אימגו מגזין מאמרים

כתב עת בנושאי תרבות ותוכן

זהות יהודי איראן: בין גלות למולדת


קטגוריה: 
מחבר: 
אורלי ר. רחימיאן

מבחינת יהודי איראן, אין סתירה בין דתם והלאום האיראני, אליו הם חשים משויכים. הם אינם ממהרים לעלות לישראל.בכינוס של יהודי איראן בעיר שיראז בסוף 2002 נאם אחד ממנהיגי הקהילה היהודית על רקע שחרור 13 היהודים שהואשמו בריגול לטובת ישראל ממעצרם:"החברה שלנו זקוקה ליותר אחדות. עלינו להשתמש בכל הזדמנות על מנת להתאחד יחד. אנחנו איננו עוד אותו עם מדוכדך כמו מקודם. אנחנו עם חי, שמח, פעיל ואוהב את איראן. אנחנו היינו תושבי איראן במשך 2700 השנים שחלפו. איראן היא המולדת האמיתית שלנו. אנחנו במהותנו קודם כל איראנים ואח"כ יהודים. אנחנו גאים בכך שאנו איראנים. יחי איראן! יחי יהודי איראן!".רשימה זו בוחנת את זהותם של יהודי איראן בימינו ומנסה לבדוק מהם הכוחות המכוננים זהות זו והאם ישנם ביניהם כוחות בעלי משקל כבד יותר. באופן עקרוני, זהות לאומית באשר היא מורכבת מחוויה היסטורית משותפת, זיקה לטריטוריה, מסורת תרבותית ותחושת לכידות למול ה'אחר', המגדיר את ה'אני'. נשאלת השאלה, האם יהודי איראן עונים על קריטריונים אלו בזהותם הלאומית. שותפות תרבותית ולאומית עם איראןיהודי איראן רואים עצמם כתושבי הטריטוריה האיראנית מזה 2,700 שנה, מאז גלות בית ראשון (722 לפני הספירה). הם מנסים להדגיש את הזיכרון ההיסטורי הקולקטיבי והמשותף שלהם עם העם האיראני ואת נוכחותם הממושכת באיראן כאמצעי לתחושת שותפות עם המולדת האיראנית. כדברי אחד מוותיקי הקהילה האיראנית בבוורלי הילס:"יהודי איראן, בכל מקום בו הם גרים ממשיכים לראות את עצמם חלק מן התרבות האיראנית הרחבה. אין לנו במה להתבייש בעברנו ההיסטורי, הם מדגישים בכל הזדמנות. הרי הגענו לאיראן 1300 שנה לפני המוסלמים. מרבית המורשת של העם היהודי נכתבה באזורנו. שורשינו במקום ההוא ושורשים קשה לנתק". תחושת שותפות זו נמשכת עד לימינו אלו, גם תחת הרפובליקה האסלאמית. על אף הקשיים, היהודים עדיין חשים חלק מן הרפובליקה האסלאמית. חברי צוות הבי.בי.סי הבריטי, שיצא לבדוק את מצבם של בני הקהילה היהודית באיראן, דיווח שרוב יהודי איראן נחושים להישאר שם, ללא התחשבות בלחצים המופעלים עליהם מצד השלטונות. חברי הקהילה, המונה כיום כ-25,000 יהודים, גאים בתרבותם האיראנית, כשם שהם גאים ביהדותם, כך מסרו חברי הצוות.לא זו בלבד שיהודי איראן קשורים טריטוריאלית והיסטורית לאיראן, שני מרכיבים חשובים בכינונה של זהות לאומית, אלא שהם נטועים עמוק בתרבות האיראנית. יהודי איראן דוברים את השפה הפרסית, תפילותיהם הן תפילות פרסיות, את המשוררים הפרסים הנודעים הם מחשיבים גם כמשוררים שלהם, הם נהנים מהמוסיקה הפרסית, חוגגים בהתלהבות את החגים הלאומיים של איראן ואף נוטלים לעצמם שמות איראנים.באשר לתחושת הלכידות עם העם האיראני, הרי שיהודי איראן מדגישים את השתייכותם לעם זה ואף משתמשים באמצעים שונים על מנת להציב עצמם יחד עם העם האיראני בצד אחד של המתרס. כך למשל, במקרים רבים יהודי איראן יצאו באופן גלוי כנגד המדיניות הישראלית. באתר ועד הקהילה היהודית של טהראן ((iranjewish.com ניתן למצוא התבטאויות כנגד מדיניות ישראל בשטחים ובלבנון. בימי מלחמת לבנון באוגוסט 2006, פורסם באתר מאמר גינוי חריף כנגד ישראל שכותרתו: "הקהילה היהודית מגנה את הטבח הברוטאלי של לבנונים בקאנה". במאמר, החתום על ידי הרב הראשי של איראן, הרב כהן, חבר הפרלמנט היהודי, מוריס מעתמד ויו"ר הקהילה היהודית, אהרון ישעיה, נאמר: "החיילים הישראלים הפרו את כל כללי החוק הבינלאומי וזכות החיים של הלאומים, בכך שטבחו בנשים וילדים בקאנה", ומוסיפים: "המתקפה הישראלית בקאנה ובמקומות אחרים בפלסטין ובלבנון סותרים את האמונה היהודית ואת תורת משה". אם כן, יהודי איראן עונים על הקריטריונים השונים המרכיבים זהות לאומית. מבחינתם הם איראנים בכל נימי גופם. אחד המאפיינים של שיח גלותי הינו תחושה של חיים במקום אחד, בעוד שבו בזמן קיימים זיכרון ו/או השתוקקות וגעגועים למקום אחר. זהו אינו המצב באשר ליהודי איראן, שרובם בחרו ובוחרים להישאר בגלות האיראנית. הם אומנם באים לבקר במדינת ישראל, אך חוזרים חזרה לאיראן בתום הביקור. הבחירה שלהם היא באיראן. הם אומנם מקיימים את הפרקטיקות הדתיות היהודיות, אך במקביל הם חשים איראנים ומקיימים גם את הפרקטיקטות הלאומיות האיראניות. אם כן, יהודי איראן מרכיבים בתוכם זהות היברידית המשלבת איראניות ויהדות - שתי זהויות שבדמיון התרבותי הישראלי אינן מתיישבות זו עם זו, דרות בכפיפה אחת בתוך קהילה זו. אורלי ר' רחימיאן 25/1/2008

התפרסם לראשונה באתר "אומדיה" תחת העולם היהודי – על סדר היום, 21.5.2008

תגיות: 

הוסף תגובה חדשה

CAPTCHA

משהו קטן לוודא שאינך רובוט. משתמשים רשומים מדלגים

ענה לשאלה / השלם את החסר

הנצפים ביותר

מאמרים נוספים מאת