אימגו מגזין מאמרים

כתב עת בנושאי תרבות ותוכן

החלטת יד ושם לסגור את השערים בפני ילדים שגויה


התמונה של אריה קיזל

להתחיל את הוראת השואה מגיל א'

החלטתה של הנהלת "יד ושם" להמליץ שלא להכניס צעירים מתחת לגיל 12 למוזיאון החדש היא שגויה. גם אם נתקבלה מסיבות של רצון לגונן על הצעירים וחשש כי חשיפתם בפני חלקים מהתצוגה החדשה עלול לפגוע בהם, ראויה ההחלטה להיבחן שוב ולעבור התאמות.

בית הספר היסודי שאני מנהל זכה אשתקד בפרס שלום לוין ז"ל להוראת השואה על כך שזו השנה החמישית שאנו מפעילים תוכנית להוראת השואה בכיתות ה' הכוללת לימוד במהלך כל שנת הלימודים מכל זוית אפשרית: דרך ספרים, סיפורים, תצלומים וציורים, הבאת ניצולים בפני הכיתות לגביית עדויות, ביצוע עבודות חקר, שיתוף למידה אינטראקטיבית, שימוש במאגרי מידע ממוחשבים ושותפות קהילתית להנצחה ממוחשבת.

בשנה הראשונה של התוכנית, לקחנו את תלמידנו, מכיתה ה', לביקור ב"יד ושם" לאחר שבמשך שנים ביקרו במוזיאון לוחמי הגיטאות (ואשר גם אליו אנו ממשיכים לנסוע מדי שנה). הביקור ב"יד ושם" הותיר אצל הצעירים רושם עז משום שהם הוכנו אליו בשיעורים עיוניים ובמפגש עם ניצולי השואה.

גם התנגדות חלק מההורים לתוכנית נמוגה כאשר בסופו של התהליך שלווה על ידי פסיכולוגים ועל ידי אנשי חינוך, ונעשה בשלבים תוך הקפדה על התאמת התכנים לגיל הצעיר, התלמידים גילו הבנה ניכרת לאירועים המרכזיים, למושגי היסוד ולתהליך הקשה של השואה. בתקופה שבה משרד החינוך דורש כי בסוף כיתה ח' תלמידנו יידעו 100 מושגים בציונות ובדמוקרטיה, ניתן להניח כי חשיפתם לתכנים אלה, כולל ביקור ב"יד ושם", מאפשר התמודדות עם מושגים אלה בדרכי הוראה בלתי שגרתיות המגרות את הסקרנות ומרחיבות את הדעת ולא רק בבחינת שינון חסר תכלית.

"יד ושם" הוא אחד הגופים המשמעותיים ביותר להנחלת לקחי השואה, להבנת משמעותה האוניברסלית ולמאבק כנגד מכחישי שואה. יש לברך על כך שגוף מרכזי זה שומר על דינמיות רבה בתחומים נרחבים כמחקר והוראה. הדבר בא לידי ביטוי בחידוש התצוגות ובהוספת מקורות רבים, כולל סרטים ואמצעים אורקוליים, המאפשרים לדור הצעיר להתחבר אל התכנים, להבינם ומאפשרים לדור המבוגר להשאיר אחריו חותם משמעותי המשרת את הצו הבסיסי שביסוד הקמת "יד ושם".

דווקא בגלל ש"יד ושם" מציע כיום מגוון רחב ביותר של אפשרויות – החל מבית ספר מרכזי להוראת השואה, דרך קורסים וירטואליים, תצוגה מרשימה המשלבת מגוון רחב של אמצעים – אין לסגור את שעריה בפני הצעירים ואפילו הצעירים ביותר.

ניתן לבצע חשיבה נרחבת, בסיוע פסיכולוגים ופדגוגיים, אילו חלקים לא ראויים לתצוגה בפני צעירים אך ההגעה של הדור הצעיר ל"יד ושם" היא חשובה ואין לוותר עליה. אני משוכנע כי היערכות נכונה של הנהלת "יד ושם" עם הצורך של הדור הצעיר לדעת ולהבין יאפשר התכווננות נכונה של הסיורים. "אין כניסה" אינו הפתרון הנכון במקרה זה.

בקיץ האחרון השתתפתי, יחד עם מחנכים ישראלים אחרים, בכנס ה-22 של מחנכים יהודים וגרמנים בפרנקפורט, קלן, ברלין ובון. נפעמתי לשמוע ולהאזין להרצאתו עמיתי הגרמני, מר קלאוס דיטרמן, מנהל בית הספר היסודי בזיגן שבגרמניה שסיפר על כך שבית ספרו מוביל תוכנית להוראת השואה ומניעת גזענות מזויות אוניברסליות מכיתות א' עד ד' וזאת בשילוב מוזיאון מקומי שהקים. המוזיאון משלב תמונות ותצוגות יחד עם שימוש נרחב בספרי ילדים מסוגים רבים. מנהל גרמני זה אמר לנוכחים כי החשיבות של הוראת השואה מכיתה א' היא מרכזית בגלל החשיפה והמחויבות שהיא יוצרת אצל הצעירים, זאת כמובן תוך התאמת התכנים. לפני שבוע, בעת שהתארח בישראל, גם הוא הביע את התנגדותו לסגירת שערי "יד ושם" בפני הצעירים.

משמעותה האוניברסלית של השואה כנקודת משבר בהומאניות וכגלות האדם כבן אנוש וכסובייקט ממנה צריכה להילמד בישראל ומחוצה לה מגיל צעיר. פתיחת דלתות "יד ושם" בהתאמה ובחוכמה תשרת מטרה זו.

קריאה נוספת - אימגו

אדית צירר: שלושה קילומטרים בשלג, על הגב של האפיפיור

רחוב הפרחים 22 - הטרגדיה של יהדות גרמניה מזוית אישית

רחוב הפרחים 22 פרק 5 חלק א'

רחוב הפרחים 22 פרק 5 חלק ב' - חורבן ותקומה?

דפי ילדות - שנים של אימה בבודפשט

בית העלמין היהודי בוורשה - חלק שלישי - שואה

יחידי סגולה - הצלת ילדים יהודיים בידי פולנים בתקופת השואה חלק א'

יחידי סגולה - הצלת ילדים יהודיים בידי פולנים בתקופת השואה חלק ב'

חיים בזהות שאולה

מצעד החיים

מחשבות על השואה והבנייה חברתית

ראיון עם המשורר יעקב ברזילי

ברגן בלזן אנגינה פקטוריס

ההשמדה בראי הבדיה הספרותית / שרלוט ורדי

שואת העם היהודי ולא "שואת יהודי אירופה"

מסע לפולין

הכנסיה והיהודים בתקופת השואה

יום שואה

התיתכן שואה בימינו?

אדם בן כלב / תיאטרון גשר

צחוק של עכברוש / האופרה

אהבה כלואה / ז'יל רוזייה

פורום וירטואלי כמרחב נפשי

תגיות: 

הוסף תגובה חדשה

CAPTCHA

משהו קטן לוודא שאינך רובוט. משתמשים רשומים מדלגים

ענה לשאלה / השלם את החסר

הנצפים ביותר

מאמרים נוספים מאת אריה קיזל