לפתיה ושואל אותה את מה שהוא שאל, סוקרטס היה ממשיך לעסוק בפילוסופיה כפי שהוא עסק
בה, אבל נשאר בתחום הפרטי בלבד. את מספר הפילוסופים שעסקו בפילוסופיה באופן פרטי אנחנו
יכולים רק לשער. את מספר הפילוסופים שעסקו בפילוסופיה באופן ציבורי, או שעסקו בחינוך אפשר תמיד
לספור: מספיק לראות כמה מחברים של ספרי פילוסופיה היו.
אני מקווה שעניתי לך לגבי סוקרטס או שלפחות נתתי לך כיוון להמשיך ממנו. גם לגבי הינריך בל, לצערי
הרב, אני לא יכול לעזור.

 הגב להודעה זו  |  רשימת הפורומים  |  מצב שטוח   נושא חדש  |  נושא ישן יותר 

 נושאים מחבר  תאריך




הפורום פועל במתכונת ארכיון.
לא ניתן להוסיף תגובות חדשות.