אימגו מגזין מאמרים

כתב עת בנושאי תרבות ותוכן

פופ, קניבליזם ופמיניזם?


קטגוריה: 

לפניכם השיר הבא של הזמרת הצעירה והבועטת בפופ נלי פורטאדו:

נלי פורטאדו

"maneater"

[verse 1] everybody look at me, me i walk in the door you start screaming come on everybody what chu here for? move your body around like a nympho everybody get your necks to crack around all you crazy people come on jump around i want to see you all on your knees, knees you either want to be with me, or be me! [chorus] maneater, make you work hard make you spend hard make you want all, of her love she's a maneater make you buy cars make you cut cords make you fall, real hard in love she's a maneater, make you work hard make you spend hard make you want all, of her love she's a maneater make you buy cars make you cut cords wish you never ever met her at all! [verse 2] and when she walks she walks with passion when she talks, she talks like she can handle it when she asks for something boy she means it even if you never ever seen it everybody get your necks to crack around all you crazy people come on jump around you doing anything to keep her by your side because, she said she love you, love you long time! [chorus] maneater, make you work hard make you spend hard make you want all, of her love she's a maneater make you buy cars make you cut cords make you fall, real hard in love she's a maneater, make you work hard make you spend hard make you want all, of her love she's a maneater make you buy cars make you cut cords wish you never ever met her at all! [chants] [chorus] maneater, make you work hard make you spend hard make you want all, of her love she's a maneater make you buy cars make you cut cords make you fall, real hard in love she's a maneater, make you work hard make you spend hard make you want all, of her love she's a maneater make you buy cars make you cut cords wish you never ever met her at all! never ever met her at all! you wish you never ever met her at all! you wish you never ever met her at all! you wish you never ever met her at all! you wish you never ever met her at all!

פופ בועט לפעמים. אומנם הוא מגיע מהמיינסטרים, אולם נלי היא זמרת בועטת משירה הנאיבי הראשון "like a bird". מזמרת השרה השרה שירה בעלת ניואנסים רומנטיים "עפה כציפור ללא כיוון" (like a bird) היא נוגעת, בכובד ראש במהות האישה "החופשייה".

שם השיר "maneater". כלומר אוכלת אדם. ואני שואלת מה נלי מצהירה? אני שואלת את עצמי היא מציגה את דימוי האישה כיום? "כזו המכריחה אותך לקנות ולכרוע ברך לפניה" (ראו מילות שיר)? האם נשים אוכלות גברים כיום?

החלטתי להקדיש מאמר זה לאחר קריאה מאסיבית של אימגו השבוע (כמו שתמיד אני אוהבת ומגיבה) במאמרים שלאלי אשד צופן וויניץ: הספר המסתורי ביותר בעולם בו מתוארת רוזנת הרוצחת נערות ורוחצת בדמן והמאמר הרהורים על אלימות בני הנוער בישראל של אהרון גלברג השופך אור על אלימות ונסיבותיה. כל זאת משום ביקורתי הועלתה בפורומים כלפי אובייקטיביזם ומחיקת סובייקט בעידן הפוסט מודרני. אני מתבססת על הגותה של אליזבת רודינסקו הרואה במחיקת הסובייקט כמסוכנת לאלימות בעידן הפוסט מודרני.

הכרת מונחים בסיסיים ומהותיים בפסיכואנליזה:

ישנם ים של מאמרים הוגים ואנליטיקאים החוקרים אלימות בכלל ואלימות נשית בפרט. במפגש בפארק הירקון תחת הנושא אקטיביזם פמיניסטי הציגו בעיקר נשים וחוקרות ביטויים חשובים למהות האישה ולפרקטיקות נילוות. אחת מהן היא עו"ד קלריס שהציגה, באופן מדהים, נשים עניות, הממתינות בתור לתמיכת עמידר לשיכון לעומת נשים פורעות חוק מזרחיות הפורצות לבתים של עמידר ובעזרתה נשארות לגור בבית הפרוץ (תמה המצריכה כתיבת מאמר בפני עצמו על הכוח הנשי והגנת העו"ד המקסימה על לקוחותיה בעלות המצוקה האנושית הברורה)

אולם, מאמרי בא מנקודה אחרת המתארת את תהודת הכוח הנשי כפי שנלי פורטדו מצמררת בשירה. כוח פמיניסטי שלטעמי חונק, שובר ומנפץ את מהותו של הגבר. כוונתי אינה לצאת כנגד הפמיניזם ההומאני- מתון כי אם נגד הפמיניסטיות הרדיקאליות (גם מניפסט החלאה הוזכר בשבוע שעבר באימגו)

איגדתי מספר מונחים אנליטיים המתארים ניסיונות לתאר מקור לכוח נשי ופוטנציאל לאלימות. לפניכם מספר ביטוים פסיכואנליטיים לכך:

