אימגו מגזין מאמרים

כתב עת בנושאי תרבות ותוכן

לא רק בגלל הרוח: מדריך לרכיבה על אופנוע בחורף


לא רק בגלל הרוח: מדריך לרכיבה על אופנוע בחורף
לא רק בגלל הרוח: מדריך לרכיבה על אופנוע בחורף

גם בגלל הגשם, הכבישים החלקים, הראות הלקויה ועוד מכשולים שמציבה בפנינו העונה הקרה. קבלו טיפים לנהיגת חורף בטוחה על אופנועים, קטנועים וטוסטוסים

לקראת החורף עורכים נהגים ובעלי מכוניות בדיקות לכלי הרכב שברשותם – צמיגים, מראות, אורות וכל מה שקשור למה שמשרד התחבורה קרא פעם "הכן רכבך לחורף". אלא שלא מספיק לבדוק ולהכין ולהקדים רפואה למכה. גם על הכביש חשוב עד מאד כיצד לנהוג, במיוחד כשהדברים אמורים באופנועים, קטנועים וטוסטוסים. למעשה, נהיגה נכונה, אחראית ובטוחה במזג אוויר חורפי מצריכה שינוי הרגלים ואחריות רבה, הן על כלי הרכב והולכי הרגל, והן על עצמנו, הנהגים באופנועים. קבלו מספר טיפים לנהיגת חורף בטוחה.

קוד לבוש

חליפת גשם. נגד הגשם והקור חשוב ללבוש חליפת גשם. ניתן לרכוש מכנסיים ומעיל נפרדים, ויש גם אוברול מלא. לכו על מה שנוח לכם, ורק לכם, ולא על מה שמישהו המליץ. אתם הנהגים.

את הבגד יש למדוד גם תוך כדי ישיבה על האופנוע/קטנוע. הרי זה שימושו היחידי והמבחן האמיתי של הבגד.

כפפות. חיוניות לשמירת החום בידיים ובאצבעות. חפשו (ומצאו) כפפות שיחממו היטב, אבל שלא יהיו עבות מדי, כך שתישאר רגישות מספקת בכפות הידיים לשם נהיגה אחראית ובטוחה.

מחזיר אור. רוכבים רבים לובשים מעיל המחזיר את האור, כמו הז'קט אותו חייבים ללבוש נהגים העוצרים בצד. בחורף, כששעות האור קצרות ומועטות יחסית, מומלץ בהחלט לאמץ את הצעד האופנתי הזה.

טכני

צמיגים. אחיזת הכביש יכולה לעשות את ההבדל בין חיים למוות. הקפידו שהצמיגים יהיו תקינים ולא חלקים, ובדקו את לחץ האוויר בהם.

 בלמים. אי אפשר להפריז בחשיבות הבלמים בחורף. אל תחכו לטסט השנתי – קחו על עצמכם את האחריות וודאו כי שני הבלמים, האחורי והקדמי, במצב טוב.

 אורות ופנסים. בחורף, שעות היום והאור קצרות, וחשיבות הפנסים עולה שבעתיים. נורה שרופה או אור כבוי? המשמעות היא שלא רואים אתכם – לא נהג המשאית שמאחוריכם ולא הולך הרגל שלפניכם. הקפידו שכל הפנסים והאורות תקינים ומאירים.

נהיגה

בלמים. השתמשו בשני הבלמים. זה לחלוטין יכול להיות ההבדל בין חיים ומוות. הבלם הקדמי לא נמצא לקישוט אלא לעזרה בבלימת כלי הרכב. חשוב לדעת איך להשתמש בשני הבלמים, ולוודא שהם מכוונים היטב, לשימוש במקביל.

 מהירות. תכננו מראש כניסה לסיבוב, האטה, עצירה, עקיפה. נכנסתם לסיבוב במהירות גבוהה מדי? אתם בצרות ובסיכון גבוה להחליק על הכביש הרטוב וליפול. ואין מקום לטעויות. לכן אל תיצמדו לכלי הרכב שלפניכם, ולא רק כדי לשמור על מרחק נכון אלא כדי שתוכלו לראות קדימה ולא תופתעו מכל סיבוב, פנייה או עצירה.

 סימוני צבע. סימני הצבע על הכביש מהווים סכנה ברורה ומוחשית לרוכבי אופנועים וקטנועים. ככלל, האספלט הוא מחוספס ומקל על אחיזת הכביש, אלא שהצבע שעל הכביש מחליק את החספוס ועלול להיות מכשול. כשסימני הצבע רטובים, הם חלקים עוד יותר. לכן, לפני סימן רחב כמו מעבר חציה חשוב להאט ולעבור אותו בנסיעה זהירה.

 התאמת קסדה. בחורף מצטברים אדים במשקף הקסדה (החלק הפלסטי השקוף המגן על הפנים), ממש כמו שבמכונית מצטברים אדים על השמשות. להבדיל, באופנוע אין מזגן שייבש את האדים. לכן חשוב למרוח את משקף הקסדה בחומר מיוחד נגד הצטברות אדים, ובכך לשמור על שדה ראייה רחב.

 זהירות בדרכים. הולכי הרגל פחות סבלניים בחורף ונוהגים להתפרץ לכביש. מעבר לגשם ולרוח ולרצון להגיע כבר הביתה, אחת הסיבות לכך היא המכוניות העוברות סמוך למדרכות ולאיי התנועה ומשפריצות מים על העומדים בצד. הולכי הרגל מתפרצים לכביש מול מכוניות, ועל אחת כמה וכמה מול כלי רכב קלים כמו אופנוע או קטנוע. כלומר, מעבר לסיכון הידוע בחורף, גם הולכי הרגל, בפזיזותם, מגבירים את הסיכון לתאונה.

אז מה עושים? נוהגים לאט, בזהירות ומתוך החשבות רבה בהם, אפילו אם אתם הצודקים.

המאמר באדיבות .

נהיגה בטוחה!

תגיות נושא: 
מאמר מקצועי\פרסומי

Add new comment

CAPTCHA

This question is for testing whether you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

Fill in the blank.

הנצפים ביותר

מאמרים נוספים מאת חגי צרפתי

.