אימגו מגזין מאמרים

כתב עת בנושאי תרבות ותוכן

באך מוצרט בפילהרמונית


התמונה של דן לחמן
יוהן סבסטיאן באך
יוהן סבסטיאן באך

לפני כשלושים שנה עלה גל חדש של פרשנות מוסיקה מתקופת הבארוק. החידוש היה בחזרה לנגינה בכלים עתיקים, חזרה לצליל "רזה" של תזמורת קטנה כמו ששמעו אותה המלחינים והקהל בימים שנכתבה היצירה. החזרה אחורנית בזמן המוסיקלי נחשבת לזרימה קדימה בהבנה המוסיקלית. היום הגל "האוטנטי" שולט כמעט בכל העולם. להקות כלים עתיקות קיימות כמעט בעל אירופה. המעניין הוא שהמרכז הגדול הראשון התחיל דווקא בהולנד. פראנס ברוכן, חלילן אגדי, הפך להיות מנצח והיה בין מנהיגי הזרם שמאז הלך והתפשט. מעניין היה לראות את ברוכן בימיו כחלילן. הוא גבר ענק, גבוה מאוד, וכשעמד עם החלילית ביד היה בזה מימד מצחיק, עד שהתחיל לנגן וצלילי הזהב נשפכו לאולם.

אך למעשה אפשר ללכת אחורנית. הראשון ששבר את מסורת הנגינה "המיושנת" או נקרא לה המקובלת עד ימיו היה גלן גולד הפסנתרן הקנדי שהדהים את העולם באינטרפרטציה חדשה של גישה לנגינת באך בעיקר. הקצבים הריתמיים שגבלו כמעט במקצבים ג'אזיים היוו נקודת מפנה בפרשנות המוסיקאלית. מבלי גולד אי אפשר היה לנבא תופעות כמו ה"סווינגל סינגרס" קבוצה קולית ששרה א-קאפלה (ללא ליווי כלי) בראשותו של וורד סווינגל שקמה בפאריז על חורבותיה של להקת ג'אז קולית שנקראה "לה דובלה סיז" תקליטה הראשון של הסווינגל שהיה מוקדש כולו ליצירות באך היה מדהים, בתקליטים הבאים כבר התפרשו למלחינים אחרים בני תקופות אחרות והקסם של הצוויבלבלטומטומבלבלבלב פג, ואולי בגלל שהסולנית המדהימה קריסטין לגרנד, אחותו של מישל לגרנד שהייתה זמרת מוסיקאית מדהימה עם קול מדויק מאוד חדלה לשיר. אחר כך באו ז'אק לוסייה, נגן ג'אז שהקים שלישית ג'אז שהתמחתה בעיקר בנגינת באך וסדרת תקליטיו מנגנים באך הייתה רבת מכר. ומאז התחילו להגיע שינויי אינטרפרטציה לכל כיווני המוסיקה. גם הקלאסית רומנטית. לתקופת מה הפך באך לפופולארי כל עד שגם אצלנו הצ'רצ'ילים, להקת רוק נחשבת בימיה, ניגנו באך בהיכל התרבות.

יפה עשתה התזמורת הפילהרמונית שהעמידה בערב אחד שתי יצירות כה חשובות זו לצד זו. המגניפיקט של באך והרקוויאם של מוצרט. שתיהן יצירות מוכרות ואהובות מאוד. הרקוויאם מושר אצלנו לעתים קרובות למדי על ידי מקהלות שונות. את המגניפיקט שומעים פחות.

לא באך ולא מוצארט היו קתולים. באך היה פרוטסטנטי אדוק ומוצרט היה חילוני וחבר בבונים החופשיים. והנה שניהם, בהפרש של ארבעים שנה האחד מהשני הלחינו יצירות ליטורגיות קתוליות. לכל אחד מהם יש יותר מיצירה אחת כזאת. המיסות של באך ומוצרט הן מפסגות היצירות לתפילה הקתולית. יצירות שהולחנו לפי הזמנה ובתשלום. על סיפור הרקוויאם של מוצרט מתהלכים סיפורים רבים ואפשר לראות אחד מהן בסרט "אמדאוס". ב1064 נמצא מסמך ובו האמת שהרקוויאם הוזמן על ידי הדוכס פון ולצג. מוצרט התבקש לשמור בסוד שהוא מחבר היצירה מכיוון שהדוכס רצה להציג אוותה כיצירה שהלחין בעצמו דבר שעשה כבר עם יצירות של אחרים בעבר. המגניפיקט היא תפילת המדברת בשבחה של מריה. הרקוויאם הוא תפילת אשכבה למת. לשתיהן מעמד בכורה בליטורגיה הכנסייתית.

מוצרט נולד שש שנים אחרי מותו של באך. מפליא לחשוב שבין היצירות מפרידים ארבעים שנה בערך. שנוי הסגנונות כל כך בולט, למי שלא הכיר מקודם, בעיקר כששומעים את שתי היצירות ברצף.

המנצח הלמוט רילינג שבא עם המקהלה המפוארת שלו לסדרת הקונצרטים בתל אביב נחשב היום לאחד מאחרוני ה"ממוטות" הקלאסיות. הוא מוביל את מקהלת האקדמיה הבין לאומית בשטוטגרט שאותה הוא מביא אתו לכאן, ולא בפעם הראשונה. הוא נחשב לאחד מאחרוני המנצחים עם הצליל "השמן-מלא". לא קל לדבר על הביצוע. על המגניפיקט הוא ניצח בצורה מאוד "אקדמית" והוא השאיר אותי די אדיש

כמעט משועמם. הרקוויאם היה מבוצע הרבה יותר טוב. קודם כל צריך לציין את המקהלה הנפלאה השרה בזכות וקלות ובסגנון ייחודי לכל יצירה. יש בהם הבנה מוסיקלית להבדלים. הם לא שרים רק תווים, הם גם מבינים את מה שהם שרים ואיך צריך לשיר בסגנון הנכון. מארבעת הסולנים צריך לציין את סימון נולד, הסופרן. שהיא זמרת משובחת לאורטוריות עם קול צלול נקי נעים ובעלת יכולת טכנית ורגשית מצוינת. מוכרחים להגיד כמובן שהרקוויאם כיצירה מרשים יותר, מוכר ואהוב. רילינג ניצח עליו ביד בוטחת, המקהלה הגיבה בקלות ודיוק לכל ניע אצבע. זה היה יכול להיות מושלם, אך בכל זאת דבר מה לא עבד שם עד הסוף. למרות שאני מוכרח להגיד שזה היה אמנם ביצוע יפה מאוד, אבל מרגש או מטלטל כמו שצפוי להיות רקוויאם הוא לא הצליח להיות.

לקריאה נוספת:

ג'אז מול קלאסי

מאדאם בטרפליי בפילהרמונית

לה טרוויאטה בפילהרמונית

באך מוצרט בפילהרמונית

הוסף תגובה חדשה

CAPTCHA

משהו קטן לוודא שאינך רובוט. משתמשים רשומים מדלגים

ענה לשאלה / השלם את החסר

הנצפים ביותר

מאמרים נוספים מאת דן לחמן