וגינה דנטאטה- מונח פסיכואנליטי-אומנותי בו קיים ייצוג ברור אצל הגבר, לדימוי כי הואגינה כבעלת שיניים ובכך מסרסת אותו ואת תשוקתו לחדור אליה- דימוי מופנם אצל כל גבר בלא מודע. פרויד דיבר על זה כחלק מסירוס, פיקאסו ייצג אותה באומנותו ואף מחקרים ביולוגיים מראים כי קיימים מצבים נדירים של ואגינה עם שיניים שלב אוראלי שני סאדיסטי של קרל אברהם- שלב בו מתאר קרל אברהם ,פסיכואנליטיקאן, את תחילת הספרציה (בידול) מהאומניפוטניות בדיאדה פה שד והשלכת הדחפים הסדיסטיים על השד במטרה לבלוע אותו ולהכילו. קביעה חשובה בהבנת תופעת הפרקטיקה הקניבליסטית. משום שהיא מסבירה קניבלים כמו חניבל לקטר בסרט שתיקת הכבשים כבעלי פיקסאציה בשלב זה.

ממשיכתו מלאני קליין, פסיכואנליטיקאית, מיתנה והרחיבה את הגישה של אברהם בעזרת הצגת העמדות סכיזו-פראנואידיות ודפרסיביות כדיאלקטיות ומורכבות יותר אך הדגישה כי הליך הייצוג של הבליעה.

מרחב הפה האנטומי כמרחב פסיכו סקסואלי ספרטיבי- מאמר שלי בו אני מתארת את תחילת הבנת המנגנונים האנטומיים המייצגים דימויים אוראליים פרה אדיפאליים הקוראים תיגר על קינאת הפין. מאמר זה מאפיין תמה פמיניסטית חדשה הרואה בקינאת הפין כניסיון לא רלוונטי של פרויד לתת כוח בפין הגברי. לעומת חסרונו אצל האישה. אני רואה בכך שטות משום שלטעמי הלשון היא החלק האקטיבי אצל שני המינים והיא המשמעותית בהסברים מגוונים לאלימות. הלשון והשלב האוראלי כפרימורדיאלי לכל התרעומת שהעל פרויד בקומפלקס אדיפוס.

מטרת המאמר וביסוס הטיעון

המטרה שאני מביאה את החומר האנליטי היא משום שהטענה המרכזית היא כי הרדיקליזם הפמיניסטי הצועק להפרדה מוחלטת בין נשים לגברים כלומר אי מתן לגיטימציה לאקט מיני בין גבר לאישה אלא רק לצורך הולדה, כמקרב נשים להיות קניבליסטיות. אני יודעת כי זה מפוצץ ואולי וולגארי, אולם לפחד מהואגינה הנשית מצד אחד ומניעת השלכת הדחפים פראנואידיים על השד מן הצד השני, ע"י פרקטיקת הפרדת המינים הראדיקאלית, יוצרת רגרסיה אצל שני המינים. אצל גברים- פופולאריות הטרנסקסואליזם (על כך כתוב במספר מאמרים עדכניים החוקרים השלכות של טרנסים כנובעות מפיקסציה אוראלית מהשלב השני וגם בסרט שתיקת הכבשים מוצג המטופל הטרנסג'נדר של חניבל הרוצח נשים על מנת לבנות לו גוף מעורן). אצל נשים – לטעמי, קניבליזם.

בשירה, נלי מכנה את המרחב הבן זוגי, כאלים. כולם מביטים בה, חושקים בה, והדרך היחידה היא לבלוע חזרה אנשים וזהו בדיוק מהותו של השלב האוראלי השני של אברהם. רדיפה פארנואידית המביאה לבליעה.

האם אלו יחסי הנשים-גברים כיום? לטעמי זהו יחס פוסט מודרניסטי רגרסיבי החוזר לבליעה ולא להכלה. לניתוק, סירוס ופיקסציה ולא אינטגרציה דיפרנציאציה גבוהה וסיפוק ליבידינאלי גבוה.

אני מאשימה את הרדיקליסטיות הפמיניסטיות, הקוראות להפרדת המינים, ביצירת רגרסיה אצל שני המינים. מברכת את המתונות הרואות האינטראקציה בין המינים פרקטיקה מתרימה לשני המינים.

ולסיום אני מקווה כי אהבת גבר לאישה ואישה לגבר לא תעלם מהעולם. כמו כן ויותר חשוב, אני מקווה כי האקט המיני בין אישה לבין גבר ובין גבר לאישה לא יעלם, ולא רק לצורך הבאת ילדים אלא כאקט הנובע מחרמנות של שני הצדדים ורצון עז לתת פורקן לתשוקה בריאה ואמיתית.

סליחה אם הבאתי חומר קצת קשה לעיכול אולם לטעמי הוא חשוב ומציג עמדה ברורה כנגד הראדיקליות שעוד שנאתי מלימודי בסוציולוגיה.

Add new comment

CAPTCHA

This question is for testing whether you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

Fill in the blank.

הנצפים ביותר

מאמרים נוספים מאת